دسته‌ها
اخبار

مهاجرت مردم از تلگرام به واتساپ حقیقت یا دروغ آشنا؟

مهاجرت مردم از تلگرام به واتساپ
مهاجرت مردم از تلگرام به واتساپ

چند روز گذشته خبری با تیتر ” مهاجرت مردم ایران از تلگرام به واتساپ ” در فضای مجازی منتشر شد.در توضیحات  این نظر سنجی که توسط ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) منتشر شده  آمده است که  “نظر سنجی در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی  با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید؟»  در پاسخ به آمار زیر دست پیدا کردند

۴۲.۸ درصد  واتساپ

۴۲.۴ درصد  تلگرام

۳۹.۵ درصد اینستاگرام

۲.۸ درصد سروش و…

1- در تحلیل این خبر میتوان به نکات زیر توجه کرد: با نگاهی به تیتر این خبر در مرکز افکار سنجی و دیگر رسانه ها، میتوان دریافت که هدف این خبر سوق دادن افکار عمومی به سمت مهاجرت به سمت واتس آپ میباشد.

2- همچنین راستی آزمای این نظر سنجی با واقعیت امری ضروری است، مطابق با خبر منتشر شده این افکار سنجی، تمام این نظر سنجی به صورت تلفنی و تنها در دو روز انجام شدهاست. مطمئنا اگر تعداد زیادی به صورت هم زمان در تمام روز مشغول مکالمه با شهروندان هم باشند باز هم از لحاظ عددی، تعداد افرادی بسیار کمی در طی دو روز مورد پرسجو قرار گرفته اند.

3- لازم به ذکر است حذف آمار پیام رسان ایتا که تعداد نصب فعال آن در مارکت هایی مانند  کافه بازار از گپ آی گپ و بیسفون و ساینا بیشتر است، امری عجیب در این نظر سنجی است.

4- همچنین با مقایسه واژگان “دانلود واتس آپ، و “دانلود تلگرام”  در سایت trends.google.com  در 90 روز اخیر درایران مورد مقایسه قرار گرفت که این آمار با آمار داده شده توسط مرکز افکار سنجی مبنی بر پیشی گرفتن واتس آپ از تلگرام نه تنها هم جهت نیست بلکه کاملا مغایرت دارد.در همین سایت  عبارت “دانلود سروش” در گوگل توسط کاربران ایرانی بیشتر از “دانلود واتس آپ” جستجو شده است.

5- با نگاهی با سابقه مرکز افکار سنجی ایسپا، میتوان دریافت که این موسسه سوالات و نتایج نظر سنجی ها را با گرایش های سیاسی مطرح مینماید. برای روشن شدن این موضوع میتوان به حضور “حسام الدین آشنا” به عنوان یکی از  اعضای هئیت مدیره که در سایت این مرکز منتشر شده است، اشاره کرد.

این مطلب توسط کانال رسانه بدون فیلتر با شناسه resane97 در پیام رسان سروش نوشته شده است و ابتدا در کانال جبهه انقلاب با شناسه jebheh  منتشر شده است…

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات