دسته‌ها
کیوسک

درباره احساس بی عدالتی ، عصبیت اجتماعی و میل به انتقام جویی

بحران بی عدالتی چرا خشن شده ایم؟ نتایج رصد چندین ساله حاکی از خشم انباشته مردم و آمادگی جامعه برای تخلیه این عصبیت بر سر هر متخلف صاحب منصب یا مدیر دون پایه است. از نماینده مجلس و قاضی تا پزشک شیفت شب اورژانس بیمارستان! نکته اینجاست که عصبیت به حدی است که عقل و […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

بحران بی عدالتی

چرا خشن شده ایم؟

  1. نتایج رصد چندین ساله حاکی از خشم انباشته مردم و آمادگی جامعه برای تخلیه این عصبیت بر سر هر متخلف صاحب منصب یا مدیر دون پایه است. از نماینده مجلس و قاضی تا پزشک شیفت شب اورژانس بیمارستان!

  1. نکته اینجاست که عصبیت به حدی است که عقل و عدالت و ادراک افکارعمومی را تا مرز بازگشت ناپذیری ساقط کرده است. به طور مثال پس از سکته و مرگ مرحوم کردان به دنبال افشای جعلی بودن مدرک او، یا بستری شدن درازهی به جهت انتشار اسنادی علیه وی، زنگ عدالت اجتماعی به صدا درنیامد. در حالی که واضح بود حکم تخلفات مذکور “اعدام در ملاعام” و “مرگ” نبوده و نیست.

 

  1. عدالت از نظر افلاطون بخشى از فضيلت انسانى و در عين حال، رشته اى است كه مردمان را در داخل دولتها به هم پيوند مى دهد. به تعبير ديگر، خصلتى است كه در آن واحد هم انسان را به خوبى مى سازد و هم او را اجتماعى بار مى آورد.

سقراط نیز معتقد است عدالت در آدمى حاصل همان كيفيتى است كه در جامعه ديده است.

 

  1. سوال! آیا حجم بی عدالتی در جامعه ایران در طول سالیان اخیر رشدی تصاعدی داشته یا “احساس بی عدالتی” تحت تاثیر تبلیغات، رفتارهای رسانه ای نادرست و سوء مدیریت حاکمیتی موضوعات، روزافزون زیاد شده است؟

 

  1. در طول چند سال اخیر شیوه مدیریت سازمانی در کشور ما دستخوش تغییر شده است. با رشد شبکه های اجتماعی و گسترش ضریب نفوذ اینترنت، مدیران یاد گرفته اند مسائل و مشکلات مدیریتی و جریانی خود را به افکار عمومی عرضه کرده و با عملکرد باندی و پروپاگاندا برای خود دایره قدرت و اختیارات بیشتری بیافرینند.

 

مهم است که بدانیم روند طرح مکرر مسائل از سیاست خارجی تا اقتصاد در کف جامعه چه میزان بر رشد عصبیت اجتماعی و احساس بی عدالتی در مردم موثر بوده است:

 

مثال: بودجه نظامی کشور کم شده؛ تیم های رسانه ای فلان دستگاه مردم را از خطر بروز جنگ و ناامنی بدنبال این تصمیم دولت می ترسانند.

 

دولت میل به اجرای سند آموزش 2030 یونسکو دارد. تیم های سایبری منتسب، شبکه های اجتماعی را مملو از اخبار تجاوز به کودکان می کنند.

 

دیگر سازمان میل به تصویب قانونی برای ممنوعیت ازدواج زیر 18 سال دارد. شبکه های اجتماعی با اخبار خودسوزی دختران جوان بمباران می شوند!

 

فلان مجموعه با رییس قوه بهمان، مشکل سیاسی دارد. رسانه ها را برای تخریب یک قوه کشور با اخبار متنوع بسیج می کند.

 

برای نتیجه گیری و اقدام نیازمند انجام مطالعات ملی و احیانا تصویب قوانین نظارتی هستیم. این یک پرونده با پایان باز است….

 

#حکمرانی_خوب، #امنیت_روانی، #عدالت، #جنگ_افزار، #سایبر

نویسنده: خانم دکتر زهرا طباخی | برگرفته از کانال: jostejougar1

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات