دسته‌ها
کیوسک

سفر ترکیه نروید , دیگر امن نیست

سفر ترکیه
سفر ترکیه

 

سرکنسول ایران در استامبول می‌گوید: به اینجا نیایید! ترکیه، ترکیه سابق نیست، تغییر کرده و نا امن شده است، اگر کار ضروری ندارید به ترکیه سفر نکنید. این هشدار شاید زمینه‌ای باشد برای آنکه سازمان میراث فرهنگی در تورهای نوروزی سفر به ترکیه تجدید نظر کند؛ موضوعی که مجلس روی آن پا فشاری دارد.

 

سفر به استامبول با آفر و پرداخت قسطی!

در روزهای باقی مانده تا تعطیلات نوروز 96، حجم تبلیغات سفرهای خارجی به طور محسوسی افزایش یافته و یکی از مقاصد گردشگری که به ایرانیان جهت صرف ایام تعطیلی عید پیشنهاد می‌شود، سفر به ترکیه است. افرادی که هنوز دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را در گوشی‌های تلفن همراهشان مسدود نکرده‌اند، احتمالا این روزها درباره «آفر»های باور نکردی سفر به ترکیه و سفرهای تمام اقساط با پرداخت بلند مدت این سفرها، اطلاعات کاملی را ارائه می‌دهند، زیرا هر روز تعداد زیادی از این گونه تبلیغات پیامکی از سوی تورهای گردشگری منتشر می‌شود.

 

در حالی که این تورها از ابزار تخفیف‌های ویژه و پرداخت قسطی هزینه سفر برای جذب بیشتری مسافر به مقصد ترکیه استفاده می‌کنند، وزارت امورخارجه و مجلس شورای اسلامی درباره عدم امنیت کشور همسایه و خطراتی که ممکن است مسافران ایرانی را تهدید کند نگران هستند.

 

آخرین هشدار وزارت امور خارجه!

پانزدهم اسفندماه وزارت امورخارجه با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد: «با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز و برنامه تعدادی از هموطنان جهت سفر گردشگری به خارج از کشور و نظر به شرایط امنیتی ترکیه در ماه‌های گذشته و نگرانی برای امنیت و سلامت شهروندان ایرانی در این کشور، به کلیه هموطنانی که قصد مسافرت به ترکیه را دارند، توصیه اکید می‌گردد در صورت ضرورت غیرقابل اجتناب به انجام سفر، احتیاط لازم را بنمایند.»

 

سفر ترکیه نا امن برای همه

سال 95 نه تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای دیگر مسافران خارجی ترکیه اصلا سال خوبی نبوده است. در اولین روز امسال با انفجار تروریستی در شهر استامبول چهار نفر از جمله یک ایرانی کشته می‌شوند. بعد از آن هم سلسله عملیات‌های تروریستی در این کشور شکل می‌گیرد که برخی از آنها به گروه‌های کرد معارض دولت ترکیه و برخی دیگر به گروه تروریستی داعش نسبت داده شده‌اند.

 

حمله به فرودگاه آتاترک در استامبول دیگر عملیات تروریستی بود که امسال ترکیه را به وحشت انداخت. در ویدئوی منتشر شده از این عملیات تروریستی که به کشته شدن 36 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر انجامید، صدای ضجه یک ایرانی شنیده می‌شود که مادرش را صدا می‌کند. اگرچه نام هیچ ایرانی در بین اسامی قربانیان این حمله به چشم نخورد اما این ویدئو آسیب پذیری توریست‌ها از جمله ایرانی‌ها را در برابر اقدامات تروریستی در ترکیه بیشتر نمایان کرد.

 

در اولین روز از سال 2017 فردی مسلح که لباس بابانوئل پوشیده بود با ورود به یک کلوپ شبانه «رینا» در شهر استامبول حضار را به رگبار بست و در نتیجه آن 39 نفر کشته شدند. در بین کشته شده‌ها 16 توریست خارجی وجود داشتند.

 

در یکی از گزارش‌های منتشر شده درباره وضعیت امنیتی کشور ترکیه آمده است که در طول یک سال گذشته بیش از 22 حمله تروریستی با بیش از 450 کشته و 2 هزار زخمی در این کشور به وقوع پیوسته است. این میزان از نا امنی با کاهش چشمگیر توریست‌های ورودی به ترکیه همراه بوده. به طوری که 50 درصد از ظرفیت هتل‌های شهر استامبول خالی مانده و صنعت گردشگری این کشور با رکودی جدی روبه‌رو شده است.

 

در این شرایط تنها کشوری که شهروندانش مشتاقانه راه سفر به ترکیه را در پیش می‌گیرند ایرانی‌ها هستند. گواه این مسئله اظهارات «رضا هاکان‌تکین» سفیر ترکیه در کشورمان است که در مصاحبه‌ای از گردشگران ایرانی به‌عنوان وفادارترین گردشگران ترکیه یاد کرد.

 

واکنش نمایندگان مجلس درباره سفر ترکیه

اوضاع نا امن ترکیه باعث شد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسماً تورهای سفر به ترکیه را ممنوع اعلام کند. با وجود این ممنوعیت سفر به ترکیه چندان طولی نکشید و سازمان میراث فرهنگی در 26 تیرماه با انتشار اعلامیه‌ای رسماً برقراری مجدد تورهای ترکیه را اعلام کرد.

 

در اعلامیه سازمان میراث فرهنگی بر تأمین امنیت گردشگران ایرانی توسط دولت ترکیه تأکید شده بود، اما آنچه در ماه‌های گذشته رخ داد نشان داد که ترکیه حتی قادر به تأمین امنیت شهروندان ترک نیست چه برسد به مسافرانی که برای گذران اوقات فراغت به این کشور می‌آیند.

 

از همین رو مسئله سفر به ترکیه مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی واقع شد. نمایندگان مجلس تقریباً متفق‌القول از لزوم بازنگری در سفر به ترکیه و حتی ممنوعیت سفر به این کشور سخن می‌گویند. مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز، از لزوم سفر ایرانیان به مقصد گردشگری جایگزین ترکیه سخن می‌گوید و از شهروندان خواسته است هشدارهای وزارت امور خارجه درباره سفر نکردن به ترکیه را جدی بگیرند.

 

 سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین نیز می‌گوید: قطعاً اگر سفر اتباع کشورمان به ترکیه ضرورتی ندارد، باید از سفر به این کشور خودداری کنیم زیرا سفر به این کشور برای ما خسارات مالی، جانی و حیثیتی دارد. فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات نیز در مصاحبه‌ای تأکید می‌کند: در شرایط کنونی این سؤال مطرح می‌شود که با وجود ناامنی‌های اخیر ترکیه چه دلیل و ضرورتی برای سفر اتباع کشورمان به این کشور دارد زیرا زمانی که جان یا عزت افراد در خطر است چرا برای یک سفر تفریحی باید به کشور ناامنی مانند ترکیه سفر کنند.

 

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز خواستار اعمال محدودیت سفر به ترکیه شده است. این نماینده مجلس می‌گوید: قطعا زمانی که ترکیه گردشگران و اتباع ایرانی را مورد بی‌احترامی و هتک حرمت قرار می‌دهد، دلیلی ندارد که ما نسبت به سفر مردم به این کشور علاقه نشان دهیم.

 

اما غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت، حتی پیشنهادی فراتر از اعمال محدودیت‌ها را ارائه می‌کند و می‌گوید تورهای سفر به ترکیه باید لغو شود. این نماینده مجلس می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید آژانس‌های مسافرتی که تورهای گردشگری خود به ترکیه را همچنان سرِپا نگه داشته و با تبلیغ سفرهای ارزان به این کشور مردم را وسوسه می‌کند، برخورد و به‌عنوان متخلف معرفی کند.

 

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با «جوان»، درباره موضع سازمان نسبت به سفر به ترکیه گفت: منع سفر فقط برای کشورهایی اعمال می‌شود که از نظر سیاسی روابط‌مان دچار مشکل شده باشد، در غیر این صورت ما نمی‌توانیم افراد را از سفر به دیگر کشورها منع کنیم. در ضمن بخشی از سفرها جنبه تفریحی دارند و بسیاری از سفرها را افراد به منظور مقاصدی چون کار، بیزینس و تحصیلی انجام می‌دهند.

 

موحد افزود: درباره سفر به ترکیه بارها توصیه کرده‌ایم که سفر به این کشور ناامن است. به خصوص در  نوروز که بهترین فرصت برای اعمال تروریستی خواهد بود. به همین دلیل به آژانس‌های مسافرتی اعلام شده در زمان عقد قرارداد سفر به متقاضیان بگویند مسئولیت تمام اتفاقاتی که در ترکیه رخ می‌دهد با خودشان است و دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن مسئولیتی نخواهد داشت.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: هم‌اکنون مقاصد گردشگری جایگزینی وجود دارد و ما دارای تنوع مقاصد گردشگری هستیم و توصیه می‌کنیم هموطنان برای سفر این مقاصد را جایگزین ترکیه کنند.

 

نویسنده: محمدصادق عابدینی ( روزنامه جوان 5052)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات