دسته‌ها
معرفی

راه‌های کسب درآمد در گپ: سودیش کوجیس؟

مقاله آموزشی که در ادامه می خوانید نوشته آقای صادق جبلی در سایت ویرگول است . ایشان دانش آموخته مهندسی آی تی هستند. وبلاگ او را در این آدرس jebelli.blog.ir بخوانید


این یک مقاله تبلیغاتی نیست! تجربه‌نگاری، کنجکاوری و فرصت‌طلبی شخصی منه در دنیای اینترنت و محصولات داخلی!

پیام رسان گپ یک از نرم‌افزارهای خوب تولید داخله که من به شخصه اون رو به سایر پیام‌ رسان‌ها ترجیح میدم.

امکانات خوبی داره، زیرساختش قدرتمنده و از همه مهمتر چون این نرم‌افزار از داخل یک تیم بخش خصوصی با تجربه بین‌المللی بیرون اومده، دیدگاه تجاری چابک و صریحی داره که برای من جذابش کرده.

من به عنوان یک فعال حوزه IT و بِدور از نظر و سلیقه شخصی، این پیام رسان رو در قالب یک مقاله تخصصی بررسی کردم و راهکارهای کسب درآمد از گپ رو سعی می‌کنم در این مطلب به صورت تیتروار بیان کنم. امیدوارم مفید باشه. لطفا نظرات‌تون رو زیر همین مطلب به اشتراک بذارین تا بتونیم بیشتر با هم معاشرت کنیم 🙂


لازمه که بگم من خودم هم چند وقتیه که مدیر بخش بازی‌های رایانه‌ای گپ شدم و کمک می‌کنم بتونیم گیم سنتر گپ رو راه‌اندازی کنیم و یک سری نتایج هم بهش رسیدیم.

البته در این پست سعی کردم بی طرف به موضوع نگاه کنم و این مطلب رسمی و سازمانی نیست.

خب، بریم سر اصل مطلب. چطوری میشه از طریق گپ یا روی بستر پلتفرم گپ پول درآورد؟ آیا گپ می‌تونه به یک کسب و کار دائمی برای افراد تبدیل بشه؟ عدد و رقم‌ها چقدر جذابه؟

قبل از شروع، باید از واحدهای پولی قابل قبول در گپ بگم:

ریال ایران
دلار آمریکا
گپسی: پول دیجیتال گپ بر پایه بلاک‌چین (فعلا معادل ۱۰ ریال) مشابه بیت کوین، ولی هنوز قابلیت ماین نداره.
هر سه تای این واحدهای پولی رو میشه برای کسب و کارتون استفاده کنین و محدودیت نداره. راه‌های پول درآوردن از گپ رو شروع کنیم:

راه اول: ساخت ربات در گپ

پیام رسان گپ مشابه تلگرام Bot API داره که امکانات بیشتری هم نسبت به تلگرام به برنامه نویس‌ها میده. مثل گیم سنتر پیشرفته، امکان ارسال فرم برای کاربر، QR Code و صدور فاکتور (Payment API). برای ساخت ربات در گپ کافیه به پرتال کسب و کار گپ سر بزنید.

با ربات‌های گپ میشه از راه‌های زیر درآمد داشت:

فروش محتوا به صورت اشتراکی:

توی گپ میشه برای عضویت در ربات ها حق عضویت تعریف کرد و هر کی که میخواد از محتوای ما در ربات استفاده کنه باید هزینه پرداخت کنه. مثلا این می‌تونه به درد کانال‌های آشپزی بخوره یا فیلم‌های آموزشی ورزشی و… این ربات‌ها دقیقا مثل کانال در تلگرام هستند

با این فرق که وقتی بهشون عضو میشیم، باید هزینه اشتراک پرداخت کنیم. پست‌های این کانال‌ها قابلیت فوروارد هم ندارند.


مثلا اگر من یک ربات داشته باشم با موضوع آموزش بازی سازی و توش ۵۰۰۰ نفر عضو داشته باشم که ماهیانه ۵۰۰۰ تومان هزینه عضویت پرداخت کنند، درآمد من در ماه میشه ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان! خیلی جالبه!


استفاده از درگاه پرداخت در ربات‌ها:

همونطور که قبلا گفتم ربات‌های گپ می‌تونن برای کاربر فاکتور صادر کنند و ازشون پول بگیرند.

مثلا شما می‌تونین یک ربات خدمات بسازید که بر اساس اینکه کاربر چه خدمتی رو انتخاب می‌کنه براش فاکتور صادر کنین و پس از پرداخت اون خدمت رو بهش ارایه کنین.

مثل یک رستوران آنلاین، دانلود قانونی فیلم و موسیقی یا هر چیزی!


این قابلیت می‌تونه کاربردهای متعددی داشته باشه و فقط محدود به خدمات نیست. به هر بهانه‌ای میشه از کاربر پول گرفت.

تازه برای خرید، کاربران نیازی نیست شماره کارت و رمز دوم بدن و می‌تونن با یک کلیک از طریق کیف پول هزینه رو پرداخت کنند که می‌تونه باعث افزایش نرخ تبدیل بشه. ( این مقاله رو بخونید در مورد نرخ تبدیل و راهکارهای افزایش اون)

استفاده از نرم‌افزارهای آماده:

یک امکان خیلی جالب گپ اینه که برای ساخت ربات نیازی نیست حتما اطلاعات برنامه نویسی داشته باشیم. هر کسی می‌تونه داخل گپ با استفاده از نرم‌افزارهای آماده برای خودش یک ربات درست و حسابی دست و پا کنه.

آزمون ساز، مسابقه ساز، فروشگاه ساز و… نمونه‌هایی از این ربات‌های آماده هستند. با چند کلیک و تولید محتوا یا خدمت مناسب، درآمدمون از گپ شروع میشه! حتما اینو امتحان کنید.

برای ساخت ربات نیازی نیست برنامه نویسی بلد باشیم
برای ساخت ربات نیازی نیست برنامه نویسی بلد باشیم

راه دوم: استفاده از کد معرف

در حال حاضر گپ به ازای هر کسی که با کد معرف شما ثبت نام کنه، هزار تومان به کیف پول شما واریز میکنه. شما می‌تونین این مبلغ رو کارت به کارت کنین یا حتی از داخل گپ باهاش شارژ بخرید و قبض‌هاتون رو پرداخت کنید.

مبلغ بالایی نیست، ولی میتونه به سادگی و با کمی تلاش در جمع فامیل و دوستان، مبلغی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان برامون درآمد داشته باشه.

همچنین بین کسانی که افراد رو معرفی می‌کنن، جایزه هایی مثل ماشین و سکه و… هم قرعه کشی میشه که این می‌تونه خیلی جذاب باشه، مخصوصا اینکه معمولا تعداد این افراد خیلی زیاد نیست و شانس ما برای برنده شدن زیاده.

این طرح ممکنه همیشه فعال نباشه. فعلا که تاریخ پایانی براش اعلام نشده. صفحه معرفی طرح و اطلاعات بیشتر رو ببینید.

هر کاربری که معرفی کنیم ۱۰۰۰ تومان درآمد داریم
هر کاربری که معرفی کنیم ۱۰۰۰ تومان درآمد داریم

راه سوم: منتشر کننده بشیم

اگه شما صاحب یک سایت، کانال، اپلیکیشن، بازی و… پرمخاطب هستید، می‌تونین از گپ برای معرفی کاربر پول خوبی دریافت کنید.

فقط کافیه یک بنر در سایت یا کانال و… تون قرار بدین و اون رو به لینک اختصاصی که برای خودتون ساخته میشه لینک کنید. (داخل پرتال کسب و کار، بخش منتشرکنندگان رو ببینید)

از این به بعد هر کس از طریق این بنر گپ رو نصب کنه، شما ۱۰۰۰ تومان یا بیشتر درآمد خواهید داشت. این مبلغ بین ۱۰۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان بر اساس یک سری پارامتر قابل تغییره (مطمئن نیستم).

مثلا اگه از سمت بازی من، شاهین، جمعا ۳۰۰۰ نفر گپ رو نصب کنند، درآمد من میشه حدود ۷٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان که قابل توجهه! مشخصا در این مدل گپ از درآمد شما سهمی برنمی‌داره.

حتی میشه این لینک رو نوتیفیکیشن زد به کاربران یا براشون پیامک کرد ای حتی توی گروه خانوادگی گذاشت!

این روش خیلی به نظرم جالبه و می‌تونه درآمد ثابت و آسونی رو برای ما به ارمغان بیاره. مخصوصا برای من که خیلی دوست ندارم از روش کد معرف استفاده کنم و دونه دونه بیام افراد رو قانع کنم، این روش جواب میده!

راه چهارم: گیم سنتر گپ

اگه شما بازی ساز هستید یا علاقه دارید بازی بسازید و ازش کسب درآمد کنید، روی گپ حساب کنین!

اینجا بخش تخصصی خودمه و می‌تونم بهتون توضیحات کاملی بدم. بازی‌ها در گپ فرصت‌های زیادی براشون فراهمه که رشد کنند و درآمد داشته باشند:

-همه بازی‌ها می‌تونن از گیم سنتر گپ استفاده کنن، بازی‌های موبایلی، تحت وب، html5 و حتی PC
– امکان پرداخت درون برنامه‌ای از طریق کیف پول یا پرداخت مستقیم بانکی داخل بازی شما
-امکان فروش اشتراک داخل بازی با پرداخت اپراتوری


-برنامه حمایتی گپ از بازی‌ها به این صورت که با فعالیت کاربران بازی شما در گیم سنتر، شما امتیاز می‌گیرید و همین امتیازها آخر ماه تبدیل میشن به پول نقد. یعنی مثلا فقط کافیه کاربران به بازی شما با گپ لاگین کنن یا امتیازشون روی گیم سنتر ذخیره بشه یا …. تا شما درآمد مستقیم داشته باشید!

-امکان نمایش تبلیغات با درآمد ارزی برای بازی‌های برجسته
امکان سرمایه گذاری تبلیغاتی و انتشار بازی شما داخل و خارج از کشور
-اگر بازی سازی بلد نیستید هم می‌تونین با ابزار «مسابقه ساز» بدون یک خط کدنویسی داخل گپ بازی بسازید و ازش درآمد داشته باشین (داخل پرتال کسب و کار)
– یک بخش داریم به نام دنیای بازی گپ که بازی‌ شما اگه با کیفیت باشه اونجا معرفی می‌کنیم تا همه کاربران ببینن
و…
-برای شروع کار می‌تونین به پرتال کسب و کار سر بزنید و همچنین اسناد توسعه گیم سنتر رو هم ببینید. (در حال تکمیل).

همچنین هر ماه یک رویداد ویژه برای ارتقا جامعه تخصصی بازی‌سازی داریم به نام دورهمی بازی سازان ایران که با حمایت گپ و ایرانسل داره برگزار میشه. اونجا در مورد فضای حرفه‌ای بازی سازی و کسب و کار صحبت می‌کنیم.

نوروز امسال چند بازی به صورت نمونه به گپ اضافه کردیم. بقیه‌ش با شما!
نوروز امسال چند بازی به صورت نمونه به گپ اضافه کردیم. بقیه‌ش با شما!

راه پنجم: تبلیغات

مشابه تلگرام و اینستاگرام، اگه کانال خوبی داشته باشیم که عضو بالا داره، یکی از راه‌های درآمدزایی ازش تبلیغاته. این موضوع در گپ هم درسته و میشه برای کسب درآمد، تبلیغات بزنیم و از تبلیغ دهنده پول بگیریم.

اما گپ یک کار جالب دیگه هم کرده که مدیران کانالها می‌تونن علاوه بر اینکه خودشون تبلیغ میگیرن، کانالشون رو عضو سرویس تبلیغاتی گپ هم بکنند و از اون راه هم درآمد داشته باشن.

اینطوریه که اگه مدیر کانال اجازه بده، بعضی وقت‌ها بین پست‌ها تبلیغات هم نمایش داده میشه و درآمد حاصله از اون تبلیغ میاد به کیف پول شما که می‌تونین برداشت کنین.

مزیت این کار اینه که دیگه برای جذب تبلیغ جدید نمیخواد زحمت بکشیم و فقط کافیه محتوای خوب داخل کانال بذاریم که تعداد اعضا و فعالیتشون بره بالا.

تیک گزینه کسب درآمد رو برای کانال‌تون فعال کنید تا درآمد تبلیغاتی داشته باشین
تیک گزینه کسب درآمد رو برای کانال‌تون فعال کنید تا درآمد تبلیغاتی داشته باشین

اگه بخواین می‌تونین از طریق پرتال کسب و کار، کانال، محصول، خدمت و… تون رو تبلیغ کنین. محدودیتی نیست.

راه ششم: فروش استیکر

استیکر بساز، توی پرتال کسب و کار ثبتش کن، براش قیمت تعیین کن و تمام! توی گپ یک بخش هست به اسم فروشگاه استیکر که مردم می‌تونن ازش استیکرهایی که دوست دارن رو بخرن.

موارد زیادی بوده که یک نفر در مناسبت‌های مختلف مثلا روز مادر، نوروز و… اومده یک مجموعه استیکر خوشگل طراحی کرده و برای فروش گذاشته و درآمد خوبی هم بدست آورده. اگه ذوق هنری دارید یا حتی دستی در طراحی و فوتوشاپ هم دارید، فرصت درآمدی خوبیه.

فروشگاه استیکر گپ

راه هفتم: درگاه پرداخت شخصی

همه کاربران گپ یک درگاه اختصاصی پرداخت دارن! چه داخل گپ و چه توی اینترنت به صورت عمومی، میشه از مردم پول بگیرید. حتی درآمد دلاری داشته باشید. برای اینکار حتی نیازی نیست طرف مقابل در گپ حساب داشته باشه.

این امکان خیلی به درد می‌خوره مخصوصا برای کسانی که کار فریلسنری می‌کنند و حتی مشتری خارجی دارن.

با گپ میشه پول رو از هر جای ایران و جهان دریافت کنین و به حسابتون در ایران واریز کنین، بدون اینکه نگران بسته شدن حسابها و تحریم و… باشید.

https://pay.gap.im/sadeghjebelli

این یکی از امکانات زیرخاکی گپه! تقریبا کسی از این ماجرا خبر نداره و به نظرم این امکان خیلی خفنه! درگاه پرداخت ریال / دلار / گپسی خیلی ساده کار میکنه و بخش حسابداری کاملی هم داره توی پرتال کسب و کار که خیالتون رو از حساب و کتاب ها راحت می‌کنه.

همچنین اگه با IP غیر ایرانی وارد این صفحه بشین، زبان انگلیسی میشه که برای مشتری‌های خارجی کار رو راحت کرده.

برای پرداخت دلاری Visa, Master, Amex, PayPal رو قبول می‌کنه و ۱۰٪ کارمزد داره که امیدوارم در آینده کارمزدش کمتر بشه.

من تحقیق کردم برای ساخت یک حساب Paypal باید حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار هزینه کنیم و تازه ریسک Ban شدن حساب و دردسرهای بلوکه شدن پول رو هم داریم. این روش گپ واقعا به صرفه‌ و امنه، حتی با ۱۰٪ کارمزد.

نحوه تسویه حساب گپ با ملت چطوریه؟

تا اینجا در مورد اینکه چطوری میشه از گپ پول درآورد صحبت کردم. این بخش در مورد اینه که چطوری میشه پولمون رو از گپ بگیریم و تسویه کنیم.

به طور معمول میشه هر وقت دوست داشته باشیم درخواست واریز به حساب بزنیم. خوشبختانه گپ یک پرتال کسب و کار داره که میشه از بخش حسابداری اون لیست کامل فروش‌ها رو ببنیم و خیلی شفاف و ساده است.


در مورد سهمی که گپ از درآمد میگیره من چیز دقیقی توی سایت پیدا نکردم ولی از بخش پشتیبانی پرسیدم و این رو گفتن که:

-برای بات های دو نوع کسب و کار در نظر گرفته شده که در هنگام تعریف بات دولوپر این را مشخص میکند

-محتوا خدمات ارزش افزوده که 30 درصد گپ بر میداره با سقف 5000 تومان

-فروش برون برنامه ای که 1 درصد سهم گپ با سقف 5000 تومان

البته گویا این ممکنه تغییر کنه و به صورت رسمی توی سایت بیاد. ولی کلا به نظر منصفانه میاد! (فروش برون برنامه‌ای یعنی مثلا بخوای روی گپ صنایع دستی بفروشی یا هر جنس فیزیکی)

منبع : صفحه SadeghJebelli در ویرگول


در ادامه بخوانید :

نسخه جدید دسکتاپ و تحت وب پیام رسان گپ منتشر شد

نسخه جدید وب پیام رسان گپ و امکانات مهمی که باید بشناسیم [+ معرفی اپ پیشرو برای کاربران iOS]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات