دسته‌ها
مقاله

قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است ؟

قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است
قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است

 

⭕️ قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شده است ؟

 

 

? حتما در سوره مبارکه «قدر» دیده‌اید که خداوند می‌فرماید که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. خب این آیه نشان می‌دهد که قرآن کریم به‌صورت دفعی در شب مبارک قدر نازل شده است. از سوی دیگر،  تاریخ مسلم و شأن نزول آیات، نشانگر آن است که قرآن به‌صورت تدریجی و طی 23سال نازل شده است و در خود قرآن نیز آیاتی بر نزول تدریجی اجزای آن تصریح دارند.

 

خداوند در آیه کریمه‌ای فرموده است:«قرآن را متفرق نازل کردیم تا تو آن را به‌تدریج دریافت و به‌تدریج بر مردم تلاوت کنی» و در آیه کریمه دیگری، اعتراض کافران را بیان می‌فرماید که می‌گفتند چرا قرآن بر تو،  مانند تورات موسی،  یکباره نازل نشده است؟ خداوند متعال در جواب این اعتراض، خطاب به رسول اکرم(ص) آیه‌ای نازل می‌کند و می‌فرماید: «نزول تدریجی قرآن،  برای تثبیت قلب تو است.» بنابراین، ظاهر آیات قرآنی در مسئله کیفیت نزول قرآن،  متفاوت است؛ برخی از آنها بر نزول دفعی و یکباره قرآن و برخی دیگر بر نزول تدریجی و در طول زمان رسالت آن حضرت دلالت دارند.

 

? این معنا از نظر قرآن شناسی مسلم است که هرگز اختلاف و تعارضی بین آیات کریمه قرآن وجود ندارد. در حقیقت باید گفت که قرآن کریم 2نزول داشته که یکی به‌صورت دفعی انجام گرفته است و دیگری به‌صورت تدریجی، و هر دسته از آیات مورد اشاره نیز دلالت بر یکی از این دو گونه نزول دارند.

 

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات