دسته‌ها
ازدواج

چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟ [همسرداری]

چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟
چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟

 

فرقی نمی‌کند، زیاد دست‌هایش را بشوید، زیاد در باره اینکه کجایید و با چه‌کسی هستید سؤال کند یا چندین بار چک کند که در را قفل کرده یانه؟

در هر صورت زندگی با کسی که وسواس دارد، به این سادگی‌ها نخواهد بود اما برای هر مشکلی راه‌حلی هست و برای خوشبختی نیاز دارید که یاد بگیرید صورت مسئله‌های مختلف را حل کنید. مسئله امروز شما، زندگی آرام در کنار همسری است که مبتلا به وسواس است پس با قدرت و مهربانی کنار همسرتان بمانید تا این مسئله برطرف شود. در این مطلب نکاتی را می گوییم که بدانید چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟ 

صداقت خودتان را ثابت کنید

اگر همسرتان کمی بیش از حد میوه‌ها را می‌شوید یا به مرتب‌بودن ماشینش خیلی حساس است و یا چندبار موقع خروج از خانه قفل بودن در را چک می‌کند، به معنی این نیست که او وسواس دارد. برچسب زدن به شریک زندگی‌تان به‌خاطر اینکه شما با او صمیمی هستید و از عادت‌های رفتاری او آگاه هستید اصلا درست نیست.

ابتدا در مورد وسواس و انواع آن اطلاع پیدا کنید. وسواس عملی، راحت‌تر قابل تشخیص است اما وسواس فکری نیاز به بررسی بیشتر دارد. اما این شما نیستید که باید تشخیص بدهید همسرتان وسواس دارد یا خیر؛ اگر مشکل جدی باشد نیاز است تا حتما تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرد. اما گاهی تنها رگه‌هایی از رفتار وسواسی در همسرتان مشاهده می‌کنید که در اینصورت می‌توانید با مطالعه و بالابردن آگاهی خود در این زمینه، فرشته نجات همسرتان شوید.

با او در این مورد صحبت کنید و به او بگویید که قصد دارید به او کمک کنید تا خودش کمتر اذیت بشود. آنقدر صادقانه با او حرف بزنید که همسرتان مطمئن شود که شما قصد لجبازی با او یا حرص دادن او را ندارید. اگر بتوانید به او صداقت خودتان را در کمک کردن ثابت کنید حتما همسرتان با انعطاف بیشتری دربرابر راهنمایی‌های شما مواجه می‌شود.

روی صندلی او بنشینید

شاید شنیده باشید که می‌گویند: قبل از قضاوت کردن در مورد یک فرد، خودتان را جای او بگذارید و دنیا را از دریچه چشمان او نگاه کنید.

این جمله در روابط همسران مخصوصا وقتی یکی از آنها مشکلی دارد، می‌تواند گره‌گشا باشد. وقتی از رفتارهای بیمارگونه همسرتان رنج می‌برید، می‌توانید 2نوع نگاه داشته باشید. در نگاه اول او عمدا و برای آزار دادن شما این رفتارها و فکرها را دارد و در نگاه دوم او خودش هم اذیت می‌شود و کنترل رفتارش در دستانش نیست.

مطمئن باشید همسر شما عمدا نسبت به کارهای شما بدبین نیست و مدام چک نمی‌کند که کجا هستید. افکار مزاحمی در طول شبانه‌روز به ذهن او هجوم می‌آورند و رفتار او خودش را هم به اندازه شما و حتی بیشتر، آزار می‌دهد.

زمانی که برای شستن وسیله‌ای شیر آب را باز می‌گذارد و هرچه می‌شوید فکر می‌کند هنوز آلوده است، خود او هم حس خوبی ندارد، هر چند باید با این افکار و اعمال مبارزه کند. اما اگر این نگاه را داشته باشید که همسرتان از عمد چنین کارهایی انجام نمی‌دهد، آن‌وقت آرام‌تر می‌شوید و برخورد بهتری خواهید داشت. در آرامش است که می‌توانید کمک کنید تا او تغییر رفتار بدهد.

چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟
چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟

او را مؤاخذه نکنید

برای درمان کسی که سرماخوردگی شدیدی دارد، چگونه رفتار می‌کنید؟ برایش سوپ می‌پزید، داروهایش را به‌موقع می‌دهید، خانه را آرام نگه‌می‌دارید تا بتواند بخوابد و صبر می‌کنید تا دوران نقاهتش را طی کند. اگر نیمه شب با صدای سرفه هایش بیدار شوید، او را مؤاخذه نمی‌کنید بلکه لیوان آب گرمی به او می‌دهید تا آرام شود.

وسواس و مشکلات روحی هم درست به همین رفتارها نیاز دارند. همسر شما اگر با رفتار درمانی و جلسات مشاوره درحال برطرف کردن مشکل وسواسش باشد، باید کنار او باشید و در انجام تمرین‌ها کمکش کنید. اگر شرایطش سخت‌تر است و نیاز به دارو درمانی دارد، بازهم باید از او حمایت کنید.

حتی در مواردی که وسواس او خیلی خفیف است و فقط با اراده و برنامه‌ریزی شخصی سعی در برطرف کردن آن دارد، باز هم حضور شما می‌تواند کمک‌کننده باشد. پس خودتان را برای یک همراهی آماده کنید و یادتان نرود وسواس از بیماری‌های اضطرابی است. سعی کنید با فراهم کردن آرامش برای او کاری کنید که اضطراب کمتری را تجربه کند. هر چه اضطرابش بیشتر شود، برای فروکش کردن آن، اعمال وسواسی بیشتری نشان می‌دهد.او به کمک شما و آرامش‌بخشی‌تان برای غلبه بر وسواس نیاز دارد.

محافظت از دوربین مخفی‌های خانه

گاهی رفتارهای وسواسی از دیگری آموخته می‌شود و این موضوع در مورد کودکان شما می‌تواند خطرساز باشد. اگر فرزند شما از کودکی گرفتار وسواس شود یا در نوجوانی به این مشکل مبتلا شود، کار شما سخت‌تر خواهد بود. به‌طور مثال اگر همسر شما حساسیت زیادی روی نظافت و نجس و پاکی دارد به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به فرزندتان می‌آموزد که مدام نسبت به پاکی هر چیزی شک کند.

نکته مهمی که درمورد وسواس وجود دارد این است که این بیماری می‌تواند به راحتی به سایر حوزه‌های رفتاری و ذهنی فرد سرایت کند و ممکن است پدری بیش از حد تمیز باشد و دست‌هایش را بشوید اما فرزندش وسواس شدیدتری را تجربه کند. برای دور بودن از این خطر با همسرتان صحبت کنید.

طوری موضوع را مطرح کرده و به‌دنبال راه‌حل باشید که او حس نکند مقصر است اما از او بخواهید تا تمام شدن دوره درمان، مراقب باشد در مقابل فرزندان این کارها را انجام ندهد. اگر قبل از خروج از خانه چندبار چک می‌کند که شیر گاز را بسته است یا نه، بهتر است با یک توافق قبلی فرزندتان را زودتر به بهانه‌ای از خانه خارج کنید و در ماشین یا دم در منتظر همسرتان بمانید تا او شاهد رفتارهای وسواسی یکی از والدینش نباشد. وسواس یا هر مشکل دیگری حتما راه‌حلی برای برطرف شدن دارد، این شما هستید که به قصد حفظ رابطه و زندگی زناشویی‌تان تصمیم می‌گیرید که آن را برطرف کرده و بر مشکل پیش آمده غلبه کنید.

 

نویسنده : ندا داوودی (همشهری دو)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات