دسته‌ها
فیلم

زمان اجابت دعا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام‌الله مجید را توسط “حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم راد” در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان “آیه‌های زندگی” منتشر می‌شود.

در ادامه بخش دوم آیه‌های زندگی، شرح آیه هفتم سوره مبارکه مریم با موضوع “زمان اجابت دعا ” را می‌خوانیم. همراه بنیانا باشید.

خداوند در آیه هفتم سوره مبارکه مریم می‌فرماید:”یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ‌نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا”

ای زکریا! ما تو را به پسری مژده می‌دهیم که نامش یحیی است و پیش از این هم نامی برای او قرار نداده‌ایم.

نکته این است که حضرت زکریا در سنین پیری به سر می‌برد، اطرافیان و خویشانش افراد دشمن و منافق‌صفتی بودند، کسانی بودند که بعد از او زعامت و مهتری قوم و همچنین ارث زکریا را می‌بردند. جناب زکریا از این بابت خیلی نگران بود اما همسر ایشان بچه‌دار نمی‌شد.

دست به دعا برداشت و از خداوند طلب فرزند صالحی کرد و خداوند فرمود: زکریا، دعای تو را مستجاب می‌کنیم. لذا نه‌تنها دعایش را مستجاب کرد بلکه برای اجابت دعا، ملک وحی را فرستاد تا این اجابت را به‌صورت وحی به ایشان منتقل کند، یعنی خداوند یک وحی را خرج می‌کند تا زکریا بداند دعایش مستجاب شده است.

اجابت دعا

ثمره این اجابت دعا تولد جناب یحیی بود، امام باقر (ع) فرمودند بین اجابت دعا و تولد حضرت یحیی 5 سال فاصله بود. بنابراین می‌بینیم دعا را یک پیامبر معصوم انجام داد، اجابت دعا را خداوند انجام داد و از باب اتقان و خوشحالی قلب جناب زکریا وحی فرستاده شد که دعای تو مستجاب شد.

گاهی ما در اول ماه مبارک دعا می‌کنیم و انتظار داریم شب قدر یا در نهایت آخر ماه مبارک دعای‌مان مستجاب شود. حوصله‌مان در دعا کردن کم است، یک ماه برای استجابت دعای‌مان وقت می‌گذاریم در حالی که  پیامبر خدا دعا کرده 5 سال بعد به ثمر نشسته است. اساساً امور در دنیا، زمان‌دار و تدریجی است یعنی این‌طور نیست که بلافاصله بعد از دعا اجابت باشد. اگر نبی الله دعا کند چنین است.

حوصله ما در دعا کردن باید بیشتر از این باشد؛ ای‌بسا که خداوند ادعیه و حاجات زیادی می‌خواهد از ما مستجاب کند اما نیاز به وقت دارد، اما ما زود فکر می‌کنیم اجابت نشد و خداوند نشنید، چرا خداوند می‌شنود اما اقتضای عالم دنیا این‌طور است، لذا استعجال در دعا نداشته باشیم، پافشاری در دعا داشته باشیم اما برای اجابت دعا عجله‌ای نکنیم.

فیلم بخش دوم یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ زمان اجابت دعا . آیه 7 سوره مریم را در زیر مشاهده کنید:

دریافت ویدئو

 ماه مبارک رمضان، ماه بازگو کردن کلام ربّ، یعنی قرآن است و ماه سخن گفتن عبد با ربّ است که از آن تعبیر به دعا می‌کنند؛ دعا را هم تقسیم‌بندی کردیم به مأثور و غیرمأثور و گفتیم که دارای آداب و شرایطی است. بالأخره بحث ما به اینجا رسید که عوامل تأثیرگذار روی اجابت دعا را بررسی می‌کردیم.

یک عامل را عرض کردم «عامل زمانی» است. زمان مؤثر بر اجابت دعا در شبانه‌روز، روز خاص و شب خاص در هفته را بحث کردیم؛ همچنین ماه خاص در بین ماه‌ها را که ماه مبارک رمضان بود و در مرتبه متأخّره آن، ماه رجب را مطرح کردم.

بعد هم گفتیم که ایام و لیالی خاصی در بین همین ماه‌ها هست که در ماه شعبان، نیمه شعبان بود و در ماه مبارک رمضان، لیالی قدر بود. غیر این زمان‌ها، زمان‌هایی را هم می‌بینیم که در روایات مطرح می‌کنند. البته من نمی‌خواهم به‌طور کامل این‌ها را شمارش کنم. فقط آن‌هایی را که نسبتاً مطرح هستند عرض می‌کنم.

تأثیرعید فطر بر اجابت دعا

از بین اعیاد، یکی روز عید فطر است. ما در روایات داریم که آن هم زمان مؤثر بر روی اجابت دعا است. به ذهنم این است که در گذشته من این را به مناسبت شب عید فطر مطرح کردم که علی (علیه‌السلام) روز عید فطر در خطبه‌ای این جملات را فرمودند: «أَلَا وَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ یَوْمٌ جَعَلَ اللَّهُ لَکمْ عِیداً وَ جَعَلَکمْ لَهُ أَهْلًا فَاذْکرُوا اللَّهَ یَذْکرْکمْ وَ کبِّرُوهُ وَ عَظِّمُوهُ وَ سَبِّحُوهُ وَ مَجِّدُوهُ وَ ادْعُوهُ یَسْتَجِبْ لَکمْ».2 حضرت راجع به روز عید فطر می‌فرماید درخواست کنید از خدا و دعا کنید و بدانید که این دعاها را خداوند به اجابت می‌رساند و می‌پذیرد. معلوم می‌شود این زمان خاص روی اجابت دعا اثر دارد.

منبع:تبیان(+)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات