دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

جریانی در داخل قصد دارد سبک زندگی آمریکایی را در ایران عادی کند


غلامعلی حداد عادل شامگاه جمعه در نشست اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان یزد، در ارتباط با مذاکرات ژنو اظهار کرد: به طور کلی بنده تصور می‌کنم، زمان کافی برای ارزیابی ازاین مذاکرات هنوز نگذشته است.

وی بیان کرد: چند اصل را ما باید مسلم بدانیم، اول این است که ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای نداریم، این را غربی‌ها هم خودشان اذعان دارند و هیچ نشانه‌ای هم پیدا نکرده‌اند.

دکتر غلامعلی حداد عادل
دکتر غلامعلی حداد عادل

دشمنی غرب ربطی به انرژی هسته‌ای ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نکته دوم این است که غربی‌ها دشمنی‌شان با اصل انقلاب ربطی به انرژی هسته‌ای ندارد و از روز اول انقلاب غرب موضعش نسبت به انقلاب ما همین طور بوده، آن روزی هم که ما انرژی هسته‌ای نداشتیم آن‌ها علیه ما جنگ تحمیلی را راه انداختند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از آن هم، تهدید به حمله کردند و حتی یک وقت حدود 15 سال پیش کشتی‌هایشان را در حوزه خلیج‌فارس آوردند و در کشور هم وضع فوق‌العاده برای مسئولان اعلام شده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این اقدامات قبل از این بود که بحث هسته‌ای به میان بیاید، تاکید کرد: داستان هسته‌ای یک بهانه است و از همین جا ما این نتیجه را می‌گیریم که اگر فرضا مسئله هسته‌ای هم حل شود، مسئله ما با غرب به این آسانی حل نمی‌شود.

غرب نمی‌خواهد انقلاب اسلامی ایران الگوی جهانیان باشد

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: الآن هم که هنوز بحث هسته‌ای به جایی نرسیده، بحث حقوق بشر و سلاح‌ موشکی و امثال این‌ها را کنارش گذاشتند و بهانه روی بهانه می‌آورند، انقلاب اسلامی ایران از نظر غربی‌ها نباید یک الگویی برای جهانیان بشود چون با سلطه آمریکا و غرب بر جهان منافات دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آن‌ها مایل‌اند این نمونه‌ای را که در دنیا به وجود آمده و می‌خواهد حکومت دینی و اسلامی در دنیا ایجاد کند را به هر وسیله‌ای ناکام بگذارند.

حداد عادل افزود: در اول انقلاب کارهایی که همه شاهد بودیم را کردند، یک سال و نیم گذشت دیدند نتیجه نگرفتند، جنگ تحمیلی را شروع کردند.

وی بیان کرد: در جنگ به نتیجه نرسیدند، راه‌های دیگر از جمله راه‌های فرهنگی را شروع کردند و بالأخره به بحث تحریم ظالمانه رسیدند.

آمریکا به دنبال کنترل و تسلط بر اروپاست

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب گفت: استکبار دلش می‌خواهد کشورهای اسلامی نفتش را در اختیار غرب بگذارد، آمریکا مایل است که به منابع نفت دنیا تسلط داشته باشد و از این طریق حتی اروپا را هم کنترل کند.

وی افزود: قضیه خیلی پیچیده‌تر از این است‌ که ما فکر می‌کنیم، اروپا به نفت احتیاج دارد ولی نفت ندارد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ الآن در قضیه اوکراین ببینید چطور اروپا مجبور است دست به عصا حرکت کند، چون 45 درصد گاز اروپا از روسیه تأمین می‌شود، اروپا نه گاز و نه نفت ندارد و احتیاج مبرم به انرژی دارد.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: با این شرایط اگر آمریکا بر کشورهای نفت‌خیز خاور‌میانه تسلط داشته باشد نظیر تسلطی که بر عربستان دارد، همه منابع نفت در اختیار آمریکاست و حتی در مقابل اروپای متحد خودش هم آمریکا می‌تواند با کنترل نفت، سلطه خودش را بیشتر کند.

وی بیان کرد: این روند به کشورهای بزرگی که در حال ظهور به عنوان یک غول اقتصادی است هم ادامه پیدا می‌کند و کشوری مثل چین که نه گاز و نه نفت ندارد و نیاز به انرژی دارد و آمریکا اگر این تسلط را داشته باشد، چین را هم می‌تواند کنترل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در هند که اهمیتش از چین در آسیا کمتر نیست هم مثل چین است، آمریکا با نفت به همه این‌ها می‌تواند مسلط شود.

حداد عادل گفت: اگر انقلاب اسلامی ایران یک الگویی برای عراق، لیبی، کویت و جاهای دیگر شود و این منبع عظیم نفتی که خون جهان صنعتی است، از دست آمریکا گرفته شود، آمریکا کنترل و آقایی خودش را روی دنیا از دست می‌دهد.

اسرائیل را برای تضعیف اسلام به وجود آوردند

وی تاکید کرد: آن‌ها با آوردن اسرائیل و کاشتن آن در منطقه و حمایت دائمی از اسرائیل، سعی بر کنترل و تضعیف اسلام دارند و به همین منظور این دشنه را در پیکر عالم اسلام فروکردند، وگرنه آمریکایی‌ها دلشان برای یهودی‌ها نسوخته که بگوییم آن‌ها یک عرق دینی نسبت به یهودی‌ها دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اسرائیلی‌ها هم با توسعه نفوذ خودشان در آمریکا، سعی دارند به توسعه‌طلبی خودشان از طریق پشتیبانی آمریکا ادامه دهند، دو طرف باهم معامله می‌کنند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی افزود: حالا یک کشور پیداشده که می‌گوید ما اصلاً اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم، ملت فلسطین مظلوم است، ما به فرهنگ غربی نه می‌گوییم، ما می‌خواهیم جهان اسلام مطابق احکام اسلامی اداره شود.

ارزش‌های ما چالش هنجارهای غرب است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تمام این موارد چالش‌های اساسی با هنجارهای غربی است و آمریکا و اروپا از این موارد وحشت دارند.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری گفت: این اساس مشکل آن‌ها با ماست وگرنه ما که نرفتیم آن سر دنیا آمریکا و مردم آمریکا را تهدید کنیم، آمریکا هم که از لحاظ منابع داخلی خودش تأمین است و احتیاجی به ما ندارد.

وی تاکید کرد: این‌ها بعد از اینکه موضوع هسته‌ای ایران را اعلام کردند، دیدند از نظر تبلیغاتی بهانه خوبی است و می‌توانند تبلیغات کنند، راحت‌تر می‌توانند به شورای امنیت ببرند و همین کار را کردند و قطعنامه‌ها را هم گرفتند و جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: این‌ها هدفشان از این جنگ اقتصادی تضعیف و گرفتار و زمین‌گیر کردن ماست و همان طوری که بارها خودشان گفتند، نیتشان این بوده آنقدر قیمت دلار را بالا ببرند، صادرات را قبول نکنند و همان طوری که خودشان گفتند، نیتشان این بوده که فلج کننده‌ترین تحریم تاریخ جهان را علیه ما اعمال کنند.

هدف اصلی تحریم ایجاد اغتشاش در ایران بود

حداد عادل افزود: نیت آن‌ها این بوده که مردم در خیابان‌های تهران، ایران آشوب و شلوغ کنند و ایران به هم بریزد، اگر بتوانند اساس حکومت را ویران کنند و اگر هم نتوانند، ما را آن چنان گرفتار مشکلات داخلی کنند که هیچ کشوری رغبت نکند ایران را الگوی خودش قرار دهد و ما هم توان نداشته باشیم در دنیا کاری بکنیم.

وی افزود: این طراحی است که آن‌ها به طور کلی داشتند و در ارتباط با مسئله هسته‌ای این درک ما از اصل دعوا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: الآن دولت جدید آمده و می‌گوید ما حاضریم مذاکره کنیم، دولت قبلی هم حاضر به مذاکره بود منتهی با تغییر دولت، ادبیات سیاسی ملایم‌تر شده و دولتی آمده که به روی غرب یک لبخندی می‌زند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری هم یک نوع اجازه‌ای در ارتباط باسیاست دیگری تحت عنوان نرمش قهرمانانه داده‌اند که بروید صحبت کنید، اگر دغدغه آن‌ها این است که ما داریم بمب می‌سازیم، شما بروید هر کاری که می‌توانید بکنید تا آن‌ها بفهمند که ما نمی‌خواهیم بمب بسازیم، اگر هم این بهانه است و می‌خواهند قدم به قدم جلو بیایند و از این فرصت مذاکره استفاده کنند و می‌خواهند برگردند و مواضع از دست رفته خودشان را در ایران دوباره بخواهند به دست بیاورند، ایشان فرمودند باید بایستید، البته رهبر معظم انقلاب خط قرمزها را هم کامل مشخص کرده‌اند.

از ابتدا به دنبال غنی‌سازی 5 درصدی بودیم

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری گفت: این چهارچوب کلی مسئله است، حالا چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ اولاً تا اینجا، وقتی ما با دوستانمان در وزارت خارجه و دولت صحبت می‌کنیم، می‌گویند ما تنها چیزی را که به صورت مشخص قول دادیم که متوقف کنیم، غنی‌سازی 20 درصدی است.

وی گفت: در همین متن توافق اولیه ژنو تصریح‌شده که ایران حق ندارد بیشتر از 5 درصد غنی‌سازی کند، این به معنای این است که ما تا 5 درصد را حق داریم و این همان چیزی بوده که ما از اول می‌خواستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: 5 سال پیش که ما سراغ 20 درصد نرفته بودیم، ما همان پنج درصد را می‌خواستیم، چطور شد به سراغ 20 درصد رفتیم؟ ما برای رادیو داروها در رآکتور تهران، احتیاج به میله‌های سوخت غنی‌سازی شده تا حد 20 درصد داشتیم.

حداد عادل گفت: این هم در دنیا خیلی رایج است که چند کشور در دنیا تا حد 20 درصد تولید می‌کنند و زیر نظر آژانس، به کشورهای متقاضی می‌فروشند که آرژانتین، فرانسه، ژاپن هم در این کشورها هستند.

وی تاکید کرد: در 20 سال پیش هم ایران از این کشورها خریداری کرده بود، این دفعه که بحث هسته‌ای شد و ایران رفت 20 درصد بخرد، گفتند نمی‌فروشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: آن‌ها گفتند که شما اورانیوم غنی‌شده در حد 3 و نیم درصد خودتان را به ما بدهید، ما این‌ها را به 20 درصد تبدیل می‌کنیم و به شما بر می‌گردانیم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی افزود: ما هم گفتیم حرفی نداریم منتهی نسبتش یک به 10 است، یعنی اگر ما مثلاً 20 کیلو اورانیوم 20 درصد بخواهیم باید 200 کیلو بدهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آن‌ها یک حرف عجیبی زدند و گفتند همه آن چیزی که شما تا سه و نیم درصد غنی کردید را به ما بدهید، این معلوم بود که توطئه‌ای در میان است.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری اضافه کرد: این مثل آن است که شما به خیاطی بروید و بگویید که یک لباس اندازه خودم می‌خواهم، اندازه انسان مشخص است، و مثلاً دوم‌تر و نیم پارچه برای شما کافی است، اگر خیاط اصرار کرد 20 متر پارچه بخرید، شما شک می‌کنید که بقیه را برای چه می‌خواهد.

وی تصریح کرد: موضوع هسته‌ای هم دقیقاً مثل همین موضوع بود، به اینجای کار که رسید، ایران گفت ما به شما هیچ‌چیزی نمی‌دهیم، آن‌ها هم فکر می‌کردند که ما سر قضیه رادیو داروها می‌مانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اما ما رفتیم و 20 درصد را خودمان تولید کردیم و میله‌های سوخت را هم بردیم کار گذاشتیم و تعجب کردند.

در زمان احمدی‌نژاد هم نظام آمادگی گذشتن از 20 درصد را داشتیم

حداد عادل اضافه کرد: ما وارد فرایند 20 درصد به این صورت شدیم و الا از اول، 20 درصد هدف و برنامه ما نبود، حسنش هم این شد که وقتی خواستیم سر قضیه هسته‌ای مذاکره کنیم، حتی از زمان آقای احمدی‌نژاد ما می‌دانستیم که 20 درصد چیزی است که نظام آمادگی دارد از آن بگذرد.

وی گفت: دلیل این موضوع این است که ما اولاً برای چند سالمان 20 درصد را تولید کردیم و ثانیاً این مسئله اصلی ما نیست، هر روزی هم که بخواهیم می‌توانیم این دستگاه‌هایی که 5 درصد تولید می‌کند را به 20 درصد بازگردانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این‌ها در توافق ژنو آمده است، البته در این توافق یک حرف‌های متعددی زده‌شده که این‌ها را همه به بحث‌های کارشناسی بعدی واگذار کردند که الآن دارد بحثش می‌شود و قرار است در اواخر اردیبهشت پیش‌نویس توافق نهایی تهیه شود.

رویکرد دوگانه غرب در برابر مذاکرات

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: بنده شخصاً تحلیلم از این داستان هسته‌ای این است که غربی‌ها یک طور دوگانه عمل می‌کنند و از یک طرف مسئله هسته‌ای ما را حل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها این بحث را طول می‌دهند و خیلی بعید است که در این مذاکرات موافقت کنند که ایران از نظر غنی‌سازی به صورت عادی در‌آید و به یک کشوری تبدیل شود که بتواند غنی‌سازی را تا حد 5 درصد داشته باشد و پرونده هسته‌ای را آن‌ها بعید است ببندند.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری گفت: موید این حرف من هم همین اضافه شدن بحث حقوق بشر و بحث‌های موشکی و این‌هاست که زمزمه آن را می‌کنند که ما این‌ها را هم مطرح می‌کنیم.

استکبار خیال می‌کند تحریم سبب تغییر رأی مردم در انتخابات شد

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر غربی‌ها فکر می‌کنند این تحریمی که کردند، سبب شد رأی ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری تغییر کند، یعنی غربی‌ها فکر می‌کنند این تحریم آن‌ها در انتخابات ما اثر گذاشته و یک دولتی روی کار آمده که حاضر است برود بنشیند با غرب مذاکره کند و با اوباما تلفنی صحبت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: غربی‌ها فکر می‌کنند باید یک کاری نکنند که دوباره مردم برگردند به یک دولتی که خیلی رادیکال‌تر از این دولت باشد.

حداد عادل افزود: بنابر‌این این‌ها یک بازی دوگانه می‌کنند یعنی مختصر چیزهایی می‌دهند و خیلی چیزها را نمی‌دهند، این حدس من است و باید صبر کنیم و ببینیم در آینده چه می‌‌شود.

وی گفت: البته همیشه در کنار مذاکرات واقعی یک سلسله تبلیغات هم دو طرف دارند، یعنی هم آمریکایی‌ها یک تبلیغاتی می‌کنند که نه این‌چنین نیست و آن‌چنان نیست، ما هم متناسب با ادعاهای آن‌ها در اینجا حرف خودمان را می‌زنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این یک بحث فنی و کارشناسی و حقوقی روی میز است و یک هاله‌ای از تبلیغات در اطراف آن وجود دارد، این بحث‌ها بر روی هم اثر می‌گذارند اما لزوماً مثل هم نیستند، یعنی حرفی که در تبلیغات گفته می‌شود لازم نیست حتماً در توافق  ژنو هم وجود داشته باشد.

عدم نتیجه در مذاکرات بصیرت مردم را بالا می‌برد

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع در حال حاضر شخص مقام معظم رهبری با حساسیت این مذاکرات را دنبال می‌کنند، خط قرمز را هم ایشان مشخص کردند و فرمودند که ما به تیم مذاکره کننده خودمان اعتماد داریم و به آمریکا خوش‌بین نیستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که این یک تجربه است و اگر به نتیجه نرسد ما ضرر نمی‌کنیم و یک بار دیگر بصیرت مردم ایران در برابر ادعاها و دشمنی غرب افزایش پیدا می‌کند و ما آن موقع می‌توانیم حجت را بر غرب تمام کرده باز برای مقاومت دیگری آماده‌تر شده باشیم.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری افزود: الآن ممکن است عده‌ای در داخل کشور بگویند شما اگر نمی‌خواهید بمب اتمی درست کنید، بروید با آمریکایی‌ها که این قدر دم از مذاکره می‌زنند، مذاکره کنید.

ملت به دنبال استقلالش است ولی دشمن بهانه‌جویی می‌کند

وی افزود:  اما اگر مذاکره کردیم و ثابت شد که این‌ها مشکلشان انرژی هسته‌ای نیست و به دنبال اصل نظام هستند، همان‌ها هم قبول می‌کنند که تقصیر از نظام ما نیست، تقصیر از ملت ایران نیست که به دنبال استقلالش هست بلکه دشمن بهانه‌جویی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر الآن مجلس و مقام معظم رهبری بگویند که ما خوش‌بین نیستیم برای همین مذاکرات را قطع کنید، خود غربی‌ها هم می‌گویند معلوم است شما ریگی به کفشتان هست که مذاکرات را قطع کردید.

حداد عادل گفت: یک عده هم در داخل می‌گویند دولت داشت اوضاع را درست می‌کرد، حزب‌اللهی‌ها و بسیجی‌ها مانع شدند و قطع شد، این‌طور نیست، رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما نقض عهد نمی‌کنیم و مذاکرات را هم ادامه می‌دهیم.

وی عنوان کرد‌: این‌ها فهم مسئله است، الآن مجلس حساس است، مقام معظم رهبری هم دنبال می‌کنند، نمایندگان ما هم در حال مذاکره هستند، تا حالا هم اتفاق خاصی نیفتاده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: آن چیزی که تا حالا اتفاق افتاده، این است که ما 20درصد را متوقف کردیم، غربی‌ها هم تشدید تحریم‌ها را متوقف کردند و در حد محدودی از ذخایر مسدود شده ما در برخی موارد از جمله دارو، قطعات هواپیما و هزینه‌های دانشجویی در خارج کشور و بعضی مصارف دیگر موافقت کردند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین یک قدم نسبت به وضع قبلی ما جلو رفتیم و آن‌ها هم فرضشان این است که یک قدم هم آن‌ها جلو آمدند و جلوی 20درصد ما را گرفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دلیلی ندارد که ما این را تا اینجا خیانت‌آمیز بدانیم دلیل هم ندارد که خیالمان راحت باشد که همه چیز در حال حل شدن است.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری افزود: حرف من این است که با همین حساسیتی که می‌خواهیم از استقلالمان عقب ننشینیم، باید همه مراقب باشیم و ببینیم اگر آن‌ها سر عقل آمدند و دست از این کارهایشان برداشتند که هیچ اگر هم برنداشتند، ما هم آن روش خودمان را در اتکا به خودمان دنبال می‌کنیم.

وی افزود: به همین جهت است که مقام معظم رهبری از دو سه سال پیش گفتمان اقتصادی را مطرح کردند.

وظیفه دانشگاه سوق دادن اقتصاد به سمت اقتصاد دانش بنیان است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این اقتصاد مقاومتی را از حرف به عمل درآوردن باید وظیفه خودمان بدانیم، بالأخره چه کسی باید این شعار را جامعه عمل بپوشاند؟ یک بار عمده‌اش به دوش دانشگاهیان است، یک بار عمده‌اش به دوش مجلس است، دولت از همه وظیفه‌اش سنگین‌تر است.

حداد عادل گفت: باری که بر دوش دانشگاه‌ها است این است که این اقتصاد را به سمت اقتصاد دانش بنیان ببرند، اقتصاد دانش بنیان به معنای این است که دانش پیشرفته، بزرگ‌ترین تأثیر را در ارزش افزوده پیدا کند.

وی گفت: الآن در اثر پیشرفت علم، کشورهایی هستند که مثلاً داروهایی تولید می‌کنند که یک میلی‌گرمش بیش از یک بشکه نفت ارزش دارد، این اقتصاد دانش بنیان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به عنوان مثال کوبا، موسسه بیوشیمی در کوبا از کل دانشگاه تهران بزرگ‌تر است، این‌ها متمرکز شدند بر شاخه‌هایی از علم، به یک شاخه‌ای از علم دست پیدا کردند و آمریکایی‌ها از زمانی که انقلاب کوبا به پیروزی رسید، دهان باز کردند که این کوبا را ببلعند اما نتوانستند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی افزود: کوبا با اقتصاد مقاومتی، خودش را بی‌نیاز از اتکا به آمریکا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از قوت‌های کوبا این است که این‌ها تأمین ارز از راه علم می‌کنند.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری افزود: در آن زمان من رئیس مجلس بودم، وارد کوبا شدم، می‌دیدم در خیابان‌ها چراغ‌ها یکی در میان روشن است، سؤال کردم چرا این‌طور است، گفتند حساب کردیم با یکی در میان هم امورات مردم می‌گذرد، به همین اندازه صرفه‌جویی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با فیدل کاسترو که نشستیم چهار ساعت بحث کردیم، کنار اتاق دفترش یک نمایشگاه و موزه درست کرده بود و انواع و اقسام لوازم برقی را گذاشته بود و کنار هر کدام میزان مصرف و قیمت را زده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر کشوری که نماینده‌اش می‌آمد با فیدل کاسترو مذاکره کند که ما این را داریم و بیایید به شما بفروشیم، فیدل کاسترو بازده انرژی دستگاه را حفظ بود و با مقایسه کردن دقت می‌کرد که چی را از کجا بخرد.

حداد عادل افزود: این یک نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است که ما تجربه‌اش را در کوبا دیدیم.

وی گفت: حرف مقام معظم رهبری این است که دانشگاه‌ها یک کاری بکنند که نیاز کشور به خارج اولاً کمتر شود و بعد در داخل کاری بکنیم که حتی ما بتوانیم صادر بکنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: نمونه‌هایی هم دیده‌شده در پارک‌های علم و فناوری، ملاحظه بکنید می‌بینید دستگاه‌های زیادی ساخته‌اند با کمک دولت که قابلیت صدور به کشورهای دیگر را پیداکرده‌اند مثل مهندسی پزشکی و دیگر مواردی که ساخته شده است.

به فضای سال 76 بازگردد به کشور لطمه وارد می‌شود

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به این وسیله ما می‌توانیم با قیمت کمتر بازارهای دنیا را به دست بگیریم و خودمان هم بی‌نیاز شویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: منتهی شرط این کار این است که دانشگاه‌ها به تولید علم بپردازند، اگر خدای ناکرده دانشگاه‌های ما به شرایط بعد از 76 برگردند و فضای علمی از  بین برود و دانشگاه‌ها بشود میدان کشاکش و تشنج، ما از اینجا هم لطمه می‌خوریم.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری افزود: یکی از وظایف هر استاد دانشگاهی در این شرایط این است که تلاش بکند دانشگاه به میدان تشنج تبدیل نشود، مقام معظم رهبری هم از روز اولی که این دولت سر کارآمدند در مراسم تنفیذ، در مراسم‌های بعدی و در هر فرصتی به مسئولان جدید لزوم حفظ وحدت و آرامش در دانشگاه‌ها را متذکر شدند.

وی گفت: ما هم الآن صحبتمان در مجلس با آقای روحانی، با آقای فرجی دانا، با آقای هاشمی وزیر بهداشت و درمان این است که در عزل و نصب دانشگاه‌ها اشخاصی را نگذارید که این‌ها به جای اینکه دانشگاه را بخواهند اداره کنند و کار علمی انجام دهند، بروند و بخواهند آن اتفاقات سال 78 بیفتد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که من در مجلس ششم بودم، نمایندگان مجلس، آقای قالیباف را که در آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود به مجلس فراخواندند در جلسه غیرعلنی که شما چرا جلوی تظاهرات را گرفتید؟ این شرایط مجلس ششم بود.

حداد عادل افزود: آقای قالیباف در مجلس به نمایندگان گفت وقتی یک کسی می‌رود در خوابگاه دختران، کپسول گاز بزرگ را به داخل محوطه می‌آورد و کبریت می‌زند که این کپسول را آتش بزند، به نظر شما کار سیاسی می‌کند یا جان مردم را به خطر می‌اندازد؟ من فرمانده نیروی انتظامی مسئولیتم چیست، این اتفاق را هم آقای قالیباف گفتند افتاده است.

دانشگاه یک پشتوانه برای اقتصاد مقاومتی است

وی  افزود: ما الآن نگرانیم که خدای ناکرده دانشگاه‌ها به آن شرایط بازگردد، البته در این هشت ماهه، ما نمونه‌هایی که نگرانمان کند ندیدیم، این هم انصافش است، خیلی‌ها فکر می‌کردند بیشتر از این‌ها می‌شود و برخی هم می‌گویند که در آینده اتفاق می‌افتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: الآن که ما به آقای فرجی دانا در این رابطه تذکر می‌دهیم، می‌گوید که شما به من بگویید که کدام رئیس دانشگاه تحریک کرده است؟

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین ما هم به وزیر علوم تذکر می‌دهیم، هم از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که مراقب دانشگاه‌ها باشند و هم خود استادان باید مراقب باشند که دانشگاه یک پشتوانه برای اقتصاد مقاومتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: البته این اقتصاد مقاومتی هزار کار دارد که باید انجام شود و هر بخشی از مردم تا دولت و مجلس و قوه قضاییه هر کدام یک وظیفه‌ای بر دوش دارند.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: فرض کنیم در این مذاکرات هسته‌ای بهانه‌جویی کردند و دوباره گفتند که ما می‌خواهیم تحریم کنیم و یا به صورت قطره‌چکانی خواستند نه مشکل ما راحل کنند و نه ما را مأیوس کنند، در این شرایط تکلیف ما چیست؟

وی گفت: تکلیف ما این است که تا جایی که می‌توانیم نیاز خودمان را به خارجی کمتر کنیم، و راه این موضوع هم اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد مقاومتی راه حل بنیادی درازمدت برای حفظ انقلاب اسلامی است و دانشگاهی باید وظیفه‌اش را در این زمینه بداند.

در مجلس اراده جمعی برای مخالفت با دولت وجود ندارد

حداد عادل عنوان کرد: تعامل مجلس و دولت الآن خوب است، یعنی در مجلس یک اراده جمعی برای مخالفت با دولت وجود ندارد.

وی گفت: این که ما فکر کنیم که وظیفه شرعی و قانونی ما این است که با این دولت مخالفت کنیم، نه چنین فکری در ما نیست، امروز خدمت استاندار یزد عرض کردم که اگر جناحی بخواهد چنین فکری داشته باشد، آن ما هستیم که به اصولگرایان معروف هستیم، بنده هم که در این جمع مشخص است که باید اگر کسی این عقیده را داشته باشد من باشم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اصلاً چنین چیزی نیست و ما چنین اعتقادی نداریم، دیگر نیروها هم ندارند، حالا فرض کنید ما کاندیدمان کسی دیگر بود و آقای روحانی رأی آوردند، ما بیاییم و به هر قیمتی شده یک کاری کنیم او موفق نشود، جواب خدا را چه می‌توانیم بدهیم؟

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما یک معیارهای مشخصی داریم و روی ضابطه هم عمل می‌کنیم، در مورد رئیس‌جمهور هم همین طور است، در مجلس آن کاری که تشخیص بدهیم دولت دارد صحیح انجام می‌دهد، کمکش می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به عنوان نمونه تشخیص ما این است که یارانه گرفتن فقیر و غنی به یکسان اشتباه است و فکر هم می‌کنیم اینکه دولت از یک قشرهایی از مردم خواسته که به اختیار خودشان از گرفتن یارانه منصرف شوند، کار درستی است.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری تاکید کرد: ما به عنوان فراکسیون اصولگرایان بیانیه دادیم، استدلال هم کردیم که این کار دولت درست است و از مردم هم خواستیم که منصرف شوند و خودمان هم گفتیم آن‌ها که می‌گرفتند نگیرند و پشت سر دولت آمدیم.

وی بیان کرد: یک جایی هم احساس می‌کنیم که دولت اشتباه می‌کند، آنجا هم می‌ایستیم، تذکر می‌دهیم و سعی می‌کنیم به وظیفه خودمان عمل کنیم، شما هم در دانشگاه به همین روش عمل کنید، ملاک ما راه امام و سخنان مقام معظم رهبری است و هر دولتی در این مسیر باشد، کمکش می‌کنیم ولو اینکه هیچ‌کدام ما سر کار نباشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نام گذاری سال، گفت: چهار عنصر فرهنگ، اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی در این شعار وجود دارد.

فکر می‌کردم امسال سال اقتصاد مقاومتی باشد

حداد عادل افزود: اولاً مقام معظم رهبری آمدند فرهنگ را قبل از اقتصاد مطرح کردند، من خودم حدس می‌زدم که ایشان امسال را سال اقتصاد مقاومتی اعلام کنند.

وی بیان کرد: در یک جلسه‌ای هم بحث بود امسال که آقا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در روزهای پایانی سال بیان کرده‌اند، پیشنهاد ما این است که سال آینده را سال اقتصاد مقاومتی بدانیم که همه راجع به این موضوع صحبت کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چند روز پیش هم آقا در دیدار با خبرگان که اظهار نگرانی کرده بودند، آقا فرمودند که من هم نگران هستم.

حجاب بخشی از دغدغه رهبری در مورد فرهنگ است

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی خودشان با خبرگان و در سخنرانی در مشهد هم یک قدری علت نگرانی خودشان را هم گفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بنابراین ما باید توجه کنیم که مقام معظم رهبری چرا نگران هستند؟ حجاب و دیگر موارد بخشی از نگرانی‌های ایشان در رابطه باحجاب است.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری افزود: در جامعه برخی احساس می‌کنند که حالا که ما رفتیم و در کنار جان کری نشستیم، و وزیر خارجه ما با او صحبت کرده و رئیس‌جمهور ما تلفنی با اوباما صحبت کرده، ما باید فیتیله هویت دینی خودمان را کمی پایین بکشیم و آمریکا برای ما عادی شود.

جریانی می‌خواهد فرهنگ آمریکایی را در ایران عادی کند

وی تاکید کرد: یک جریانی می‌خواهد فرهنگ آمریکایی را در ایران عادی کند، یعنی دوباره آمریکا الگوی زندگی ما بشود و سبک تبلیغات و کارهای آن‌ها به زندگی ما وارد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری نگران این مسئله هستند.

حداد عادل بیان کرد: از این نمونه‌ها در برخی مجلات زیاد اتفاق می‌افتد و اینکه مقام معظم رهبری گفتند این‌ها وابستگی را می‌خواهند تئوریزه کنند، یعنی اینکه امام و رهبری و ملت می‌گویند استقلال، این‌ها می‌گویند که استقلال یک واژه قدیمی و مربوط به نیمه اول قرن 19 است.

وی تصریح کرد: این‌ها می‌گویند که امروز دیگر کسی صحبت از استقلال نمی‌کند، این‌ها نگرانی‌های مقام معظم رهبری است.

سبک زندگی اسلامی به گفتمان دانشگاهی تبدیل نشده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام معظم رهبری یک گفتمان دیگری را در بجنورد مطرح کردند که متأسفانه این گفتمان به گفتمان دانشگاهی تبدیل نشده است و آن گفتمان سبک زندگی اسلامی است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: چرا سبک زندگی اسلامی را جدی نمی‌گیریم، چرا به عنوان یک دانشگاهی این مطلب را از اجمال به تفصیل و از قوه به فعل نمی‌رسانید؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: چرا سبک زندگی اسلامی را تحلیل و نمونه آن را معرفی نمی‌کنید و خلاف آن را نشان نمی‌دهید؟ من به عنوان یک دانشگاهی این وظیفه را حس می‌کنم.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری گفت: ما دانشگاهی‌ها باید به کمک مقام معظم رهبری بیاییم چرا که حرف درستی می‌زنند، ما اگر سبک زندگی غربی داشته باشیم، نمی‌توانیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اقتصاد بر فرهنگ و فرهنگ بر اقتصاد مطرح می‌گذارد، مقام معظم رهبری در عزم ملی خطابشان توده مردم است و در مدیریت جهادی خطابشان مسئولان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده و شما که به یک معنا مسئولیم، استاندار، فرماندار، امام جمعه، وزیر و همه و همه باید مدیریت جهادی داشته باشیم.

فضای ملی در جهت تشویق مردم به اعتلای فرهنگ و اقتصاد باشد

حداد عادل عنوان کرد: ما در دانشگاه می‌گوییم مدیریت جهادی یعنی چی؟ عزم ملی اگر بخواهد در ایران ایجاد شود چه باید بکنیم؟ به نظر من از لوازم رسیدن به عزم ملی این است که فضای رسانه‌ای مادر جهت تشویق مردم به فرهنگ و اقتصاد باشد.

وی تاکید کرد: رسانه ما که تأثیرگذار است، آن‌ها باید کمک کنند برای ایجاد عزم ملی، این‌ها را شما باید در دانشگاه‌ها بحث کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: راجع به فرهنگ ازدواج که یکی از بخش‌های مهم سبک زندگی اسلامی است، مشکلات ما زیاد است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بالا رفتن آمار طلاق، افزایش سن ازدواج، کم شدن فرزند مشکل است، چند شب گذشته یکی از استادان دانشگاه اصفهان منزل ما بود، گفت دانشگاه اصفهان خانه‌های سازمانی دارد که برخی از این خانه‌ها بزرگ است، در آیین‌نامه گفتند این‌ها به کسی واگذار می‌شود که دو بچه داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این منازل دانشگاهی به گفته این استاد دانشگاه مدت‌ها خالی بود و استاد دانشگاهی پیدا نشد که متقاضی باشد و دو بچه داشته باشد، بالأخره دادند به وی که یک بچه داشت.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری اضافه کرد: امروز در دانشگاهی‌ها دو بچه داشتن یک پدیده نادر شده است.

وی به نقل خاطره‌ای از حوزه علمیه قم پرداخت و گفت: در حدود 20 سال پیش در حوزه علمیه قم درس می‌دادم به آقایان روحانی گفتم که بچه خیلی خوب است اما باید بدانیم که باهر بچه 25 درصد وقت آدم گرفته می‌شود و دیگر نمی‌توان به مطالعه و کار علمی و دیگر موارد پرداخت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: آن‌ها حرف‌های من را گوش می‌دادند و بعد من گفتم ضمناً بدانید که من چهار تا بچه بیشتر ندارم و فقط چهار تا 25 درصد از وقتم گرفته می‌شود اما درعین‌حال ارزش دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انشا الله دولت و مجلس و همه در بحث حجاب مراقب خواهند بود که برخی فکر نکنند مذاکره با آمریکا به معنای این است که حجاب هم در حال شل شدن است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی افزود: برخی این‌طور فکر می‌کنند که حجاب در حال شل شدن است، بعضی‌ها فکر می‌کنند دولت که عوض شد یعنی حجاب هم عوض می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: آقای روحانی یکی دو مرتبه بر حجاب تاکید کرده است، ما باید از ایشان بخواهیم که همین تاکید خودشان را ادامه بدهند که آن عده فکر نکنند که باید به آن سمت برویم.

حجاب نماد استقلال فرهنگی مسلمانان است

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری بیان کرد: این خطر وجود دارد که اگر اقتدار نظام کم شود، این آمریکایی‌ها و غربی‌ها الآن می‌گویند حجاب زن مسلمان پرچم استقلال ملت‌های مسلمان است.

وی بیان کرد: حجاب الآن نماد استقلال فرهنگی مسلمانان است، یعنی هر زنی هر جای دنیا باحجاب اسلامی دیده شود، این یک تیری بر قلب آن‌هایی است که می‌خواهند بر کشورهای مسلمان مسلط شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آن‌ها می‌گویند این‌هایی که صد سال پیش روشنفکرانشان می‌گفتند باید از فرق سر تا ناخن پا فرنگی شود، حالا چرا به نوع پوشش ما نه می‌گویند؟ این خیلی برای آن‌ها معنی دارد.

غرب هویت اجتماعی جوامع مسلمان را نشانه گرفتند

حداد عادل افزود: این حجاب در خطر است و این همه سایت اینترنتی و شبکه ماهواره‌ای که دارند بنیان خانواده را زیر و رو می‌کنند، در واقع هویت اجتماعی جوامع مسلمان را نشانه گرفتند و ان شالله باید آن را هم همین طور تقویت کنیم.

وی در ارتباط با دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت حضرت علی علیه‌السلام و تفاوت‌های آن، گفت: این برای این است که ما امام علی علیه‌السلام نیستیم، اما در دوران حکومت حضرت علی علیه‌السلام هم مصلحت‌اندیشی بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه‌السلام هم یک تصمیم‌هایی می‌گرفتند که شاید اگر به بعضی‌ها بگویید حیرت بکنند.

یک روز از استقلال خودمان کوتاه نیامده‌ایم

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام از روز اول حکومتشان یک روز هم با معاویه صلح نکردند، ما هم از اول انقلاب یک روز در برابر یک واقعیتی به نام اسرائیل کوتاه نیامدیم، یک روز هم از استقلال خودمان در زمان امام و رهبری کوتاه نیامدیم، این‌ها همان اصول است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حالا یک وقتی بالأخره این انقلاب ما مسئله زیاد دارد، مقام معظم رهبری مصلحت می‌دانند که این موضوع فعلاً مطرح نشود.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری مثلاً من می‌دانم رئیس قوه قضائیه می‌خواهد خدمت کند و قصدش کوتاهی نیست اما اگر مثلاً پرونده فلان آقا را اجرایی نمی‌کنند، برای این است که محاسبه‌ای می‌کنند و می‌بینند در این شرایط فعلاً به صلاح نیست، ممکن است اشتباهی بکنند اما از روی سوءنیت نیست.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها پیش خودشان حساب می‌کنند که برای نظام این تعبیر به مصلحت است و الا این‌طور نیست که قصد حمایت از مفسدی داشته باشد.

ایران احتمالاً شخص دیگری به جای ابوطالبی معرفی کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ممنوعیت صدور ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل، گفت: هنوز ندیدیم دوستان را که صحبتی بکنم که ببینم این‌ها از قبل می‌دانند که آقای ابوطالبی چنین بهانه‌ای برای آمریکایی‌ها دارند یا نمی‌دانستند؟

حداد عادل اضافه کرد: آمریکایی‌ها از سال 58 که این اتفاق افتاده، نسبت به کسانی که جزء آن دانشجویان بودند، این قانون را داشته و الآن هم فکر می‌کنند که نباید کوتاه بیایند.

وی تصریح کرد: من حدس می‌زنم که بعد از چند وقت ایران کسی دیگر را معرفی کند، یعنی این قدر برای ما به نظر من مهم نیست.

آمریکا نمی‌تواند برای ما شرط بگذارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با اعتراض توکلی به شرط آمریکایی‌ها در مذاکرات ژنو، گفت: آقای توکلی اعتراض درستی کردند و اینکه آمریکایی‌ها بیایند تعیین کنند که پول ما دست آن‌ها باشد و آن‌ها بگویند که ما از چه شرکتی حق داریم خرید کنیم این حرف غلطی است و ما از داخل مجلس فشار می‌آوریم که نمایندگان ما زیر بار این‌چنین تحریم‌هایی نروند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با رویکرد دولت در برابر فتنه‌گران، بیان کرد: دولت خودش اظهار می‌کند که ما تابع مقام معظم رهبری هستیم و آخرین بار هم در دو یا سه  روز پیش آقای روحانی چندین بار تاکید کردند که من اجازه نمی‌دهم در دولت من کسی که مخالف نظر مقام معظم رهبری باشد و بخواهد در مقابل ایشان بایستد در دانشگاه یا جای دیگر مسئولیت داشته باشد.

برخی می‌خواهند شرایط عناصر فتنه عادی شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درعین‌حال برخی تلاش‌ها صورت می‌گیرد در مطبوعات و برخی جاها که بعضی عناصر فتنه هم شرایطشان عادی شود، این فشار هم هست که رفع حصر و فلان انجام شود.

حداد عادل بیان کرد: از این طرف هم مجلس و نیروهای انقلابی که نمی‌خواهند دولت اقتدار وسیله‌ای بشود برای روی کار آمدن اهل فتنه، فشار می‌آورند و تلاش می‌کنند و به دولت هم انتقاد می‌کنند.

مشاور عالی‌مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: کما اینکه آن وزیری هم که رفته بود و ملاقاتی انجام داده بود، مجلس بلافاصله طرح سئوال کرد تا بیاید جواب بدهد و ممکن است به صحن مجلس هم کشیده شود.

اجازه نمی‌دهیم فتنه‌گران از نظام احساس طلبکاری کنند

وی گفت: مجلس هم حساسیت دارد که این قصه فتنه نباید به گونه‌ای باشد که کسی که این همه صدمه زده و فجایع را به بار آورده، حالا برگردد و به جای اینکه عذرخواهی کند طلبکار نظام هم باشد.

وی تصریح کرد: این موضع ماست و ما این را نمی‌پسندیم که یک عده‌ای بخواهند این قضیه را به اصطلاح ماست‌مالی کنند، به آسانی این موضوع قابل حل نیست، مقام معظم رهبری راه حل این موضوع را نشان دادند اما راه حل این نیست که الآن این شیوه را در پیش گرفتند.

حجاب یک موضوع اعتقادی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بخش پایانی سخنان خود، در ارتباط باحجاب، گفت: بنده معتقدم اصل حجاب یک اعتقاد است، اگر می‌خواهیم حجاب در جامعه ما رواج شود، باید آن‌ها را معتقد بار بیاوریم.

حداد عادل افزود: اگر حجاب اعتقادی شد، نیازی به بگیر و ببند نیست، تلاش اصلی ما باید این باشد که در مدرسه و خانواده این‌ها را معتقد به دین بار بیاوریم و تربیت آن‌ها را جزء حجابشان بار بیاوریم.

وی گفت: در مقابل معتقدم بحث اجبار را اصلاً نباید داشت، کما اینکه در اروپا هم یک حدی برای حجاب قائل‌اند و اگر کسی آن حد را رعایت نکرد، دستگیر می‌شود، نظام نمی‌شود اقتدار نداشته باشد اما این موضوع باید در حاشیه و برای استثناها باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: طبیعت زن ایرانی از برهنگی بدش می‌‌‌‌آید و این را ما باید تبلیغ کنیم و بخواهیم و این را به ارزش تبدیل کنیم، اگر کسی خواست در برابر این ارزش بایستد باید مقابل وی ایستاد.

بیشتر بخوانید »» 

اسامی قرآنی برای دختر و پسر [ چه اسمی برای فرزند انتخاب شود بهتر است؟ ] +معرفی ۱۴۰ اسم

ضررهای موسیقی برای بدن چیست ؟ اسرار درون صدای شیطان را بشناسیم [دانلود ۵ قسمت برنامه رادیویی]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات