دسته‌ها
گفت‌وگو

توضیحات استاد شهاب مرادی درباره کلاس مجردها و فرهنگ خدمت رایگان

استاد مرادی
استاد مرادی

حجت الاسلام شهاب مرادی با اشاره به اهمیت بنیاد خانواده، مهمترین انگیزه از تشکیل دوره های موسوم به کلاس مجردها را نگرانی های ناشی از آمار رو به افزایش طلاق و رو به کاهش ازدواج توصیف کرد و گفت: البته پیش از این نیز کلاسهای خانواده نوپا در پنج دوره و در حدود ۱۲۰ جلسه برگذارشد.

وی در پاسخ به این که چرا در دوره های گذشته این کلاس‌ها به برخی موضوعات سیاسی نظیر ولایت فقیه، آمریکا و نقش روحانیت در انقلاب هم ورود داشتید تصریح کرد: البته ولایت فقیه قبل از آن که یک موضوع سیاسی باشد یک موضوع دینی و فقهی است و یک روحانی اگر به این موضوع بپردازد عجیب نیست! اما نکته مهمتر، آن است که در کلاس مجردها، انتخاب بحث با مخاطب است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: کلاس مجردها تلفیقی از تریبون آزاد و کرسی آزاداندیشی است و یک مجال ارتباطی با یک عالم دینی یا روحانی و معلم که جوانان می توانند سوالات مربوط به حوزه دین و مباحث فرهنگ و اخلاق را بپرسند، البته از من مسائل روانشناسی و اجتماعی را هم می‌پرسند.

وی در ادامه افزود: در این کلاس ها همواره انتخاب موضوع بر پایه عقل جمعی بوده به عنوان مثال در همان دوره اول جلسه‌ای که ما در خصوص ایمان و کفر صحبت داشتیم مباحث مفصلی مطرح شد از دیدگاه امیرالمومنین(ع) و نیز به علم کلام اشاره و در این خصوص شبهاتی مطرح و پاسخ هایی داده شد این در حالی بود که من برای طرح بحث ضرورت «بدبینی در انتخاب همسر» مطالعه و یادداشت هایم را آماده کرده بودم اما وقتی دیدم اهالی کلاس چیز دیگری را می‌خواهند و همه موافق و همراه آن هستند، آن بحث انجام شد و برکات خوبی هم داشت.

کلاس مجردها
کلاس مجردها

حجت الاسلام مرادی در ادامه افزود: این تجربه تازه ای است برای این جوان که انتخاب موضوع با خود اوست و اگر در کلاس من کسی سوالی را مطرح کند و دیگری خوشش نیاید و یا طرح آن بحث را ضروری نداند طبق قراری که همه با هم گذاشته‌ایم مرسوم است که می‌گوید «بعدی»، وقتی همه موافق باشند یک صدا می‌گویند بعدی و بحث عوض می‌شود و همین کار را جذاب می‌کند

 بچه ها با روحانی یک ارتباطی دارند که کاملا دوطرفه است و خودشان در شکل گیری و کیفیت این ارتباط نقش ایفا می‌کنند اینجا عقل جمعی نقش ایفا می‌کند، این با منبر فرقش در این است که خود مستمعان می توانند موضوع را انتخاب کنند. و محترمانه و از سر علاقه و برای دانستن و بهتر فهمیدن سوال می‌کنند و در بحث مشارکت می‌کنند

این کارشناس فرهنگی درباره مصاحبه از داوطلبان در زمان ثبت نام گفت: بنظرم در همه جای دنیا برای تمام دوره های آموزشی این موضوع مرسوم است، در کلاس های ما مخاطب ما عوام نیست، پس باید خودش انتخاب کند نه دیگری مثلا والدینش از سر دلسوزی او را در یک کلاس تربیتی آموزشیِ خلّاق و پویا ثبت نام کند. بنابراین بعد از مرحله ثبت نام اینترنتی باید راستی آزمایی و رغبت سنجی کنیم که رغبت دارد یا خیر.

حجت الاسلام مرادی در ادامه با اشاره منظم بودن این کلاس ها تاکید کرد: ما در کلاس مجردها هیچ مدرکی صادر نمی‌کنیم در واقع «این کلاس ها یک دوره تحصیلی منجر به اخذ مدرک نیست» یک دوره کاملا آزاد است اما اجازه ورود به غیر از افرادی که پس از ثبت نام، پذیرفته شده باشند را نمیدهیم و همه اعضاء آن با نشاط و علاقه در حفظ نظم و نشاط و پویایی آن فعالانه تلاش می‌کنند.

این استاد دانشگاه در بیان ضرورت انجام مصاحبه حضوری قبل از پذیرش داوطلبان افزود: این کلاس ها رایگان است و این می‌تواند احتمال ثبت نام باری به هرجهت برخی افراد غیرمصمم را افزایش دهد.

اما این «رایگان» بودنِ کلاس مجردها از نظر من یک ضرورت بوده و هست و صریح و شفاف عرض می‌کنم بابت این کلاس ها از هیچ شخص یا سازمان و نهاد و ارگانی حتی یک ریال تاکنون نگرفته ام و به قولی این مسئولیت اجتماعی را امری بسیار لازم و اظهارش را هم به عنوان فرهنگ سازی ضروری می‌دانم، این مسئولیت من در قبال جامعه است که کاملا هم ریشه در آموزه های دینی و فرهنگ اصیل ما دارد.

بسیاری از اساتیدی که سالها در محضرشان خصوصی درس خوانده‌ام، یک ریال هم از ما پول نگرفتند. اما در همان کلاس های بعد از ساعات رسمی حوزه نیز تجربه کردم که همین عدم پرداخت وجه، تعهد برخی از طلاب یا دانشجویان را برای ادامه آن کلاس های ارزشمند کم می‌کرد.

وی با اشاره به دوران تحصیل خود در حوزه و تاکید بر برگزاری کلاس های رایگان از سوی اساتید و علمای برجسته حوزه اظهار داشت: بنده تمام مباحث منطق و فلسفه و تفسیر را غیر از صبح ها که در حوزه می‌خواندم، از محضر بسیاری از اساتید برجسته در تهران نیز استفاده می کردم، زمانی که بنده سال اول حوزه بودم در ۵ یا ۶ سال نخست طلبگی هروز به محضر استاد فقیدمان آیت الله خسروشاهی می رفتم، ایشان حتی یک ریال هم بابت آن کلاس ها از ما پول نمی گرفتند حتی به عنوان هدیه.

وی افزود: جالب آن جاست که هیچ جایی هم بابت آن تدریس های عصرانه و شبانه حقوقی به ایشان نمی داد در حالی که از مهمترین شاگردان علامه طباطبایی و حضرت امام و علمای طراز اول تهران بود.

 اگر ما بتوانیم این را به یک فرهنگ تبدل کنیم که هرکسی برای جامعه یک کار رایگان انجام دهد می توان امید داشت که خیلی از مشکلات اجتماع ما بدون نیاز به بودجه های دولتی و یا عمومیِ غیردولتی حل شود. 

منبع گفت و گو : سایت تهران نیوز

برای اطلاع از برنامه ها و سخرانی ها و… استاد شهاب مرادی به سایت ایشان به نشانی http://shahab-moradi.ir  مراجعه کنید و در کانال های شبکه اجتماعی ایشان عضو شوید 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» 

راهکارهای استاد شهاب مرادی برای احیای نام حضرت خدیجه (س) 

درختکاری استاد شهاب مرادی و شاگردانش +گزارش آرمان پلاس شهر

سخنان استاد مرادی درباره روز ولنتاین و فرهنگ های وارداتی

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات