دسته‌ها
مقاله

اهمیت یادگیری علم؛چه علمی بیاموزیم؟


حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد.

حجت‌الاسلام قرائتی

  در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «معلم و شاگرد» که در تاریخ 18 شهریور‌ماه 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

اهمیت علم/ جایگاه عالم

نکته 1) رسول الله(ص) درباره‌ اهمیت علم می‌فرمایند: «نَوْمٌ مَعَ عِلْمٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاةٍ مَعَ جَهْلٍ»(منیةالمرید، ص‏104) با سوادی که بخوابد، بهتر است از بی‌سوادی که نماز بخواند.

نکته 2) امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «رَکْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ» دو رکعت نمازی که عالم بخواند، «رَکْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَةً مِنْ جَاهِلٍ»(إختصاص مفید، ص‏245) بهتر است از 70 رکعت نمازی که جاهل بخواند.

رابطه علم حق و خوف از خدا

نکته 3) امام صادق(ع) فرمود: «یستغفر له کل شی ء و اذا خرج من بیته شیئته سبعون الف ملک» کسی که برای کسب علم می‌رود، همین که از خانه‌اش بیرون می‌آید 70 هزار ملک و فرشته او را همراهی می‌کنند.

نکته 4) اگر علم جهت داشته باشد به سادگی انسان رشد خود را در جامعه می‌بیند. «إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»(فاطر/28) قرآن می‌گوید: نشانه‌ علم حق این است که انسان خوف خدا را داشته باشد.

چه علمی به درد می‌خورد؟

نکته 5) پیامبر(ص) فرمود: «خَیْرُ الْعِلْمِ مَا نَفَعَ»(مجموعةورام، ج‏2، ص‏32) بهترین علم‌ها آن است که نفع داشته باشد. هر علمی نفعش بیش‌تر باشد، بهتر است البته این نفع به معنای سود مادی نیست بلکه نفعی است که برای اصلاح جامعه اسلامی باشد.

نکته 6) امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «خیر العلوم ما أصلحک»(غررالحکم، ص‏46) بهترین علم‌ها آن علمی است که تو را اصلاح و از حسادت و شرک و جهل و مفاسد اخلاقی دور کند.

کسی که تمام هستی او را لعنت می‌کند

نکته 7) امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «ثمرة العلم العبادة»(غررالحکم، ص‏64) ثمره‌ علم عبادت است. اگر کسی علمش زیاد شود ولی عبادت و خط خدا بودن و حزب‌اللهی شدن او زیاد نشود، معلوم می‌شود که علم او بی‌ثمر است.

نکته 8) پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «کاتم العلم یلعنه کل شی ء» کسی که از او چیزی را بپرسند و می‌تواند جواب بدهد و ندهد، تمام هستی بر او لعنت می‌کنند.

این نوشته برایتان جذاب بود؟ آن را برای دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و نظر خود را برای بقیه مخاطبین بنیانا بنویسید …


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ناشناس
ناشناس
5 سال قبل

دمتون گرم مطالب تون عالیه