دسته‌ها
کیوسک

دعوت به چالش برائت از آنچه مغایر با ارزش‌های انقلاب اسلامی است [+ویدیو درباره ایران مال]

«بازار» از مهم‌ترین نهادهای مؤثر در فرهنگ و سبک زندگی انسان‌هاست. نقش جدی بازار در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی ایران نیز غیر قابل انکار است.

گاهی تغییر در ویترین‌ها و اجناس عرضه شده در مغازه‌های یک منطقه می‌تواند در یک دوره زمانی، سبک رفتار و مدل زندگی ساکنان آن منطقه را تغییر دهد.

جدا از مسائلی همچون تهدید کسب‌وکارهای خرد و بازار سنتی، می‌توان از نزدیک اثر تأسیس فروشگاه‌های بزرگ یا به اصطلاح امروزی، «هایپر»ها و «مال»ها تجاری مبتنی بر برندهای عمدتاً خارجی و اجناس وارداتی را در زندگی مردم و عادات خرید و رفتار اقتصادی و مهم‌تر از همه، تغییر فرهنگی مشاهده کرد.

لذت تفریح در فضاهای مدرن و جاذبه‌های بصری و بهانه‌ای برای گذراندن اوقات فراغت، مردم را به حضور، خرید و مصرف ترغیب می‌کند.

مال‌ها و الگوهای اقتصادی در حال پیاده‌سازی در کشور، هدایت بخشی از رفتار اجتماعی و زندگی مردم را بر عهده گرفته‌اند و در حال افزایش سهم خود در فرهنگ عمومی‌اند.

یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى آن و درواقع بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی، عبارت است از رفتار اجتماعى و شیوه زیستن.

براى ساختن این بخش از تمدن نوین اسلامى، به شدت باید از تقلید پرهیز کرد؛ تقلید از کسانى که سعى دارند روش‌های زندگى و سبک و سلوک زندگى را به ملت‌ها تحمیل ‌کنند.

مکمل آنچه را که در خیابان و فضای حقیقی اتفاق می‌افتد، می‌توان در فضای مجازی و خرید آنلاین مشاهده کرد.

با وجود مزایای پرتعداد این فروشگاه‌ها، کپی‌کاری بدون تغییر و کاملاً ترجمه‌ای و منفعلانه در ابزار و نیز توسعه سبکِ به شدت ناسازگار با مؤلفه‌های فرهنگی ایران نیز خطرناک است.

متأسفانه نهاد بازار در سایه کم شدن حساسیت‌ها و خلأ تدبیر از سوی متولیان هدایت جامعه و نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حال تبدیل شدن به نقطه مقابل انتظار تمدنی انقلاب اسلامی در هر دو عرصه حقیقی و مجازی است.

اعوجاج اجتماعی و فرهنگی با اثرات چند ده ساله را باید جدی گرفت.

چند وقتی است که بسیاری از بانک‌ها، مؤسسات، شهرداری‌ها و بدتر از همه، نهادهای انقلابی کشور درگیر گسترش بی‌رویه فضاهای تجاری خیلی خاص نظیر مال‌سازی شده‌اند.

هم‌اکنون چند ده فضا در تهران و کلان‌شهرهای کشور افتتاح شده و شاید ده‌ها و بلکه صدها برابر آن در حال ساخت است.

کاش مسئولان و سیاست‌گذاران، اندکی نسبت به عواقب اتفاقاتی که رقم می‌زنند، حساس باشند و تصویر ایران چند سال آینده را در ذهن خود مجسم کنند.

فعالیت‌های اقتصادی این‌چنین که بخشی از منابع آن هم خرج فرهنگ می‌شود، نه هیچ آورده و برکتی برای فرهنگ دارد و نه نسبتی با شعار اقتصاد مقاومتی.

بیایید مجموعه‌های منتسب به نظام و نهادهای عمومی کشور را به یک چالش دعوت کنیم؛ چالش برائت از آنچه مغایر با ارزش‌ها و بدیهیات پذیرفته شده انقلاب اسلامی است؛

و البته تشویق به اقدام برای اصلاح آن‌ها. اقتصاد مقاومتی با بنرهای رنگارنگ روی بنای در حال ساختی به نام «مال‌» محقق نمی‌شود!

یادداشتی از یاسر جلالی | منبع+

ویدیو » ایران مال وارداتچی ها | بخشی از گزارش برنامه خبری عصرانه شبکه افق

دریافت ویدیو 3 مگابایت

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات