دسته‌ها
اخبار

مجلس باید قوی شود ؛ کار نشد ندارد [سخنان دکتر باقر قالیباف در جلسه جامعه اسلامی مهندسین]

دکتر باقر قالیباف در جمع طرفداران
دکتر باقر قالیباف در جمع طرفداران

محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران در ماه‌های ابتدایی سال جاری بار دیگر با کلیدواژه نواصول‌گرایی و مجلس نو به میدان گام گذاشت و در نهایت به پشتوانه ماه‌ها و شاید به بیان بهتر، سال‌ها کار تشکیلاتی و بهادادن به جوانان انقلابی و پرانگیزه، آذرماه برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم به ساختمان وزارت کشور رفت.

رسانه‌های رقیب برای ایجاد افتراق در جریان انقلابی، از او به‌عنوان بالقوه‌ترین سرلیست یاد می‌کنند؛ هرچند خود قالیباف تمامی این شایعه‌های بی‌اساس را رد و عمده هدف خود برای حضور را لزوم تغییر در شاکله و شالوده مجلس آینده عنوان کرده است.

همین اواخر بود که محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی درباره جایگاه قالیباف شهردار پیشین تهران گفته بود: «با‌توجه به عملکرد شورای شهر اخیر، خدمات آقای قالیباف خیلی به چشم آمد و ممکن است برخی رسانه‌ها علیه او تبلیغ کنند، اما بالاخره خدمات زیادی به مردم کرده است و فکر می‌کنم از این جهت کمک‌کننده باشد.»

عصر روز شنبه پنج بهمن 1398 دکتر محمدباقر قالیباف مهمان جلسه ماهانه جامعه‌ اسلامی مهندسین بود؛ تشکلی که باهنر سال‌هاست ریاست آن را به‌عهده دارد.

ساختمان قدیمی جامعه اسلامی مهندسین شلوغ‌تر از همیشه

روز شنبه ساختمان قدیمی جامعه اسلامی مهندسین واقع در خیابان خردمند تهران، شلوغ‌تر و پررفت‌و‌آمدتر از هر زمان دیگری بود؛ شلوغی‌ای که هر دقیقه به تراکم آن افزوده می‌شد.

تراکم به حدی بود به محض گام نهادن به طبقه سوم ساختمان، صدای باهنر به گوش می‌رسید که داشت درباره جایگاه رفیع سردار قاسم سلیمانی در مناسبات داخلی و خارجی کشورمان سخن می‌گفت.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره ساختار پراشکال انتخابات در ایران و اینکه نباید اجازه ثبت‌نام به تعداد زیادی از افراد داده شود تا از میان آنها، تعداد زیادی هم ردصلاحیت شوند، انتقاداتی را به زبان آورد.

باهنر پس از حدود 40 دقیقه نطق، تریبون را در اختیار قالیباف قرار داد. قالیباف صحبت‌های خود را با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی در کرمان و هواپیمای اوکراینی آغاز کرد.

دکتر قالیباف: در بعضی جاها «ناکارآمدی اشباع‌شده» داریم

شهردار پیشین تهران ابتدای سخنان خود را به وجود عیوب در ساختارهای مدیریتی کشور اختصاص داد. او در این‌باره با بیان اینکه در کشور ما، بعد ساختاری و نظام اجرایی نسبتی با خواسته‌ها و بایدهای ما ندارد، گفت: تا زمانی که این اصلاح نشود، سروسامان نمی‌گیریم. ضعف دیگر این است که اداره یک مجموعه بزرگی مانند دولت یا حکومت نیازمندداشتن هنر حکومت‌داری است.

وی با بیان اینکه امر مدیریت علم و هنر و مهارت است، تصریح کرد: حکمت نظری و عملی ما در حوزه اجرا، الزاماتی پیدا می‌کنند که برایشان پاسخ‌های معتبر نداریم.

تا زمانی که این اصلاح نشود، کارمان به سرانجام نمی‌رسد. ما در برخی جاهای کشور، نه ناکارآمدی بلکه ناکارآمدی از نوع اشباع‌شده داریم.

دکتر قالیباف در عین حال با بیان اینکه نقاط قوت خوبی هم در کشور داریم، گفت: من معتقدم که این تحول و این حرکت، بر اساس قانون اساسی که مبنای اداره این کشور است، باید از مجلس آغاز شود.

شاید برخی بگویند که ‌ای قالیباف! تو که در مجلس نبودی و تجربه‌ای نداری؛ درست است من تجربه کار در مجلس را ندارم اما وقتی با پیشکسوتان مجلس صحبت می‌کنم، نتیجه می‌گیرم که تحول باید از مجلس آغاز شود. من معتقدم کار نشد وجود ندارد.

نمایندگان مجلس باید پیشقراولان قوی‌شدن مردم باشند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود، به سابقه‌اش در ارائه طرح‌های عملی برای حل معضلات پرداخت.

او در این‌باره به تجربه‌اش در دولت اصلاحات اشاره و تاکید کرد: یک‌بار در دولت در زمان آقای خاتمی، طرحی درباره حل مساله ترافیک و آلودگی هوا ارائه دادم؛ گفتند بیا یک بند این طرح که مربوط به کمربند است را به مدت 6 ماه اجرا کن، آن وقت ما به بقیه بندهای این طرح ایمان می‌آوریم.

50 روز بعد برای ارائه گزارش رفتم و اعلام کردم بروید در چند نقطه شهر نمونه‌گیری کنید، می‌بینید 75 تا 80 درصد مردم کمربند می‌بندند.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه 290 نفر نماینده مجلس با خرد جمعی، باید بانی تحول در کشور شوند و مجلس را دوباره به رأس امور بازگردانند، تصریح کرد: وقتی رهبری می‌فرمایند قوی شوید، این قوی‌شدن را مجلس باید استارت بزند.

این قوی‌شدن معنی‌اش این نیست که بوروکراسی دولتی بزرگ شود. اگر قرار بر قوی‌شدن است، باید تک‌تک مردم قوی شوند. نمایندگان مجلس باید پیشقراولان قوی‌شدن مردم، نه بزرگ‌شدن نظام و ساختار اداری باشند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: در دوم اسفند، دلسوزان انقلاب اسلامی و آنهایی که شیفته خدمت به مردم و نه تشنه قدرت هستند، واقعاً باید تحول را از مجلس آغاز کنند.

برای اینکه مردم امیدوار باشند و جبران مافات گذشته را داشته باشیم، در همین شرایط داخلی و خارجی و بین‌المللی، یک برنامه پنج ساله کافی است.

وی اضافه کرد: من می‌دانم که در اجرای قانون مشکل داریم، می‌دانم که به برخی بندهای قانون اساسی توجهی نکرده‌ایم اما این به معنای آن نیست که سطح ملی را فدای سطح محلی خود کنیم و نباید از طرفی، مسائل محلی خود را فدای مسائل بین‌المللی کنیم. این سه سطح باید با هم پیش بروند.

نوبت پاسخگویی به سؤالات

قالیباف پس از حدود 40 دقیقه سخنرانی، فرصت را برای پاسخ به سؤال حاضران اختصاص داد.

او در پاسخ به اولین سؤال، درباره سازوکار فعالیت شورای ائتلاف نیروهای انقلابی گفت: تا الان در مجموعه شورای ائتلاف جز دوستان‌مان در جبهه پایداری که در حال گفت‌وگو هستند، همه گروه‌ها حضور دارند و این نوبت هم مکانیزم خوبی وجود دارد.

وی افزود: از 330 نفری که به‌عنوان نامزد به شورای ائتلاف معرفی شدند، به 156 نفر رسیده‌اند و از طریق مجمع تهران که شامل هفت هزار نفر است و با کمک یک سامانه رأی‌گیری، این 156 نفر به 90 نفر و طی یک مکانیسمی، به لیست نهایی خواهند رسید.

دکتر قالیباف افزود: سازوکار انتخاب افراد برای لیست این بار پشت درهای بسته نبود؛ حتی الان که دوستان پایداری مشغول مذاکره هستند، در مکانیزم انتخاب نفرات حضور دارند.

سؤال دوم از قالیباف گلایه‌آمیز بود. یکی از حاضران پرسید که چرا شما از جوانانی که در سایت جهاد به‌عنوان مجلس نو ثبت‌نام کردند، حمایت نکردید و فقط به افراد معدودی بها دادید؛ قالیباف پاسخ به این سؤال را با لحن شوخی آغاز کرد و گفت که کاش می‌گفتید این افراد معدود چه کسانی هستند.

او در تبیین دقیق سازوکار انتخاب افراد در سایت جهاد گفت: در سایت جهاد که ما اعلام کردیم، 6هزار و 200 نفر ثبت‌نام کردند.

از میان اینها، بر اساس معیارهای قانون انتخابات، به دو هزار و 300 نفر و سپس در ارزیابی‌های بعدی، به حدود 700 نفر رسیدیم. با 280 نفر از این 700نفر که قابلیت نامزدی داشتند، مصاحبه شد و در نهایت، بیش از 90 نفر از این 280 نفر که واجد صلاحیت بودندرا به شورای ائتلاف معرفی کردیم.

گزارش از روزنامه صبح نو – شماره 873

در ادامه بخوانید »

https://bonyana.com/10287/1396/05/09/%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%a7%d9%81-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88-%d8%af/

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات