دسته‌ها
کیوسک

اعتراض‌های دانشجویی به فضای انگلیسی-آمریکایی دوران پساکودتا

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

از این پس در این مجموعه از مطالب بنیانا به بررسی و انتشار «روایت حضرت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » می پردازیم . انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به وقایع مهم تاریخ ایران و جهان و همچنین برگ هایی از زندگی نامه امام خامنه ای محتوای این مجموعه مطالب را تشکیل می دهد . شما می توانید با پیگیری برچسب « روایت امام خامنه ای از وقایع تاریخی » مطالب رو دنبال کنید و بخوانید[/box]

daneshjooyan

۱۶ آذر ۱۳۳۲: کشتار ۳ دانشجو دانشگاه تهران در جریان اعتراض‌های دانشجویی به فضای انگلیسی-آمریکایی دوران پساکودتا

 

رهبر انقلاب:

«جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ که در آن سه نفر #دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب – سرکوب عجیب همهٔ نیروها و سکوت همه – ناگهان به وسیلهٔ دانشجویان در #دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟

چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می‌کنند، که البته با سرکوب مواجه می‌شوند و سه نفرشان هم کشته می‌شوند.

حالا ۱۶ آذر در همهٔ سال‌ها، با این مختصات باید شناخته شود. 16 آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.»

بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت، ۱۳۸۷/۰۹/۲۴

 

?توضیح تصویر??:

تصاویری نادر از ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و نیز دیدار نیکسون، معاون وقت رییس جمهور آمریکا با محمدرضا پهلوی. وقایع ۱۶ آذر مقدمه‌ای بود برای آرام کردن فضای کشور در آستانه ورود نیکسون به ایران.

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات