دسته‌ها
گزارش

جلسات خانگی قرآن پایگاه توسعه فرهنگ است

 اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران برگزار شد و برگزیده‌گان این مسابقه معرفی شدند.

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در این مراسم با بیان اینکه امروز رشد مشکلات و معضلات جامعه بیشتر از رشد جمعیت کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر آسیب‎های اجتماعی همانند اعتیاد، طلاق و مشکلات رفتاری و خلقی رشد نگران کننده‎‎ای دارد و بنیاد خانواده در معرض تهدید است.

جلسات خانگی قرآن پایگاه توسعه فرهنگ است

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: با رشد این مشکلات و معضلات اولین نهادی که آسیب می‌بیند، دین است. این معضلات جدی بوده و قابل پوشاندن و کتمان کردن نیستند و همه از وجود چنین مشکلاتی آگاهی داریم.

وی با تاکید بر اینکه سبک زندگی ما متناسب و پاسخگوی وضعیت امروز جامعه نیست خطاب به استادان قرآنی، گفت: اگر شما استادان تدبیر نکنید و راهی در اختیار مردم قرار ندهید، دیگران برای خود الگوها و راه‌حل‌هایی مانند عرفان‌های بدون خدا که مهمترین ویژگی‌شان بی‌تکلیفی است، ایجاد می‌کنند و شاهد هستیم بعد از مدتی این عرفان‌ها پاسخگوی نیاز افراد نیستند و پیروان را در مسیر حیرانی قرار می‌دهند و بعد از آن هم جایی برای این افراد در جامعه نیست.

حجت الاسلام شهاب مرادی، مهمترین سنگر برای حفظ جامعه از مشکلات و آسیب‎های اجتماعی و فروپاشی خانواده را مسجد، توسل به اهل بیت(ع) و پرورش علاقه به دین دانست و افزود:  سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، 800 هزار متر مربع فضای فرهنگی در اختیار دارد که طبق اساسنامه این سازمان مهم‌ترین وظیفه ما حمایت از فرهنگ‎ و هنر و فعالیت‌های دینی است و این فضاها درحال حاضر برای توسعه فعالیت‌های قرآنی مهیا و در اختیار جامعه قرآنی قرار دارد.

وی با بیان اینکه از کم‌توجهی به هیئت‌های مذهبی کوچک و خانگی در برابر هیئت‌های بزرگ باید احساس خطر کرد، گفت: برپا شدن هیئتی بزرگ با کمک نهادهای دولتی و … ، هیچ‌وقت کارکرد ویژه هیئت‌های خانگی را ندارد، چرا که در این محافل همه یکدیگر را می‌شناسند و هویت و کنترل خانوادگی در آنجا شکل می‌گیرد.

جلسات خانگی قرآن
جلسات خانگی قرآن

 

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در جلسات قرآنی استاد و شاگرد هر دو تربیت می‌شوند، افزود: استمرار جلسات و محافل قرآنی استاد و شاگرد را عاقبت به خیر و مقیم قرآن می‌کند همانطور که استاد مرحوم مولایی با تربیت شاگردان قرآنی و استمرار در این راه به جایگاه والایی رسید.

حجت‌الاسلام مرادی با بیان اینکه متاسفانه قرآن در زندگی ما در حال به حاشیه رفتن است، اظهار داشت: این نگاه که قرآن تنها برای بدرقه مسافر، خواندن برای اموات و برای بی‌سوادان است، نکته فرهنگی درستی نبوده و برعکس برای مسائل جاری در زندگی نیز قرآن لازم و اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه توده جامعه باید با قرآن مأنوس باشد، افزود: باید قرآن در زندگی‌مان در دسترس و مانند گذشته روی طاقچه و کنار سجاده‌هایمان باشد. این فرهنگ زندگی قرآنی در حال آسیب دیدن است و باید زمینه برای مانوس شدن کودکان و عموم جامعه با قرآن فراهم کنیم تا در جلسات خانگی قرآن شرکت کنند. این جلسات مهمترین پایگاه توسعه فرهنگ یک جامعه محسوب می‌شود و انسان سالم برای ذخیره تقوا به آن نیازمند است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، گفت: امیدواریم با برگزاری این مسابقات قرآنی و توجه بیشتر به این محافل بتوانیم به افقی که مقام معظم رهبری برای رسیدن به جامعه قرآنی ترسیم کردند، برسیم.

تجلیل از برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن پایتخت

در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن و دبیر این دوره از مسابقات اظهار داشت: جلسات قرآن جوهر و ماهیت دین ما را رقم می‌زند. بسیاری از فعالیت‌های دینی ما در جلسات قرآنی شکل گرفته تا جایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد شکوفایی اساتید و فعالان زیادی از همین جلسات بودیم.

وی با اشاره به اینکه اساتید بدون هیچ چشم‌داشتی در جلسات قرآن فعالیت دارند، گفت:‌ اساتید قرآن خط‌شکن جبهه‌های فرهنگی کشور هستند که برگزاری دومین دوره مسابقات ویژه جلسات قرآنی نیز آغازگر راهی برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت‌ها و جلسات قرآنی است.

توپچی به روند برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن جلسات قرآنی اشاره کرد و افزود: در این دوره از مسابقات در مرحله مقدماتی 2 هزار و 878 نفر از بانوان و آقایان در دو مقطع سنی بالای 16 سال و زیر 16 سال در سه رشته قرائت تحقیق، ترتیل(صحیح‌خوانی) و حفظ 5 جزء پیوسته قرآن باهم به رقابت پرداختند. از این تعداد 216 نفر به مرحله نهایی راه یافتند که در نهایت در رقابتی نزدیک 36 نفر برگزیده این مسابقات شدند.

همچنین احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: تهران تنها شهری است که هنگامی که از یک روستای کهن تبدیل به شهر شد به تعداد سوره‌های قرآن کریم برای این شهر برج و بارو ساختند و در هریک از آن‌ها سوره‌ای از قرآن را نهادند.

مسجدجامعی پیشنهاد کرد که آرشیو عکس جلسات قرآنی و شیوه‌های آموزشی قرآن در این جلسات، توسط فرهنگسرای قرآن تهیه شود و از تجربه‌های شهرداری منطقه 18 و 13 در تقویت و حمایت از جلسات قرآنی در خانه‌ها، استفاده شود.

در ادامه بیانیه این دوره از مسابقات از سوی محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی و داور دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران قرائت شد.

در پایان این مراسم از دو پیشکسوت قرآنی، مرحوم ابراهیم پورفرزیب (استاد مولایی) و سید محسن موسوی‌ بلده تجلیل و 36 برگزیده این مسابقات با اهدای لوح تقدیر و جایزه معرفی شد.

این مراسم با حضور لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، احمد مسجد‌جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حسن بیادی و استادان و قاریان برجسته قرآن کریم در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

منبع : تسنیم 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات