دسته‌ها
مقاله

تن فروشی به اینستاگرام رسید [منتظر مسئولان نباشید؛ خانواده‌ها مراقب فرزندانشان باشند]

پس از جنون زیبانمایی و تجمل‌گرایی در اینستاگرام ؛ نوبت به تن فروشی مجازی رسید؛ منتظر مسوولان نباشید؛ خانواده‌ها مراقب فرزندانشان باشند

فضای مجازی در کنار فوایدی که دارد، امروزه به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها و ملت‌های دنیا تبدیل شده است. از آغاز شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی تا امروز، جوان ایرانی تحت تاثیر فرهنگ‌های گوناگونی بوده است. فرزند شما ممکن است در کنار شما نشسته باشد، اما در همان لحظه در حال گشت‌وگذار در سراسر جهان باشد و با وجود مطالب سودمند، در محاصره سخیف‌ترین و شنیع‌ترین مطالب که بخش قابل توجهی از این فضا را در اختیار دارند، قرار گیرد.

از ابتدای ورود شبکه‌های اجتماعی تا کنون، غفلت مسوولان و ارایه نکردن آموزش‌های گسترده و مفید، والدین، کودکان و جوانان ایرانی را در فضایی تاثیرگذار به حال خود رها کرد و به‌سرعت تاثیر آن بر این قشر آسیب‌پذیر یعنی نوجوانان و جوانان در حال آشکار شدن است.

تن فروشی به اینستاگرام رسید
تن فروشی به اینستاگرام رسید

از همان ابتدا فضای مجازی صرفا به‌وسیله‌ای برای خودنمایی بخش قابل توجهی از کاربران ایرانی تبدیل شد و در سایه همین دیدگاه جراحی‌های بی‌رویه و بی‌دلیل زیبایی به مساله جدی این کاربران و رفته‌رفته به جنونی فراگیر برای ارایه الگوهای تصنعی و به‌اصطلاح زیبانمایی تبدیل شد. [در این باره بخوانید » « من شاخ اینستا هستم » بررسی مشکلات روانی خودشیفته ها در اینستاگرام]

البته چنین رفتارهایی چندان هم بی‌دلیل نبود. این دسته از کاربران با این کارها بازدیدکنندگان زیادی برای خود یافتند و از راه تبلیغ محصولات و مراکز عمدتا مرتبط با زیبایی درآمدی نیز از این راه کسب می‌کردند.

در اندک زمانی شمار این کاربران افزایش یافت و در این فضای سخت رقابتی که دیگر محلی برای جراحی زیبایی باقی نمانده بود، فاز بعدی کلید خورد و حرکت به سمت تجمل‌گرایی آغاز شد.

از این پس این کاربران سعی در نشان دادن زندگی مرفه و تجملاتی خود داشتند. صفحات آنان به محلی برای تبلیغ خودروها، ساعت‌های لوکس، گوشی‌های گران‌قیمت و هر کالایی که نشان از ثروت فراوان دارد، تبدیل شد.

حالا در کنار صورت‌های مصنوعی، عجیب و مملو از جراحی پلاستیک، این لوازم لوکس نیز به قاب تصویر این کاربران در فضای مجازی اضافه شد.

مسلما پایداری این روش مستلزم هزینه گزافی بود که تبلیغات صفحاتشان جوابگوی آن نبود. پس آن لوازم لوکس به‌سرعت رنگ باختند.

اگرچه در مراحل گذار این رقابت ناسالم، به قول معروف ارتشی از دلقک‌ها، رقاص‌ها و رفتارهای عجیب و غریب برای جلب مخاطب و کسب درآمد میان بخشی از جوانان ایرانی به‌ویژه در اینستاگرام نیز کفایت نکرد، لذا برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و برای جلب بازدیدکنندگان بیشتر مرزهای اخلاق را زیر پا گذاشتند و قاب دوربین‌هایشان را پایین‌تر آوردند.

به این ترتیب اکنون شاهد آن هستیم که برخی با زشت‌ترین رفتار و پوشش ممکن، همچون کارگران جنسی اقدام به نمایاندن اندام خود برای افزایش بازدیدکنندگان خود کردند. حالا صفحات این افراد پر است از تصاویر، فیلم‌ها و مطالب غیراخلاقی؛

موضوعی که در سایه کم‌توجهی مسوولان، می‌رود تا برگی تاریک و جدید در صفحات اجتماعی با عنوان تن فروشی مجازی را به ثبت رسانده و رونق دهد.

با وجود چنین جنونی برای کسب بازدیدکنندگان و دنبال‌کنندگان دست به هر کار احمقانه و مغایر اخلاق می‌زنند و چندی است فضای «هرچه احمق‌تر و عریان‌تر، بهتر!» حاکم بر این شبکه‌ها شده است.

حالا این جوانان که قصد داشتند جا پای همتایان خارجی خود بگذارند، آن‌قدر زیاده‌روی کرده‌اند که حتی مورد توجه و تمسخر رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرند و رفتارشان به موضوع جالبی برای استندآپ‌ها تبدیل شده‌اند. البته صفحاتی نیز ظاهرا برای تمسخر این افراد ایجاد می‌شود که بیشتر به دیده‌شدنشان کمک کرده و سکوی پرتابی برایشان شده است.

اما موضوع اصلی نوجوانان و جوانان سالم خانواده‌هایی هستند که بدون هیچ محدودیتی در این فضا قرار می‌گیرند. تا چند سال قبل اگر در خیابان به شکل گذری با معدود افراد هنجارشکن برخورد می‌شد، موضوع تا حدی قابل رفع و رجوع بود، ولی در فضای مجازی فرزند شما می‌تواند در هر زمانی و در نقاط ثابت و مشخصی با صحنه‌ها و هنجارشکنی‌های به‌مراتب بدتر مواجه شوند.

در چنین فضایی که کودکان و نوجوانان ایرانی بدون هیچ محدودیت و توجهی وارد آن می‌شوند، کم‌کم ارزش‌ها و اخلاق رنگ خواهند باخت و این فرزندان پایه‌گذار نسلی به دور از فرهنگ و اخلاق خواهند بود.

به‌عبارت دیگر، این دست از نوجوانان و جوانان نیز به مرور تصور می‌کنند که با رفتارهای عجیب، بدن‌نمایی و سایر روش‌های ناهنجار می‌توانند به کسب درآمدهای زیاد حتی به دور از چشم و اطلاع والدین خود بپردازند.

کما اینکه رشد قارچ‌گونه این رفتارها میان کاربران نمونه واضحی از تغییر فرهنگ مجازی در ایران است. نتیجه این فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی در ایران و نیز هجمه‌های رسانه‌ای غرب علیه فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی، رفته رفته چوب حراج زدن بر تمام ارزش‌های ملی و دینی و تسری آن به خیابان‌هاست.

با توجه به بلاتکلیفی بسیاری از مسایل در فضای مجازی، تنها راه نجات این فرزندان، خانواده‌ها هستند. متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به‌سادگی از کنار این موضوع عبور می‌کنند یا بعضا هیچ آشنایی با آن ندارند و البته موضوع نگران‌کننده، تاثیر گرفتن والدین در این فضا است.

فرزندان شما در فضایی به‌شدت متشنج گرفتار هستند و اگر به این بی‌توجهی ادامه دهید، به‌زودی مقاومتشان خواهد شکست و درحقیقت شما با این غفلت فرزندانتان را در کنار افرادی بی‌توجه به ارزش و اخلاق انسانی رها ساخته‌اید.

قطعا در سایه نظارت و توجه والدین که به استفاده صحیح منجر خواهد شد، زیاده‌روی‌ها و اعتیاد و جنون یادشده که این فرزند را تهدید می‌کند، از بین خواهد رفت و پیرو آن، فضای غبارآلود بی‌ارزشی به‌اندازه قابل توجهی رنگ خواهد باخت.

اگرچه از شرکت‌هایی که با پرداخت پول و تبلیغات به افراد هنجارشکن در شکل‌گیری و رونق این معضل و نیز تشویق دیگر جوانان و نوجوانان به سمت این انحراف ایفای نقش می‌کنند نباید غافل بود. در آینده به شکل دقیق‌تری به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

نویسنده : محمود آفریده | عصر ارتباط  کد خبر: 1395

***

ویدیو » سوءاستفاده از کودکان توسط والدین برای افزایش فالوئر! در اینستاگرام

ویدیو در دیدستان | ویدیو در روشنگری

در ادامه بخوانید »» نسخه جدید آهنگ چهل سال + شعر افشین علا در پاسخ به ترانه «چهل‌ سال»

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات