دسته‌ها
گفت‌وگو

داستان رزمنده اصفهانی که برای آزادسازی خرمشهر از بیمارستان فرار کرد


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان به مناسبت سالروز حماسه ۳ خرداد و ازاد سازی خرمشهر خاطرات خود درباره این حماسه رزمندگان کشور را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد. روزهای آغاز خدمت سردار مجتبی شیروانیان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در تنگه احد نظام جمهوری اسلامی رقم خورد. 

در آن ایام که نظام نوپای اسلامی ازیک‌طرف در جبهه جنوب و از طرفی در جبهه غرب و کردستان درگیر جنگی نابرابر بود، اشرار، منافقین و دشمنان نظام اسلامی تحرکاتی در منطقه سیستان و بلوچستان آغاز کرده بودند، اما درگیری‌های این منطقه نباید رسانه‌ای می‌شد و جبهه جنوب را تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ به همین خاطر به همراه تعدادی از رزمندگان و نیروهای سپاه، داوطلبانه به سیستان و بلوچستان رفت تا با لبیک به‌فرمان امام راحل، به تکلیف الهی خود عمل کند.

پس از مدتی حضور در سیستان و بلوچستان و باوجوداینکه به خاطر وضعیت منطقه با رفتن نیروها به جبهه جنوب به‌راحتی موافقت نمی‌شد، توانست توفیق حضور در عملیات فتح‌المبین را پیدا کند. روز اول فروردین سال 61 در همان عملیات مجروح و حدود 3 ماه بستری شد.

بعد از بهبود دوباره به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل برگشت و تا پایان دوران دفاع مقدس توفیق حضور در عملیات‌های مختلف را داشت و بعد از دوران دفاع مقدس فرصتی برای رفتن به دانشکده فرماندهی و خدمت درمجموعه‌های مختلف را به دست آورد.

می‌گوید گرچه از خدمت موظفی‌اش چند سالی می‌گذرد اما وقتی مسئولیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان به او پیشنهاد داده شد، به خاطر اهمیت مأموریت این مجموعه و احساس تکلیف و وظیفه این مسئولیت خطیر را قبول کرده است.

سال قبل فرزند برومندش ابوالفضل در دفاع از حریم عقیله بنی‌هاشم (س) به شهادت رسید و افتخار پدر شهید بودن نصیب این سردار سرافراز دوران دفاع مقدس شد، بااین‌وجود سردار سرتیپ پاسدار مجتبی شیروانیان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان باهمان روحیه بی‌نظیر سال‌های دفاع مقدس مشغول فعالیت بوده و در کنار فعالیت‌های مختلف، برای راه‌اندازی هرچه زودتر موزه دفاع مقدس اصفهان شبانه‌روز تلاش می‌کند و از دست رفتن فرصت بیش از این را قابل‌قبول نمی‌داند.

در آستانه سوم خرداد سالروز عملیات بیت‌المقدس و حماسه باشکوه آزادسازی خرمشهر به سراغ سردار سرتیپ دوم  پاسدار شیروانیان رفتیم. گرچه سردار به خاطر مجروحیت در عملیات فتح‌المبین، در زمان آزادسازی خرمشهر در بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان بستری بوده ولی به گفته خودش از طریق دوستان و هم‌رزمان وقایع را  لحظه‌به‌لحظه دنبال می‌کرده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگو با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان درباره این عملیات مهم و دستاوردهایش، نقش فرماندهان و رزمندگان اصفهان در آزادسازی خرمشهر و برنامه‌های پی‌بینی شده برای گرامیداشت این ایام بوده که بخش‌هایی از آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.

* گفت‌وگو  را با شروع جنگ تحمیلی و تصرف خرمشهر آغاز کنیم. به نظر شما تصرف خرمشهر از چه جهاتی برای صدام اهمیت داشت؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم. با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرماندهان و 23 هزار شهید استان ولایت دار اصفهان و شهدای عملیات بزرگ بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، خب باید عرض کنم شهر و بندر خرمشهر درواقع یکی از مناطق سوق‌الجیشی هم ازنظر اقتصادی، هم نظامی و هم جغرافیایی است.

خرمشهر از طریق دهانه خلیج‌فارس و رودخانه کارون به اروندرود ارتباط پیدا می‌کند و به‌راحتی کشتی‌ها با تناژهای مختلف می‌توانند در این بندر پهلو بگیرند که این مسئله از بعد اقتصادی اهمیت دارد. از بعد نظامی هم با نزدیکی به نقطه مرزی و اتصال به راه‌آهن سرتاسری و مسائل دیگر شرایطی داشت که برای دشمن حائز اهمیت بود.

درمجموع دشمن با برآوردهایی که انجام داده بود به این  نتیجه رسیده بود که می‌تواند این منطقه استراتژیک را ظرف چند ساعت نخست جنگ تحمیلی تصرف کنند.

* دشمن از تصرف خرمشهر چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

تصرف خرمشهر هم باهدف نظامی صورت گرفت و هم ایجاد چالشی برای نظام نوپای اسلامی. به این صورت که تصرف خرمشهر برای آن‌ها ازنظر نظامی یک پیروزی محسوب می‌شد، درعین‌حال که می‌دانستند با تصرف خرمشهر بخش زیادی از مردم این منطقه به‌عنوان جنگ‌زده خانه و کاشانه خود را از دست می‌دهند و آواره می‌شوند که این مسئله بار سنگینی به‌نظام نوپای اسلامی تحمیل می‌کرد و آن‌ها می‌توانستند از این وضعیت سوءاستفاده کرده و فشار مضاعفی به جمهوری اسلامی وارد کنند.

* ولی مقاومت مردم، پیش‌بینی اولیه دشمن را نقش بر آب کرد.

بله، برخلاف آنچه دشمن تصور می‌کرد، خرمشهر نه‌تنها ظرف چند ساعت تصرف نشد بلکه مقاومت جانانه مردم و جوانان خرمشهری در کنار جوانانی که از سراسر کشور به آن‌ها پیوسته بودند، سبب شد خرمشهر مظلوم بیش از 35 روز مقاومت کند. بخشی از خرمشهر هم که تصرف شد بخشی بود که جای امیدواری داشت بتوان در طراحی‌ها و اقدامات آینده پس گرفت.

به‌طورکلی مقاومت جانانه مردم سبب شد همه اهدافی که دشمن داشت و پیش‌بینی کرده بود که بعد از خرمشهر، آبادان را محاصره کند و درواقع منطقه خوزستان را به‌عنوان یک استان نفت‌خیز که هم جنبه اقتصادی و هم سیاسی و نظامی داشت از ایران اسلامی جدا کند نقش بر آب شد.

* اما بالاخره بخشی از خرمشهر به تصرف نیروهای بعثی درآمد؟

متأسفانه رئیس‌جمهور وقت، بنی‌صدر ملعون با تفکری که داشت و وابستگی که به اجانب داشت و مشاوره‌هایی که می‌گرفت، منطقه خوزستان را ازدست‌رفته می‌دانست و می‌گفت که باید پشت دزفول پدافند کنیم و زمین بدهیم و زمان بخریم، اما امام راحل و مسئولان وقت این استراتژی را قبول نکردند و درنهایت با حضور نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، جهاد و ارتش و انجام عملیاتی مثل فرماندهی کل قوا و ثامن‌الائمه شکست حصر آبادان انجام شد.

درست بود که خرمشهر به تصرف دشمن درآمد ولی جورچین که دشمن پیش‌بینی کرده بود با شکست حصر آبادان و انجام عملیات بعد از برکناری بنی‌صدر خائن تکمیل نشد و زمینه‌ای فراهم شد تا مناطقی مثل خرمشهر از تصرف دشمن بعثی خارج شد.

*عملیات آزادسازی خرمشهر از چه زمانی کلید خورد؟

از همان روز اشغال خرمشهر توسط رژیم بعثی برای بازپس‌گیری خرمشهر برنامه‌ریزی شد. البته بازپس‌گیری خرمشهر بیش از 500 روز بعد از اشغال صورت گرفت اما دشمن برآورد کرده بود که به‌هیچ‌وجه ممکن نیست ایران خرمشهر را پس بگیرد و خرمشهر را ملحق شده به خاک خودش می‌دانست!

صدام به‌صورت علنی گفت که اگر ایران توانست خرمشهر را پس بگیرد، ما کلید بصره را خودمان به ایران می‌دهیم! بعد از چند عملیات مقدماتی که برای بازپس‌گیری خرمشهر انجام شد به عملیات فتح‌المبین رسیدیم که عملیات بزرگی بود.

این عملیات در ابتدای فروردین سال 61 انجام شد و بحمدالله بخش زیادی از اراضی ما در جبهه‌های میانی و سایت‌های مختلف که در منطقه قرار داشت و مناطق سوق‌الجیشی آزاد شد. عملیات فتح‌المبین بستری شد برای انجام عملیات بیت‌المقدس.

* درباره عملیات بیت‌المقدس توضیح دهید.

حضرت امام خمینی (ره) در عملیات فتح‌المبین خطاب به رزمندگان فرمودند من دست شما رزمندگان که دست خداوند بالای آن است را می‌بوسم و به آن افتخار می‌کنم. حدود یک ماه بعد از عملیات فتح‌المبین بادم مسیحایی حضرت امام خمینی (ره) نیروهای مردمی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافتند و همه‌کسانی که احساس تکلیف و وظیفه می‌کردند، به رزمندگان پیوستند.

درعین‌حال که یگان‌هایی که در عملیات فتح‌المبین سازمان‌دهی اولیه شده بود مثل تیپ امام حسین (ع) و نجف اشرف و برخی یگان‌های تخصصی که تا قبل از این به‌طور عمده یگان‌های پیاده بودند، با غنائمی که در عملیات فتح‌المبین به دست آورده بودند، توان بیشتری گرفتند. ازجمله لشکر امام حسین (ع) که با دور زدن توپخانه عراق، تعداد زیادی توپ و تانک نفربر به غنیمت گرفت و بدین ترتیب برای انجام عملیات بیت‌المقدس، هم گردان توپخانه سازمان‌دهی شد و هم یگان زرهی.

* به نظر شما درمجموع چه عواملی سبب موفقیت این عملیات شد؟

در عملیات بیت‌المقدس با استفاده از تجهیزات غنیمتی، سازمان‌دهی یگان‌ها قوی‌تر انجام شد، عامل مهم‌تر حضور نیروهای جان‌برکف بسیج، ارتش، جهاد و سپاه در کنار هم بود. عملیات بیت‌المقدس بعد از فتح‌المبین یکی از عملیات‌های مهمی بود که نقش وحدت فرماندهی و حضور نیروهای سپاه، بسیج، ارتش و جهاد به‌صورت هماهنگ را به‌خوبی نشان داد و این کار مشترک به‌خوبی انجام شد، فرماندهانی مثل شهید خرازی، شهید صیاد شیرازی، شهید کاظمی و شهید همت و امثال این‌ها همیشه در سنگر باهم طرح‌ریزی و فرماندهی می‌کردند که به‌طورقطع این وحدت و یکدلی از عوامل مؤثر در پیروزی عملیات بود.

عملیات بیت‌المقدس از 10 اردیبهشت‌ماه سال 61 شروع شد و 24 روز در مراحل مختلف طول کشید. درنهایت پس از آزادسازی جاده اهواز –خرمشهر و غرب کارون و پلی که برای نخستین بار روی رودخانه کارون زده شد، عقبه مناسبی ایجاد شد که رزمندگان بتوانند دور تک را انجام دهند و مراحل مختلف عملیات را یکی پس از دیگری به‌اتفاق یگان‌های دیگر انجام دهند.

* درباره نقش اصفهان در عملیات بیت‌المقدس صحبت کنید.

عمده یگان‌هایی که در این عملیات حضور داشتند، یگان‌های استان اصفهان بودند؛ یعنی تیپ امام حسین (ع) به‌فرمان شهید حاج حسین خرازی و تیپ نجف اشرف به‌فرمان شهید حاج احمد کاظمی جزو نخستین یگان‌هایی بودند که وارد خرمشهر شدند.

درزمانی که در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء و کربلا نحوه ورود به خرمشهر و قوا و نیروها در حال بررسی بود، شهید کاظمی از خرمشهر با بی‌سیم اعلام کرد ما الآن در خرمشهر هستیم. شهید صیاد شیرازی باور نداشت اما با نشانه‌هایی که شهید کاظمی و خرازی می‌دادند برایشان ثابت شد که نیروها در قلب خرمشهر هستند.

* چه تعداد از فرماندهان و رزمندگان اصفهان در این عملیات حضور داشتند؟

از اصفهان 2 لشکر امام حسین (ع) و نجف اشرف را داشتیم همین‌طور توپخانه، زرهی، مهندسی و یگان‌های توپخانه، پیاده، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش شرکت داشتند. به‌طورکلی می‌توان گفت همان‌طور که اصفهان بیشترین قوا را در دوران دفاع مقدس داشت، به‌تبع در عملیات بیت‌المقدس هم بیشترین قوا را داشت.

این درحالی بود که برخی فرماندهان یگان‌های دیگر هم اصالتاً اصفهانی بودند مثل شهید شهبازی فرمانده لشکر انصار الحسین همدان یا شهید همت فرمانده لشکر 27، بنابراین رزمندگان اصفهانی نقش ویژه‌ای در آزادسازی خرمشهر داشتند و آنچه حضور ذهن دارم اینکه استان اصفهان نزدیک 1400 شهید در عملیات بیت‌المقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرد که قطعاتی در گلستان شهدای اصفهان به نام شهدای این عملیات هست.

* به نظر شما رزمندگان ما چطور توانستند باوجود همه نابرابری‌ها در برابر رژیم بعثی و حامیانش ایستادگی کرده و خرمشهر عزیز را از اشغال بیگانگان آزاد کنند؟

واقعاً رزمندگان ما ویژگی خاصی داشتند، برای آن‌ها بحث خاک مطرح نبود هرچند که یک سانتی‌متر از خاک کشورمان برای آن‌ها به‌منزله یک سانتی‌متر از نظام اسلامی بود ولی هدفی که داشتند این بود که همان‌طور که حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند، به وظیفه و تکلیف الهی خود عمل کنند و نتیجه فرع آن بود، بنابراین رزمندگان عزیز ما با این دیدگاه در عملیات حضور پیدا می‌کردند و باهمه کمبودها و نابرابری‌ها نسبت به دشمن، باروحیه دلاوری و ایثار ایستادگی کرده و پیروزی را به ارمغان آوردند.

به‌عنوان‌مثال در عملیات فتح‌المبین که قبل از عملیات بیت‌المقدس انجام شد، ما از 17 کشور اسیر گرفتیم و این به‌غیراز کمک‌های مالی، شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس و سلاح‌های کشورهای غربی و شرقی به رژیم بعثی عراق بود.

به‌طورقطع این کمک‌ها در عملیات بیت‌المقدس خیلی بیشتر بود چون در عملیات قبلی، عراق ضربه بزرگی خورده بود و طبیعی بود که برای تقویت و ساماندهی قوایش کمک بیشتری گرفته بود اما باوجود نابرابری شرایط و تجهیزات و نیروی انسانی ما با دشمن بعثی، به لطف الهی و برکت ایثار شهدا و رهبری‌های حکیمانه حضرت امام راحل به حمدالله پیروزی نصیب ما شد.

یک ویژگی دیگری هم که فرماندهان ما نسبت به‌فرماندهان ارتش‌های دیگر داشتند این بود که در ارتش‌های کلاسیک فرمانده باده‌ها کیلومتر فاصله از خط مقدم نبرد را سازمان‌دهی و طرح‌ریزی می‌کند و نیروها را جلو می‌فرستد، اما فرماندهان ما خودشان می‌رفتند در طرح‌ریزی‌ها و شناسایی‌ها و خط مقدم قرار می‌گرفتند و بعد به نیروها می‌گفتند بیایید.

در این شرایط هر رزمنده‌ای وقتی می‌دید فرمانده خودش در خط مقدم است، دیگر برایش واجب عینی می‌شد که بتواند نقش خودش را ایفا کند و این‌یکی از ویژگی‌های فرماندهان ما بود که به نظرم از عوامل عمده موفقیت ما در طول 8 سال دفاع مقدس و از مصادیق مدیریت جهادی بود.

* این پیروزی چه دستاوردهایی برای ما داشت؟

در این عملیات محاصره نیروهای عراقی به‌قدری تنگ‌شده بود که امکان خروج آن‌ها از خاک خرمشهر و رفتن به سمت مرز شلمچه نبود؛ با طرح‌ریزی خوبی که انجام‌شده بود حدود 20 هزار نیرویی که بخشی از آن‌ها در منطقه پدافند کرده بودند و بخش دیگری هم با شروع عملیات فراخوان شده بودند، محاصره‌شده و به اسارت رزمندگان درآمدند.

در عملیات بیت‌المقدس ضمن اینکه تعداد زیادی از نیروهای عراقی کشته شدند، حدود 18 هزار نفر هم به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند طوری که نیرویی نداشتیم که اسرا را به عقب برگردانیم.

بعضاً دیده می‌شد یک نوجوان بسیجی با یک اسلحه کلاش یک ستون 400 تا 500 نفری عراقی را به عقب هدایت می‌کرد که واقعاً لطف الهی بود. آقای سالک می‌گفت شهید مدیدیان که طلبه جوانی با جثه‌ای کوچک بود درحالی‌که اسلحه‌اش از خودش بزرگ‌تر بود تعداد زیادی عراقی را اسارت گرفته بود و این لطف الهی بود که خداوند ترسی در دل این‌ها ایجاد کرده بود، البته چاره‌ای هم نداشتند چون از طرفی عقبه بسته‌شده بود و محاصره‌شده بودند و از طرفی به این نتیجه رسیده بودند که قربانی اهداف صدام شده‌اند، از همه مهم‌تر اینکه هم قدرت الهی را به چشم خودشان دیدند که پشتوانه رزمندگان ما بود.

* خرمشهر آزاد شد ولی صدام کلید بصره را به ایران نداد؟

بله، کمر صدام در آن مقطع جنگ تحمیلی با آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام شکسته شد و قولی که صدام داده بود که کلید بصره را به ایران می‌دهد، در تاریخ ماند.

* پیروزی در این عملیات چقدر اهمیت داشت؟

بحمدالله به برکت خون شهدا و روح قدسی امام راحل و احساس تکلیف و وظیفه آحاد مردم مسلمان ایران، این عملیات بزرگ در چندین مرحله انجام شد و با آزادسازی خرمشهر به موفقیت کامل رسید و برای همیشه در تاریخ افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ثبت شد.

* اگر خاطره‌ای از این عملیات دارید برایمان تعریف کنید.

خاطرم هست آن موقع به خاطر مجروحیت در عملیات فتح‌المبین، در بیمارستان عیسی بن مریم بستری اصفهان شده بودم. اتاق کنار من رزمنده بسیجی به نام آقای مستأجران بستری بود که تیر و ترکش پشت زانوی پایش خورده بود و نمی‌توانست راه برود.

چون عملیات بیت‌المقدس در چند مرحله بود و اطلاع پیداکرده بود، سفارش زیادی به پزشکان می‌کرد که کاری کنند زودتر بتواند راه برود. وقتی کمی وضعیتش بهتر شد چند بار گفت می‌خواهم در آزادسازی خرمشهر حضورداشته باشم.

پزشکان موافقت نمی‌کردند و به ما گفت اگر نگذارند بروم، خودم می‌روم! یک روز صبح پرستاران سراسیمه آمدند و گفتند آقای مستأجران نیست! هرجا گشتند پیدایش نکردند، متوجه شدند از بیمارستان فرار کرده و خودش را به رزمندگان رسانده است. چند روز بعد با آزادسازی خرمشهر سروصدایی آقای مستأجران را در بیمارستان شنیدم.

متوجه شدم در عملیات شرکت کرده و دوباره مجروح شده بود و به خاطر همین دوباره به بیمارستان و روی همان تختی که قبلاً بستری بود، برگشته بود. خب، بچه‌ها با این روحیه و رشادت و احساس تکلیف و وظیفه در عملیات‌های دوران دفاع مقدس حضور داشتند و خداوند متعال هم به‌طورقطع وقتی خلوص نیت آن‌ها را می‌دید پیروزی را نصیب رزمندگان اسلام می‌کرد.

* یادی هم از شهدای عملیات بیت‌المقدس کنید.

بله، باید یادی از فاتحان خرمشهر کنیم که برخی در این عملیات شهید شدند و برخی در عملیات‌های دیگر به شهادت رسیدند، برخی هم به‌افتخار جانبازی و آزادگی نائل شدند؛ مثل شهید خرازی، شهید کاظمی، شهید حاج ابراهیم نصر اصفهانی و سردار نصر اصفهانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان.

ما تعداد زیادی مجروح در این عملیات داشتیم و شهدای زیادی تقدیم اسلام عزیز کردیم که قرار است اول خردادماه امسال در یادواره فصل بهار با محوریت شهدای عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس در گلستان شهدای اصفهان یاد و خاطره فاتحان خرمشهر را با حضور خانواده‌هایشان و جمعی از هم‌رزمان و مردم شهیدپرور اصفهان گرامی بداریم.

* به‌غیراز یادواره فصل بهار، چه برنامه‌هایی در سالروز حماسه سوم خرداد پیش‌بینی کرده‌اید؟

برای بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس استاندار محترم رئیس ستاد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دبیر ستاد است. ستاد بزرگداشت عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر از قبل از سال 93 جلسات مقدماتی در محل بنیاد برگزار کرد و بعضی جلسات با حضور دستگاه‌های دیگر برگزار شد ازجمله یک جلسه با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار.

درمجموع بیش از 20 برنامه برای بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر پیش‌بینی شد. شروع کار با تبلیغات میدانی و اطلاع‌رسانی بود، برگزاری یادواره فصلی شهدای عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس ساعت 6 بعدازظهر روز 5 شنبه اول خردادماه، قبل از آن گل‌افشانی و غبارروبی قطعه‌های شهدای عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس با حضور اقشار مختلف مردم، برگزاری برنامه شب‌شعر و خاطره دفاع مقدس ویژه عملیات بیت‌المقدس در تالار فرشچیان با مشارکت بسیج هنرمندان سپاه صاحب‌الزمان (ع) و حوزه هنری بعدازظهر روز یکم خرداد ازجمله این برنامه‌هاست.

همچنین صبح جمعه دوم خرداد همایش کوه گشت از ابتدای پارک صفه تا مزار شهدای گمنام برگزار می‌شود که از طریق شبکه سوم سیما به‌صورت مستقیم پخش‌شده و در ادامه این مراسم از فاتحان و رزمندگان عملیات بیت‌المقدس تقدیر و جشن پیروزی عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود.

حضور یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌ها توسط یکی از فرماندهان لشکر امام حسین (ع)، برگزاری رزمایش بیت‌المقدس توسط برادران ارتش منطقه اصفهان که از 25 اردیبهشت‌ماه شروع‌شده و تا سوم خردادماه ادامه دارد،

برگزاری صبحگاه مشترک یگان‌های نمونه نیروهای مسلح استان در محل سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان، نورافشانی در شب سوم خرداد، برگزاری یادواره‌های محلی توسط پایگاه بسیج و مراکز فرهنگی در سطح مساجد، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است.

برخی برنامه‌های اختصاصی هم در حاشیه برنامه‌های عمومی داریم ازجمله رونمایی از چند کتاب تازه منتشرشده با موضوع دفاع مقدس، گردهمایی رزمندگان روز پنج‌شنبه هشتم خرداد در نجف‌آباد توسط لشکر 8 نجف، برگزاری جلسات علمی با موضوع مدیریت جهادی چون یکی از مصادیق مدیریت جهادی مدیریت فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس بود،

برگزاری تئاتر خیابانی در میدان امام (ره)، گلستان شهدا و پل‌های خواجو و سی‌وسه‌پل، نمایش صحنه‌ای به مدت 15 شب در تالار هنر، برگزاری مسابقات ورزشی، روایت فرماندهان دوران دفاع مقدس از عملیات بیت‌المقدس، دیدار با خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس، پخش مارش پیروزی و جمله خرمشهر آزاد شد در ساعت 9 صبح روز سوم خرداد همزمان با ساعت آزادسازی خرمشهر از همه دستگاه‌های صورتی شهرداری و ادارات در سطح استان.

ان‌شاءالله مردم عزیز علاوه بر حضور پرشور در این برنامه‌ها، سری به آسایشگاه جانبازان بزنند و یا به دیدار رزمندگانی بروند که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کنند، این ساده‌ترین کاری است که هرکس می‌تواند برای قدردانی از ایثار و فداکاری رزمندگان انجام دهد.

* موزه دفاع مقدس می‌تواند یکی از راهکارهای مؤثر برای زنده نگه‌داشتن خاطرات دوران دفاع مقدس در طول سال باشد که متأسفانه باگذشت چندین سال هنوز آماده بهره‌برداری نیست.

بله، همان‌طور که مطلع هستید از سال 77 عملیات اجرایی این موزه شروع شد. بر اساس توافقنامه بین آقای جهانگیری، استاندار وقت به‌عنوان نماینده دولت در استان و دکتر چمران که مسئول وقت بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس بودند توافق شد که دولت و استان عملیات ساختمانی و احداث موزه را دنبال کنند و بنیاد هم مسائل محتوایی و اداره موزه و ارائه به مخاطبان را عهده‌دار باشد.

این اتفاق با واگذاری 22 هزار مترمربع زمین انجام شد با این برنامه که باغ‌موزه دفاع مقدس در جنب باغ غدیر اصفهان راه‌اندازی شود تا شهروندانی که برای استراحت و تفریح به باغ غدیر می‌آیند، بتوانند از این موزه هم بازدید داشته باشند. در دوران مسئولیت آقای جهانگیری تقریباً حدود 10 درصد کار انجام شد و تا مرحله سقف و ستون رسید.

* و بعدازآن کار چطور پیش رفت؟

بعدازآن با تغییر دولت‌ها و مشکلاتی که پیش آمد متأسفانه این کار در حاشیه قرار گرفت و ردیف عمرانی به لحاظ اینکه در مقطع زمانی مشخصی بود بسته شد و هرسال به‌صورت قطره‌چکانی اعتباراتی واگذار می‌شد که واقعاً مؤثر نبود.

چند سال همین‌طور بود و باهمت و تلاش مسئولان و کمک دستگاه‌های مختلف مثل استانداری و شهرداری اصفهان، بخشی از کار درصدی پیشرفت داشت، کمکی هم در دولت قبل شد و فاز اول به حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی رسید، ولی دو سال بود که به خاطر عدم واگذاری اعتبار پروژه عملاً تعطیل بود.

*به نظر می‌رسد امسال اتفاقات خوبی قرار است در این زمینه بیفتد؟

بله، از نیمه دوم سال گذشته با تلاش و پیگیری‌هایی که شد و دعوت از مسئولین ازجمله استاندار، فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس، تأکید کردیم که این وظیفه و تکلیف به عهده همه ماست و نباید بگذاریم این غفلت که تا الآن شده ادامه پیدا کند، چون آثار دفاع مقدس مثل رزمندگان، جانبازان و خانواده شهدا دارند از دست می‌روند و بالاخره بخشی از محتوای موزه باید از همین افراد تهیه شود.

خب، در آخرین جلسه‌ای که با اعضای شورای شهر اصفهان داشتیم گفتیم شهرداری باهمان دیدگاهی که به مراکز تفریحی و فرهنگی در سطح شهر دارد، به این موزه نگاه کند چراکه اگر حق دفاع مقدس بیشتر نباشد کمتر از همه این مراکز فرهنگی تفریحی نیست. اعضای شورا پذیرفتند قوی‌تر وارد عرصه شوند و قول‌هایی دادند که ان شاالله محقق شود و همزمان با تکمیل زیرساخت، به دنبال تأمین محتوا برویم.

* محتوای موزه قرار است چطور تهیه شود؟

در این زمینه خواهش ما از همه مردم به‌خصوص هنرمندانی که در دوران دفاع مقدس بوده‌اند این است که به ما برای تهیه محتوای موزه کمک کنند. در آینده نزدیک فراخوانی خواهیم داشت اما تا قبل از آن‌هم اعلام می‌کنیم که در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان به روی همه علاقه‌مندان باز است و از مردم درخواست می‌کنیم در محتوای موزه که به‌مراتب مهم‌تر از ساختمان موزه است همراهی کنند، ایده بدهند و راهنمایی کنند تا بتوانیم موزه دفاع مقدس را درخور شأن استان ولایتمدار اصفهان و شهدای گران‌قدر آماده کنیم و نقشی که مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس داشتند را به‌خوبی به تصویر بکشیم.

* پس بالاخره شاهد افتتاح موزه دفاع مقدس اصفهان هستیم؟

امیدواریم خداوند متعال کمک کند و به مدد شهدای عزیز و همکاری مسئولان به‌خصوص استاندار، اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان که خودش آن‌هم قبلاً اعتقاد به این کاردارند، ان‌شاءالله سال آینده بخشی از این موزه را افتتاح کنیم و در اختیار شهروندان عزیز قرار دهیم.

البته تکمیل موزه این نیست که یک‌روزه و یک‌ماهه و شش‌ماهه انجام شود و مثل موزه‌های دیگر که به‌مرورزمان تکمیل می‌شود امیدواریم بتوانیم با فراهم شدن بستر کار و حضور مردم، بخش زیادی از اسناد و مدارک و یادگارهای دوران دفاع مقدس که الآن در خانه‌های مردم و بایگانی‌های مختلف نگهداری می‌شود را در معرض دید عموم قرار دهیم و درزمینهٔ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم.

استان اصفهان در دوران دفاع مقدس افتخارات زیادی برای ارائه کردن دارد که به خاطر فراهم نبود بستر که همان موزه دفاع مقدس است تا الآن مخفی مانده و امیدواریم بتوانیم با افتتاح فاز اول موزه و تأمین محتوای آن تکلیف خودمان را در این زمینه انجام دهیم.


در ادامه بخوانید »درد دلی با دختران ایرانی و هشدارهایی درباره جامعه مذهبی از زبان استاد میثم مطیعی


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
عمارنامه
عمارنامه
9 سال قبل

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/51771
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.irinfo@ammarname.ir
یا علی