دسته‌ها
معرفی

انیمیشن پرندگان خشمگین درباره نفوذ دشمن به جامعه هشدار می‌دهد

انیمیشن پرندگان خشمگین
انیمیشن پرندگان خشمگین

چگونگی نفوذ دشمن در جامعه مفهومی است که در انیمیشن پرندگان خشمگین وجود دارد. خوک‌ها در این انیمیشن به دلیل زبان چرم و نرم، سبک زندگی به ظاهر بی‌دغدغه و خوشگذرانی بیش از حد مورد توجه پرندگان که همان بومیان یا صاحبان تخم‌ها هستند، قرار می‌گیرند.

 

توجه به موضوعات راهبردی و مفاهیم اساسی مورد نیاز جامعه رویکردی است که از دیرباز در فیلم‌ها و انیمیشن‌های امریکایی مورد توجه جدی قرار گرفته است و این نگاه راهبردی که نسبت معینی با منافع ملی دارد عنصری است که باید مورد توجه انیمیشن سازها در ایران نیز قرار بگیرد.

 

انیمیشن «پرندگان خشمگین» اقتباسی موفق از یکی از بازی‌های محبوب موبایل به همین نام است که به فروش قابل توجهی در سینماها دست پیدا کرده است. بازی «پرندگان خشمگین» امروزه طرفداران زیادی در میان جوانان و بزرگسالان و نوجوانان به دست آورده است؛ یک بازی دو بعدی موبایل که توسط یک کمپانی فنلاندی ساخته و توسعه داده شده است و روی پلاتفرم‌های آندروید و ای او اس عرضه می‌شود. داستان بازی به صورت خلاصه این است: پرندگانی هستند که برای نابودی دشمنان خود یا همان خوک‌ها به صورت خشمگین به سوی آنها پرتاب و باعث تخریب سنگرهای آنان می‌شوند.

 

داستان فیلم نیز از بازی «پرندگان خشمگین» به عاریت گرفته شده است اما با ذوق و خلاقیت زمینه اصلی داستان که جدال میان خوک‌ها و پرندگان است با موارد دیگر ترکیب شده است اما تا انتهای فیلم عنصر آشنای بازی که همان پرتاب پرندگان است به چشم نمی‌خورد با این وجود فیلم توانسته است ساختار خود را در عین وفاداری به بازی حفظ کند.

 

فیلم «پرندگان خشمگین» وجه مهمی دارد که باعث می‌شود کمی جدی‌تر بدان نگریسته شود. داستان فیلم ظاهراً یک خطی است و به نظر منتقدان امریکایی خیلی ساده است اما در واقع آنها متوجه اصلی‌ترین عنصر داستان فیلم که همان نمایش چگونگی نفوذ میان یک جامعه توسط دشمن است، نشده‌اند.

 

خوک‌ها به دلیل زبان چرم و نرم، سبک زندگی به ظاهر بی‌دغدغه و خوشگذرانی بیش از حد مورد توجه پرندگان که همان بومیان یا صاحبان تخم‌ها هستند، قرار می‌گیرند. در همین حین نیز خوک‌ها مشغول پیش بردن نقشه خویش هستند و در لحظه نهایی تمام تخم‌ها که همان نسل آینده پرندگان هستند را سرقت می‌کنند که این همان تلاش دشمن است برای تصاحب نسل آینده یک جامعه!

 

در واقع این یک موضوع راهبردی است که دستمایه ساخت یک انیمیشن شده است. پرندگان موقعی به خود می‌آیند که دیر شده و فرزندانشان دزدیده شده‌اند. اما عنصر اساسی که باعث گردآمدن آنها شده و تلاش آنها را مؤثر می‌سازد، خشم است. خشم بنا به گرایشات مختلف می‌تواند مثبت یا منفی تلقی شود.

