دسته‌ها
اخبار

گزارش جشن سه سالگی دکتر سلام

photo_2016-05-25_18-10-12

طنز همواره همزاد سیاست و شوخی با سیاست و حکومت یکی از عام‌ترین رفتارهای اجتماعی بوده است. اهل سیاست اما به فراخور زمان و اقتضائات زمانه‌گاه حوصله شنیدن این شوخی‌ها را داشته‌اند و گاه کمتر آنها را تحمل کرده‌اند.در دوران کنونی هم ماجرا به همین منوال پیش می‌رود. اهل سیاست هر از گاهی شوخی‌های طنازان با سیاست را برنمی‌تابند.

از طرف دیگر، عدم توجه به برخی ظرافت‌ها از سوی طنزپردازان و «شوخی‌کاران» می‌تواند فضا را آشفته کند تا آنجا که حتی صدای «توقیف» هم به گوش برسد. واقعیت آن است که کمتر شوخی‌های طنازانه و مبتکرانه‌ای پیدا می‌شوند که هم کنایه‌های جدی به سیاست بزنند و هم مبادی آداب باشند و رعایت احوال را مدنظر قرار دهند.

  در این میان شاید بتوان مجموعه طنز «دکتر سلام» را در میان مجموعه‌هایی دسته‌بندی کرد که گذشت زمان از کیفیت‌شان نکاسته است. اهل فن می‌دانند که حوزه طنز یکی از سخت‌ترین حوزه‌های فعالیت است بویژه آنجا که قرار است با «سیاست» دست و پنجه نرم کند.

«دکترسلام» اما در میان همه برنامه‌هایی که با محتوای طنز ساخته می‌شوند، بخوبی توانسته مخاطب را جذب و مدیریت کند و با شوخی‌های عامیانه مردم با دولت و سیاست همراه شود.  شایدبه دلیل همین توجه به مخاطب، جشن‌هایی که به مناسبت شروع به کار این مجموعه برگزار می‌شود، با استقبال جدی مردم مواجه می‌شود. 

امسال سالن شهدای هفتم تیر میزبان جشن بزرگ 3 سالگی مجموعه «دکتر سلام» بود.  به گزارش «وطن امروز»، این مراسم بعدازظهر پنجشنبه30 اردیبهشت ماه و با حضور جمعی از مسؤولان فرهنگی و سیاسی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نظامی در حالی برگزار شد که از ساعاتی پیش از آغاز برنامه سالن شهدای هفتم تیر مملو از جمعیت بود. در ادامه گزارشی کوتاه از این مراسم می خوانیم ؛ همراه بنیانا باشید

دانلود ( 18 مگابایت) لینک اصلی | لینک دوم

عینک ضد آفتاب تابان برجام و «فریدون سال»

این مراسم با کنایه‌های طنزی به برخی رفتارهای دولت نیز همراه بود. توزیع عینک ضد آفتاب تابان برجام در میان دکترسلامی‌ها و دستنوشته‌های قابل تامل حاضران از شوخی‌های برنامه بود. «آقا دوربینی» که به جشن «دکترسلامی‌ها» آمده بود، پس از مشاهده فیلم‌های «حسین فریدون» گفت: خوب جایی ایستاده ولی اگر کمی عقب‌تر بایستد بهتر است! 

یکی از بخش‌های طنز این مراسم انتخاب فریدون سال بود. «فائزه هاشمی» به‌عنوان «فریدون» سال انتخاب شد. وی به دلیل حضور در جمع سرکردگان بهایی زیر عکس عبدالبها مفتخر به دریافت این جایزه شد!

معصومه ابتکار به دلیل حضور در بی‌بی‌سی، محمدجواد ظریف به دلیل حضور در برنامه 90، سیدعباس عراقچی به دلیل حضور در برنامه عمو پورنگ، کاظم جلالی به دلیل حضور در لیست اصلاح‌طلبان و محمود علوی وزیر اطلاعات به دلیل حضور در کنار رئیس دولت اصلاحات از دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

در این مراسم همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در جشن «دکتر سلامی‌ها» به‌عنوان «نوبخت‌ترین نوبخت سال» انتخاب شد. ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز کشور شعری درباره «قفل و کلید» خواند که با تشویق حاضران مواجه شد: «سخت است که استان بکنی یک شبه ده را/ با آتش کبریت کنی آب، زره را/ از قفل گذشتیم بماند که نشد باز/ حاشا که کلید تو کند باز گره را!»

 قالیباف: بر مشکلات قفل نزنید!

محمدباقر قالیباف یکی از سخنرانان این مراسم با اشاره به خاطرات دوران دفاع‌مقدس گفت: ۳۰ سال پیش مدیران همراه کاروان‌ها به سفر حج می‌رفتند. در آن زمان می‌خواستند مانع حج رفتن مدیران شوند. ما می‌گفتیم این را بخشنامه نکنید. وقتی مدیران نیستند جنگ بهتر اداره می‌شود. من هم وقتی از تهران می‌روم شهر بهتر اداره می‌شود! وی در ادامه افزود: آنهایی که نتوانستند با کلید مشکل مردم را حل کنند،‌ بهتر است بر آن قفل نزنند!

 از ترامپ مضحک‌تر!

محمدجواد لاریجانی سخنران دیگر این مراسم با بیان اینکه «از زمان گل‌آقا سوژه طنز بودم» گفت: اگر زیاد با من شوخی کنید فنرم در می‌رود. وی «دکتر سلام» را یک ژانر تازه در طنز سیاسی، اجتماعی و نمونه‌ای از طنز انقلابی دانست و اظهار داشت: طنز انقلابی باید به موضوع مقاومت در برابر استکبار بپردازد. معاون حقوق بشر قوه قضائیه با کنایه به برخی مدعیان مدرنیته نیز گفت: بعضی‌ها از انگلیسی فقط «YES» و «NO» را بلدند، اما مدعی مدرنیته هستند.

وی از امکان ورود مقوله طنز به مسائل مربوط به حکومت آل‌سعود و ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سخن گفت و خاطرنشان کرد: از ترامپ مضحک‌تر کسانی در داخل هستند که به او و نظام سلطه چشم دوخته‌اند. لاریجانی به اظهارنظر اخیر هاشمی‌رفسنجانی که گفته بود «اگر دستاوردهای برجام منتشر شود، مخالفان شرمنده می‌شوند» اظهار کرد: آقای هاشمی گفتند اگر دستاوردهای برجام منتشر شود، بی‌آبرو می‌شویم.

ایرادی ندارد. ما که بی‌سواد هستیم، بگذار بی‌آبرو هم شویم. صد بار برجام را خوانده‌ام. ۲ استدلال طنز مذموم دارد؛ اول استدلال «استیصال» به این معنا که نفت ما را نمی‌خریدند و الان در نتیجه برجام نخ سوزنی باز شده است. این تئوری خطرناک است و می‌تواند همه چیز را با خود ببرد. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: استدلال مذموم دوم «برهان اندراج» است یعنی اگر می‌خواهیم در دنیا قوی شویم باید در نظام غربی مندرج شویم که باید این کژراهه‌ها را روشن کنیم.

بستن اقتصاد به الاغ برجام

سلیمانی، نماینده مجلس و وزیر سابق ارتباطات نیز در بخشی از جشن 3 سالگی دکتر سلام گفت: سخنگوی انرژی اتمی گفته تمام مسؤولیت‌های برجام را می‌پذیرد. من در مجلس گفتم این مسؤولیت‌پذیری‌ها به درد عمه قزی می‌خورد! یکی از نمایندگان آذری گفت: او خاله قزی است! می‌گویند روزی یک نفر می‌خواست بمیرد از شترش حلالیت خواست.

شتر گفت همه چیز را می‌بخشم جز اینکه افسار مرا به الاغ بستی! آقای روحانی هم شتر اقتصاد کشور را به الاغ برجام بسته است. پرویز داوودی نیز در اظهارات کوتاهی در این مراسم اظهار داشت: حرف‌های جدی ما را که آقایان جدی نمی‌گیرند و خود را به نفهمی زده‌اند؛ امیدواریم حرف‌های شوخی دکتر سلام را بشنوند، از خر شیطان پیاده شوند و با منافع ملت بازی نکنند.

حسن عباسی، رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز نیز با اشاره به قطع ارتباط مالدیو با ایران گفت: مالدیو هم ارتباطش را با ما قطع کرد. برای سیاست خارجه فعال دولت کف بزنید! مالدیو جزیره‌ای است که در حال غرق شدن است. حالا عربستان پول داده علیه ما بیانیه بدهند.

به عربستان هم می‌گوییم شما هم در حال غرق شدن هستید.  بعد از برجام گفتند برجام 2 و 3 داریم. بدانید صنعت موشکی بی‌صاحب نیست! انرژی اتمی را هم برمی‌گردانیم! با بهایی‌ها نشستند. بدانید جلسه بعدی آنان با همجنس‌بازان است. صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن 3 سالگی دکتر سلام با تحسین عوامل این مجموعه، گفت: 3 سالگی «دکتر سلام» مثل 30سالگی ما است. این مجموعه کار بزرگ بچه‌های انقلاب است.

سردار فدوی: ترس در شأن ما نیست

سردار فدوی و تفنگداران نیروی دریایی سپاه که سربازان آمریکایی را دستگیر کردند، از میهمانان ویژه جشن 3 سالگی دکتر سلام بودند. سردار فدوی در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: مردم ما خوش‌شان نمی‌آید و قبول ندارند کسی از بعد از ۳۷ سال از آمریکا بترسد.

باید به هر زبانی که می‌شود؛ زبان طنز، زبان هنر یا زبان فیلم، با هر رسانه‌ای این موضوع تبیین شود. کسانی که به خداوند متعال اتکا دارند، از آمریکایی‌ها نمی‌ترسند. ترس در شأن یک مسلمان انقلابی نیست. تشخیص این موضوع هم با مردم است؛ مردم می‌دانند چه کسانی به جای خدا دیگران را قرار دادند. ترس در شأن انقلاب اسلامی نیست.  سردار فدوی با اشاره به ماجرای بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج‌فارس نیز گفت: ظریف می‌گفت صدای کری را شنیدم که به ستاد مشترک تشر می‌زد چرا حماقت کردید؟!

شریعتمداری: دکتر سلام دیر آمد ولی زود جا افتاد

حسین شریعتمداری، مدیر مسؤول روزنامه کیهان نیز در سخنرانی خود در جشن 3سالگی «دکتر سلام» با تبریک این جشن به عوامل این برنامه گفت: ضرورت این طنز از همان ابتدا معلوم بود. اگر چه دیر آمد ولی زود جا افتاد. شریعتمداری افزود: صلوات بلند در احادیث هست که نفاق را از بین می‌برد.

شاید به این خاطر که هویت خود را آشکار کرده است. برادران من! پرچم‌های خود را بالا نگه دارید. حریف بسیار ضعیف‌تر از آن است که بخواهد در برابر شما قد علم کند. وقتی علی(ع) در جنگ جمل پرچم را به محمد حنفیه دادند، خطبه معروفی خواندند، فرمودند: به دوردست‌ترین نقطه سپاه دشمن نگاه کن. درباره شرایط کنونی واقعیت این است که ما با حریفی طرف هستیم که به هیچ چیز پایبند نیست.

آن چیزی که حریف را نگران کرده، اقتدار ما است. مدیر مسؤول روزنامه کیهان با کنایه‌ای به برجام گفت: یکی از دستاوردهای برجام را بگویید! کسانی می‌گویند برجام آفتاب تابان است، فتح‌المبین است. بزرگ‌ترین دستاورد تمام طول تاریخ ایران است و چه‌ها! در این فضا نباید حزب‌الله غرق شود. باید پرچم حزب‌الله بالا باشد و مطالبه کند.

برندگان دومین جشنواره طنز «دکتر سلام» نیز در جشن 3 سالگی این مجموعه معرفی شدند. در بخش شعر طنز راشد انصاری، محمدحسین مهدویان به‌عنوان نفرات اول معرفی شد و در بخش متن طنز جایزه ویژه به محمدحسن ابوحمزه اهدا شد. در بخش کاریکاتور نیز محمدعلی خلجی جایزه ویژه را از آن خود کرد. همچنین در بخش‌های طنز ویدئویی، خلاقیت ویژه، رادیو و ویدئو به ترتیب آثار «دربست همدان»، «سطل آب»، «چای نبات» و «فرهنگسازی» مورد تقدیر قرار گرفتند.  جشن 3 سالگی «دکتر سلام» با بریده شدن کیک تولد به پایان رسید.

[box type=”success” align=”” class=”” width=””]

عکس های جشن تولد سه سالگی طنز سیاسی دکتر سلام (بخش اول )

عکس های جشن تولد سه سالگی طنز سیاسی دکتر سلام (بخش دوم )

عکس های جشن تولد سه سالگی طنز سیاسی دکتر سلام (بخش سوم ) 

گزارش تصویری مهمانان ویژه جشن تولد سه سالگی طنز سیاسی دکتر سلام 

[/box]

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

ویژه : گزارش مشروح از متفاوت‌ترین جشن سیاسی کشور/ غوغای «دکتر سلامی‌ها» 

[/box]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات