دسته‌ها
کیوسک

جورج بوش پدر به جهنم رفت [بررسی کارهای بوش پدر علیه بشریت و قتل 66 کودک ایرانی]

خبر مرگ «جورج هربرت واکر بوش » معروف به « جورج بوش پدر»، 10 آذر 97 مخابره شد. این فرد جمهوریخواه، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در بین سال‌های 1989 تا 1993 عهده‌دار تصدی ریاست کاخ سفید بود. اما شهرت بیشتر « جورج بوش پدر» بواسطه دورانی است که وی معاون اول «رونالد […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

خبر مرگ «جورج هربرت واکر بوش » معروف به « جورج بوش پدر»، 10 آذر 97 مخابره شد.

این فرد جمهوریخواه، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در بین سال‌های 1989 تا 1993 عهده‌دار تصدی ریاست کاخ سفید بود.

اما شهرت بیشتر « جورج بوش پدر» بواسطه دورانی است که وی معاون اول «رونالد ریگان» بود. او از سال 1981 تا 1989 به مدت حدود 8 سال، در مقام معاون اول ریاست جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد.

در این مقطع، رژیم صدام با چراغ سبز آمریکایی‌ها و حمایت‌های تسلیحاتی و شیمیایی و مالی واشنگتن، حملات ناجوانمردانه‌ای را علیه مردم ایران ترتیب داد.

البته در این مقطع، رژیم آمریکا در اقدامات ضدایرانی‌اش، تنها به حمایت از صدام متجاوز بسنده نکرد، بلکه مستقیما علیه مواضع ایران و مردم ایران دست به اقدامات جنایتکارانه زد که مهم‌ترین آن‌ها حمله ددمنشانه ناوگان دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر 1367 و به شهادت رساندن290 مسافر بود.

در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

جورج بوش پدر
جورج بوش پدر

جنایتی سبعانه به سَبک آمریکایی در روز روشن!

در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج همیشه فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما در زمانی که ایران در نبرد با متجاوزین بعثی قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیرو‌های تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت. هواپیما حامل 290 مسافر و خدمه بود که تمامی آن‌ها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.

آمریکای کودک‌کش

در میان سرنشینان این هواپیمای مسافربری، 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشور‌های خارجی نیز بودند که کشته شدند. ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با ملت بزرگ ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه‌های جنگ بود.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً تعمدی و خصمانه بوده است.

مدال شجاعت برای یک جانی!

با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن «ویلیام سی راجرز سوم» ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند. به هر تقدیر، این جنایت نیز در کنار جنایات بی شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و لکه ننگ دیگری بر تارک آن جنایت پیشگان نقش بست.

موضع گستاخانه «جورج بوش پدر» علیه مردم ایران

جورج بوش پدر که امروز خبر مرگش مخابره شد، در مقطع زمانی وقوع این جنایت، معاون اول رئیس جمهور آمریکا بود؛ این فرد در اظهاراتی گستاخانه، بعد از جنایت نیرو‌های آمریکایی علیه مردم ایران، اعلام کرد که «آمریکا به هیچ وجه بواسطه کشته شدن 290 مسافر ایرانی توسط شلیک ناوگان دریایی‌اش، عذرخواهی نخواهد کرد»!

جورج بوش پدر، علاوه بر اظهارات گستاخانه فوق‌الذکر، در دوران سیاستمداری‌اش و بویژه تصدی معاون اولی ریگان، سردمدار اتخاذ مواضع ضدایرانی بود. این فرد در اوایل سال 1365 پس از فتح فاو توسط رزمندگان ایرانی در نبرد با متجاوزان بعثی، به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس سفر کرد و ضمن دامن زدن به ایران هراسی برای فروش بیشتر جنگ افزار‌های آمریکایی به مرتجعین منطقه، مستقیما مردم ایران را تهدید به حمله نظامی کرد.

***

کوتاه از زندگی نانه جورج بوش پدر

خانواده «جورج بوش » در بیانیه‌ای اعلام کردند جورج بوش پدر، چهل و یکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در سن 94 سالگی درگذشت. وی از 20 ژانویه 1989 تا 20 ژانویه 1993 به مدت چهار سال رئیس‌جمهور آمریکا بود.

زندگی‌نامه

«جورج اچ دابلیو بوش» در 12 ژوئن 1924 به دنیا آمد. . وی در طول سال‌های 1971 تا 1973 در زمان ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، و مدیر سازمان سیا در سال‌های 1976 و 1977 بود و قبل از آن در سال‌های 1974 تا 1976 میلادی سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین بود. او در سال 1992 انتخابات را به بیل کلینتون واگذار کرد.

همسر جورج بوش ، باربارا 17 آوریل سال جاری در سن 92 سالگی فوت کرده بود. یک سخنگوی خانواده بوش گفت جورج بوش یک روز بعد از تشییع جنازه همسرش به دلیل عفونت خونی در بیمارستان بستری شده بود.

فروپاشی دیوار برلین و فروپاشی شوروی سابق از جمله اولین رویدادهایی بودند که در آغاز ریاست‌جمهوری او به وقوع پیوستند. او همچنین دستور انجام عملیات‌های نظامی در پاناما و خلیج فارس را صادر کرد.

در سال 1989، بعد از فروپاشی دیوار برلین، جورج بوش با «میخائیل گورباچوف»، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی دیدار کرد. بعد از انحلال شوروی، بوش و گورباچوف اعلام کردند آمریکا و روسیه وارد دوران شراکت راهبردی شده‌اند.

جنگ خلیج فارس

او در سال 1991 هم در راس ائتلافی بین‌المللی متشکل از برخی از کشورهای غربی – آفریقایی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به عراق حمله کرد.

ارتش عراق 2 اوت 1990 به کویت حمله و در کمتر از نیم روز این کشور را اشغال کرد. چند ماه بعد در 17 ژانویه 1991، آمریکا در رأس ائتلافی متشکل از 34 کشور بمباران مواضع عراقی­‌ها را همزمان در داخل کشورشان و کویت آغاز کرد.

جورج بوش در سال‌های بعد در مناظره‌­های انتخاباتی سال 1992 یکی از انگیزه­‌هایش برای انجام این عملیات نظامی را جلوگیری از تسلط صدام بر بخش عمده‌­ای از نفت جهان عنوان کرد، زیر منابع نفتی بغداد و کویت در آن زمان تقریباً برابر بود و این هراس وجود داشت که صدام با اشغال کویت، درصد زیادی از منابع نفت جهان را به خود اختصاص بدهد.

دوستی با صدام علیه ایران

جورج بوش ، علی‌رغم این به گواه اسناد مختلف، به دلیل دشمنی دیکتاتور عراق با ایران به صورت مخفیانه سیاست دوستی با او را اتخاذ کرده و به دنبال بهبود روابط با او برآمده بود.

«بیل کلینتون» در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال 1992، این موضوع را به جورج بوش یادآور شد و از او انتقاد کرد. او گفت: «…اما بگذارید نگاهی بکنیم به جایی که به نظر من اشتباه واقعی اتفاق افتاد. در سال 1988 وقتی جنگ بین ایران و عراق تمام شد، ما می­‌دانستیم که صدام ستمگر است، اما چون علیه ایران بود با او تعامل کردیم – دشمن دشمن من، ممکن است دوست من باشد! باشد، جنگ تمام شده؛ ما می­‌دانیم او از گاز خردل علیه مردم خودش استفاده می‌­کند، می­‌دانیم که او تهدید کرده نصف اسرائیل را خاکستر می­‌کند. چندین نهاد دولتی – چندین نهاد – اطلاعاتی داشتند مبنی بر اینکه وی کمک‌­های ما را به مصارف نظامی تبدیل می‌­کند و در تلاش برای ساخت سلاح‌­های کشتار جمعی است. اما در اواخر سال 1989، رئیس‌­جمهور (بوش) سیاست مخفیانه‌­ای را امضا کرد که می‌­گفت ما تلاش برای بهبود روابط با او را ادامه خواهیم داد؛ قبل از حمله کویت هم نوعی پیام برایش فرستادیم که هنوز هم خواهان روابط بهتر هستیم.  بنابراین من فکر م‌ی­کنم چیزی که غلط بود… من هر چیزی که شایسته تحسین باشد را می­گویم، اما تقصیر (دولت) در مماشات با صدام حسین بود، در حالی که دلیلی برای انجام آن وجود نداشت و افرادی در رد‌ه­های بالای دولت ما می‌دانستند که او قصد انجام کارهایی را دارد که تجاوزگرانه است.

حمله به پاناما

جورج بوش پدر از آغاز برای ماجراجویی‌های خارجی بیش از سیاست داخلی ارزش قائل بود. او در دسامبر سال 1989 برای عزل «مانوئل نوریگا» که زمانی متحد آمریکا بود و با کودتای سیا روی کار آمده بود، دستور حمله به پاناما را صادر کرد. این حمله که چهار روز به طول انجامید به کشته شدن صدها نفر منجر شد و توسط مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شد.

***

جورج بوش پدر بعد از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران: عذرخواهی نمی‌کنم

« جورج بوش پدر»، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا امروز شنبه در سن 94 سالگی به جهنم رفت .این سیاستمدار جمهوریخواه، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در بین سال‌های 1989 تا 1993 عهده‌دار تصدی ریاست کاخ سفید بود.

اما برای ایرانی‌ها شهرت بیشتر «جورج بوش پدر» بواسطه دورانی است که وی معاون اول «رونالد ریگان» بود. او از سال 1981 تا1989 به مدت حدود 8 سال، در مقام معاون اول ریاست جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد.

یکی از وقایعی که در این دوران اتفاق افتاد، حمله یگان‌‌های دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران با  موشک ناو جنگی «یو‌اس‌اس وینسنس» بود.

این ناو روز 3 جولای 1988 (سوم تیرماه 1367) هواپیمای مسافربری «ایرباس» شرکت «ایران‌ایر» که از بندرعباس عازم دبی بود را با شلیک یک فروند موشک هدایت‌شونده ساقط کرد. این حمله به شهادت تمامی 290 سرنشین هواپیما، از جمله 66 کودک منجر شد.

دولت آمریکا بعد از این حادثه، سیاست رسمی‌اش را بر این روایت استوار کرد که عامل حادثه «خطای انسانی»، آن هم از طرف خلبان هواپیمای ایرانی بوده است. موضع دیگری که آمریکا در آن مقطع بر آن اصرار داشت این بود که از ایران بابت این جنایت عذرخواهی انجام نمی‌شود.

«جورج بوش» پدر، یکی از مقام‌های آمریکایی بود که در ماه‌های بعد از شلیک به ایرباس ایرانی به صراحت در چند سخنرانی گفت که از جانب آمریکا معذرت‌خواهی نمی‌کند.

به عنوان مثال، او 2 آگوست 1988، مصادف با 11 مرداد 1367 (30 روز بعد از شلیک به هواپیمای ایران) گفت: «من هیچ‌گاه از طرف ایالات متحده آمریکا عذرخواهی نخواهم کرد. هیچ‌وقت! اهمیتی ندارد حقایق چه باشند.»

با آنکه او در این سخنرانی‌ و اظهارات مشابه دیگر مستقیماً به واقعه شلیک به هواپیمای مسافربری ایران اشاره‌ای نمی‌کند، مقارن بودن اظهارات او با زمان سقوط هواپیما موجب شد بسیاری از رسانه‌های آمریکا موضع‌گیری او را واکنشی به فضای ایجاد شده برای عذرخواهی از ایران بابت شهادت 290 نفر از شهروندانش تعبیر کنند.

فیلم سخنان او را در زیر ببینید:

ویدیو در روشنگری | ویدیو در دیدستان

این، اما تنها واکنش لجوجانه آمریکایی‌ها به ساقط کردن این هواپیما نبود. چندی بعد، در سال 1990، ویلیام. سی راجرز، فرمانده ناو آمریکایی مدال شایستگی دریافت کرد.

شواهد متناقض

تلاش دولت آمریکا برای معرفی واقعه پرواز شماره 655 ایران‌ایر به عنوان خطای انسانی، خیلی زود در سایه شواهد متناقض با تردیدهای جدی مواجه شدند.

در حالی که دریاسالار  «ویلیام کرو»، فرمانده وقت ستاد مشترک نیروی دریایی آمریکا در نخستین ساعات بعد از حادثه مدعی شده بود مسیر پرواز هواپیمای ایرانی، مستقیم به سمت پایین و رو به ناو یواس‌اس وینسنس بود، پنتاگون یک ماه بعد گزارشی با شواهد متناقض با این روایت منتشر کرد.

در آن گزارش مشخص شده بود بر خلاف ادعای مقام‌های آمریکایی ایرباس ایرانی در حال کاهش ارتفاع نبوده و چنانکه اطلاعات ثبت‌شده توسط سامانه راداری پیشرفته و معروف «ایجیز» در خود رزم‌ناو وینسنس نشان می‌دهد هواپیما در حال افزایش ارتفاع و پرواز به ارتفاع 14000 پایی بوده که در ارتفاع 13500 پایی بر اثر اصابت موشک ساقط شده است.

علاوه بر این، مکالمات ثبت‌شده از کابین خلبان هواپیما هم نشان می‌دهد کاپیتان «محسن رضائیان»، خلبان پرواز 655 لحظاتی قبل از شلیک موشک تصمیم برای پرواز به ارتفاع 14000 پایی را به اطلاع سه برج مراقبت که با آنها در تماس بوده رسانده است.

تناقض دیگر در روایت‌های رسمی آمریکا به خروج هواپیمای ایرانی از دالان پرواز مجاز مربوط به هواپیماهای غیرنظامی مربوط می‌شود. فرمانده وقت ستاد مشترک نیروی دریایی آمریکا و سایر مقامات آمریکایی در اولین واکنش‌ها مدعی بودند که هواپیمای ایرانی در حال پرواز در خارج از دالان هوایی مجاز برای هواپیماهای تجاری بوده این در حالی است که گزارش پنتاگون به صراحت می‌نویسد این هواپیما در «محدوده مسیر مجاز» در حال پرواز بوده است.

در گزارش پنتاگون تصریح شده است: «پرواز شماره 655 ایران‌ایر (هواپیمای ایرباس 300) در حال اوج گرفتن از محدوه مجاز مسیر هوایی، A-59، از فرودگاه بندرعباس به سمت دوبی بوده است.»

[su_note]

در ادامه بخوانید »»

دشمنی آمریکا با ایرانیان ، واقعیتی فراحزبی و نامحدود [بررسی رفتار دموکرات‌ها و جمهوری خواهان]

بررسی شکست نسخه طرفداران آمریکا برای حل مشکلات کشور در شماره ۱۴۹ خط حزب الله

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
وحید
وحید
5 سال قبل

سلام . خیلی جالب تیتر نوشته بودین . ای ول