 

برای مثال خشم برای حفاظت از سرزمین یا خانواده و ناموس امری مثبت تلقی می‌شود؛ امری که در فیلم توسط قرمز میان اعضای جامعه ترویج می‌شود. او از پرندگان می‌خواهد تا خشمگین باشند و به سراغ خوک‌ها بروند و فرزندانشان را از آنها پس بگیرند. این نکته مثبتی است که در محتوای این فیلم دیده می‌شود.

 

[su_note]

هم‌چنین بخوانید »» 

دانلود بچرخ تا بچرخیم ؛ کیفیت عالی

دانلود انیمیشن شاهزاده روم [کیفیت عالی]

[/su_note]

 

الگویی برای مستندسازان ایرانی

بعد از نجات فرزندان و متولد شدن آنها، داستان این اتفاق به صورت یک سرود توسط جوجه‌ها اجرا می‌شود؛ روایتی از یک اتفاق تاریخی برای به هوش بودن نسبت به عدم تکرار این موضوع. نکته‌سنجی و دقت زیادی توسط نویسندگان و کارگردانان فیلم برای نمایش این پیام‌ها صرف شده است که باید گفت حاصل کار کاملاً موفق بوده است.

 

شاید بتوان تعابیر زیادی برای جامعه خوک‌ها یا پرندگان در فیلم پیدا کرد و آنها را به مفاهیم یا پدیده‌های مختلف نسبت داد یا از آنها به عنوان اشاره‌ای به یک جامعه یا یک کشور یاد کرد اما به صورت کلی خوک‌ها نماد جامعه مهاجم یا دشمن هستند که به صورت نرم موفق به نفوذ در جامعه هدف می‌شوند و با تأثیرگذاری بر فرهنگ و سبک زندگی آن جامعه تلاش می‌کنند تا بتوانند نسل آینده آن جامعه را از آن خود کرده و به مصرف خود برسانند.

 

داستان فیلم ظاهراً یک خطی است و به نظر منتقدان امریکایی خیلی ساده است، اما در واقع آنها متوجه اصلی‌ترین عنصر داستان فیلم که همان نمایش چگونگی نفوذ میان یک جامعه توسط دشمن است، نشده‌اند.

 

در واقع یکی از نکته‌ها و ابعاد هنر پویانمایی یا انیمیشن همان مطرح کردن محتوای مورد نظر در یک فرم هنری است به نحوی که مورد پذیرش انواع مخاطب در سطح جهان قرار گیرد که می‌توان این نکته را به خوبی در این انیمیشن مشاهده کرد.

 

فیلم «پرندگان خشمگین» از روی یک بازی موبایلی ساخته شده است اما به مراتب از فیلم‌های مشابه خود مثل «کشتی جنگی» که یک اثر سطحی و ضعیف است بهتر ظاهر شده است. این انیمیشن در عین وفاداری به داستان و حفظ آن تا انتهای فیلم، قصه‌گویی، شخصیت‌پردازی و واقع‌نمایی شخصیت‌ها را به خوبی انجام داده است.

 

استودیو امریکایی کلمبیا با همکاری شرکت روویو که سازنده بازی «پرندگان خشمگین» است تولیدکنندگان این فیلم هستند. در واقع موفقیت این فیلم به دلیل حرفه‌ای عمل کردن شرکت سازنده بازی است که ساخت فیلم را با استفاده از ظرفیت‌های این استودیو امریکایی انجام داده است و خود در کنار آن نیز در مسیر تولید حضور داشته است.

 

این نکته می‌تواند برای استفاده و کاربردی شدن در داخل کشورمان برای ساخت آثار انیمیشن موفق با بهره‌گیری از متون داخلی یا اتفاقات مهم تاریخی ایران مورد توجه قرار گیرد. سینمای ایران به ویژه در بخش انیمیشن نیازمند نگاه تازه‌ای به محتواسازی است؛ داستان‌هایی که به نظر ساده می‌رسند، اما مفاهیم بزرگی را در خود نهفته دارند. انیمیشن «پرندگان خشمگین» از این منظر می‌تواند الگوی مناسبی به لحاظ محتوایی برای فعالان عرصه انیمیشن در ایران باشد.

 

نویسنده :  فرزین ماندگار

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات