دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟

حتما شنیده‌اید که آب مایه حیات است، اما شاید نشنیده باشید که آب، مخرب‌ترین عضو طبیعت هم محسوب می‌شود و بیشترین تأثیر را روی تغییر شکل طبیعت می‌گذارد.

در حقیقت آب به‌خاطر نفوذپذیری زیاد باعث خرابی‌های متعدد در بناهای مختلف می‌شود. حالا هم که فصل سرما و بارش‌های فصلی شروع شده، احتمال وقوع این خرابی‌ها بیشتر است؛ خرابی‌هایی که می‌تواند خسارت‌های فراوان مالی به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از خرابی‌های ناشی از نفوذ آب در بدنه ساختمان باید خانه‌های خود را در برابر آن عایق بندی  کنید.

این عایق بندی  در بخش‌های مختلف، کار پرهزینه‌ای نخواهد بود و در اکثر موارد خودتان می‌توانید اقدام به انجام آن کنید، اما همین کار کم‌هزینه می‌تواند از خسارت‌های مالی فراوانی جلوگیری کند. این صفحه به شما آموزش می‌دهد که چطور در برابر نفوذپذیری آب، خانه‌های خود را ایمن کنید .همراه بنیانا باشید 

چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟
چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟

عایق بندی موتورخانه ها

موتورخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان محسوب می‌شود که عموما فضایی مرطوب دارد. این فضای مرطوب روی تجهیزات مختلف موتورخانه می‌تواند تأثیر بگذارد و موجب پوسیدگی آنها شود. برای جلوگیری از این موضوع باید قسمت‌های مختلف موتورخانه را در برابر رطوبت عایق بندی  کنید.

دیگ‌های بزرگی که در موتورخانه‌ها وجود دارد قلب‌تپنده هر موتورخانه‌ای محسوب می‌شوند. کوچک‌ترین سوراخ روی آنها شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند. برای جلوگیری از پوسیدگی دیگ‌ها باید هر چند ماه یک‌بار، فضای بیرونی دیگ‌ها را با ضدزنگ، رنگ کنید. این کار هزینه زیادی نخواهد داشت اما شما این هزینه را با هزینه تعویض دیگ‌های پوسیده مقایسه کنید. ضدزنگ را می‌توانید از رنگ‌فروشی‌ها یا ابزارفروشی‌ها بخرید.

جعبه برق یکی از مهم‌ترین قسمت‌های موتورخانه است. فضای مرطوب موتورخانه‌ها می‌تواند روی جعبه برق تأثیر بگذارد و خطرات متعددی را به‌وجود آورد. برای جلوگیری از این مشکل باید برای جعبه برق‌ها یک کاور پلاستیکی طراحی کنید و روی آن بکشید. مدل‌های آماده این کاورها در بازار موجود است اما با چند کیسه نایلونی ساده هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

لوله‌های موتورخانه‌ها خود عایق حرارتی دارند پس نیازی نیست برای آنها وقت چندان زیادی را صرف کنید. تنها باید هر از چند گاهی این لوله‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن قسمت‌های مختلف آن مطمئن شوید. اگر قسمتی از عایق آن دچار خراشیدگی یا پارگی شده بود هرچه سریع‌تر اقدام به تعمیر آن کنید؛ چرا که رطوبت موتورخانه به سرعت روی لوله‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.

برای تعمیر باید مقداری پشم شیشه را با چسب مایع روی قسمت خراشیده شده بچسبانید سپس مقداری پلاستیک مقاوم را روی پشم شیشه قرار داده و با چسب‌های پنج سانتی به خوبی آن را سفت کنید. کار پیچیده‌ای نیست و خودتان می‌توانید انجام دهید.

چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟
چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟

عایق بندی  پشت‌ بام

سطح پشت‌بام بیشترین آسیب را هنگام بارش برف و باران در مقایسه با دیگر قسمت‌های مختلف ساختمان متحمل می‌شود. باران‌ها و برف‌هایی که روی آن جمع می‌شوند به مرور زمان داخل سطح پشت بام نفوذ کرده و خرابی‌های زیادی را به‌وجود می‌آورند. ایزوگام کردن بهترین گزینه برای رفع این مشکل است. ایزوگام یک کار تخصصی محسوب می‌شود ، اما اگر یک بخش کوچک از پشت‌بام را می‌خواهید ایزوگام کنید، این کار از عهده خودتان هم برمی‌آید.

ابتدا باید کف پشت بام را با آب و جارو خوب تمیز کنید.

درصورتی که ترک‌هایی روی سطح پشت بام وجود داشت آنها را با سیمان پر کنید.

حالا زمان اندازه‌گیری دقیق قسمت‌های مختلف پشت بام است. کوچک‌ترین اشتباه در اندازه‌گیری شما را با مشکلات زیادی روبه‌روی می‌کند.

براساس اندازه‌ها ورقه‌های ایزوگام را برش بزنید.

زیر ایزوگام‌ها یک پلاستیک نازک وجود دارد که باید روی آن شعله نگه دارید تا آب شود و سپس به سطح پشت بام بچسبانید.

در این مرحله باید با فشار دست و یا پا ورقه‌های چسبیده شده را به طرفین هدایت کنید تا چین و چروک روی آنها وجود نداشته باشد.

چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟
چگونه خانه ها را عایق بندی کنیم ؟

عایق بندی  کف حمام و دستشویی

بین کاشی‌های موجود در کف حمام و دستشویی‌ها یک فضای خالی بسیار کوچک وجود دارد، اما کوچکی فضا برای نفوذپذیری آب معنایی ندارد. آب از همین فضا نفوذ می‌کند و باعث تخریب جزئی کف حمام می‌شود. عموما این نفوذ آب روی کاشی‌ها تأثیر گذاشته و باعث شکستن آنها هم می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل و عایق بندی  کف سرویس بهداشتی، به شما استفاده از پودر سنگ را پیشنهاد می‌کنیم.

2تا 3لیوان پودر سنگ را با یک لیوان ماسه مخلوط کنید و سپس روی آن مقداری آب بریزید. مقدار آب آنقدر کم باشد که فقط موجب چسبندگی این پودرها به هم شود. در این مرحله شما باید با مخلوطی که تولید کرده‌اید درزهای بین کاشی‌های کف حمام و دستشویی را پر کنید. باید بگذارید ۵ تا ۶ ساعت مخلوط شما خوب هوا بخورد تا کاملا خشک شود. در مرحله آخر شما باید کف دستشویی و حمام خود را بشویید تا پودرهای اضافه پاک شوند.

عایق بندی  سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی یکی دیگر از جاهایی است که بسیار با آب سر و کار دارد. عموما آب از قسمت‌های مختلف و درزهای سینک عبور می‌کند و باعث آسیب کابینت‌های کناری و لوله‌های آب زیر سینک می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید سینک ظرفشویی خود را به‌اصطلاح آب‌بندی کنید. چگونه؟

در ابتدا باید تمام سینک را کاملا خشک کنید.

سپس با یک کارد چسب‌های قبلی که کنار درزهای سینک وجود داشته بتراشید و آنها را کاملا محو کنید.

بهترین وسیله برای آب‌بندی کردن سینک‌ها چسب آکواریوم است. چسب را خیلی آرام روی درزها بریزد به‌طوری که سطح کابینت را به لبه سینک وصل کند.

اجازه دهید تا چسب کاملا خشک شود، بنابراین تا ۱۲ ساعت از سینک ظرفشویی استفاده نکنید.

پس از خشک شدن با یک کارد قسمت‌های اضافی چسب را بتراشید.

گردآوری توسط : محمد معمار 


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات