دسته‌ها
فیلم

پرونده امام موسی صدر ,زندگی‌نامه و تصاویر منتشر نشده +فیلم

امام موسی صدر در 3 شهریور سال 1357 و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز 9 شهریور ناپدید شد. دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب کرد.

مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمد، تماما دال بر آن دارد که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده است . در ادامه با بنیانا همراه باشید ابتدا مرور زندگی نامه و تصاویر امام موسی صدر و در ادامه تماشای دو کلیپ ویدیویی یادآور درباره امام موسی صدر.

آنچه پیش روی دارید تصاویری است عمدتا نادیده از امام موسی صدر که بخش مهم آن از آرشیو شخصی آقای دکتر سیدصادق طباطبایی انتخاب شده است. این یادگارهای ارجمند را به مناسبت سالروز ربوده شدن امام صدر،به شما تقدیم میکنیم (نسخه باکیفیت تصاویر را با کلیک روی آن دریافت کنید)

منبع:مشرق

[divider]

با وجود گذشت سه سال از براندازی دولت مسئول ربایش امام موسی صدر در لیبی و در حالی که 36 سال از عمر این پرونده بین‌المللی می‌گذرد، هنوز نتایج ملموسی درباره سرنوشت این رهبر شیعیان لبنان به دست نیامده است.

این در حالی است که خانواده وی به همراه جنبش امل در لبنان که امام موسی صدر رهبری آن را بر عهده داشت، بیشترین تلاش را برای اطلاع از کوچکترین سرنخ‌ها درباره سرنوشت امام موسی صدر به کار گرفته‌اند.
لبنان که بعد از براندازی دولت معمر القذافی در لیبی کمیته ای برای پیگیری رسمی سرنوشت امام موسی صدر تاسیس کرده است، بلافاصله این کمیته را به لیبی فرستاد، حسن الشامی هماهنگ کننده این کمیته می‌گوید که کمیته از هیچ تلاشی برای اطلاع از جزئیات سرنوشت امام موسی صدر فروگذار نکرد.

این کمیته 20 دیدار در لیبی انجام داد که برخی از آن‌ها محرمانه بود و در جریان آن‌ها کمیته مزبور به تونس و مصر و اردن سفر کرد. کمیته مذکور همچنین با احمد قذاف الدم از ارکان رژیم سابق و هماهنگ کننده سابق سیاست‌های مصر و لیبی نیز دیدار کرد، اما تاکنون با وجود اینکه سرنخ‌هایی به دست آمده، اما هیچ نتیجه قطعی به دست نیامده است.

الشامی در اشاره به جزئیات برخی از این دیدارها گفت که بلافاصله بعد از انقلاب لیبی با سران این انقلاب دیدار کردند، آنها بر نقش امام موسی صدر بویژه در حمایت از آرمان فلسطین تاکید کردند و قذافی را مسئول ربایش وی اعلام کردند.
در سال 2012 این کمیته با عبدالله السنوسی رئیس دستگاه اطلاعاتی سابق لیبی در نواکیشوت دیدار کرد. این دیدار شش ساعت طول کشید اما هیچ نکته مثبتی از آن به دست نیامد. حرف‌های این مرد یکی در میان دروغ بود و کمیته مزبور نتوانست اطلاعاتی از وی به دست آورد.

تلاش‌ها ادامه پیدا کرد، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان ایوب حمید را در ژانویه سال 2014 به لیبی فرستاد تا با نوری بو سهمین رئیس کنگره ملی این کشور دیدار کند.

در 11 مارس یادداشت تفاهم و همکاری بین لیبی و لبنان با حضور سفیر لبنان در طرابلس و وکیل وزارت دادگستری لیبی به امضا رسید، اما بعد از آن اوضاع لیبی ناگهان به هم ریخت.
این موضوع باعث شد تا تلاش‌ها در داخل لیبی متوقف شود و البته از طریق سفر به کشورهای همسایه لیبی دنبال شود.

امام موسی صدر
امام موسی صدر

 

 زندگی نامه امام موسی صدر

امام موسی صدر در روز 14 خرداد سال 1307 هجری شمسی در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت الله سید صدرالدین صدر، جانشین مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود.

 

 

جد پدری ایشان مرحوم آیت الله سید اسماعیل صدر، جانشین مرحوم آیت الله میرزا حسن شیرازی و مرجع مطلق زمان خود، و جد مادری ایشان مرحوم آیت الله حاج آقا حسین قمی، جانشین مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و رهبر قیام مردم مشهد بر علیه رضا خان بود.
امام موسی صدر دوره مقدماتی و خارج دروس حوزوی را از سال 1322 تا 1338 نزد مدرسین بزرگ حوزه های علمیه قم و نجف کسب فیض نمود. اساتید اصلی دروس خارج ایشان در قم، حضرات آیات سید حسین طباطبایی بروجردی، محقق داماد، صدر و سید محمد حجت، و در نجف حضرات آیات سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، شیخ حسین حلی و شیخ مرتضی آل یاسین بودند.
امام موسی صدر در کنار تحصیلات حوزوی، دروس دبیرستان خود را به اتمام رساند، و در سال 1329 به عنوان اولین دانشجوی روحانی در رشته «حقوق در اقتصاد» به دانشگاه تهران وارد، و در سال 1332 از آن فارغ التحصیل گردید.
امام موسی صدر در اواخر سال 1338 و به دنبال توصیه های حضرات آیات بروجردی، حکیم و شیخ مرتضی آل یاسین، وصیت مرحوم آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان را لبیک گفت و به عنوان جانشین آن مرحوم، سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترک نمود.

 

اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شیعیان لبنان از یکسو، و استفاده از ظرفیتهای منحصر به فرد لبنان جهت نمایاندن چهره عاقل، عادل، انساندوست و  با زمان مکتب اهل بیت به جهانیان از سوی دیگر، اهداف اصلی این هجرت را تشکیل می داد.
امام موسی صدر از سال 1343 و یک سال پیش از تأسیس جنبش فلسطینی فتح، در پی اندیشه تبدیل جامعه مصرفی لبنان به جامعه ای مقاوم در برابر تجاوزات آینده رژیم صهیونیستی برآمد. وی در بهار سال 1344 گروهی از جوانان مؤمن شیعه را به مصر اعزام نمود، تا در دوره ای شش ماهه فنون نظامی را فرا گیرند.

 

با بازگشت این جوانان که اولین کادرهای مقاومت لبنان بودند، عملیات ایذایی مشترک رزمندگان فلسطینی  لبنانی در شمال فلسطین اشغالی آغاز گردید. بخش اعظم نیروهای رزمنده از جوانان شیعه لبنان، و فرماندهی عملیات بر عهده رزمندگان فلسطینی بود.

در شهریور سال 1351 و کمتر از 24 ساعت پس از اشغال 48 ساعته دو روستای «قانای جلی» و «جویا« به دست سربازان رژیم صهیونیستی، نشست فوق العاده مجلس اعلای اسلامی شیعیان با حضور تمامی اعضاء در روستای جویا برگذار گردید، و از همان روز اولین بذرهای «مقاومت لبنانی» توسط امام موسی صدر پاشیده شد.
در خرداد سال 1354 و به دنبال وقوع انفجاری در اردوگاه نظامی عین البنیه در کوههای بقاع، که به شهادت 27 تن از جوانان شیعه انجامید، امام موسی صدر رسما ولادت «گروههای مقاومت لبنان» را اعلان نمود. با پایان یافتن جنگ داخلی لبنان و انتقال دامنه ناآرامیها به جنوب، واحدهای مقاومت لبنان رسما در نقاط استراتژیک مناطق مرزی مستقر شدند.

اولین عملیات بزرگ مقاومت لبنان علیه تجاوزات اسرائیل در اواخر سال 1355 صورت گرفت که پس از چند روز درگیری، به آزادسازی شهرکهای «طیبه» و «بنت جبیل» منجر گردید. امام موسی صدر اولین شخصیتی بود که در زمستان سال 1356، طرح سازشکارانه اسکان دائمی پناهندگان فلسطینی در جنوب لبنان را افشا، و با مواضع شجاعانه خود از تحقق آن جلوگیری نمود.

در حمله گسترده سال 1357 اسرائیل به جنوب لبنان و به رغم عقب نشینی احزاب چپ و گروههای فلسطینی، جوانان مقاومت لبنان و دانش آموزان مؤسسه صنعتی جبل عامل در منطقه اشغالی باقی ماندند، و به رغم امکانات اندک تا پایان علیه اشغالگران صهیونیست ایستادگی کردند.
امام موسی صدر در 3 شهریور سال 1357 و در آخرین مرحله از سفر دوره ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی، و در روز 9 شهریور ربوده شد. دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام موسی صدر از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب نمود.

 

مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمدند، تماما دال بر آن هستند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته است. قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان در قید حیات است.

 

یادآور : فیلم امام موسی صدر / بخش اول

دریافت ویدیو | تماشای ویدیو در آپارات

یادآور- فیلم امام موسی صدر / بخش دوم

دریافت ویدیو | تماشای ویدیو در سایت آپارات

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات