دسته‌ها
کیوسک

شعار مرگ بر آمریکا، نفی یک نوع تفکر و ایدئولوژی است

مبنای ایجاد حقوق در عرصه بین‌‏المللی ایجاد صلح و حفظ امنیت بین‌‏المللی برای ملت‏هاست، تجاوز به حقوق ملت‏ها و ایجاد فشار به دولت‏ها برای عقب  نشینی آن‏ها از اعتقادات خود امری مذموم و ناپسند است، هر ملتی حق دارد تجلی اراده خویش را در قالب ایجاد یک نظام حاکمیتی به نام دولت ایجاد و به […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

مبنای ایجاد حقوق در عرصه بین‌‏المللی ایجاد صلح و حفظ امنیت بین‌‏المللی برای ملت‏هاست، تجاوز به حقوق ملت‏ها و ایجاد فشار به دولت‏ها برای عقب  نشینی آن‏ها از اعتقادات خود امری مذموم و ناپسند است، هر ملتی حق دارد تجلی اراده خویش را در قالب ایجاد یک نظام حاکمیتی به نام دولت ایجاد و به منصه ظهور برساند، تقابل دولت‏ها با این امر موجب گسست وحدت بین‌‏المللی و ایجاد عدم اطمینان فی ما بین حاکمان می‏‌شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با شعار استقلال طلبی و عدم وابستگی به بلوک شرق (کمونیسم) و غرب (امپریالیسم) و با هدف ایجاد حاکمیتی بر مبنای اصول دینی و مذهبی، برخی از کشورهای دنیا این امر را قبول و برخی دیگر این امر را  برنتافته و نسبت به این امر مبارک جبهه گرفتند

از جمله این کشورها ایالات متحده آمریکا بود که پایگاه سیاسی و به‌ عبارت دیگر سفارتخانه‌‏ی خود را بر خلاف موازین حقوق بین‏‌المللی به مرکزی برای جاسوسی و ایجاد اغتشاش‏‌های سازمان‏ یافته و محلی برای مبادله اطلاعات محرمانه و جذب جدایی طلبان و منافقان نموده بود.

پس از اشغال لانه جاسوسی این روز بعدها به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری گردید و پیش و پس از آن مردم ایران با شعار مرگ بر آمریکا این حرکت مذموم اختلاف انگیز استکبار جهانی را محکوم کرده و می‏کنند.

شعار مرگ بر آمریکا، نفرین یک ملت، شخص، دولت و یا حتی فرد نیست، بلکه نفی یک نوع تفکر و ایدئولوژی است، اسلام به عنوان مبنا و اصول ایجاد حقوق که خود سرچشمه ایجاد حق و تکلیف چه در سطح فردی و اجتماعی و چه در سطح داخلی و بین‏‌المللی است با شعار ” لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ” بیان می‏دارد

که در هر عرصه‏‌ای نه ظلم کنیم و نه ظلم را تحمل کنیم و این به عنوان یک حق مسلم در حوزه حقوق بشر اسلامی مورد تایید و تاکید همه فرق  اسلامی و مذاهب تشیع و تسنن قرار گرفته است.

تفکر و دیدگاه نفی استکبار، ظلم و بی عدالتی امری نیست که یک شبه ایجاد شده باشد که برخی بخواهند یک شبه آن را از میان بردارند، زمانی ممکن است این شعار از بین برود که عدالت و حق به درستی در تمام جهان استقرار یافته باشد.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان میفرمایند: ” «مرگ بر امریکا» را کسى به ملّت ایران یاد نداد. از اعماق جان یکایک مردم برآمد که: «مرگ بر امریکا».”

بیانات مقام معظم رهبری به عنوان جانشین امام عصر به عنوان سندی مهم در عرصه‌‏های گوناگون قابل استفاده و استناد است، از اینرو با عنایت به فرمایش ایشان و استفاده این مطلب در حقوق اسلامی آشکار می‏شود که در این شعار هیچ اقدام دولتی، سازمان یافته و فرهنگ ساز حاکمیتی دخیل نبوده است، لذا، با توجه به عرف و هنجار جامعه اسلامی – ایرانی و اینکه این شعار با هدف نفی استبداد و استکبار جهانی در میان یک ملت به صورت عام گسترش پیدا نموده است نمی‏توان این ملت را در این خصوص مؤاخذه نمود، بلکه می توان مبانی ایجادی موضوع را بررسی و در خصوص شناخت و رفع سابقه اقدام نمود.

که البته این امر نیز بعید به نظر می رسد تا دولتمردان و سیاسیون و حقوقدانان مستبد مستکبر در خصوص رفع اینگونه موانع قدم بردارند، حال آنکه هر روز اخباری در خصوص نقض آشکار حقوق بین‌‏المللی، حقوق اساسی و حقوق بشر از سوی سردمداران آمریکایی به گوش و به مدد رسانه‏‌های اجتماعی به تصویر کشیده شده و همگان از فجایع عظیم و نقض حقوق بین‏‌المللی با خبر می‏شوند.

امروزه تمامی ملل مظلوم جهان شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان یک شعار راهبردی جهت راهبری حرکات عدالت‏‌خواهانه خود مورد توجه قرارداده و در مراسم های ملی و بین‌‏المللی مورد استفاده قرار می دهند.

از این‏رو مذاکره با دولتمردان آمریکایی از سوی دولتمردان ایرانی فارغ از نتیجه ای که به بار خواهد آورد  موجب نخواهد شد تا ملت ایران ظلم صد ساله اخیر را فراموش نموده و این شعار مبنایی را به کناری رها نمایند.

یادداشتی از دکتر محمد جعفر نعناکار

در ادامه بخوانید » کتاب نخل و نارنج رونمایی شد [ گزارشی از مراسم امضا و رونمایی رمان نخل و نارنج]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات