دسته‌ها
کیوسک

تفاوت دفاع مقدس با دفاع اقتصادی ما در کجاست؟

شهید حسن باقری
شهید حسن باقری

متنی که در ادامه میخوانید گزیده ای از سخنرانی دکتر حسن عباسی است . جلسه سخنرانی استاد در تاریخ 8 مهر 95 برگزار شد . دکتر حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال و تحلیلگر سیاسی است . جلسات کلبه کرامت استاد حسن عباسی از بزرگترین کرسی های نظریه پردازی ایران است . سخنرانی در مسجد قمر بنی هاشم شهر تهران ایراد شد است :

 

دفاع مقدس، دفاع آدم‌های بی‌ادعای بی‌مدرک بود. هرکسی توانایی بیشتری داشت، کار را به او می‌سپردند. جوان 24 ساله‌ای به نام حسن باقری -خبرنگار روزنامه جمهوری-  با حداقل امکانات و بودجه، و بی‌آنکه تجربهٔ زندگی نظامی را داشته باشد، طراحی جنگ را برعهده گرفت؛ به‌گونه‌ای که تا چند سال پس از شهادت او نیز بسیاری از عملیات‌ها توسط او پیش‌طراحی شده بودند.

 

تصور کنید جوانی 25 ساله هستید و در پشت بی‌سیم می‌بایست دستور دهید تا هزاران نفر دل به آتش بزنند -به تعبیر شهید همت که در پشت بی‌سیم می‌گفت: «دریادلان به‌پیش!»- نخست شما باید خود دریادل باشید. به‌رغم کاستی‌های تکنولوژی و تجهیزات و بودجه و آموزش‌های ندیده و انقلابی نوپا و دشمنی قوی، جوانانی که مشق جنگ در هیچ دانشگاه نظامی نگذرانده بودند، درخشیدند چراکه رگ و بوی عمل‌گرایی مبتنی بر اسلام را داشتند و اسیر تئوری‌های غربی نشدند. 

 

هریک‌شان که تا به امروز همین‌گونه زیستند، (به دنبال دکتری و اسم و رسم‌های دهن پرکن نبودند) -همچون قاسم سلیمانی- نام‌شان لرزه بر اندام کفار و ملحدین و مشرکین و منافقین در جای‌جای جهان می‌اندازند و امید بر دل مظلومین و مستضعفین عالم ایجاد می‌کند.

 

لحظه‌ای که نیروهای فرعون سوی بنی‌اسرائیل می‌تاختند، همراهان موسی کلیم(ص) در مقابل خود دریا را می‌دیدند و از پشت سرشان سپاه دشمن؛ پس ترسیدند؛ حضرت فرمود: « إِنَّ مَعِی رَبّی»* نگران نباشید، خدای من با من است؛ سپس عصایش را به آب زد و نیل شکافت. دلیل موفقیت حسن باقری‌ها، قلب‌های قوی بود که خود را به خدا می‌سپردند و در وقت نگرانی‌ها و تنگناها، باور داشتند که خدا با آنهاست؛ پس خدا نیز به عمل‌شان برکت می‌بخشید.

 

مبنای عمل ما در دفاع مقدس، قواعدی بود که امام حسین(ع) در صحرای کربلا رقم زدند. زمانی که همین اصول را تئوریزه کرده و به جوان لبنانی و یمنی و عراقی و سوری و حتی جوان اهل سنت حماس در فلسطین داده شد، با آن جنگیدند و پیروز شدند.

 

چرا این روحیه و این قواعد به اقتصاد ما تزریق نشد تا معیشت مردم را اصلاح کند، شکاف طبقاتی را کم کند و اشتغال ایجاد نماید؟ زیرا در اینجا تبعیت از قواعد امام حسین(ع) و نهج‌البلاغه امام علی(ع) و تأسی به سیره امام راحل(ره) نداشتیم. امروز اگر شما حسن باقری باشید، تا کنکور نداده و دکتری نداشته باشید، از درب وزارتخانه راهتان نمی‌دهند. 

 

به دفاع مقدس که رسید، گفتیم حسن باقری 24 ساله می‌داند چگونه جنگ را طراحی کند؛ اما به اقتصاد که رسید، کار را به فارغ التحصیلان رشته اقتصاد در دانشگاه‌ها سپردیم. در اقتصاد، مجاهد کبیر نبودیم؛ قواعد کفار را مبنا قرار دادیم که ذات آن در بانک، ربوی و در بورس، قمار است. غافل از آنکه بسیاری از تئوری‌هایی که در دانشکده‌های ما ارائه می‌شوند، در مهد خود به شکست انجامیده و کشورها را به فلاکت و مصیبت کشانیده است.

 

*سوره شعرا – آیه 62

 

استاد حسن عباسی

تهران (مسجد قمر بنی‌هاشم) – هشتم مهرماه 95

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات