دسته‌ها
دانلود فیلم

انتخاب نام فرزند ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هر روز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌کند. در ادامه خواننده سایت بنیانا باشید

در ادامه بخش هفدهم آیه‌های زندگی شرح  آیه 7 سوره مبارکه مریم با موضوع « انتخاب نام فرزند » را می‌خوانید:

«یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا»

ای زکریا! ما تو را به پسری مژده می‌دهیم که نامش یحیی است و پیش از این هم نامی برای او قرار نداده‌ایم.

*اسم فرزند شما چیست؟ چرا این اسم را انتخاب کردید؟ به نظرخودتان اسم خوبی است یا بد؟ آیا اسم انسان برسرنوشت انسان در تقدیرات الهی اثر گذار است یا نه؟

اسم فرزند شما چیست؟ چرا این اسم را انتخاب کردید؟ به نظرخودتان اسم خوبی است یا بد؟ آیا اسم انسان برسرنوشت انسان در تقدیرات الهی اثر گذار است یا نه؟
انتخاب نام فرزند

با مراجعه به قران درمی‌یابیم در سوره مبارکه مریم آیه 7 خداوند می‌فرماید: ای زکریا! ما تو را به پسری مژده می‌دهیم که نامش یحیی است و پیش از این هم نامی برای او قرار نداده‌ایم.

خداوند بشارتی به جناب ذکریا می‌دهد که فرزندی به نام یحیی به او عطا می‌کند نام این فرزند را خداوند گذاشته است. نه خداوند کار بیهوده ای انجام می‌دهد و نه قرآن نقل باطلی از خداوند و نه از هیچ کس دیگری مطرح می‌کند، معلوم می‌شود این نامگذاری فرزند موضوع بسیار مهمی است آنقدر مهم است که خداوند اسم یکی از بندگان خوبش را انتخاب می‌کند و به عنوان یک درس و الگو و روش بسیار مهم در زندگی در قرآن مطرح می‌کند.

این که نام فرزندان ما چه باشد خیلی مهم است. در روایات داریم که اگر نام فرزند مطابق نام اهل بیت (ع) و انبیاء باشد، مسیر نعمات الهی و تقدیرات عالم را برای فرزند ما در طول حیاتش به نفع او تغییر می‌دهد و همینطور اگر نام مکروه و مورد بغض و غضب خداوند باشد موجب می‌شود نعماتی به فرزندان ما نرسد بنابراین حتماً در این مورد باید به روایات و اصول موجود مراجعه کنیم.

چند روایت را مرور می‌کنیم؛ پیامبر خدا در روایتی فرمودند از مواردی که والدین توسط فرزندان عاق می‌شوند جایی است که نام بد برای فرزندشان انتخاب می‌کنند یعنی ما درقیامت به خاطر نام بدی که برای فرزندانمان انتخاب می‌کنیم مسوول هستیم.

امام موسی کاظم (ع) در روایتی که معروف است به شخصی فرمودند دیروز دختری برای تو به دنیا آمد و اسمی روی او گذاشتی آن اسم را عوض کن که مورد بغض خداوند است. معلوم می‌شود در تقدیرها و سرنوشت و نعمات، اسم انسان اثر گذار است.

این مساله به قدری مهم است که با این که حضرت ذکریا پیامبر بودند لیکن خداوند برای فرزند او اسم می‌گذارد.

در روایت داریم پیامبر اسلام فردی را دیدند که اسم مناسبی نداشت، اسم او را عوض کردند و اسم او را عبدالواهب گذاشتند و مشکلات آن فرد با این اسم حل شد.

همچنین فردی به امام صادق (ع) مراجعه می‌کند و می‌گوید ما بچه‌هایمان را به اسم شما اهل‌بیت نامگذاری می‌کنیم آیا این نامگذاری را خداوند تأیید می‌کند و برای ما هم نفعی دارد؟ امام این کار را تأیید می‌کنند و می‌فرمایند خیلی اثر دارد و این نامگذاری به اسم ما اهل‌بیت (ع) قسمتی از دین شماست.

در روایت دیگری آمده است که نام مناسب نامی است که از اهل‌بیت یا انبیاء اخذ شده باشد.

در یک روایتی فرمودند خانواده‌ای که نام محمد در آن است هرگز برکت از آن خانواده نمی‌رود و درجایی پیامبر اسلام فرمودند اگر کسی چهار پسر داشته باشد و یکی را به اسم محمد نامگذاری نکند به من پیامبر ظلم کرده است. اینقدر نام انبیاء و اهل بیت (ع) به ویژه نام محمد مهم است که فرمودند اگر خداوند به شما پسری داد نام او را محمد بگذارید یا اگر نخواستید محمد بگذارید از بدو تولد تا 7 روز او را محمد بخوانید، معلوم می‌شود ذیل این نام، برکاتی است که اگر ما این صدا زدن و خواندن را نداشته باشیم آن برکات هرگز از راه دیگری تحصیل نمی‌شود.

در انتخاب اسم فرزندانمان باید دقت کنیم  در روایت داریم که فرمودند اگر کسی نام اهل‌بیت را روی فرزندان خود بگذارد در قیامت شفاعت آن‌ها شامل حال فرزند می‌شود.

در جایی دیگر فرمودند کسی که نام اهل‌بیت دارد یکی از عواملی است که از شر شیطان در حین جان دادن در امان خواهد بود.

برکاتی رایگان و غیر قابل تحصیل از امور دیگر در ذیل یک نامگذاری ساده وجود دارد لذا باید این مساله را جدی بگیریم. در روایات بسیار زیادی برما تاکید شده که در دوران بارداری همسر قبل از تولد حتماً بر روی بچه‌هایتان اسم بگذارید این موجب می‌شود مسیر نعمات الهی برای آن فرزند اضافه شود و در رفع مشکلات جسمی و روحی فرزند اثر گذار باشد. بنابراین مصالح دنیا و آخرت و جسم و جان فرزندانمان را در نظر بگیریم نه هوس‌ها و علاقه‌های نه چندان مستحکم.

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

اولویت انفاق ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

بزرگتر فامیل ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

انتخاب نام فرزند ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو از آپارات | دریافت ویدئو از تسنیم ( کیفیت عالی)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات