دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

شهدا و رزمی که امام خامنه‌ای آن را «دیدنی» توصیف کردند


حوالی همین روزهای اردیبهشت‌ماه بود، گروه‌گروه رزمندگان لرستانی از پادگان امام حسین (ع) راهی می‌شدند و شاید از همان روزها بود که اینجا قدمگاه شهدا نام گرفت؛ از همان روزهایی که به‌جای سروهای ایستاده، تابوت‌هایی برگشتند که هنوز رد قدم‌هایشان روی شانه‌های لرستان سنگینی می‌کند.

آن‌ها که حال و هوای آن روزهای شهر را به یاد دارند از خیابان‌هایی می‌گویند که رد پیکر شهدا را هنوز می‌توان ازآنجا گرفت، از کوچه‌هایی که سر هرکدامشان حجله‌ای برپاشده بود، انگار جوانان دلیر و برومند لرستانی یک روز را برای آسمانی شدن برگزیده بودند.

تابوت‌های 300 نفر از شهدا در شهرها و محلات مختلف استان تقسیم‌شده بود و هر کس سهمش را به خانه می‌برد، انگار هر کس می‌خواست در این ضیافت آسمانی شریک باشد و تبرکی بردارد.

اردیبهشتی بارنگ و بوی بهشتی‌های حاج عمران

اردیبهشت‌ماه لرستان هنوز هم‌رنگ و بوی بهشتی‌های عازم عملیات حاج عمران را می‌دهد، حاج عمران که می‌شنوی یاد شهید سید مصطفی میر شاکی می‌افتی و شهید درویش علی شکارچی…یاد شهید علی راست پیر حیاتی، شهید روح‌الله سپه وند، شهید نور مراد مقدسی، شهید محمد سپه وند و.. سردارهایی که ایستاده رفتند و ایستاده برگشتند و روایت ایستادگی برگشتنشان روی شانه‌های خرم‌آباد نشان افتخار کاشت.

شهدا 1

دشمن تا ارتفاعات 2519 رفته بود و می‌خواست ارتفاعات کمر شیر را تصرف کرده و به شهر پیرانشهر مسلط شود، ولی مگر به همین راحتی‌ها بود. شیر مردان لرستانی که در حال تدارک برای انجام عملیات در شاخ شمیران بودند از آن منطقه برای مقابله با دشمن فراخوان شدند و با پای سرآمدند.

گردان انبیاء، گردان محرم، گردان شهدا، گردان ابوذر، گردان مالک اشتر، گردان ثارالله و گردان محبین حکایت گردانهای عاشقانی بود که به نیت خدایی شدن راهی حاج عمران شدند و تا عرش اوج گرفتند.

لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) به یاد یگانه علمدار کربلا تا دل دشمن به‌پیش تاختند و 300 ستاره را به آسمان زیبایی‌های کشورمان دوختند تا ارتفاعات 2519، تپه شهدا و تپه شهید صدر را از تصرف دشمن خارج کنند و جلوی پیشروی بعثی‌ها را بگیرند.

نبرد آنان بیش ازآنچه شنیدنی باشد دیدنی است

روایت نبرد لرستانی‌ها در حاج عمران روایتی که به قلم یا به زبان بتوان از آن نوشت و گفت نیست. روایت دلدادگی عاشقانی است که مجاهدت آن‌ها رهبر فرزانه انقلاب را نیز به وجد آورد تا بگویند: سلام مرا به مردم شهیدپرور لرستان و شهر خرم‌آباد و علمای محترم ابلاغ کنید.

من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم، لیکن در سال 59 شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری‌های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارزه آنان را شناخته‌ام.

نبرد آنان بیش ازآنچه شنیدنی باشد دیدنی است، تأسف عمیق و تبریک و تسلیت مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه آن عزیزان به‌خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید. امیدوارم با شهد پیروزی در آینده‌ای نه‌چندان دور کام این امت بزرگ شیرین شود…

و چنین هم شد، چراکه ملتی که شهادت دارد شکست نمی‌شناسد، این ملت همیشه پیروز میدان است و سند پیروزی آن استقامت دلیرمردانش در جنوب و شمال و شرق و غرب کشور است.

شهر و روستا نداشت، همه شریک و سهیم بودند

سرهنگ ناصر فرید مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان با یادآوری آن روزها در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید که می‌توان سالروز عملیات حاج عمران را به نام روز لرستان نام‌گذاری کرد.

شهدا 2

وی به حال و هوای شهرهای مختلف استان در تشییع پیکر بیش از 300 شهید در یک روز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این عملیات اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شد و لرستانی‌ها در توفیق آن نقش زیادی داشتند.

سرهنگ فرید یادآور می‌شود: آن روزها جای‌جای استان وقتی شهدا را آوردند مراسم عزاداری به پا بود، شهر و روستا نداشت، همه در این ایثارگری شریک و سهیم بودند.

وی می‌گوید که همه شهرستان‌های استان از بروجرد و خرم‌آباد گرفته تا نورآباد، الی‌تر، کوهدشت، پلدختر، الیگودرز، ازنا و دورود از 300 شهید عملیات حاج عمران سهم خود را روی دوش گرفتند و دین خود را ادا کردند.

در یک روز 63 تابوت را در شهر حرکت دادیم

سرهنگ فرید به حال مردم خرم‌آباد اشاره می‌کند و با تاملی عمیق می‌گوید که در یک روز 63 تابوت را در شهر حرکت دادیم، تابوت‌هایی که هر کدام جگرگوشه مادر و پدری را در خود جای‌داده بودند، ولی خرم‌آباد همچنان ایستاده بود و در رثای سروهای بر زمین افتاده‌اش آوای “چمری” سر می‌داد.

وی حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: اتوبوس‌هایی که رزمندگان را به عملیات حاج عمران اعزام کرده بود حالا نصفه برگشته بودند، تعدادی مجروح و مابقی روی دوش مردم شهر به خانه برگشتند تا ردپایشان همیشه همان‌جا روی شانه‌های شهر باقی بماند.

سرهنگ فرید معتقد است که خاطره آن روز هنوز در ذهن لرستانی‌ها باقی است و اگر از هرکسی سؤال کنی برائت حرفه‌ای زیادی از آن روز عجیب دارد. می‌گوید که می‌توان با شکل‌گیری یک حرکت استانی برای ماندگار کردن این روز و نام‌گذاری آن به نام “روز لرستان” در تقویم‌ها اقدام کرد. باید اساسی کار را شروع کرد و به همه پیام لرستانی‌ها در حاج عمران را رساند، موضوعی که به نظر می‌رسد کمتر به آن توجه شده است.

جمعیت زیادی برای دیدار شهدا به پادگان امام حسین (ع) رفته بودند

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان نیز معتقد است که باید برای معرفی این رخداد عظیم همه همراه شوند و به مهر می‌گوید: اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه علاوه بر سالروز آزادسازی خرمشهر لرستان دارای دو رویداد مهم است. یکی سالروز شهادت سردار شهید محمد بروجردی به‌عنوان تنها سردار ملی لرستان و دیگری سالروز عملیات حاج عمران که رد 300 سردار لرستانی را در خود دارد.

شهدا 3

سید سعید شاهرخی ادامه می‌دهد: این روزها باید تلاش شود تا همزمان با این رخدادها فضای شهر به سمت بازسازی درصدی از خاطرات آن روزها برود، خاطراتی که لرستان را به اوج خواهد برد و برایمان تداعی‌گر روزهای باشکوهی است.

وی به حال و هوای لرستان در خرداد سال 65 و وقتی شهدای حاج عمران را آورده بودند اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: از میدان امام حسین (ع) تا بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد سر هر کوچه‌ای حجله‌ای بسته‌شده بود. جمعیت زیادی برای دیدار شهدا به پادگان امام حسین (ع) رفته بودند و واقعاً شهر حال عجیبی داشت.

شاهرخی با یادآوری اینکه حتی اگر بتوانیم درصدی از فضای آن روزها را در شهر احیا کنیم تأثیر عمیقی بر وجود جوانان خواهد گذاشت، اعتقاد دارد اینجا جای هنرنمایی هنرمندان و برنامه ریزان فرهنگی است که بتوانند در این زمینه کار کنند.

وی از رسالت رسانه‌ها و به‌ویژه صداوسیما برای معرفی حاج عمران و شهدای حاج عمران می‌گوید و معتقد است که در کنار رویدادهای ملی باید به این وقایع که نقش لرستان در آن‌ها پررنگ بوده است بیشتر پرداخته شود.

به نقل از تسنیم


در ادامه بخوانید » شهید حججی شما را رئیس صدا سیما کرد [نکته ای درباره جمله اخیر علی عسگری]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات