دسته‌ها
گفت‌وگو

گفت‌وگو با سازنده باد صبا , دومین برنامک پردانلود ایرانی

گفت‌وگو سازنده باد صبا , دومین برنامک پردانلود ایرانی
گفت‌وگو سازنده باد صبا , دومین برنامک پردانلود ایرانی

گلدسته‌های مجازی تلفن همراه

 این روزها کمتر کسی است که « باد صبا » را نشناسد. اپلیکیشنی که حالا روی گوشی و تبلت خیلی‌ها نصب است. « باد صبا » دومین اپلیکیشن پردانلود و محبوب‌ترین نرم‌افزار ایرانی در کافه‌بازار است. فرصتی شد تا سراغی از سازنده باد صبا بگیریم.

 

خودتان رامعرفی کنید و بفرمایید در مجموعه باد صبا چه مسوولیتی دارید؟ قبل از راه‌اندازی این مجموعه چه می‌کردید؟

محمدعلی طهرانچی هستم ساکن مشهد مقدس، 35 سال دارم و مهندس کامپیوتر شاخه نرم‌افزارم.

از ابتدا تا کنون مسوولیت مدیرعاملی این شرکت را به عهده داشتم و قبل از آن هم پس از اتمام دوره تحصیل، سرباز بودم. در سال 85 در یک شرکت کوچک استخدام شدم. مدت 9 ماهی که آنجا مشغول بودم به حوزه برنامه‌نویسی تلفن همراه علاقه‌مند شدم و درنهایت در سال 86 به‌اتفاق دو نفر از دوستان، شرکت موج تلفن همراه را راه‌اندازی کردیم.

 

باد صبا چندساله است؟ ایده راه‌اندازی این مجموعه چگونه شکل گرفت؟

باد صبا در حال حاضر هفت سال از عمر آن می‌گذرد. ایده این محصول توسط یکی از مؤسسات خیریه در مشهد به ما انتقال داده شد که در سال 87 با نام نفحات انتشار یافت. پس از دو سال از تاریخ نخستین انتشار متأسفانه مجموعه خیریه مذکور از ادامه همراهی این پروژه اعلام انصراف کرد و ما مجبور به ادامه این راه شدیم و از آن زمان با نام باد صبا انتشار آن ادامه یافت.

 

این مجموعه با چه سرمایه اولیه‌ای راه‌اندازی شد؟ از جایی هم به شما کمک شد یا نه؟

این مجموعه با سرمایه تقریباً معادل 10 میلیون تومان شروع به فعالیت کرد و ما در ادامه برای تأمین هزینه‌های جاری از انجام پروژه‌های فنی مربوط به حوزه تلفن همراه و جوایزی که بابت جشنواره‌های مذکور به دست می‌آوردیم ارتزاق می‌کردیم. در کل می‌توان گفت کمک و همراهی مالی از جای خاصی نداشتیم.

 

برای راه‌اندازی این مجموعه از ابتدا با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کردید؟

مشکلات؟! حقیتش را بخواهید پا گذاشتن به عرصه فضای مجازی و استفاده از این بستر به سبب مشکلات متعددش، به یک فضای پرریسک در ایران مشهور است که مطمئناً ما به‌واسطه طول مدت فعالیتی که داریم به‌اندازه بسیار زیاد از آن بهره‌مند شدیم.

ولی به‌طور خلاصه مشکلات اصلی که با آن دست‌وپنجه نرم کردیم اول از همه اتمسفر حاکم بر فضای مجازی آن زمان به‌نوعی و این زمان به نوع دیگر، نبود بازار مشخص و فرهنگ عمومی در این حوزه، جاماندگی مسوولان وقت آن زمان از فناوری و نبود برنامه دوراندیشانه توسط متولیان که سردرگمی عمیقی ایجاد کرده بود، وجود رقبایی که صرفاً از پول نفت تغذیه می‌کردند و این کار را برای ما که از این موضوعات بی‌بهره بودیم بسیار سخت می‌کرد، منابع انسانی متخصص و کمیابی نیاز داشتیم و در آن زمان تنها راه برای دسترسی، آموزش کارآموزان هرچند با مدارج تحصیلی بالا بود و …

 

مجموعه تحت مدیریت شما در حال حاضر چه تعداد کارمند دارد؟

در حال حاضر با 12 نفر این مجموعه را اداره کرده و مشغول به کاریم.

 

الگو و نمونه خارجی یا داخلی هم برای راه‌اندازی اپلیکیشن بادصبا داشتید؟

متأسفانه در آن زمان که ایده اولیه این طرح ایجاد شد فضا بسیار بسته بود و نمونه مشابهی در این حوزه یافت نمی‌شد. حتی مستندات فنی اجرایی مشخصی در دنیا نبود؛ متأسفانه تولید اولیه با شرایط بسیار سخت همراه بود و در ادامه متناسب با اقبال عمومی و بازخوردهای دریافتی و ورود نمونه‌های جهانی، به تکامل آن اقدام کردیم.

 

چرا بین اپلیکیشن‌های مختلفی که مشابه شما هستند، محصول شما با استقبال بیشتری مواجه شد؟

نخست از همه عنایت خاص خداوند و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و در ادامه، سابقه ما مطمئناً مؤثر است و پشتیبانی مداومی که از این محصول صورت می‌گیرد، موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود و ارتباط سازنده و مستمری با کاربر نهایی ایجاد می‌کند.

 

در حال حاضر استقبال از اپلیکیشن «باد صبا» چگونه و در چه حدی است؟ چه تعداد نصب روی گوشی‌ها و تبلت‌ها انجام گرفته است؟ روزانه چه تعداد بازخورد و کامنت و اشکال دریافت می‌کنید؟

در حال حاضر نرم‌افزار باد صبا با نرخ رشد روزانه 25 تا 30 هزار نصب در حال انتشار هست. درمجموع 6 میلیون کاربر فعال در هفته داریم. دومین اپلیکیشن ایرانیِ پردانلود و محبوب‌ترین نرم‌افزار موبایلی در کافه‌بازار هستیم. درباره بازخوردها نیز به‌طور متوسط روزانه 1300 کامنت از کانال‌های گوناگون داریم که کار پشتیبانی را برای ما خیلی سخت کرده است.

 

آماری هم از بازخوردها دارید؟ داخلی و خارجی؛ چهره‌های فرهنگی یا سیاسی؟!

البته تجارب مختلفی از بازخوردها وجود دارند که واقعاً اشاره کردن به آنها کار سختی است، ولی در حال حاضر طیف مخاطب ما به‌حمدالله اقشار متنوعی را در برمی‌گیرد. جوانان، کسبه، دولتمردان، صاحب‌نظران فرهنگی، سینماگران، اهل تسنن و … تا کنون دوستان ارزشمندی بودند که ما را از نظراتشان بی‌بهره نگذاشتند.

هموطنان عزیز مقیم در خارج از ایران هم در جهت اصلاح اوقات شرعی محلی خودشان همکاری خیلی زیاد و نزدیکی با ما دارند. شهردارهای محترم برخی از شهرها از اقصی نقاط ایران برای ارائه اطلاعات دقیق جغرافیایی با ما مکاتبات خودجوشی را شروع کردند که برای ما بسیار انرژی‌آفرین بود.

 

شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته است تولیدکنندگان محتوا را هم در سودی که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از کاربران خود می‌برند سهیم کند. شما به‌عنوان مسوول یک مجموعه موفق تولید محتوا در این باره چه دیدگاهی دارید؟

در هر صورت محتوا دلیل اصلی وجودی زیرساخت‌های فنی و ارتباطی حال حاضر هر کشوری است و مطمئناً تنها توسعه زیرساخت‌ها، بدون توجه به محتوای لازمی که نیاز به تولید دارند مانند اقدام به ساخت هواپیمای غول‌پیکری است که یا بدون مسافر یا بعضاً با یک مسافر در حال سفر است.

بنابراین مشارکت تمامی بازیگران و نقش‌آفرینان فضای مجازی در سود نهایی حاصله، طرح اندیشمندانه و خردمندانه‌ای برای توسعه محتوایی فضای مجازی خواهد بود که ثمره آن را خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنیم خواهیم دید.

 

مهم‌ترین مشکلات فعلی شما برای توسعه و گسترش «باد صبا» چیست؟ آیا تصمیمی برای گسترش و توسعه بازار خودتان دارید یا نه؟

ما اعتقاد داریم که توانستیم به بخش کوچکی از اهداف و برنامه‌های تعریف شده دست بیابیم؛ بنابراین توسعه مداوم و آینده‌پژوهی برای این حوزه یکی از اقدامات محوری این پروژه است اما مهم‌ترین مشکلات فعلی ما هزینه بالای نگهداری زیرساخت‌های فنی، کمبود شدید منابع انسانی و کمبود شناخت متخصصان و پژوهشگران فرهنگی، از نحوه استفاده از این رسانه است و البته موارد دیگری هم وجود دارندکه مجال گفتنش نیست.

 

منبع : صبح نو (شماره30)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل

خدا ان شاءالله خیرتون بده بسیار عالی