دسته‌ها
معرفی

رمان نخل و نارنج نوشته دکتر یامین پور برای جوانان ایرانی [تصویر زندگی زیبای شیخ مرتضی انصاری]

نخل و نارنج
نخل و نارنج

کتاب نخل و نارنج نوشته وحید یامین‌پور درباره زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری به زودی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

اثرگذاری شیخ مرتضی انصاری بر جریان فقه شیعه مشهور است و تلاش مثال‌زدنی و ستودنی او در تربیت شاگردانی که ساختار علمی دین را قوت بخشیدند و شاگردان آن‌ها بعدها دنیا را تکان دادند بر همه مشخص است.

شاگردانی که این عالم تربیت کرد، پرچمدار مبارزات سیاسی تاریخ‌سازی در خاورمیانه شدند؛ به‌عنوان نمونه میرزا محمدحسن شیرازی عهده‌دار زعامت دینی شیعیان شد وتوانست در برابر قرارداد استعماری عصر ناصرالدین شاه فتوای مهم تحریم تنباکو را صادر کند و مردم را به مقاومت فرابخواند.

پیروزی میرزای شیرازی توانست راه را بر جنبش‌های بعدی فراهم کند و دیگر شاگردان شیخ انصاری در ربع نخست قرن چهاردهم هجری توانستند نخستین انقلاب ۱۰۰ ساله اخیر را در منطقه خاورمیانه رهبری کنند. مکتب علمی و فقهی او شاگردانی چون امام خمینی (ره) داشت که اولین حکومت دینی در دوران غیبت کبری را بنا کردند.

***

کتاب نخل و نارنج نوشته دکتر یامین پور در ایام دهه فجر 97 توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد.

آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین پور ، سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ در تهران، انتهای خیابان سمیه، حوزه هنری، برگزار شد.

وحید یامین‌پور؛ هم‌شهری‌اش شیخ مرتضی انصاری، زندگی و زمانه او را در کتاب جدیدش؛ «نخل و نارنج» روایت کرده است.

***

در برشی از کتاب تخل و نارنج می خوانیم:

رگبار باران پاییزی به در و دیوار می‌خورد. غرّش رعد صدای مهیبی داشت و وقتی با سپیدی برق می‌آمیخت، مهیب‌تر می‌شد. ابرها آن‌قدر پایین بودند که مرتضی فکر کرد اگر به پشت بام برود، می‌تواند دستش را در آن‌ها فرو کند. پسرک بی‌اعتنا به این‌که سرتاپا خیس شده، در کوچه می‌دوید. به درِ خانه که رسید، با هر دو مشت به لنگه‌های چوبی در کوبید.

خب… امان بده پسر! آمدم.

مادر چادرشبی روی سرش انداخت تا از شلاق دانه‌های درشت باران در امان بماند. در را باز کرد و خودش دوید به‌سمت اندرونی. مرتضی عرض حیاط را از دهلیز تا لب پلهٔ شاه‌نشین دوید. از روی چاله‌ای که میان آجرفرش‌های کف حیاط پر از آب شده بود، پرید. ایستاد و انگار که چیزی از دستش در رفته باشد، برگشت و جفت‌پا پرید وسط چالهٔ آب. کودکانه خندید و به‌سوی اندرونی برگشت.

مرتضی! این خل‌بازی‌ها چیست؟ این‌قدر عذابم نده. اگر سینه‌پهلو کنی، چه خاکی سرم بریزم؟

مرتضی ریز خندید و تندتند لباسش را از تنش درآورد، مچاله کرد و جلوی مادر گذاشت.

***

تجربه رمان‌نویسی از زبان وحید یامین‌پور؛

« نخل و نارنج » ارتباط با مخاطب جوانی است که فقه را نمی‌شناسد

استاد وحید یامین‌پور هدف خود را از نوشتن رمان و زندگی‌نامه داستانی شیخ انصاری، معرفی فقه، فضای علمی علمای شیعه و ارتباطشان با سیاست به مخاطب جوانی عنوان کرد که به‌طور تخصصی این فضا را نمی‌شناسد.

بخش هایی از سخنان استاد وحید یامین پور نویسنده نخل و نارنج درباره این کتاب  میخوانیم …

من اسم این کار  را زندگی‌نامه داستانی می‌گذارم چون سعی کردم در آن تخیل‌ام را به تاریخ محدود کنم. با این وجود چیزی که در کتاب آمده، عینا تاریخ نیست؛  یعنی عنصر تخیل در فضاسازی و شخصیت‌پردازی‌ها دیده می‌شود.

پیش از این هم چیزهایی نوشته بودم ولی هرگز منتشرشان نکردم؛ هم خاطره، هم داستان و مطالب پراکنده‌ای بود که از دوران جوانی آن‌ها را نوشتم ولی منتشرشان نکرده بودم. ممکن است جسته‌گریخته، مطالبی در کتاب‌های مختلف چاپ شده باشد اما این‌که رمانی به‌طور مستقل کتابی چاپ کنم، تا الان انجام نشده بود.

نوشتن این رمان با سفارش انجام نشد. درباره شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ، کم و بیش کتاب‌هایی نوشته شده و یکی از علائق‌ام این بود که آثار ادبیات داستانی را درباره شخصیت‌های مهم مطالعه کنم؛ مثلا کتاب «مردی در تبعید ابدی» اثر نادر ابراهیمی، کتابی که استاد یثربی با عنوان «قلندر و قلعه» درباره سهرودی نوشته یا آثاری که درباره شیخ بهائی، عطار یا حلاج نوشته‌ شده‌اند.

به نظرم رسید که این شیوه معرفی شخصیت‌ها و گنجاندن بخشی از تاریخ در یک رمان، در حال حاضر موثرترین راه برای بازیابی هویت است. چون جوان‌ترها و نسل جدید؛ هم نیاز دارند تاریخ را بدانند و هم با این شخصیت‌ها آشنا شوند. در صورتی که کمتر هم سراغ کتاب‌های تحلیلی و تاریخی می‌روند.

یکی از شخصیت‌هایی که در این زمینه برایم جالب بود و هیچ کتابی هم درباره‌اش نوشته نشده بود، شیخ اعظم (شیخ مرتضی انصاری) بود که می‌شود گفت تقریبا برجسته‌ترین چهره حوزه علمی شیعه در چند سده پیش بوده است.

دو کتاب مشهور شیخ، مکاتب و رسائل کتاب‌های مهم حوزه علمیه هستند که در همه مدارس تدریس می‌شوند و اگر کسی بخواهد مجتهد شود، باید این دو را حتما خوانده و فرا بگیرد. وجه دیگری هم که من را به نوشتن کتاب مورد نظر تشویق می‌کرد، این است که همشهری شیخ و دزفولی هستم و فضایی را که او در آن رشد کرده، می‌شناسم.

به این ترتیب، با تردید کار را شروع کردم و اسنادی درباره زندگی این شخصیت گردآوری کردم. به سراغ کتاب سخت‌خوانی هم رفتم که یکی از نوادگان شیخ درباره زندگی‌اش نوشته است.

نوشتن کتاب و بازخوانی‌اش صرفا در یک بازه ۳ ماهه انجام شد. ولی پیش از آن، بخشی از زمانم صرف تحقیق و تفحص شد. چیزی که در نهایت به عنوان فراورده و محصول کار از آب درآمد، با طرح اولیه من تا حدودی تفاوت داشت.

ناچار بودم شخصیت‌های مهم تاریخی را هم به کار اضافه کنم. مثلا در ابتدا قرار نبود درباره صاحب جواهر یا سید جمال اسدآبادی چیزی بنویسم اما دیدم بدون حضورشان،‌ بخش‌هایی از زندگی شیخ ناقص می‌ماند.

با همین رویکرد، تاریخ جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان، امپراتوری عثمانی و مطالب دیگر را درباره تاریخ معاصر شیخ انصاری مطالعه کردم. اما اگر بپرسید پروژه نگارش و ویرایش کتاب چقدر طول کشید، می‌گویم که ۳ ماه فشرده و در نهایت کتابی با حجم ۲۳۰ صفحه آماده شد.

بله روان نویسی را ادامه میدهم . البته واکنش و بازخوردی که از مخاطب می‌گیرم، در ادامه کار خیلی موثر است. اما همین حالا هم مشغول نوشتن یک کار دیگر هستم و باید ببینم که کار چه‌طور جلو می‌رود. به هر حال سعی من برقراری ارتباط با مخاطب جوانی است که فقه را به‌طور حرفه‌ای نمی‌شناسد اما لازم است که با فضای علمای شیعه و سیاست آشنا شود. تلاش من گرفتن ارتباط از این زاویه و با این نوع مخاطب است.

منبع : گفت و گو با خبرگزاری مهر

کتاب «نخل و نارنج» به زودی توسط انتشارات کتاب جمکران رونمایی می‌شود.

شما می توانید از سایت کتاب جمکران این کتاب را خرید کنید و سریع تر از همه دریافت کنید … برای ورود به صفحه کتاب در سایت کتاب جمکران اینجا کلیک کنید

[su_note]

در ادامه بخوانید » وحید یامین پور : تبلیغات بازرگانی صداوسیما مقاومت شکن است+ویدیو

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

2 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
فرزانه
فرزانه
3 سال قبل

با سلام کتاب نخل و نارنج فوق العاده بود، داستان به شکلی نوشته شده بود که مخاطب را کاملا دنبال خود می کشاند لذت وصف ناپذیری در توصیف ها بود گویی من خود آنجا بودم.تصویر و نقشی تمام قد و دلپسند از افراد و مکان ها. برای فرزندم که جوانی 19 ساله است بسیار جذاب بود طوری که ما وقتی با هم درمورد شیخ انصاری صحبت می کردیم ایشان را با نام کوچکشان خطاب می کردیم. استاد یامین پور دستتان طلا🌼🌼🌼 انشاءلله همانطور که شعله عشق ائمه را در قلبمان منور کردید خداوند به شما و تمام کسانی که برای… ادامه متن »

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  فرزانه
3 سال قبل

چه خانواده خوبی . ان شاالله شهادت نصیب تون