دسته‌ها
مقاله

آیا درمان های طب سنتی دیر اثر می کند؟

یکی از ایراداتی که برخی افراد ناآگاه بر طب سنتی وارد می‌کنند این است که “درمان‌های سنتی برای تأثیر زمان زیادی لازم دارد و صبر و حوصله می‌خواهد!”. پاسخ به این تصور را در ادامه می خوانیم  اول : سرعت عمل در درمان همیشه مطلوب نیست مثلاً این هنر نیست که با تجویز قرص “پردنیزولون” […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

یکی از ایراداتی که برخی افراد ناآگاه بر طب سنتی وارد می‌کنند این است که “درمان‌های سنتی برای تأثیر زمان زیادی لازم دارد و صبر و حوصله می‌خواهد!”.

پاسخ به این تصور را در ادامه می خوانیم 

اول : سرعت عمل در درمان همیشه مطلوب نیست مثلاً این هنر نیست که با تجویز قرص “پردنیزولون” که از داروهای کورتونی است به‌سرعت دردهای مفصلی را تسکین دهیم به این قیمت که عوارضی مثل پوکی استخوان یا اضافه‌وزن و آب مروارید و… ایجاد شود.

در طب اسلامی و طب سنتی قائل به این هستیم که اولاً به بدن فرصت دهیم تا خودش بر بیماری غلبه کند تا طبیعت و قوه مدبره همیشه قوی و آماده بماند؛ ثانیاً در صورت نیاز به درمان، از داروها و تدابیری استفاده کنیم که عارضه نداشته باشد.

 

دوم : این باور که درمان‌های سنتی درازمدت هستند، نادرست است؛ به‌عکس اگر درمان اصولی و درست انجام شود در خیلی از موارد بسیار سریع حتی سریع‌تر از درمان‌های طب رایج جواب می‌دهند.

طولانی شدن درمان معمولا به این خاطر است که علت بیماری شناخته و برطرف نشده یا مسیر درمان درست انتخاب نشده است مثلاً در مورد بیمارانی که با دردهای سیاتیک مراجعه می‌کنند و بیمار نمی‌تواند راه برود معمولاً بعد از آنکه فصد یکی از رگهای دست که مربوط به این بیماری است با رعایت شرایط انجام شود درد بلافاصله بهبود می‌یابد.

به‌دفعات شاهد بوده‌ایم که بیمار با لبخند و تشکر عنوان کرده است: برای انجام فصد به‌زور رفتم بالای تخت ولی راحت پایین آمدم و درد در همان لحظه برطرف شد.

همین بیمار اگر به مرکزی برود که برای او ماساژ و مشت‌ومال انجام شود یا رگ پای او فصد شود، ممکن است تأثیری به حالش نداشته یا حتی درد او بیشتر شود بنابراین نه هر سرعتی در تسکین درد هنر است و نه هر تأخیری در بهبود را می‌توان به‌حساب طب سنتی گذاشت.

دکتر رضا منتظر؛ پزشک، پژوهشگر و مؤلف طب ایرانی ــ اسلامی

منبع : سلامت زیست https://gap.im/salamatzist

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» درمان یبوست چگونه است ؟ [معرفی ۴ خوراکی برای حل یبوست مزاج]

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات