دسته‌ها
کیوسک

برای درمان سرماخوردگی چه غذایی بخوریم ؟

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن
1. حتی اگر خیلی مراقب سلامتی‌تان باشید، باز هم ممکن است با بی‌احتیاطی یکی از اطرافیان سرماخورده‌تان، بیمار شوید. در این مواقع، علاوه بر اینکه باید اجازه دهید دوره بیماری سرماخوردگی طی شود، می‌توانید با برخی مراعات‌های غذایی کاری کنید که سرماخوردگی زودتر بارش را ببندد و از بدن شما بیرون برود. در اینجا توصیه‌هایی برای اینکه بدانیم برای درمان سرماخوردگی چه غذایی مفید است نوشته ایم . در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید
برای درمان سرماخوردگی چه غذایی بخوریم ؟
برای درمان سرماخوردگی چه غذایی بخوریم ؟

در فصل سرماخوردگی خیلی سخت است که خودتان را از شر ویروس‌ها در امان نگه دارید. 

حتی اگر خیلی مراقب سلامتی‌تان باشید، باز هم ممکن است با بی‌احتیاطی یکی از اطرافیان سرماخورده‌تان، بیمار شوید. در این مواقع، علاوه بر اینکه باید اجازه دهید دوره بیماری سرماخوردگی طی شود، می‌توانید با برخی مراعات‌های غذایی کاری کنید که سرماخوردگی زودتر بارش را ببندد و از بدن شما بیرون برود. در اینجا توصیه‌هایی برای اینکه بدانیم برای درمان سرماخوردگی چه غذایی مفید است نوشته ایم . در ادامه  مطلب همراه بنیانا باشید 

3 بار در روز دمنوش بنوشید

یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین درمان‌های سرماخوردگی، نوشیدن مایعات گرم است. مایعات گرم به دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر سلامتی‌تان را به‌دست آورید. اگر این مایعات گرم شامل جوشانده‌ها و دمنوش‌های سنتی و گیاهی باشند هم، چه بهتر. دمنوش‌ها را حداقل 3 نوبت در روز بنوشید و دقت کنید که یک وعده آن قبل از خواب باشد. بهترین دمنوش‌ها برای سرما خوردگی عبارتند از:

 

دمنوش آویشن: آویشن سرشار از «فنول» است و می‌تواند در نقش یک ضدعفونی‌کننده قوی عمل کند. آویشن مجاری تنفسی شما را باز کرده و التهاب گلو را از بین می‌برد. می‌توانید با دم‌کردن مقداری برگ آویشن تازه یا خشک (حدود 15گرم برای هر فنجان)، هم دمنوش آن را میل کنید و هم با بخار این دمنوش بخور دهید تا مجاری تنفسی‌تان باز شود.

 

دمنوش زنجبیل: زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند به کاهش لرز، دردهای عضلانی و ضعف عمومی‌تان کمک کند. دوبند انگشت زنجبیل تازه یا خشک را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و 10دقیقه بعد بنوشید.

 

دمنوش پونه و عسل: پونه هم مثل آویشن خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و تسکین‌دهنده التهاب است. پونه کوهی را دم کنید و با کمی عسل میل کنید.

 

دمنوش گل گاوزبان: دم‌کرده گل گاوزبان، به‌خصوص در زمان شروع علائم سرماخوردگی مؤثر است. گل گاوزبان طبع گرم و خشک دارد و به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. می‌توانید این دمنوش را با کمی لیمو عمانی آماده کرده و همراه با عسل میل کنید.

 

دمنوش زیره و دارچین: این دمنوش، بمب انرژی است. بدن شما را گرم می‌کند، سیستم دفاعی‌تان را قوی کرده و ترشحات بینی و حلقتان را کاهش می‌دهد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری زیره را با 2 تکه چوب دارچین دم کنید و 10 دقیقه بعد در فنجان ریخته و صاف کنید و بنوشید.

 

دمنوش شیرین‌بیان: اگر سرفه می‌کنید، ریشه گیاه شیرین بیان می‌تواند سرفه‌های خشک و آزاردهنده شما را تسکین دهد. ریشه شیرین‌بیان را از عطاری تهیه کرده و دم کنید، سپس با عسل بنوشید. 

 

[su_note]

حتما بخوانید : چگونه روی یخ راه بریم که زمین نخوریم ؟

[/su_note]

سوپ مرغ در هنگام درمان سرماخوردگی در وعده اصلی 

در دوره سرماخوردگی سوپ مرغ بخورید. مرغ پروتئین بالایی دارد و می‌تواند انرژی از دست رفته شما را تأمین کند. از این گذشته، در گوشت مرغ ترکیبات ضدالتهابی وجود دارد که به تسکین سینوس‌ها، احتقان بینی و مجاری تنفسی کمک می‌کند. در تهیه سوپ مرغتان پیاز زیاد، کمی فلفل، آویشن، قارچ، هویج و سیر استفاده کنید؛

 

به‌خصوص روی سیر تأکید زیادی شده است چون سیر حاوی ماده‌ای به نام «آلیسین» است که خواص ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی دارد. بهتر است 2حبه سیر را له کرده و آن را همراه مرغ بپزید. سوپ مرغ را یک یا 2 بار در روز به‌عنوان غذای اصلی یا میان‌وعده به‌صورت گرم و رقیق میل کنید.

 

برگ نعناع با غذا برای درمان سرماخوردگی 

در روزهای سرماخوردگی، همراه غذایتان نعناع تازه بخورید. گیاه نعناع حاوی ماده‌ای به نام منتول و دارای خاصیت ضددرد و ضداحتقان (ضدگرفتگی بینی) قوی است، به همین دلیل از نعناع در ترکیبات دارویی زیادی استفاده می‌شود. نعناع را می‌توانید به‌صورت دمنوش هم میل کنید اما بهتر است برای بهره‌مندی بیشتر از خواص آن، برگ تازه نعناع را همراه غذا بخورید. نعناع، ضددردهای اسکلتی و ماهیچه‌ای است و سردرد و سینوزیت را هم تسکین می‌دهد.

 

معجزه عسل و آبلیمو برای درمان سرماخوردگی 

عسل طبیعی و با کیفیت در هر شرایطی که خورده شود، برای تقویت سیستم ایمنی و تأمین انرژی بدن خوب است. عسل ضددرد، خلط‌آور، ضدسرفه، نرم‌کننده گلو و صاف‌کننده صداست و اگر با آبلیمو ترکیب شود، خواص آن افزایش پیدا می‌کند. می‌توانید به ترکیب عسل و آبلیموی خود آویشن یا دارچین هم اضافه کنید؛ آن را در نصف لیوان آب حل کرده و هر روز صبح میل کنید تا علائم سرماخوردگی‌تان کاهش پیدا کند.

 

در هنگام سرماخوردگی تا می‌توانید شلغم بخورید

شغلم و خانواده آن (یعنی تربچه و انواع ترب سفید و سیاه) ترکیبات گوگردی دارند که ضدمیکروب و ضدویروس هستند و خوردن آنها می‌تواند کمک کند تا سرماخوردگی کم دردسرتری داشته باشید و سریع‌تر از شر ویروس‌ها خلاص شوید. مواد گوگردی شلغم، میکروب‌های عامل بیماری را از بین می‌برند و حتی بخور شلغم هم برای کاهش علائم مفید است. اگر با شلغم پخته میانه خوبی ندارید، می‌توانید آن را رنده کرده و در سوپ بپزید یا اینکه به‌صورت خام همراه غذا مصرف کنید.

 

جوشانده ترکیبی

گیاهان اسطوخودوس، پونه، نعناع و آویشن (از هر کدام 10گرم) را مخلوط کرده و 2 لیوان آب به آن اضافه کنید، بجوشانید و پس از خنک‌شدن بنوشید. این جوشانده به رفع گرفتگی مجاری تنفسی، رفع سردی و لرز و کاهش التهابات و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

 

هر صبح ناشتا ویتامین C مصرف کنید 

وقتی سرما می‌خورید، بیش از همیشه به ویتامین‌ها و به‌خصوص ویتامینC نیاز دارید. این ویتامین در مرکبات، کلم‌بروکلی و گوجه‌فرنگی به وفور یافت می‌شود. آناناس، کیوی و فلفل دلمه هم منابع بسیار غنی ویتامین c هستند که حتی بیشتر از پرتقال حاوی این ویتامین بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثرند.

 

سعی کنید در روز دست‌کم یک لیوان آب‌پرتقال تازه یا یک فنجان آب کلم بروکلی خام بخورید. خوردن همین میزان از میوه‌ها و سبزیجاتی که بالاتر گفتیم هم کمک می‌کند بدنتان در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر شود. بهترین زمان خوردن ویتامین C یک ربع تا نیم ساعت قبل از صبحانه است. بنابراین هر روز صبح ناشتا یک لیوان ویتامین C به بدنتان هدیه کنید.

 

گردآوری : تارا رستم زاده (همشهری دو)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات