دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

کار فرهنگی در دانشگاه برای ماه محرم و هیئت عزاداری امام حسین علیه السلام

با نزدیک شدن به ماه محرم که با آغاز ترم جدید تحصیلی نیز همزمان است، طی روزهای اخیر فعالان فرهنگی با دعوت از دانشجویان، مراسم سیاه‌پوش کردن مساجد دانشگاه‌ها را آغاز کرده‌اند. دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تهران و چند واحد دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله مراکزی بودند که در اطلاعیه‌هایی این دعوت از دانشجویان را رسانه‌ای کرده بودند.

اما جدای از همزمانی آغاز سال تحصیلی با ماه محرم، هفته دفاع مقدس نیز در راه است و خیلی از تشکل‌های دانشجویی به دنبال ایده‌هایی خلاقانه به‌منظور ترکیب این ایام برای هیات‌ها هستند. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید»

در ادامه به چند نمونه کاربردی ایده برای کار فرهنگی در دانشگاه برای ماه محرم اشاره شده است. (بخشی از موارد ذکر شده از بسته «جامعه ایمانی مشعر» آمده است)

سعی شود فضاسازی و دکور هیات با محوریت تقارن دفاع مقدسی و مدافعان حریم اهل بیت(ع) باشد.

استفاده کامل از ظرفیت فضای مجازی در تلگرام و سروش دانشگاه، تشکل و… برای اطلاع‌رسانی و اعلام برنامه‌ها.

از فعالیت‌های قابل توجهی که توصیه می‌شود مسئولان هیات انجام دهند، فضاسازی خارج از مسجد به شکل خلاقانه است. محیط خوابگاه و تابلوهای تشکل‌ها از جمله این موارد است.

تشکیل کلاس‌های مداحی در ماه محرم و صفر و آموزش دانشجویان علاقه‌مند به مداحی.

ایجاد طرح قرض دادن کتاب در هیات به شکلی که دانشجویان کتاب‌هایی را که خواندنش را برای سایر بچه‌های هیات مناسب می‌دانند، به هیات آورده و با تعیین ضوابطی جهت مطالعه به یکدیگر قرض بدهند.

مسئولیت دادن به تعدادی از دانشجویان جهت ضبط و پخش مراسم هیات دانشجویی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های خبری.

سعی شود در هیات‌هایی که برگزار می‌شود، همه تشکل‌های دانشجویی به صورت هماهنگ شده با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا مراسمی موازی برگزار نشود.

خیلی از ورودی‌های جدید دانشگاه به‌خصوص دانشجویان غیربومی و خوابگاهی مشتاق فعالیت در هیات‌ها هستند، با حضور در خوابگاه و زدن اطلاعیه می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نام‌گذاری شب‌ها به نام شهیدان دانشگاه یا اگر تعداد این شهیدان زیاد نبود، به نام دیگر شهیدان دفاع مقدس. این نامگذاری می‌تواند تناسبی بین سن شهید یا جنسیت وی یا شهدای شهید شده در محرم و… باشد.

در نوع پذیرایی می‌توان از مدل پذیرایی در جبهه‌ها الگو گرفت، مثلا ظروف توزیع چای یا غذا می‌تواند این حالت را تداعی کند.

یکی از کارهای لذت‌بخش و البته همیشگی تشکل‌های دانشجویی، پخش کلیپ یا تصویرسازی است؛ این مساله در ابتدا و آخر مراسم می‌تواند با پخش کلیپ‌های دفاع مقدسی تداعی‌کننده شود.

بیان بخشی از یک کتاب خوب در مورد شهدا در هر شب و معرفی و تجلیل کتاب. مثل کتاب «سلام بر ابراهیم».


در ادامه بخوانید »» زندگی شهید سیدعلی اندرزگو و مبارزات ایشان را در گفت‌وگو با یار نزدیکشان بشناسیم


چاپ و توزیع نشریه به صورت داوطلبانه با همکاری همه برگزار کنندگان مراسم ؛ از جمله چاپ نشریه سنگر محله و نشریه خط حزب الله که فایل چاپی آنها رایگان در اینترنت منتشر می شود.

برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع دفاع مقدس و شهادت در هیات و اهدای کمک‌هزینه سفر به عتبات که این کار می‌تواند با هماهنگی و همکاری با معاون فرهنگی دانشگاه صورت گیرد.

پیگیری حضور پیکر شهید گمنام یا مدافع حرم در یک شب هیات. در این مورد نیز دانشگاه‌هایی همچون امام صادق(ع) و دانشگاه‌هایی را که فضای مناسبی برای تشییع دارند می‌توان پیشنهاد داد.

برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در کنار برگزاری هیات دانشجویی.

دعوت از خانواده‌های شهدا در دهه برگزاری مراسم محرم.

استفاده از اشعار و سبک‌های دفاع مقدسی در روضه‌خوانی و سینه‌زنی؛ این ایده دانشجویان بیشتری را جذب هیات دانشگاه می‌کند.

در بخش محتوایی هیات اعم از منبر و سخنرانی از دیگر شهدا، مثل شهدای جبهه مقاومت کشورهای اسلامی و شهدای جهان اسلام مثل شیخ زکزاکی و شیخ نمر، شهدای ترور، شهدای منا و… صحبت به میان آورده شود.

هر شب یک راوی می‌تواند در جلسه هیات قبل از منبر یا بعد از آن به صورت کوتاه به روایتگری دفاع مقدس بپردازد. در این برنامه می‌توان به دلاوری‌ها و رشادت‌های شهدای مدافع حرم اهل بیت(ع) ایرانی و افغانستانی نیز پرداخت و جبهه شام و عراق را نیز روایت کرد. استفاده از استادان جانباز دانشگاه نیز می‌تواند پیشنهاد قابل تاملی باشد.

همه این موارد بخشی از ایده‌های خلاقانه و ابتکاری برای برگزاری یک مراسم مناسب در مسجد دانشگاه‌ها می‌تواند باشد. ذکر این نکته ضروری است که همه این موارد بیشتر ذیل مسائل فضاسازی است، اما نباید از محتوای ارائه شده در این هیات غافل بود؛ مطرح شدن مسائل انحرافی و روایت ناصحیح توسط برخی از افراد در مراسم‌های برگزار شده سال گذشته از واقعه کربلا از موضوعاتی است که دقت و حساسیت‌ها را نسبت به افراد معرفی شده بیش از پیش می‌کند.

نویسنده : محمدرضا حیاتی (روزنامه فرهیختگان)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات