دسته‌ها
مقاله

تحریف مفهوم آتش به اختیار با عکس بنر حاشیه ساز در نماز جمعه تهران

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن
1. تحریف مفهوم آتش به اختیار با عکس بنر حاشیه ساز در نماز جمعه تهران
تحریف مفهوم آتش به اختیار با عکس بنر حاشیه ساز در نماز جمعه تهران
تحریف مفهوم آتش به اختیار با عکس بنر حاشیه ساز در نماز جمعه تهران

 

تحریف مفهوم آتش به اختیار با عکس بنر حاشیه ساز در نماز جمعه تهران

در روزهای اخیر اصلاح طلبان و نیروهای رسانه‌ای نزدیک به دولت با طرح کردن مباحثی در شبکه های اجتماعی در خصوص موضوع آتش به اختیار، سعی کرده‌اند یک فضای روانی علیه فعالان انقلابی ایجاد کنند.

 

نصب یک بنر در نماز جمعه تهران و جمع‌آوری امضا برای مقابله با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باعث شد تا موج این تخریب‌ها بیش از گذشته شود. حالا علاوه بر اصلاح‌طلبان، تحلیل گران خارج نشین نیز به کمک آمده بودند تا این موضوع را جا بیاندازند که هدف از طرح مسأله آتش به اختیار، عملاً نوعی هرج و مرج آفرینی در کشور بوده و از این طریق شاید برخی مسائل اصلی را به حاشیه ببرند.

 

فراموش نکنیم دو روز پیش سنای آمریکا با تصویب مادر تحریم‌ها یا تحریم S772 با اکثریت آرا زمینه لغو برجام را ایجاد کرده اما فضای کشور دچار چالش‌های فرعی مانند نصب یک بنر در نماز جمعه از سوی برخی افراد و شانتاژ و هوچی‌گری از سوی معاندان نظام است.

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان بعد از طرح کردن مباحث مقدماتی در خصوص مسائل فرهنگی کشور، با بیان اینکه اگر دستگاه‌های مرکزی دارای اختلال باشند آن زمان افسران جنگ نرم آتش به اختیار هستند، عملاً باب جدیدی در حوزه چارچوب فعالیت‌ها برای نیروهای انقلابی گشودند.

 

طرح همین مسأله باعث شد تا بحث‌های گسترده‌ای در میان جوانان انقلابی شکل بگیرد، مصادیقی که از دل رویکرد آتش به اختیار بیرون آمده بود به هیچ عنوان با ذائقه معاندان سازگار نبود. حکم آتش به اختیار را کسانی از حضرت آقا گرفته‌اند که برای پیگیری مطالبات و منویات ایشان، نسبت به دستگاه مرکزی دانش و صلاحیت بیشتری دارند.

 

نکته مهم درباره فرمان آتش به اختیار این است که افسران جوان امام، حکم آتش به اختیار گرفتند تا وقتی در هیأت اندیشه‌ورزشان مسأله‌ای برایشان بیّن شد، با خود نگویند حتماً درباره این بدیهیات در آن بالا فکر می‌شود! بدانند که آن بالا اختلال دارد و خود باید اقدام کنند. همین فهم جدید یک روحیه سرشار از اقدام را در جریان انقلابی ایجاد کرده است. در تفکر جریان انقلابی این روحیه به هیچ عنوان هرج و مرج طلبی فهم نمی‌شود، برداشت‌های مصداقی که در جبهه انقلاب نسبت به این موضوع صورت گرفته بود مؤید این مطلب است.

 

به عنوان مثال، عده‌ای آتش به اختیاری را معطل نشدن برای سازندگی مناطق محروم تعبیر کردند و به دنبال فراهم کردن زمینه حضور هرچه بیشتر به مناطق محروم رفتند. حجت الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز در همین زمینه می‌گوید: «رهبر معظم انقلاب باتوجه به روحیات نسل سوم انقلاب فرمودند آتش‌به‌اختیارند اما به معنی انجام هرکاری نیست. نسل سوم دارای فهم وشعورند.» 

 

فضا به قدری با سویه مثبت حرکت می‌کرد که نیروهای دولتی، رویکردهای خود را بر این مدار جدید شکل دادند. به عنوان مثال خانم ابتکار رئیس اصلاح طلب سازمان محیط زیست نیز با خبر دادن از ورود ۵۱ تریلیون قطعه پلاستیکی به دریاها، گفته بود: «مردم در حفاظت از محیط زیست آتش به‌اختیار باشند.»

 

همچنین آقای سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «اقدام #آتش_به_اختیار در کلام و منطق رهبری، یعنی فعالیت‌های فرهنگی خودجوش، غیردستوری اما در چارچوب قانون و اخلاق. از این واژه چماق نسازیم.»

 

فضاسازی دشمنان ایران 

در این بین طیف معاند برای از بین بردن فضای مثبت شکل گرفته بین جوانان انقلابی، شروع به فضا سازی در شبکه‌های اجتماعی کرد و تصویری از یک بنر جمع‌آوری امضا برای اجرای آتش به اختیار با هدف تخریب دانشجویان انقلابی و همچنین تخریب فرمان «آتش‌به‌اختیار» در فضای مجازی دست به دست کردند؛ تاجائی که بعد از انتشار تصاویر مربوط به بنر جمع‌آوری امضا، گمان‌ها به آن سمت رفت که این تصویر جعلی است.

 

بعد از انتشار این تصاویر اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی طی بیانیه‌ای اعلام کردند که «هیچ نقشی در طراحی، ساماندهی و جمع‌آوری امضاء برای طوماری که در اطراف نمازجمعه تهران نصب شده و تصویر آن در حال انتشار در کانال‌های تلگرامی است، نداشته‌اند.»

 

اما متأسفانه این عکس حقیقت داشت اما نه از سوی دانشجویان بلکه از سوی جریانی حاشیه ساز. موضوع از آن قرار بود که در حاشیه‌نماز جمعه بنری نصب شده بود که نسبت به ورود بانوان به ورزشگاه تذکر و هشدار می‌داد که در صورت تعلل قوه قضاییه، مطابق بند میم وصیت نامه حضرت امام (ره) و فرمان آتش به اختیار حضرت آقا خودشان رأسا ورود می‌کنند.

 

ساعتی پس از انتشار این خبر مشخص شد «حسین الله کرم» بانی اجرای این طرح بوده. روشن است که این قبیل تحرکات ولو با دلسوزی، بیشترین ضررش برای گفتمان انقلابی است. مهم‌ترین اثر این دست رویکردها، تخریب و تضعیف هدایت امام امت (ره) است. مشخص است که وقتی آتش به اختیار را قانون شکنی تعبیر کنند، یعنی به‌جای دشمن، عملاً خودی‌ها را می‌زنند.

 

آقای «دایی علی» یکی از امضاء کنندگان این بنر در نمازجمعه در گفت‌وگو با «صبح‌نو» معتقد است که نه «تنها این بنر موضوع حاشیه‌ای نیست بلکه در حد بررسی موضوع برجام و توافق هسته‌ای که در چند روز گذشته  با تحریم‌های جدید نقض شده است، باید به آن رسیدگی شود.» او همچنین اضافه کرد: «مخاطب سخن مقام معظم رهبری تنها افسران جنگ نرم نبوده‌اند و این سخن را برای همه آحاد مردم بیان کرده‌اند.»

 

بانی این جریان آقای حسین‌الله‌کرم نیز حاضر به گفت‌وگو با «صبح‌نو» و توضیح درباره این اقدام نشد.

نکته بعدی در این خصوص آنکه نباید فراموش کرد، آتش به اختیاری برای مواجهه با اختلال فرماندهان در فهم اصلی و فرعی بود. اگر قرار است سرباز هم فرعی بزند، همان فرمانده مختل بزند بهتر است. از سوی دیگر این گروه به ظاهر انقلابی، دارای سوابق روشنی هم نیست.

 

عباس سلیمی نمین نیز با بیان اینکه بیانیه انصار حزب الله بیشتر در نیروهای حامی دولت جدید دغدغه ایجاد کرده است، گفته بود: صرف نظر از این که این دغدغه تا چه حد بجاست یا بجا نیست، نوع مواجهه با این قضیه خیلی مهم است. از ابتدای انقلاب تاکنون تندروی موجب سوء استفاده مغرضان شده است. بایستی از تکرار تجربیات تلخ تاریخ جلوگیری کرد که موجب می‌شود تا ما دقت عمل بیشتری داشته باشیم تا هزینه‌هایی که در گذشته پرداخت می‌کردیم و بسیار هم سنگین بودند، تکرار نشوند.

 

منبع: روزنامه صبح نو (257)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات