دسته‌ها
مقاله

خانه داری ؛ نکاتی درباره خرید سبزیجات سالم و خوب

سبزیجات سالم
سبزیجات سالم

⭕️ خانه داری ؛ سبزیجات سالم بخورید

 

✅ سبزیجات سالم از آن دسته مواد غذایی هستند که به‌دلیل ارزش غذایی بالا با سلامت ما نسبت مستقیم دارند و خوشبختانه در سفره غذایی‌مان از جایگاه مناسبی برخوردارند.

اما آنچه این روزها ما را نگران می‌کند، اطمینان از سالم بودن آنهاست. شایعاتی مانند وجود نیترات در سبزیجات اجازه نمی‌دهد ما بی‌دغدغه و راحت از سبزیجات استفاده کنیم، به‌ویژه در سبزیجات برگی که انباشت نیترات در آنها نسبت به سبزیجات غده‌ای و میوه‌ای فراوان‌تر است. در این میان از کدبانوی خانه چه کاری ساخته است که هم دغدغه نیاز به مصرف سبزیجات سالم بی‌پاسخ نماند و هم نگرانی از استفاده آنها وجود نداشته باشد؟

 

 

?  می‌دانستید بیشترین تجمع نیترات در اسفناج و کاهو وجود دارد؟ در موقع خرید، اسفناج‌های برگ صاف را انتخاب کنید. انواع برگ چروکیده دارای نیترات بیشتری هستند. همچنین در اسفناج، نیترات دمبرگ‌ها 4تا 9برابر بیشتر از نیترات برگ‌هاست. شاید بهتر باشد دمبرگ‌ها را قبل از مصرف ببُرید تا از بابت سالم‌بودن آنها مطمئن شوید.

 

?  در کاهو بیشترین میزان نیترات در برگ‌های بیرونی و همینطور مغز آن مشاهده شده است. دیده‌اید که این برگ‌ها زودتر هم پلاسیده می‌شوند، پس دور خوردن برگ‌های پیر بیرونی و مغز سفید کاهو را برای همیشه خط بکشید.

 

?  حواستان باشد سیب‌زمینی‌هایی که نیترات‌شان بالاست، هم خیلی زود جوانه می‌زنند و هم چند دقیقه بعد از قاچ کردن سریع سیاه می‌شوند. بهتر است قید خوردن آنها را بزنید. اما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را بعد از خلال یا خرد کردن چند ساعت در آب بگذارید و بعد از دور ریختن آب، آنها را استفاده کنید. با این کار بیش از نصف نیتراتی که در سیب‌زمینی‌ها وجود دارد، خارج می‌شود. در مورد هویج هم که یک سبزی غده‌ای است می‌توان این کار را انجام داد.

 

? موقع خرید پیاز از خریدن پیازهای ریز خجالت نکشید. پیاز سالم پیازی است که به اندازه یک تخم مرغ باشد و جوانه نزده باشد. به پیازهای جوانه‌زده و با گردن کلفت، کود بیشتری داده شده است.

 

? در خیار و هویج هم بهتر است یکی‌دو سانتی‌متر انتهایی آنها را که محل تجمع نیترات است، مصرف نکنید.

 

 

نوشته به قلم  ?  «زینب خزایی، کارشناس ارشد علوم باغبانی»

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات