دسته‌ها
فیلم

تصمیم به گناه ، گناه است ؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام‌الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌شود.

برای تماشای همه ویدئوهای مجله بنیانا کانال ما در آپارات را دنبال کنید

در ادامه بخش هفتم آیه‌های زندگی، شرح آیه 17 سوره مبارکه قلم با موضوع «تصمیم به گناه ، گناه است» را می‌خوانید:

«إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ»

همانا ما آنان را (اهل مکّه را) امتحان کرده‌ایم همان‌طور که اهل آن باغ را امتحان کردیم، آنگاه‌که قَسَم خوردند که صبحگاهان حتماً میوه آن را خواهند چید.

نکته این است: هرکسی تصمیماتی در زندگی می‌گیرد گاهی خیر گاهی شر. این آیه شریفه قصه صاحبان باغ را  مطرح می‌کند. داستان ازاین‌قرار بود که یک پدری باغ کوچکی داشت که محصول مختصری از این باغ را هرساله به فقرا احسان می‌کرد. با فوت پدر و به ارث رسیدن باغ، فرزندان تصمیم گرفتند دیگر به فقرایی که مراجعه می‌کنند چیزی ندهند.

تصمیم به گناه

وقتی خواستند تصمیمشان را عملی کنند صبح زود حرکت کردند تا مساکین و فقرا خواب باشند. درراهی که می‌رفتند آرام صحبت می‌کردند تاکسی بیدار نشود. آن‌ها تصمیم جدی برای انجام این کار داشتند.

قرآن فرمود خداوند به‌واسطه این تصمیم به آن‌ها بلایی نازل کرد لذا وقتی به باغ رسیدند دیدند باغ تبدیل به «سلیم» شده است، یعنی مثل یک بیابان شده و در هوا پخش گردیده است. آن‌ها تصمیم قطعی به انجام گناه گرفتند، هرچند هنوز آن را انجام نداده بودند.

خیلی از ما افکار اشتباهی داریم و خیال می‌کنیم تصمیم بر گناه، گناه نیست درحالی‌که در آیه 33 فرموده است که عذاب خدا این‌چنین است. یعنی این فعل الهی به‌عنوان عذاب قلمداد شد و خداوند آن‌ها را عذاب کرد و عذاب برای گناه نازل شد.

بنابراین اگر ما تصمیم قطعی بر گناه بگیریم خودش گناه است و عذاب عظیمی دارد. البته فرمود در آخرت این عذاب بزرگ‌تر است. زیرا تصمیم قاطع بر گناه، گناه است هرچند این گناه اتفاق نیفتاده باشد. مراقب باشیم تصمیماتی که می‌گیریم مواجهه باخدا نداشته باشد.

منبع:(+)

هم‌چنین روزهای قبل هم درباره آیات مختلف قرآن از زبان حاج‌آقا سید ابراهیم راد بخش‌هایی منتشر کرده بودیم که از لینک‌های زیر در دسترس هستند

معیشت و آرامش خاطر؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن / فیلم

زمان اجابت دعا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛فیلم

تکفیر سیئه چیست ؟یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن;فیلم

یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ تصمیم به گناه ، گناه است

دریافت ویدئو


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات