دسته‌ها
مقاله

اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانیم [کارهای لذت بخش در بیکاری تابستان]

اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانیم ؛ نسخه بزرگ عکس
اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانیم ؛ نسخه بزرگ عکس

 

امتحان‌های شما (خدا را شکر!) به پایان رسیده و همه پروژه‌های ترم قبل خود را تحویل داده‌اید.  به خوابگاه خود آمده‌اید، وسایلتان را جمع کرده‌اید و برای یک استراحت چندماهه تابستانی، بلیت در دست راهی ترمینال یا فرودگاه شده‌اید. این دوره که چندان هم کوتاه نیست، احتمالا برای شما با خواب طولانی، مسافرت‌های کوتاه و بلند و گذراندن وقت بیشتر با خانواده تداعی می‌شود!

 

اما چطور می‌شود از این بازه زمانی، برای رسیدن به موفقیت و بهره‌برداری بیشتر همراه با استراحت و ایجاد تنفس بین 2ترم بهترین استفاده را کرد؟ راستش زمان، پرنده پروازکننده‌ای است که برای تصمیم‌های طولانی ما صبورانه منتظر نمی‌ماند و سال‌های گذران عمر در دانشگاه هم‌زمانی است که همزمان با ایام جوانی، سرشار از توانایی برای حرکت و به چالش کشیدن استعدادها به‌نظر می‌رسد.

 

امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: 2 نعمت است که ارزش آنها را نمی‌دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و تندرستی. شما در طول سال تحصیلی دانشجویان با مسائل استرس‌زای مختلفی ازجمله کارهای کلاسی، امتحان‌ها و گزارش‌های آزمایشگاهی مواجه هستید؛ اما ایام تحصیلی در عین حال مزایایی هم دارد: دیدار اساتید و دوستان، برنامه‌های مشترک اردویی، فعالیت مداوم و بی‌وقفه.

 

اوقات فراغت تابستان این مشکل را دارد که روابط اجتماعی شما را دچار کاهش ناگهانی کند و از این طریق از شما فردی خمود بسازد که نتواند خود را درگیر هیچ کار مفیدی در این مدت بکند؛ پس اگر در طول سال تحصیلی دانشجو بوده‌اید، تا دیر نشده دست بجنبانید و برنامه‌ای را برای اوقات فراغت چندماهه خود بریزید. ما راهکارهایی برای اینکه اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانیم داریم:

 

یک مهارت جدید بیاموزید

سوابق شما که مجموعه‌ای از عملکردها و مهارت‌های شماست، در انتخابتان برای ادامه تحصیل و شغل مؤثر است. دوره تابستان فرصت خوبی است که با انتخاب یک مهارت مؤثر در رشته‌تان و…، گزینه‌ای را به رزومه خود اضافه کنید.یادگیری ترتیل قرآن کریم و زبان‌آموزی، مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مرتبط با رشته خودتان ازجمله پیشنهادهای ما هستند.

 

در دوره کارورزی شرکت کنید

دغدغه‌های متعدد در طول ترم تحصیلی به شما اجازه عملیاتی‌کردن دانش خودتان را نمی‌دهد و از طرفی بخشی از علم به‌وسیله تجربه‌کردن آن به‌دست می‌آید. تابستان این موقعیت را فراهم می‌کند که با کسب نامه معرفی از دانشگاه، در یک نهاد عمومی یا خصوصی به کارورزی بپردازید.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» روز دانشجو برای جهل جویان است یا دانشجویان ؟

[/su_note]

 

پول دربیاورید!

شما می‌توانید با یک دوراندیشی خوب، یک شغل کوتاه‌مدت فشرده برای خود دست‌وپا کنید و یک ذخیره مالی بسازید. این کار می‌تواند در حیطه پژوهشی و در ارتباط با کارفرمایان مرتبط با رشته شما، یک پروژه عملیاتی در یک نهاد مرتبط، کار آزاد و یا یک شغل خانگی موقت باشد.

 

ارتباط‌تان را با اساتید حفظ کنید

تابستان فرصتی است که می‌توانید در آن با جست‌وجوی دقیق‌تر و بیشتر اساتید مربوط به حیطه تحصیلی، دغدغه علمی یا حرفه‌ای‌تان را پیدا کنید و با آنها ارتباط بگیرید. آنها با توجه به تخصص و روابط خود می‌توانند راهگشای شما برای انجام پروژه‌های علمی و عملیاتی باشند.

 

فرصت خوبی برای مسافرت!

حتی اگر به دلایل مختلف امکان برنامه‌ریزی برای سفر طولانی و دور را ندارید، اطراف و اکناف شهر خود یا حتی مواهب درون شهری را در ایام تابستان که فراغت بال برای اعضای خانواده یا دوستان بیشتر وجود دارد، دست‌کم نگیرید.

 

ثبت‌نام در دوره‌های علمی

برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات در ایران و جهان، در طول تابستان دوره‌هایی را به‌صورت مجازی برگزار می‌کنند که باعث می‌شود بدون زحمت جابه‌جایی زیاد، وقت خود را مفیدتر سپری کنید. همینطور شما می‌توانید در کارگاه‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با حوزه تحصیلی‌تان شرکت کنید و از این طریق با افراد جدید و حوزه‌های کاری متعدد آشنا شوید.

 

زمان کتاب‌های نخوانده!

کتاب‌ها چه علمی و چه مرتبط با علایق آزاد، دنیای انسان را وسیع می‌کنند و امکان‌های جدید را به شما نشان می‌دهند. فیلم‌های علمی و حرفه‌ای و مفید همچنین عملکردی دارند. برای حفظ انگیزه بیشتر برای تمام‌کردن این کتاب‌ها یا دیدن فیلم‌ها می‌توانید قرارهای حضوری یا مجازی با دوستانتان که دارای علاقه مشترک هستند بگذارید و پس از آن به گفت‌وگو راجع به دیدگاه خود در آن رابطه بپردازید.

 

به بدن خود رسیدگی کنید و ورزش کنید!

شاید مسائلی در جسمتان وجود داشته باشید که در طول ترم نتوانسته باشید برای درمان آنها اقدام مناسب و فوری انجام دهید. اوقات فراغت تابستان این مزیت را برای شما دارد که بتوانید مسائل پیشگیری و درمانی خود را زیرنظر متخصصین، دنبال کنید.

 

خودتان را در شبکه‌های مجازی مدیریت کنید

زمان استفاده از شبکه‌های مجازی هنگام تعطیلات، احتمالا افزایش می‌یابد. شبکه‌های مجازی با توجه به تکثر خود، توانایی به هدردادن اوقات ما را دارد؛ اما سعی کنید که این زمان را مدیریت کنید. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک وبلاگ، صفحه، سایت یا وسیله دیگری در شبکه مجازی که با حوزه تحصیلی‌تان و دانش به‌روز آن مرتبط است، هم خودتان را معرفی کنید و هم با افراد جدیدی در این حیطه در کل کشور ارتباط برقرار کنید.

 

گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی یا خواندن کتاب‌های الکترونیکی از دیگر مواردی هستند که شما را به استفاده مفید از تلفن همراه عادت می‌دهند. اگر میخواهید برای ایام بیکاری چند کانال تلگرامی خوب عضو شوید لیست 80 تایی کانال های مفید تلگرامی که ما آماده کردیم رو ببینید

 

برنامه پس از تحصیل‌تان را پیگیری کنید

شاید شما قصد داشته باشید که بعد از اتمام این مقطع، تحصیلات تکمیلی را دنبال کنید. در این صورت تابستان فرصت خوبی برای کسب آمادگی برای کنکور از طریق منابع مطمئن است. همینطور اگر به‌دنبال کسب شغل خاصی بعد از پایان تحصیل هستید، می‌توانید در تابستان به کسب دانش مورد نیاز آن بپردازید.

 

به ازدواج فکر کنید

اگر مجرد هستید، فرصت تعطیلات تابستان موقعیت خوبی برای به‌دست آوردن مهارت‌های انتخاب همسر و یادگیری نقش همسری است. می‌توانید به ملاک‌ها و معیارهای‌تان درست‌تر و دقیق‌تر فکر کنید و اگر آمادگی ازدواج دارید آن را با خانواده‌تان در میان بگذارید تا آنها برای متاهل‌شدن‌تان به شما کمک کنند.

 

یکی از کارهای مخصوص نوجوانان حضور در مساجد و آشنایی با بقیه هم سالان است
یکی از کارهای مخصوص نوجوانان حضور در مساجد و آشنایی با بقیه هم سالان است

 

فصل تحرک!

بر خلاف آنچه از تابستان برای خمودی و سستی تداعی می‌شود بهتر است این فصل را با یک فعالیت ورزشی مورد علاقه همراه کنیم. کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، رفتن به باشگاه‌های ورزشی، پیاده‌روی یا دوی منظم و شنا ازجمله ورزش‌هایی هستند که باید جای پشت میز و نیمکت‌نشینی طول ترم تحصیلی را بگیرند.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» چگونه در مدارس آمریکا رفتار و عقاید بچه‌ها جهت می‌گیرد

[/su_note]

 

دیدار با اقوام را احیا کنید

اگر در شهر دیگری دانشجو هستید و در طول این مدت بخشی از نزدیکان خود را ندیده‌اید، خیر بودن و مواهب صله‌رحم را در ذهن خود داشته و مترصد فرصت‌هایی برای تجدید دیدارها باشید.

 

کارهای داوطلبانه انجام دهید

اردوهای جهادی، تدریس در مناطق محروم پایین شهر، فعالیت در پایگاه های بسیج و فعالیت فرهنگی در پایگاه‌ها و مساجد ازجمله کارهایی هستند که در طول تابستان با فراغ بال بیشتری می‌توان به آنها پرداخت. 

 

گردآورنده : نرجس لاری 

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

3 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
بی نام
بی نام
3 سال قبل

در زمان کرونا چ کار کنیم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بی نام
3 سال قبل

آره.منم در دوران کرونا بیکار شدم.چی کار کنم تو خونه??????

ناشناس
ناشناس
3 سال قبل

سلام ممنون
در ایام کرونا میتونیم کتاب بخونیم ، در کلاس های مجازی شرکت کنیمو یا بازی فکری مثل پازل حل کنیم. اینها از دیدگاه من بود. باتشکر