دسته‌ها
کیوسک

بیانات استاد قرائتی درباره ازدواج و سبک زندگی


استاد قرائتی
استاد قرائتی

 «حالا من که مسوول مملکتی نیستم… خدا هم کند که قدرت به دست من نیفتد. چون اگر من قدرت داشته باشم، دست به یک کارهایی می‌زنم. یک سال بودجه ورزش را حذف می‌کنم. همه جوان‌های عزب را زن می‌دهم… ازدواج مهم‌تر از ورزش است. ما وزارت ورزش داریم، وزارت ازدواج هم باید داشته باشیم. پنجاه 60 قفل به ازدواج خورده است که این قفل‌ها را غیر از عزم ملی نمی‌تواند باز کند…»

این، نخستین بار نیست که چنین جمله‌هایی را از زبان خطیب یا به عبارت بهتر «معلم» معروف و محبوب «درس‌هایی از قرآن» می‌شنویم. حجت‌الاسلام محسن قرائتی به خاطر همین زبان صریح و خطاب‌های بدون تعارفش، با انتشار این جملات که 20 خردادماه در برنامه‌ای با عنوان «تشبیه همسر به لباس در قرآن» پخش شد و با تأخیر چندروزه روی خط خبرگزاری‌ها و سایت‌ها آمد، دوباره به صدر چهره‌های خبرساز بازگشته است.

حرف‌هایی از جنس «قرائتی» را سال‌هاست باید فقط از زبان خود او شنید؛ حرف‌هایی که نمی‌شود انتظار شنیدنش را از زبان یک مدیر، مسوول یا صاحب عنوان و تریبون در کشور داشت اما شنیدنش از زبان این روحانی 71ساله و خوش‌بیان کاشانی، سال‌هاست که عادی شده است. حرف‌هایی که هیچ‌گاه نمی‌شود از نکته‌های ظریفش هم به سادگی گذشت.

این، لیست خبرسازترین نقل‌قول‌های حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های اخیر است. حرف‌ها و نکته‌هایی که در قالب پیشنهاد مطرح شده‌اند اما هر بار، یکی از نقاط ضعف آموزشی، تربیتی و دینی را در سبک زندگی ایرانیان گوشزد می‌کند. در ادامه همراه بنیانا باشید

◄   14 آبان 88

استاد قرائتی : من به مسوول محترم بیمه هم گفتم. صبح به صبح یک گوسفندی بکشند برای دفع بلا از همه مسافرین! خون گوسفند را آدم بریزد و گوشتش را به طبقه محروم بدهد بخورند.

◄   5 آبان 90

استاد قرائتی : اگر هر تاجری به پنج جوان بیکار کمکی کند، بیکاری حل می‌شود. چند تا رییس‌جمهور آمدند نتوانستند حل کنند ولی تجار می‌توانند حل کنند.

 ◄  26 تیر 91

استاد قرائتی : در جلسه‌ای که با حضور مسوولان دانشگاه‌های دولتی و آزاد دعوت شدم گفتم آیا نمی‌توانید کاری کنید که به طور مثال دخترها صبح درس بخوانند و پسرها بعدازظهر و آیا لزومی دارد که دانشجویان ما در دانشگاه‌ها به صورت مختلط تحصیل کنند؟

  ◄ 4 مهر 91

استاد قرائتی : ازدواج موقت معنی‌اش این نیست که دختران دانشجو در دانشگاه صیغه شوند. دانشجویان پسری که امکان ازدواج ندارند می‌توانند با زنان بیوه جوانی که آمادگی دارند ازدواج کنند تا پس از اینکه تحصیلاتشان به پایان رسید، بروند و ازدواج کنند.

هیچ دانشجوی دختری نباید با لباس مشکی بر سر کلاس درس حاضر شود. لباس مشکی برای خیابان است و برای کلاس باید با رنگ‌های روشن چون رنگ کرم، سبز کمرنگ و… حضور یابند، چرا که رنگ‌ها در روح اثر دارند.

◄   5 شهریور91

استاد قرائتی : به نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد می‌کنم افرادی را که نخبه محسوب می‌شوند شناسایی کرده و حمایت خود را از آنان دریغ نکنید و در این راستا یک سیری از متون دینی را برای مطالعه تدوین کنید.

  ◄ 27 آذر 91

استاد قرائتی : در تمامی روایات تاکید بر یادگیری شنا و تیراندازی به صورت توامان مطرح شده است. بر این اساس، نامه‌ای به فرمانده کل قوا نوشتم و درخواست کردم که در پادگان‌ها شنا هم آموزش داده شود. برخی از امیران و سرداران ارتش و سپاه اعلام کردند که آیا شما می‌دانید این اقدام چقدر بودجه نیاز دارد؟ من هم پیشنهاد دادم که یک ماه کسر خدمت برای هر سربازی که شنا می‌داند پیش‌بینی شود تا به این ترتیب معادل یک ماه مصرف ارزاق سربازخانه هم به نفع سازمان نظام وظیفه تمام شود!

 ◄  در نشست طلاب و فضلای قم

استاد قرائتی : همان‌طور که با ساخت حسینیه و تربیت نیرو برای عزاداری برنامه‌ریزی می‌شود، برای خنده و خندیدن حلال نیز برنامه‌ریزی انجام شود. ما می‌توانیم با راه‌اندازی سایت خنده، خندیدن و خنداندن حلال را به مردم بیاموزیم.

◄   در جمع فرهنگیان نیشابور

استاد قرائتی : رنگ چادر معلمان زن در بیرون از مدرسه باید سیاه باشد، اما در داخل مدرسه باید این گروه از معلمان، از رنگ‌های شاد و سنگین استفاده کنند.

◄   31 شهریور 92

استاد قرائتی : چه اشکالی دارد شما رانندگان تاکسی، هنگامی که صدای اذان را می‌شنوید به مسافران بگویید من می‌خواهم نماز بخوانم، اما از آنجایی که شما عجله دارید،‌ بعد از اینکه شما را پیاده کردم، نمازم را می‌خوانم. شما به عنوان یک تاکسیران هم می‌توانید آمر به نماز باشید. میان پول‌هایتان جانمازی را قرار دهید تا هنگامی که برای حساب کردن بیرون آوردید، مسافر مهر و جانماز شما را ببیند و این خود می‌تواند پیام باشد. همان‌طور که کاشی یک مسجد پیام دارد و همه متوجه می‌شوند که این مکان مسجد است.

◄   25مهر 92

استاد قرائتی : جوان دوست دارد شیک بپوشد: شما یاد بگیرید از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)، با غلامش رفتند پیراهن بخرند، پیراهن قشنگ را داد به غلامش، گفت: آقا من قنبر غلام شما هستم. فرمود: مگر جوان نیستی؟ خب جوان دوست دارد شیک بپوشد. سربه‌سر بچه‌ها نگذارید. در آرایش حلال، وقتی به آرایش حلال گیر دادی، آنها سمت آرایش حرام می‌روند. خیلی از گیرهایی که می‌دهند اینها ضررش به خودشان برمی‌گردد.

◄   3 بهمن92

استاد قرائتی : به مسوولان شهری توصیه می‌کنم به جای ایجاد فضای سبز یا چمن، درخت میوه‌دار کاشته شود چراکه چمن اکسیژن کمتری تولید می‌کند و هر روز نیاز به آب دارد، در حالی که درخت‌های حاوی میوه یا سبزیجات اینچنین نیستند.

 ◄  29 اردیبهشت ۱۳۹۳

استاد قرائتی :  مساله ازدواج، سن و سال نمی‌شناسد و حتی پیرزن‌ها و پیرمردها هم نیاز به همسرگزینی دارند. مساله ازدواج جوانان با حمایت دولت و اختصاص زکات به این امر قابل حل است.

◄ 12 آبان 93

استاد قرائتی : مگر اذان بلال استاندارد بود؟ الان صدا و سیما قفل است. ۱۱ تا اذان دارند می‌گویند. فقط همین‌ها پخش شود. ۱۱، ۱۲ نمی‌شود. می‌گوییم چرا؟ می‌گویند اینها استاندارد است. مگر بلال اذانش استاندارد بود؟ بلال اشهد را نمی‌توانست درست تلفظ کند. می‌گفت اسهد. می‌گفتند یا رسول‌الله اذانش استاندارد نیست. فرمود بگذارید بگوید. بعضی پیرمردها میکروفن مساجد را دست می‌گیرند ول هم نمی‌کنند. مگر ارث پدرت است. تازه صدایش هم خوش نیست.

◄   11آذر93

استاد قرائتی : ما باید ازدواج را آسان کنیم. باید یک ستاد ازدواج در کشور تشکیل شود. در تهران ۱۴ هزار پیرمرد و پیرزن وجود دارند که به سبب نبود همسر به بیماری روانی دچار می‌شوند. باید مشکلات پیش روی این موضوع مهم را برداشت و شهرداری برای هر منطقه سالنی برای ازدواج جوانان بگذارد.

  ◄ 9 دی 93

استاد قرائتی : دین را باید شیرین تعریف کرد و مستحب‌ها را سخت نشان ندهیم. برای آموزش سعی کنیم لباس‌های رنگ روشن بر تن کنیم تا باعث رغبت فراگیری علم برای دانش‌آموزان شود.

◄   5 مهر ۱۳۹۴

استاد قرائتی :  از منبرهایی که در آن خواب نقل می‌کنند، ناراحتم، ائمه جماعات باید نیمی از منبرشان را به تفسیر قرآن اختصاص دهند و بین 2 نماز سخنرانی نکنند.

 ◄  25 آذر 94

استاد قرائتی : امروز کلمه فارغ‌التحصیلی بلایی در جامعه شده در حالی که در اسلام فارغ‌التحصیل نداریم، هشت میلیون جوان تحصیل‌کرده بیکار در کشور وجود دارد که از شغل آزاد مهارتی پدران خود ابا دارند و این در حالی است که علم وجود دارد اما مهارت نیست. خاک آموزش و پرورش و دانشگاه را باید عوض کرد، مدرک بدون مهارت بی‌فایده است و باید یک‌سری از درس‌ها و ارائه اطلاعات از برنامه‌های درسی حذف شود و بخشی از مدرک‌ها نیز مربوط به هنر باشد.

◄   24 دی 94

باید در تبلیغ از راه خنده وارد شویم، حوزه‌های علمیه برای اینکه جوانان دنبال خنده‌های حرام نروند باید با حرف‌های شیرین و منطقی، برای آنها خنده حلال تولید کنند.

◄ 22 اردیبهشت 95

به لحاظ قانونی برای نماز 20 دقیقه قرار داده شده است. بنابراین ائمه جماعات نماز را طولانی نکنند تا مردم بیشتر به نماز جماعت جذب شوند، همچنین از بلندگوهای مساجد صرفاً غیر از اذان چیز دیگری نظیر دعا یا مناجات پخش نشود. برای شیرین شدن نماز باید از ابتکارات مردمی کمک بگیریم. ابتکار صرفاً در دانشمندان نیست.

◄   یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

خوب است مدیران و معلمانی که از محبوبیت خاصی برخوردارند و الگوی دانش‌آموزان هستند آموزش ارائه نماز ببینند. در ارزشیابی مدارس برای نماز نیز نمره‌ای تعیین کنید. از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم که افرادی پویا، پرتحرک و تازه‌نفس را جایگزین کسانی کند که از ستاد اقامه نماز بازنشسته شده و رفته‌اند. در ارزشیابی نهایی مدیران، بندی هم مربوط به عملکرد آنها در زمینه نماز در نظر گرفته شود.

به مسوولان آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه امسال چند هزار نفر وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند برای آنها در بدو ورود 2 ساعت آموزش درباره نماز داده شود.

منبع : شماره 22 روزنامه صبح نو 

در ادامه بخوانید» چگونه از ایام عید برای پاسخ به سوالات اقوام استفاده کنیم ؟ [ + ویدیو از استاد قرائتی ]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات