دسته‌ها
گفت‌وگو

خدیجه خادم‌صادق:تا زمان شهادت نمی‌دانستیم که فرمانده گردان بود

به بهانه هفته دفاع مقدس در کوچه‌های شهرمان آدرس شهدا را جست‌و جو کرده و پای سخنان یادگاران ایشان نشستیم، برخی از خانواده‌های شهدا در طول انقلاب و در راه به ثمر نشستن این نهال نوپا خون چند تن از عزیزان خود را اهدا و در راه استحکام بنیان‌های این انقلاب تلاش کردند.

به بهانه هفته دفاع مقدس به خانواده‌ شهیدان خادم صادق سرزده و با خدیجه خادم صادق خواهر این شهیدان بزرگوار به گفت‌و‌گو نشستیم.

در ادامه این گفت وگو همراه سایت بنیانا باشید

 

خانم خادم صادق, کلام خود را بر قرائت شعر منت خدای را که به ما افتخار داد/ ما را ز خاندان شهیدان قرار داد، داغ جوان اگرچه سخت بود ولی/ از خون این شهیدان به ما اعتبار داد آغاز کرد وی معتقد است خبرنگاران سربازان گمنام امام زمان(عج) هستند و از زحمات این قشر برای معرفی شهیدان تشکر و آرزو کرد که خداوند شما را جزو بهترین زمینه‌سازان ظهور آقا امام زمان (عج) قرار دهد.

حفظ یاد و خاطرات شهدا کمتر از شهادت نیست

تسنیم: نظر شما در مورد حفظ یاد شهدا چیست؟

همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند حفظ یاد و خاطرات شهدا کمتر از شهادت نیست و امروزه اگر یاد و خاطرات شهداء زنده مانده بیشتر به خاطر اخلاص خودشان بوده و شهدا چنان شخصیت وجودی داشتند که تمام زندگیشان را فدای رضایت حضرت حق کردند، قدم شهدا، قلم شهدا و تمام زندگی شهدا رنگ خدایی گرفته و جز با شهادت به دیدار معبود نرفتند.

تسنیم: مختصری از برادران شهیدتان بگویید.

شهید منصور خادم‌صادق سال 1342 در یکی از محله‌های پایین شهر در خانواده قرآنی و مذهبی به دنیا آمد و ما افتخار می‌کنیم که با سربلندی بگوییم که از اهالی پایین شهر هستیم زیرا بسیاری از شهدا در همین محله‌ها رشد یافته و حتی بسیاری از افراد محلات پایین شهر را هدایت کردند.

این را به این دلیل گفتم که امروز برخی از جوانان و نوجوانان ما دلیل برخی رفتارهای خود را زندگی در محله‌های پایین شهر می‌دانند اما باید بگویم شهید مطهری‌ها، شهید بهشتی‌ها، شهیدانی از جمله شهید خادم‌صادق‌ها و گل‌آرایش‌ها در این محله‌ها رشد و پرورش یافتند.

مادرم یکی از بهترین الگوهای ما در زندگی بودند

برادر اول من اسماعیل خادم‌صادق  نیز در فعالیت های پیش از انقلاب به شهادت رسید و حاج جلیل برادر دیگرم نیز که از یادگاران دوران هشت سال دفاع مقدس بودند دو سال پیش پس از تحمل طولانی مدت عوارض ناشی از شیمیایی در جنگ، به برادران شهیدم پیوست، برادرم اسماعیل در واقع الگوی برادران دیگرم بوده زیرا خانواده در تربیت بچه‌ها نقش بسیار مهمی دارد و پدر، مادر، خواهر و برادران بزرگتر برای فرزندان بعد از خود الگوی مناسبی هستند.

اسماعیل دانشجوی رشته برق بود و در فعالیت‌های انقلابی در سال 1353 به طور مرموزی به شهادت رسید و حتی به ما اجازه ندادند که از نحوه شهادت ایشان مطلع شویم، سال‌ها بعد در سال 1357 راننده آمبولانسی که ایشان را به بیمارستان منتقل کرده بود نقل کرد: شهید اسماعیل خادم‌صادق را از محل شهادت ایشان به بیمارستان منتقل می‌کردم و کسانی که مرا خبر کرده بودند گفتند ایشان را به بیمارستان ارتش منتقل کنم و هر چه اصرار کردم که به بیمارستان شیراز که نزدیک‌تر بود ببرم تا شاید ایشان زنده بماند گفتند نه و من هرگز متوجه نشدم یک دانشجوی رشته برق چرا باید به بیمارستان ارتش منتقل شود اما چون دستور ساواک بود مجبور بودم ایشان را بیمارستان ارتش منتقل کنم تا پرونده راحت و سریع‌تر بسته شود.

شهید حاج منصور خادم‌صادق الگوهای بسیار خوبی داشتند و به جرات میتوانم بگوییم مادرم یکی از بهترین الگوهای ما بودند، زیرا بچه‌ها قبل از اینکه وارد جامعه شوند ابتدا در دامن مادر تربیت می‌شوند و نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار مهم است. ما مدیون مادری هستیم که با وجود اینکه سواد نداشتند ولی اهل معرفت بوده و همیشه تلاش داشتند برای ما این مطلب را جا بیندازند که سایه حضرت حق همیشه بر سر ماست و ناظر بر رفتار و اعمال ماست.

من خودم در زمان طاغوت تحصیل کردم و در آن زمان زنان حجاب را رعایت نمی‌کردند و بسیار سخت بود که برای فرزندان دختر خانواده این موضوع تبیین شود که حجاب اسلامی را رعایت کنند اما مادر ما این مطلب را به ما یاد دادند و من نیز به بچه‌های نسل سوم و چهارم انقلاب می‌گویم که احتیاط کنید و مواظب باشید که اگر سبک زندگی ما الهی باشد و عاقلانه باشد هیچوقت انسان دچار اشتباه نشده و باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از افراد کلیدی جامعه امروز ما در زمان قبل از انقلاب تربیت شدند و زندگی کردند و اجازه ندادند تهاجم فرهنگی آن زمان بر آنان تأثیر بگذارد.

برادرم منصور نیز در آن زمان و در آن فضا بزرگ شد و با توجه به اینکه خانواده ما پر جمعیت بود پدرم برای کسب روزی حلال تلاش داشتند و مادرم بیشترین نقش را در تربیت ما داشتند، مادری که فاطمه گونه زندگی می‌کرد و فرزندان ارزشی و مؤثر برای جامعه تربیت کرده تحویل جامعه اسلامی و قرآنی دادند.

آرزوی برادرم تاسیس مرکز فرهنگی برای پرورش جوانان بود

یکی از دوستان شهید خادم‌صادق نقل می‌کنند که به شهید خادم‌صادق گفتند اگر جنگ تمام شد آرزوی شما به عنوان یک فرمانده چیست؟ شهید خادم‌صادق گفته بودند تنها آرزوی من این است که یک مرکز فرهنگی داشته باشم و روی بچه‌های جوان کار کنم و بتوانم مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنم.

کتاب “آرزوی فرمانده” کتابی است که آقای ایزدی زحمت کشیدند و در مورد شهید منصور خاد‌م‌صادق نوشتند و به گونه‌ای است که برای جوانان خسته‌کننده نیست و نام این کتاب را از آرزوی شهید خادم‌صادق گرفتند.

اخلاص و فروتنی حاج منصور زبانزد همه بود

تسنیم: در مورد شهید منصور خادم‌‌صادق و خصوصیات اخلاقی ایشان توضیح دهید.

در وجود ایشان اخلاص عجیبی بود که زبانزد بود و نه تنها ایشان بلکه همه شهدا ایثار و اخلاص داشتند و ارادت خاصی به خانم حضرت زهرا (س) داشتند طوری که هفت روز پس از شهادت ایشان یکی از همسایگان در خواب دیده بودند که جنازه شهید خادم‌صادق را تعدادی از بانوان تشییع می‌کنند و زیر چهار گوشه تابوت را خانم‌های نورانی گرفتند که پس از آن به تعدادی از علما تماس گرفته و تعبیر خواب را پرسیدیم.

حاج منصور به حق‌الناس و بیت‌المال اهمیت ویژه می‌داد

شهید منصور خادم‌صادق در رفتار خود بسیار مواظبت می‌کردند و نسبت به حق‌الناس و بیت‌المال توجه خاصی داشتند.

مادرم همیشه به فرزندان خود می‌گفتند خداوند مرا به عنوان یک مأمور قرار داده که به امور شما رسیدگی کنم اما مادر اصلی شما حضرت زهرا(س) است، هر سه برادرم حاج جلیل، حاج منصور و حاج یحیی از همان ابتدای جنگ و زمانی که شیپور جنگ نواخته شد در خط مقدم حضور داشتند و مادر نیز گفتند من شما را به حضرت زهرا(س) سپردم.

تا زمانی که در جبهه حضور داشت ما نمی‌دانستیم که فرمانده گردان است

حاج منصور در طول این هشت سال خیلی کم به مرخصی می‌آمدند و چندبار هم به دلیل مجروحیت به مرخصی آمدند و یک بار ترکش به سر ایشان اصابت کرده بود که منجر به از دست دادن دید چشم چپ ایشان شد و بار دیگر که به دلیل قطع شدن پایش زمان مرخصی‌اش بیشتر شد حتی صبر نکرد جراحتش ترمیم شود و دوباره به جبهه رفت، تا زمانی که در جبهه حضور داشت ما نمی‌دانستیم که ایشان فرمانده هستند و نه تنها فرمانده گردان حضرت ابوالفضل(ع) بودند بلکه سمت‌های دیگری نیز داشتند.

برادرم منصور از زمانی که محصل بود در کنار تحصیل بدون اطلاع خانواده به کار نیز می‌پرداخت و به دلیل اینکه در زمینه درس بسیار موفق بود به دیگر دانش‌آموزان تدریس خصوصی می‌کرد و درآمد خود را صرف رسیدگی به ایتام می‌کرد.

حضور در جبهه مانع ادامه تحصیل حاج منصور نشد

برادرم منصور همواره به دنبال تهذیب نفس، تحصیل و ورزش بوده و با وجود اینکه هنوز دیپلم نگرفته بود وارد جبهه شد اما از درس خود نیز غافل نشد تا جایی که دوره دکتری را خارج از کشور گذراند، در آن زمان برادرم منصور یکی از بهترین اعضای تیم فوتبال برق شیراز بودند و در زمینه تهذیب نفس نیز اعتقاد داشتند تا فردی خودش کاری را انجام ندهد روی دیگران تأثیر نمی‌گذارد و مدت‌ها از آغاز جنگ گذشته بود که ما متوجه شدیم ایشان با وجود اینکه سن و سالی ندارد اما 9 نفر از ایتام را تحت کفالت خود داشتند.


تسنیم: برادر دیگرتان که در جبهه حضور داشتند اکنون در چه وضعیتی هستند؟

برادرم آقا یحیی پاسدار بازنشسته هستند و ایشان از سرداران جنگ بودند و در حال حاضر نیز در کنگره سرداران شهید فعالیت دارند، برادر دیگرم آقا وهاب در دانشکده علوم و فنون زرهی هستند.

شهدا شعار ندادند بلکه اهل عمل بودند

تسنیم: چه درسی می‌توان از سیره شهدا گرفت؟

اینکه انسان می‌تواند در شرایط سخت زندگی برای خود موقعیت خوب و عالی مهیا کند و وقتی زندگی شهدا را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم چه تعداد شهدای ارزشی و والامقامی داریم که با وجود مشکلات بسیار زیاد در زمینه‌های مختلف موفق و عاقبت به خیر شدند.

امروز که ما دائم از شهدا دم می‌زنیم باید به این نکته توجه کنیم که شهدا شعار ندادند بلکه عمل کردند ولی ما بیشتر به شعار دادن می‌پردازیم و ما در آخرت غیر از خدا و اهل بیت(ع) باید جوابگوی این عزیزان نیز باشیم.

دلیل عاقبت بخیری شهدا اطاعت بی‌چون و چرا از ولی فقیه بود

تسنیم: نظر شما در مورد شهدا چیست؟

شهدا در واقع به دور از هرگونه شعار پای اعتقادات راسخ خود ایستادند و سرباز پای رکاب امام‌زمان(عج) بودند و شهید خادم‌صادق حتی کارت بسیج هم نداشتند.

شهدا سربازانی بودند که همیشه سربند یا زهرا(س) و یا مهدی(عج) را بسته و بند پوتین خود را محکم کرده و مطیع امر ولی خود بودند و دلیل عاقبت بخیری ایشان اطاعت بی‌چون و چرا از ولی فقیه بوده و شهدا ندیده امام خود را خریدند و خداوند مقام والایی به شهدا داده و شهدا در دنیا و آخرت سبب عزت و سربلندی ما هستند.

مقام شهدا به قدری والاست که امروزه بسیاری از افراد جامعه اوقات خود را به صحبت در مورد جایگاه شهدا و تبیین مقام والای آنها می‌پردازند و وظیفه ماست که از بهترین خواهر شهید عالم، خانم حضرت زینب(س)، پیروی کنیم و پیام خون شهدا را به نسل جوان و نوجوان انقلاب منتقل کنیم.

تسنیم: به نظر شما اگر شهدا در زمان کنونی حضور داشتند چه می‌کردند؟

اگر شهدا امروز حضور داشتند تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن بیانات مقام معظم رهبری به کار می‌بستند و همان‌طور که زمان جنگ از ولی فقیه خود تبعیت کردند امروز نیز همان کار را می‌کردند و باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر در زمان کنونی شهدا حضور داشتند تمام توجه خود را به خانواده خود معطوف می‌کردند و سبک زندگیشان را سبک زندگی علوی و فاطمی قرار می‌دادند به ویژه امروز که تمام تیرهای دشمنان کانون خانواده را هدف گرفته و نکته دیگر اینکه تلاش می‌کردند به گفته امام خمینی(ره) انقلاب ما به دست نا اهلان نیفتد زیرا در برخی مواقع این اتفاق افتاده و اگر گاهی کاستی دیده می‌شود دلیلش همین است که به این سخن امام خمینی(ره) کمتر توجه شده است.

گفت‌و‌گو از طاهره کریمی

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات