دسته‌ها
فیلم

کتاب من زنده ام ثابت کرد که تاریخ هنر دفاع مقدس انقضا ندارد [+ نکات مهم درباره کتاب ]


معصومه آباد: کتاب من زنده ام را به توصیه رهبر انقلاب نوشتم

چهارمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و مراسم رونمایی از تقریظ امام خامنه‌ای بر کتاب «من زنده‌ام» شامل خاطرات معصومه آباد عصر امروز 27 خردادماه با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، و نویسندگان دفاع مقدس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

معصومه آباد در این مراسم با اشاره به نگارش کتاب خاطراتش گفت: من نویسنده نیستم، نویسندگی قاعده خاص خود را دارد آنچه که نوشته شد برداشت‌های من از دوره اسارت بود. دورانی که پس از آن در یک مشت من پلاک و در مشت دیگرم پیام بود. دوستانم می‌گفتند که پیامت را بگو اما من گفتن و نوشتن درباره آن را به بعداً موکول می‌کردم. وقتی به من می‌گفتند سربازی که خاطراتش را ننویسد انگار از آن فرار کرده ناراحت می‌شدم و می‌گفتم که من فرار نکردم.

وی ادامه داد: در سال 91 دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتم که در آنجا سراپا گوش بودم. ایشان در آن جلسه تعابیر بسیار زیبایی راجع به خاطرات جنگ گفتند و فرمودند که دوران اسارت دوران خلاصه‌شده‌ای است که انسان‌های مستعد را به الماس تبدیل کرده است هر چند خاطرات متعددی از دل آن‌ها بیرون آمده اما این کافی نیست. 

ایشان تاکید داشتند که خاطرات این دوران متعلق به راویان آن‌ها نیست بلکه متعلق به تاریخ 8 ساله‌ای که در سینه تک‌تک مردمان هست و اگر گفته شود عبرتی برای تاریخ خواهد شد. با توصیه‌های رهبری معظم انقلاب تصمیم گرفتم خاطراتم را بنویسم. این کتاب مدال افتخاری بود که آن را به گردن همه مردم ایران اهداءکردم.

من زنده‌ام

نویسنده کتاب من زنده ام با اشاره به شرایط دشوار نگارش اثر گفت: دو سوم کتاب را هنگامی که در مصاف کعبه بودم نوشتم در آنجا احساس می‌کردم جایی که خداوند معجزه پیامبرش را کتاب قرار داده، رسالتش را با خواندن آغاز می‌کند و به قلم قسم می‌خورد می‌توانم کتابم را بنویسم و از خدا خواستم کمکم کند تا هر آنچه که او می‌پسندد به روی کاغذ بیاورم. اگرچه آنچه که می‌نوشتم در پشت پرده اشک بود اما نمی‌دانستم چه می‌نوشتم. برخی بعد از مطالعه اثر می‌گفتند که کتاب سکته دارد اما من دیگر نمی‌توانستم طور دیگری بنویسم. 

آباد ادامه داد: اما از همه این‌ها شیرین‌تر لحظه‌ای بود که به نزد رهبر معظم انقلاب رفتم تا از ایشان برای رونمایی کتابم اذن بگیرم. در زمانی که حساسیت‌ها بر روی مسائل سیاسی، انرژی هسته‌ای و… است آدم احساس می‌کند تقاضای این چنینی اهمیتی ندارد. وقتی ایشان در جواب تقاضای من فرمودند که در حال مطالعه این اثر هستم احساس کردم که نباید در مورد «من زنده‌ام» صحبت کنم بلکه باید درباره رهبری حرف بزنم که در خلال این حوادث جاری به خاطرات یک اسیر توجه می‌کنند. 

وی با اشاره به تقریظ رهبر انقلاب بر روی کتاب خاطراتش و اشتیاق وی برای مطالعه آن گفت: در این ایام همانند بچه‌ای بودم که به بهانه چیز بزرگی هر روز به در دفتر آقا می‌رفتم و تقریظ را از آن‌ها می‌خواستم. وقتی تقریظ را گرفتم انگار تمام روحم را گرفته بودم. وقتی این جمله را خواندم که ایشان از پشت پرده اشک کتاب را خواندند، بدون هیچ حرفی محفل را ترک کردم.

وی به دیدار دوباره خود با رهبر معظم انقلاب در سالروز آزادی‌اش اشاره کرد و گفت: برایم عجیب تر روزی بود که از دفتر ایشان با من تماس گرفتند و از من خواستند تا در سالروز آزادی‌ام که مصادف با ورود امام به کشور بود به دیدار ایشان بروم. به من اجازه داده بودند تا هر کسی را می‌خواهم به این دیدار ببرم. ایشان در این دیدار 3 ساعت برای ما وقت گذاشتند و فرمودند که رنج کشیدنی است نه خواندنی. اما این کتاب رنج را خواندنی کرد. من با این حرف ایشان فکر می‌کنم که این معجزه قلم است. 

منبع: تسنیم

گلپایگانی: داعشی‌ها مانند خوارجی هستند که به امیرالمؤمنین می‌گفتند توبه کن

چهارمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و مراسم رونمایی از تقریظ امام خامنه‌ای بر کتاب من زنده ام عصر امروز 27 خردادماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم با اشاره به ارزش قلم در قرآن گفت: قلم چیزی است که خدا به آن قسم یاد کرده است. اموری که در قرآن به آن یاد شده امور مقدسی‌اند کهدر عرف جوامع انسانی جایگاه ویژه‌ای دارند که از جمله آن‌ها قلم است. 

139111130000923

وی با اشاره به نقش پیامبر اسلام (ص) در تشکیل جامعه اسلامی و بعد از ایشان امام خمینی (ره) در تشکیل انقلاب اسلامی گفت: در تاریخ و قرآن بارها شاهد عملکرد گذشته اعراب بر تحقیر و ستم به زنان شاهد بودیم، اما وجود پیامبر اکرم (ص) باعث شد تا همین جامعه تغییر کند.

بعد از ایشان، امام امت، فرزند برومند همان پیامبر (ص)، از مسائل جاری در جامعه پیش از انقلاب جامعه‌ای ساخت که نمونه شد. وضعیت تهران قبل از انقلاب به گونه‌ای بود که در کنار مساجد میخانه‌ها برپا بود و دیوار به دیوار مساجد می‌خاری جاری. مؤمنین جرات اظهار ایمان نداشتند. به عنوان نمونه یکی از دوستانم در نیروی هوایی پیش از انقلاب می‌گفت که نمی‌توانست علناً نماز بخواند و باید بر روی یک مقوا در دستشویی نماز بخواهند. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: کسانی که امروز زاویه دارند یادشان رفته که در روزهای پیش از انقلاب عموم مملکت در دست افراد نابخرد، هوس‌باز و عیاش بود یکی از عوامل صریح سقوط خاندان پهلوی وجود همین فسادها در خانواده‌های آن‌ها و علف‌های هرزی بود که در اطرافشان وجود داشت. امام از همین مردم، چنان انقلابی به پا کرد که نمونه‌اش خانم معصومه آبادنویسنده کتاب من زنده ام است. 

محمدی گلپایگانی با اشاره به وضعیت ایران در دفاع مقدس ادامه داد: شرق و غرب عالم برای نابودی انقلاب متحد شده بود و سیل اسلحه در دست دشمن بود اما دست ما خالی بود. ما در اولیات لوازم جنگ مانده بودیم اما با نفس گرم امام که یک بار فرموده بودند جبهه‌ها را پر کنید همه مردم سرازیر به سمت جبهه‌ها شدند. کودکانی بودند که با دست بردن به شناسنامه‌ها می‌خواستند خود را به خط مقدم برسانند. 

مسئول دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت کنونی عراق و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در این کشور گفت: وضعیت امروز عراق دقیقاً و مطمئناً همانی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که سرنخ دست سرویس‌های بیگانه است. این بدبخت‌های داعش و تکفیری‌ها آلت دست هستند و جنس دیگری از خوارجی هستند که به امیرالمؤمنین می‌گفتند توبه کن و مانع از دفع شر معاویه شدند.

وی ادامه داد: جنایت‌های انجام شده در عراق با انسانیت سازگار نیست. این‌ها به مرد و زن و ریز و درشت رحم نمی‌کنند در میان این غوغا کسانی مانند خانم آباد پیدا شده‌اند که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز اسوه استادند.

گلپایگانی با اشاره به دیدار سازندگان فیلم شیار 143 با رهبر معظم انقلاب که در روز گذشته برگزار شده بود گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار از این فیلم که بحث اصللی آن بر سر فداکاری یک مادر شهید بود بسیار تعریف کردند در حقیقت نقش اساسی پیدایش انقلاب موفقیت در دفاع مقدس و جامعه کنونی را امثال همین افراد برعهده دارند. بزرگ کردن یک فرزند برای پدر و مادر دشوار است و به عبارتی آن‌ها را پیر می‌کند اما اوج فداکاری آنجاست که مادرانی هستند که فرزندانشان را به جبهه‌ها روانه می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرموده بودند که من صدها و یا شاید هزاران ملاقات از خانواده شهدا داشتم اما یک بار یکی از این مادران شهدا از وضعیت شکوه‌ای نداشت.

منبع: تسنیم

تقریظ امام خامنه‌ای بر کتاب من زنده‌ام» + عکس

مراسم رونمایی از تقریظ امام خامنه‌ای بر کتاب من زنده ام ، شامل خاطرات معصومه آباد از روزهای دفاع مقدس، عصر امروز، 27 خرداد ماه، با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب من زنده ام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشک خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبائی‌ها و رنج‌ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آن‌ها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.

این نیز از نوشته‌هایی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب و بویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می‌فرستم.

تقریظ من زنده ام

کتاب من زنده ام مجموعه خاطرات معصومه آباد از روزهای کودکی تا زمان اسارتش در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق است که سال گذشته برای اولین‌بار روانه بازار کتاب شد. 116 صفحه نخست این اثر به روایت روزهای کودکی، شرح خانواده و وقایع این دوران بر راوی می‌گذرد و پس از آن رخدادهای جنگ از نگاه آباد و سپس اسارتش در دست نیروهای بعثی روایت می‌شود.

این کتاب در 555 صفحه منتشر شده که طی یک‌سال به چاپ چهل و یکم رسیده است. از این نظر کتاب من زنده ام یکی از آثار پرمخاطب و جذاب در حوزه دفاع مقدس در سال گذشته بوده است. این کتاب در هشت فصل با عناوین کودکی، نوجوانی، انقلاب، جنگ و اسارت، زندان الرشید بغداد، انتظار، اردوگاه موصل و عنبر و عکس و اسناد به چاپ رسیده است. انتشارات بروج که چاپ این اثر را برعهده دارد، در نظر دارد تا در چاپ جدید، کتاب را به همراه تقریظ امام خامنه‌ای روانه بازار نشر کند.

در حاشیه برگزاری این مراسم از 42 نویسنده دفاع مقدس تقدیر شد. در این مراسم از نویسندگان کتاب‌های «فرمانده من»‌،‌ «جنگ پابرهنه»،‌ «نونی صفر»،‌«اردوگاه انور»،‌ «یاد یاران»‌، «سفر به قبله‌ها»،‌ «هنگ سوم»،‌ «قصه فرماندهان»،‌ «جشن حنابندان»،‌ «تیپ 83»‌، «پرواز شماره 22»،‌ «خداحافظ کرخه»،‌ «شانه‌های زخمی خاکریز»،‌ «زنده باد کمیل»‌، «جنگ خیابانی»،‌ «فرهنگ جبهه»،‌ «تپه‌های لاله سرخ»،‌ «جدال در زیویه»،‌«مقتل»‌، «جاده‌های خلوت جنگ»‌، «نقطه رهایی، «خط فکه»‌،‌«گزارش یک بازجویی»،‌ «عبور از آخرین خاکریز»،‌ «پابه پای باران»،‌ «مدال و مرخصی»‌، «دسته یک»،‌ «ضربت متقابل»،‌ «همپای صاعقه»،‌ «یادداشت‌های ناتمام» و…با اهدای تقریظ به دستخط رهبر انقلاب به همراه هدایایی تجلیل شد. همچنین تعدادی از تقریظ‌های مقام معظم رهبری در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

فیلم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب من زنده ام

دریافت از تسنیم  (کیفیت بهتر)  | دریافت از آپارات

معصومه سپهری در گفت‌وگو با تسنیم:

کتاب من زنده ام ثابت کرد که تاریخ هنر دفاع مقدس انقضا ندارد

معصومه سپهری، نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس از جمله «لشکر خوبان» و «نورالدین پسر ایران»، در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم، با اشاره به کتاب خاطرات معصومه آباد که سال گذشته با عنوان کتاب من زنده ام منتشر شده بود، گفت: با وجود اینکه خاطرات خانم آباد جزو ادبیات اردوگاهی به شمار می‌آید که آثار متعددی با این موضوع طی سال‌های گذشته منتشر شده، اما دارای ویژگی‌های خاص و بارزی است که این اثر را از دیگر منابع نوشته شده در این حوزه متمایز می‌کند؛ از جمله آن‌ها روایت این خاطرات از زبان زنی است که در بند اسارت گرفتار شده است.

وی ادامه داد: روایت خاطرات از زبان یک خانم اسیر موضوع بکر و شنیدنی است. این کتاب تا حدود زیادی اشتیاق ما برای شنیدن و خواندن از وقایع پیش‌آمده برای چهار دختر ایرانی‌ای که در دست بعثی‌ها گرفتار شده بودند، برآورده کرد. کتاب من زنده ام تا حدود زیادی ناگفته‌های این حادثه را بازگو کرده هرچند به نظر می‌رسد که امکان این وجود داشت که مفصل‌تر به این واقعه پرداخته شود.

نویسنده کتاب «لشکر خوبان» یادآور شد: کتاب‌هایی که سوژه‌های این‌چنینی دارند، قابلیت بسیاری برای تولید آثار هنری در قالب‌ها و موضوعات جدید دارند. تنها چهار خانم ایرانی طی سال‌های دفاع مقدس گرفتار اسارت شده‌اند، به همین خاطر اگر اثری هنری و سینمایی از قِبل این موضوع ساخته شود، می‌تواند بیان‌کننده غرور ملی، عزت و مقاومت زنان مسلمان باشد. هر اثری با پرداخت هنری مجال بیشتری برای عرضه و مطرح شدن می‌یابد و اگر این اتفاق برای «من زنده‌ام» هم بیفتد، می‌تواند بسیاری از ناگفته‌ها را با زبان هنر به مخاطبان بیان کند.

سپهری با بیان اینکه تولد آثاری مانند کتاب من زنده ام ردکننده ادعای برخی که معتقدند تاریخ انقضای داشتن نگاه هنری به موضوع دفاع مقدس گذشته است، گفت: ورود ما به حوزه دفاع مقدس و تلاش برای تولید اثر در این حوزه برای ماندن در این فضا نیست، بلکه قصد داریم تا تلاشی کنیم برای اکتشاف و بیان واقعیت‌های تاریخی. ارزش واقعیت‌های مندرج در سطر سطر این آثار است که مطالعه کتاب‌های این‌چنینی را برای ما شیرین می‌کند و روحیه اعتماد به نفس و سرسختی برای رسیدن به هدف را خواستنی‌تر می‌کند.

نویسنده کتاب «نورالدین پسر ایران» یادآور شد: شخصیت اول چنین آثاری به ما نشان می‌دهند که این افراد در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم، تلاش کردند تا به ارزش‌هایی دست پیدا کنند که راحت به دست نمی‌آید. اگر بخواهیم برای تاریخ و هنر دفاع مقدس تاریخ انقضا قائل شویم، باید این نگاه را برای برهه‌های دیگر در تاریخ کشورمان نیز تسری دهیم که به نظر می‌آید خیلی صحیح نیست.

سپهری در پایان تصریح کرد: در مجموع باید بگویم که مدت زمان زیادی منتظر نگارش و انتشار چنین اثری بودم. دوست داشتم کتابی چاپ شود تا قسمتی از ناگفته‌های آن چهار دختر گرفتار شده در بند بعثی‌ها را بیان کند و به روابط و عملکردشان در آن زمان بپردازد. انتشار کتاب من زنده ام تا حدود زیادی این نیاز را برطرف کرد.(+)

در ادامه بخوانید » رخ عیان نکن دختر نجیب…


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات