دسته‌ها
فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی»( خیانت چشم) منتشر می‌شود.

در ادامه بخش دهم آیه‌های زندگی، شرح آیه 19 سوره مبارکه غافر با موضوع «خیانت چشم» را می‌خوانیم. همراه بنیانا باشید

«یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ» [خدا] نگاه‌های دزدانه و آنچه را دل‌ها نهان می‌دارند، می‌داند.

نکته: چشم ما ابزاری برای دیدن و رشدکردن و ثواب کردن است لکن گاهی از چشم سوء استفاده می‌شود و گناهان زیادی با چشم انجام می‌شود یکی از آن گناهان را قرآن «خیانت چشم» معرفی کرده است.

خیانت چشم
خیانت چشم

در این آیه می‌فرماید خدا خیانت چشم انسان را می‌داند لذا یکی از گناهان چشم، خیانت آن است اما دو معنای اصلی می‌شود برای آن در نظر گرفت. یکی نگاه کردنی است که از دید دیگران مخفی است، به‌طور مثال در خانه‌ای باز است و ما نگاه می‌کنیم یا از آئینه ماشین به کسی که ملتفت نیست نگاه می‌کنیم.

بنابراین  نگاه کردن به‌طوری که وانمود کنیم نگاه نمی‌کنیم یعنی خیانت چشم. مهم نیست فعل حرام یا حلالی انجام می‌شود. نفس این وانمود کردن به ندیدن، خیانت و به‌طور کلی حرام است، مثلاً به اتاق کسی نگاه کنیم و وانمود کنیم که نمی‌بینیم، این خیانت چشم و حرام است.

معنای دوم که گاهی ابتلای بیشتری دارد، فرمودند خیانت چشم این است که با چشم و ابرو در یک جمعی به یک شخصی اشاره خاصی کنیم. این اشاره نه به فعل حرام بلکه به فعل حلال و حتی به فعل واجب هم باشد حرام است.

مثال دیگری عرض کنم، پیامبر در روز فتح مکه فرمودند ما همه را می‌بخشیم اما چند نفر استثنا شدند، فرمودند هرکسی این‌ها را دید باید آن‌ها را به قتل برساند ولو به پرده کعبه آویخته شده باشند، اتفاقاً به یک بهانه‌ای یکی از این افراد آمد خدمت پیامبر (ص) و گفت من می‌خواهم اسلام بیاورم و بیعت کنم.

رسول خدا (ص) سرشان را پایین انداختند و چیزی نگفتند، دو مرتبه گفت و باز جوابی ندادند، سه مرتبه گفت، رسول الله از باب این که رحمة للعالمین است بیعت با او را پذیرفتند.

بعد از این که آن فرد رفت، پیامبر به صحابه فرمودند: شما نمی‌دانستید که من گفته بودم قتل او واجب است، آیا بین شما رشیدی پیدا نشد او را بکشد، وقتی دو بار گفت و من بیعت نکردم؟ صحابه تعجب کردند و عرض کردند: ای رسول خدا، شما اشاره‌ای با چشم به ما می‌کردید ما او را می‌کشتیم، حضرت فرمودند: اشاره با چشم خیانت و فعل حرام است و من نمی‌توانم این کار را بکنم.

نتیجه می‌گیریم رسول خدا (ص) از واجب القتل گذشت اما خیانت چشم نکرد.
متأسفانه گاهی ما گناهی برای خودمان می‌خریم که نه لذتی دارد و نه می‌فهمیم که چه می‌کنیم. این چه‌کاری است که در جمع با چشم به هم اشاره کنیم که خیانت با چشم است و خدا می‌بیند

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

معیشت و آرامش خاطر؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن / فیلم

زمان اجابت دعا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛فیلم

تکفیر سیئه چیست ؟یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن;فیلم

 خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو | تماشا در تسنیم


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات