دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

22 شرط برای حفظ قران + فیلم دختران حافظ قرآن


برای حفظ قرآن، «شرط اول قدم آن است كه مجنون باشی».

بنابراین شرط اول در حفظ قرآن کریم «عشقِ» به این عمل و عاشق آن بودن است و عشق به قرآن کریم با راه های زیر در انسان زیاد میشود. همراه مجله بنیانا باشید تا نکاتی درباره حفظ قرآن کریم را باهم بخوانیم

اول. توجه به اهمیت و ارزش خود قرآن کریم؛

دوم. توجه به مسئولیت انسان در برابر یادگیری قران، یادسپاری قرآن کریم، به‌کارگیری و آموزش قرآن به دیگران؛

سوم. توجه به اهمیت و ارزش حفظ کردن قرآن؛

چهارم. توجه به آثار و برکات حفظ قران کریم؛

پنجم. توجه داشتن به هدف های حفظ قرآن کریم.

حفظ قرآن کریم
حفظ قرآن کریم

۲. انسان از هر موقعیتی در طول شبانه‌روز می‌تواند برای حفظ قرآن کریم بهره ببرد،

اما برخی افراد عقیده دارند كه بهترین وقت  برای حفظ آیات قرآن کریم، در ابتدای صبح در فاصله بین اذان صبح تا طلوع خورشید است, زیرا فرد به تازگی از خواب آرامش بخش بیدار شده و به امور مادی مشغول نگشته و ذهن و فکر وی به طور کامل در آرامش بوده است و در نتیجه، از فضای معنوی مناسب تر و آرامش روانی بهتر و آمادگی ذهنی بهتری برخوردار است.

افرادی دیگر نیز عقیده دارند كه انتهای شب فاصله پیش از خواب ، زمان خوب برای حفظ قرآن کریم است, زیرا فرد از كارها و امورات ذهنی روزانه‌اش جدا شده است و پس از به ذهت سپردن آیات قرآن نیز می خوابد و هر مقدار از آیات قرآن را كه پیش از خوابیدن حفظ می‌کند، پس از به خواب رفتن، در ذهن وی به طور کامل ماندگار میشود و هنگام صبح كه بیدار می شود، آیات حفظ‌شده را به صورت واضح، در ذهن دارد.

3- حفظ قرآن کریم ، برنامه‌ریزی و نظم می‌خواهد.

پس، با توجه به زمانی كه دارید، برای خودمشخص كنید كه درروز چه مدت و در كدام ساعات می‌خواهید به حفظ قرآن کریم مشغول شوید؛به طور مثال روزی 3 ساعت و از ساعت ۷ تا هشت صبح و چهار تا پنج عصر و 22 تا 23 شب. بعد ازاین برنامه‌ریزی، حتما ان را انجام دهید و در صورت تخلّف، خود را به شکلی جریمه و بازخواست كنید. این برنامه‌ریزی موجب می‌گردد تا بادی‌های برنجی نظریه «پاوُلُف»، خود را «شرطی» كنید و مغز و ذهن  شما پیاپی در آن زمانهای تعیید شده، آمادگی برای حفظ آیه های قرآن کریم را داشته باشد.

هرگاه از نظر روحی نمی‌توانید حفظ آیات جدید را انجام دهید، اگر می‌توانید، به مرور و بازخوانی محفوظات قبلی خود مشغول شوید تا ارتباط شما با قرآن کریم و برنامه ریزیکه انجام داده اید قطع نشود.

۴. در برنامه‌ و زمان‌بندی حفظ قرآن کریم، اگر می‌خواهید روزی چهار ساعت به حفظ قرآن کریم مشغول شوید، مناسب است كه این چهار ساعت، پشت هم و در یك زمان ـ

مثلاً از ساعت ۸  تا ۱۲ ظهر  نباشد بلكه آن را به 2 بخش دو ساعته، مثلاً از ساعت ۷ تا ۹ صبح و از ساعت ۹ تا ۱۱ شب،و یا حتی به 4 وقت یك ساعته، مثلاً از ساعت ۷ تا ۸ صبح و ۱۲ تا ۱ ظهر و ۵ تا ۶ عصر و ۱۰ تا ۱۱ شب، بخش بندی کنید تا احیاناً به و فشارهای جسمی و روحی دچار نگردید

 در زمانبندی حفظ قرآن کریم، مقدار حفظ قرآن کریم در  روز را با «صفحه» حساب كنید نه با «آیه» چون كوتاه و بلندی آیه‌ها متفاوت است. به طور مثال برای خودتان برنامه‌ریزی کنید كه روزانه «یك صفحه» از قرآن کریم را حفظ كنید، نه روزی ۱۰ آیه را ان را.

 حفظ قرآن کریم را از زمانهای كوتاه شروع کنید و به کم کم، بر آن اضافه کنید تا دچار خستگی و دل زدگی نگردید. برای مثال، در هفته اول، روزی نیم ساعت و در هفته دوم، روزی یك ساعت و در هفته سوم، روزی یك ساعت و نیم و در هفته چهارم، روزی دو ساعت و در ماه دوم، روزی سه ساعت و در ماه سوم، روزی چهار ساعت و در ماه چهارم، روزی پنج ساعت، حفظ قرآن را انجام دهید.

«بهتر» است كه شروع حفظ قرآن کریم، از همان ابتدای دوران كودكی انجام پذیرد؛ زیرا ذهن انسان در این دوران، همچون برگ سپیدی است كه هنوز زنگار نگرفته و با مسائل فراوان و پیچیده زندگی مشغول نشده و آمادگی كامل برای یادگیری و یادسپاری آیه های قرآن کریم را داراست؛

هر چند افرادی نیز بوده‌اند كه پس از ۴۰ ـ ۵۰ سالگی، حافظ قرآن شده‌اند و البته با مشقت زیاد و شتاب كمتری نیز، در این راه، داشته اند.

 دقت کنید قرآن‌هایی كه با خط «عُثمان طه» و مانند آن نوشته شده‌اند، دارای «۶۰۴» صفحه هستند. پس اگر روزی فقط یک برگ از این قرآن‌ها را حفظ كنید

می‌توانید همه قرآن کریم را در «۶۰۴» روز، یعنی حدود «۲۰ ماه» یا «۱ سال و ۸ ماه»، به ذهن بسپارید. و اگر روزی «۲» صفحه از آن‌ها را حفظ كنید، می‌توانید همه قرآن را در حدود «۱۰ ماه» به ذهن بسپارید.

هیچ‌گاه در مقدار حفظ قرآن، کار خود را با کار افراد دیگر مقایسه نکنید زیرا هر فرد  شرایطی مختص خود دارد. پس، خودتان را با شرایط خودتان مقایسه كنید و آن وقت به ارزیابی سرعت و مقدار حفظ خود بپردازید

و در صورتی كه مناسب نبود ، بر سرعت و مقدار حفظ خود اضافه کنید و برای نگه‌داشتن آیات حفظ‌شده، درحافظه خود، تلاش بیشتری کنید.

هنگام راه رفتن و یا وقتیکه كه سوار اتومبیل، اتوبوس، تاكسی، قطار، هواپیما هستید، به قرائت و حفظ آیه ها از روی قرآن نپردازید. زیرا افرادی عقیده دارند  كه مطالعه در حال حركت، برای چشم مضر است و گاه نیز موجب سردرد و چشم‌درد می‌شود.

در این مواقع، مناسب است آیه هایی را كه قبلاً حفظ کرده‌اید، مرور نمایید . برای تصحیح اشتباهات و یادآوری قسمت‌هایی که فراموش کرده اید، مراجعه به قرآنی كه همراه شماست، در حالت‌های گفته‌شده، مانعی ندارد.

 وقتی كه تازه بیدار شده اید، بلافاصله به قرائت و حفظ كردن قرآن کریم مشغول نشوید؛ بلكه تا حدود نیم ساعت و یا حتی یك ساعت پس از برخواستن از خواب، به كارهای معمولی خود بپردازید و بعد از مشغول خواندن و حفظ كردن قرآن شوید.

این نكته مهم است چون ذهن و حافظه شما، هنگام خواب، در آرامش كامل به سر می برده است و پس از برخواستن, آمادگی كامل برای به ذهن سپردن مطالب فكری و از جمله آیه های قرآن کریم را ندارد.

گاه دیده شده است برخی از افرادی كه پس از بیدار شدن و بدون درنگ، به مطالعه و كارهای فكری پرداخته‌اند، ناگهان خسته شده و دچار سردرد شده اند.

 برای مرور ایه هایی از قران کریم که حفظ کرده اید ، از هر زمانی استفاده کنید و آن را در هر شرایطی كه ممكن است انجام دهید.

مثلاً اگر می‌توانید، در هنگام خیاطی كردن، ظرف شستن، قدم زدن، بازار و پارك و گردش رفتن، در صف و نوبت بودن، طبخ غذا، لباس شستن، سبزی پاك كردن، نظافت نمودن، پیاده‌روی كردن، شستشوی حیاط، ورزش کردن به تكرار و مرور محفوظات قرآنی خود مشغول شوید

حفظ قرآن کریم
حفظ قرآن کریم

قرآن کریم كتابی «پاك» است. بنابراین، حفظ قرآن را در مکانی پاك انجام دهید. به طور نمونه، بر فرش نجس و آلوده ـ هر چند خشك و ناپیدا هم باشد ـ قرآن را حفظ نكنید.

 حفظ قرآن را در جایی خلوت و دارای سكوت و به دور از سروصدا و موانع تمركز حواس انجام دهید. به طور مثال در اتاقی كه مجاور كوچه است و یا رادیو و تلویزیون در آن روشن است، به حفظ قرآن کریم مشغول نشوید.

  هنگامی كه خسته یا ناراحت یا گرسنه یا خواب‌آلود یا کم حوصله یا پریشان‌خاطر و یا مانند آن هستید، به حفظ قرآن کریم مشغول نشوید؛ چون در این زمان ها، سلول‌های مغزی آمادگی مناسبی برای حفظ كردن آیه های قرآن را ندارند؛

مگر آنكه بتوانید با خواندن و حفظ كردن آیه های قران ، بر این موانع چیره شوید و آن‌ها را به انرژی مثبت تبدیل کنید.

هرگاه از نظر روحی  روانی نمی‌توانید به حفظ آیه های جدید قران کریم بپردازید، اگر می‌توانید، به مرور ایه هایی که قبلا حفظ کردیه اید مشغول شوید تا ارتباط شما با قرآن و برنامه زمانی حفظ قران قطع نشود.

 چنانچه برای خود به شکلی برنامه‌ریزی کرده‌اید كه مثلاً روزانه یك صفحه از قرآن را حفظ كنید، در هر روز و پیش از شروع صفحه جدید، به صفحه هایی که قبل به ذهن سپرده اید بپردازید تا آنچه را قبلاً به یاد سپرده‌اید، زود فراموش نکنید و ارتباط حفظ صفحات با هم را نیز قطع نكرده باشید.

در هنگام حفظ قرآن کریم ، به كار دیگری از قبیل خوردن، آشامیدن، تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو، سخن گفتن با دیگران، مطالعه كردن و مانند آن مشغول نشوید تا كیفیت و كمیت حفظ دارای رشد بهتری باشد. دقت کنید : غالباً انسان هایی  كه از «تمركزِ» بیشتری برخوردار بوده‌اند، از «موفقیت» بیشتری نیز برخوردار گشته‌اند. »

 اگر كه در برنامه زمانی شما برای حفظ قرآن کریم به علت‌هایی  وقفه ای رخ داد، باید در برنامه زمانی بعدی حتماً آن را جبران كنید و در همین زمان نیز، برنامه از قبلْ تعیین‌شده را اجرا کنید .

به طور مثال، اگر برای خود، برنامه‌ریزی كرده بودید كه در هر روز، یك صفحه از قرآن و مثلاً در روز سه شنبه صفحه ۲۰ را حفظ كنید و به عللی نتوانستید صفحه ۲۰ را در روز سه شنبه حفظ نمایید، باید در روز چهار شنبه، نخست صفحه ۲۰ و سپس صفحه ۲۱ قرآن را حفظ كنید، نه اینكه در روز چهارشنبه به حفظ صفحه ۲۰ و در روز پنج شنبه به حفظ صفحه ۲۱ بپردازید.

در ادامه بخوانید »» چگونه کودکان حافظ قرآن تربیت کنیم ؛ روش‌های حفظ قرآن برای کودکان

برای آن که در برنامه‌ریزی شما برای حفظ قرآن وقفه ای نیفتد و خللی وارد نشود، باید برنامه حفظ قرآن خود را از كارهای اصلی و مهم روزانه خود به حساب اورید تا كار حفظ قرآن شما تحت تاثیر كارهای دیگرتان قرار نگیرد به طوری كه از آن غافل شوید.

از سوی دیگر نیز توجه کنید كه اگر حفظ قرآن کریم را با برنامه‌ریزی درست و منظم انجام دهید، كارهای دیگرتان را تحت‌الشعاع خود قرار نمی‌دهد به طوری كه خیال كنید از كارهای مهم دیگرتان در طول روز باز می‌مانید

 هنگام خواندن و حفظ قرآن ، فاصله چشمان شما با قرآنْ بیش از سی سانتی‌متر باشد تا چشمان شما خسته و آزرده نشود.

 كم حفظ كردن، ولی خوب حفظ كردن از شرایط مهم حفظ قرآن است. برخی از حافظان قران کریم بر حافظه خود سخت می‌گیرند و یک دفعه آیات و معلومات زیادی در آن وارد می‌کنند و چه بسا موفق شوند؛

اما این كار تداوم زیادی ندارد و به تدریج آثار ناراحتی و فراموشی بر آنان آشكار می‌شود و به دست کشیدن از حفظ قرآن می‌انجامد. حفظ آیات باید متناسب بااستعداد فرد  و به اندازه وقتی باشد كه برای آن معین شده است.


در ادامه دو ویدیو درباره حفظ قرآن کریم تماشا کنید

 اشنایی با حافظان قرآن کریم- قسمت اول 

دریافت ویدیو   ادامه این ویدیو ها در کانال انجمن علوم قرآن و حدیث مشاهده کنید

در ادامه مطلب درباره یکی از نوابغ قرآنی می خوانیم ؛ همراه بنیانا باشید 

حنانه خلفی حافظ کل قرآن کریم است. او اکنون هشت‌ساله است و مقام‌های بسیاری را کسب کرده که مهم‌ترین آن‌ها،‌ نفر اول حفظ قرآن در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بوده است.

پدرش می‌گوید: از وقتی مادرش حنانه را باردار بود، برای او قرآن می‌خواندیم. وقتی به دنیا آمد تا سه‌سالگی روی بالشتک‌هایی که قرآن پخش می‌کردند، می‌خوابید. بعد از آن متوجه شدیم که آیات و سوره‌ها را به‌خوبی از حفظ می‌خواند. آیات قرآن از همان نوزادی در ناخودآگاه ذهنش نقش بسته بود. برنامه ریزی دقیقی کردیم و او را به دارالقرآن فرستادیم تا ابتدا روخوانی و روان خوانی قرآن را یاد بگیرد. حنانه 4 ساله بود که دیگر سواد خواندن داشت اما نوشتن را بلد نبود.

آقای خلفی ادامه داد: دوره روخوانی و روان‌خوانی، یک سال طول کشید و پس از آن، حفظ قرآن را شروع کردیم. حنانه توانست در دو سال حافظ کل قرآن شود. البته حفظ او متفاوت است و حالت‌های مختلفی را می‌شود از او پرسید تا به تلاوت آیات بپردازد.

حنانه خلفی با رهبر انقلاب نیز دیداری داشته و به ایشان قول داده است تا به‌زودی ترجمه کل قرآن را یاد بگیرد. او اکنون به ترجمه هفت جزء قرآن مسلط شده است. مادر حنانه درباره توزیع و انتشار فایل‌های صوتی حنانه از رهبر انقلاب کسب اجازه می‌کند که ایشان نیز موافقت می‌کنند. حالا قرار است تا برای اولین بار در کشور، تلاوت کل قرآن توسط یک دختر ایرانی ضبط و توزیع شود.

فیلم زیر بخشی از تواشیح‌خوانی حنانه خلفی در نمازخانه خبرگزاری تسنیم است: 

دانلود ویدیو (15مگابایت) | لینک دوم  | در دیدستان 

شما چه نکاتی را برای حفظ قران کریم رعایت میکنید؟ انها را در بخش نظرات بنویسید تا دیگر دوستان شما هم در دانش شما سهیم شوند


در ادامه بخوانید »» مجمع قاریان و حافظان کرمان بزرگترین مسابقه قرآنی جنوب شرق ایران برای حفظ سوره واقعه را برگزار کرد[+ویدیو]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

21 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
سيد مصطفي حسيني
سيد مصطفي حسيني
8 سال قبل

با سلام
لطفا مرا راهنمايي فرماييد
براي حفظ قران از ابتداي قران شروع كنم سوره حمد وبقره تا آخر
يا از
اخر از جز سي به قبل
يا از سوره ياسين شروع كنم تا آخر بعد از جز يك شروع كنم
با تشكر

سجاد توسلیان
سجاد توسلیان
پاسخ به  سيد مصطفي حسيني
6 سال قبل

نگاه کنید آقای حسینی بهتره که شما ابتدا جزع سی را حفظ کنید و سپس از اول شروع به حفظ قرآن کنید و یک راهکار خوبی هم که برای حفظ جزع سی وجود دارد این که هر سوره را در نماز بخوانیم این روش باعث تثبیت سوره ها در ذهن انسان میشود

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سيد مصطفي حسيني
5 سال قبل

از اخر

یک ایرانی
یک ایرانی
6 سال قبل

سلام
من نوجوانی سیزده ساله هستم که علاقمند به حفظ قرآن هستم.دوست دارم بدانم اگر بخواهم دوساله قرآن را حفظ کنم روزی چند صفحه را باید حفظ کنم؟
با تشکر از شما و سایت خوبتان.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  یک ایرانی
5 سال قبل

سلام اگر دو ساله میخواهید حافظ شوید باید حداقل روزی سه چهارم یک صفحه را حفظ کنید

هدیه رمضانی
هدیه رمضانی
6 سال قبل

با سلام و درود بنده جزء سی را کاملم و در ماه مبارک امسال هم سوره ی یاسین را که قلب قران کریم

هست را حفظ کردم آیا بنده استعداد حفظ کامل کتاب آسمانی را دارم و اگر جواب شما مثبته در ه

مدّت میتوانم به این آرزویم برسم با تشکّر از شما

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  هدیه رمضانی
5 سال قبل

اگر اراده کنید میتوانید

ناشناس
ناشناس
5 سال قبل

شاید بتوانید برسید

علیرضا
علیرضا
5 سال قبل

سلام اگر دو ساله میخواهید حافظ شوید باید حداقل روزی سه چهارم یک صفحه را حفظ کنید

منا
منا
4 سال قبل

سلام میشود روش حفظ حنانه خلفی را توضیح دهید.

ناشناس
ناشناس
4 سال قبل

سلام.منم همینطور.لطفا توضیح دهید.ممنون

ناظر سایت
ناظر سایت
4 سال قبل

سلام . خداقوت . متاسفانه با روش کار ایشون آشنایی نداریم . امیدوارم با جستجوی بیشتر البته در میان اساتید خانم قاری و حافظ قرآن که حضور فعالی در کلاس های تابستانی حفظ قرآن هم دارند بتونید با روش ایشون آشنا بشوید . مشورت با اساتید بهترین کاره . البته شبکه قران سیما هم برنامه های آموزشی خوبی داره و آرشیو برنامه ها روی سایت این شبکه موجود هست . ان شاالله شهادت نصیب تون

پریسا جابری
پریسا جابری
4 سال قبل

سلام علیکم وقتتون بخیر
بنده ۱۳سال دارم وارزوم اینه که حافظ کل قران کریم بشم وکسی رو ندارم که حافظ باشه وکمکم کنه این ارزو واقعا ارادت قلبیه منه که باعث افتخار خودم وخانواده وخویشاوندانم میشه مدیون شما میشم اگر کسی بتونه منو کمکم کنه

سایت بنیانا
سایت بنیانا
پاسخ به  پریسا جابری
4 سال قبل

سلام . سلامت باشید ان شاالله. به شما پیشنهاد ویژه دارم به کلاس‌های قرآن در شهر خودتون مراجعه کنید. سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن و بسیاری از موسسات قرآنی دیگر که حتما یکی دو تا از اون ها در همه شهرها فعالیت دارد حضور دارند. یادگیری و حفظ را باید در کلاس‌های ویژه این کار در مساجد و … دنبال کنید. و هم چنین ائمه جماعت مساجد و… می‌توانند شما را برای پیدا کردن موسسه خوب برای یادگیری در شهرتون راهنمایی کنند. البته سایت هایی هم در فضای مجازی به آموزش قرآن مشغول هستند که با جستجو به آنها میرسید… ادامه متن »

امیرمحمد
امیرمحمد
3 سال قبل

سلام من پسری ده ساله ام و۴جزع از قران را حفظ کنم من قبلا می تونستم روزی ۲ صفحه حفظ‌کنم ولی زیاد تو ذهنم نمی مونه با اینکه روزی پنج شش ساعت قران میخونم برنامه هم دارم ولی وقتی میام قرانو بخونم یک کاری برام پیش میاد‌لطفا مرا راهنمایی کنید

بنیانا
بنیانا
پاسخ به  امیرمحمد
3 سال قبل

سلام . سلامت باشید ان شاالله. اگر بتونید زمان مشخصی رو به حفظ اختصاص بدید و به اطرافیان و خانواده هم اعلام کنید که با شما همکاری کنند. هم چنین با توجه به اینکه سن شما بالا میره ودایره دوستان شما بیشتر میشه باید دوستان خودتون رو با دقت انتخاب کنید. و مزاحمین رو حذف کنید. حداقل تا چند سال آینده سعی کنید سمت عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی نروید……… به شما پیشنهاد ویژه دارم به کلاس‌های قرآن در شهر خودتون مراجعه کنید. همچنین شبکه قرآن سیما برنامه های خوبی برای حافظان در نظر گرفته است که باید ساعت… ادامه متن »

امیرمحمد
امیرمحمد
3 سال قبل

سلام من بااینکه برنامه برای حفظ زمان حوصله رو دارم ولی وقتی میام قرانو بخونم یک کاری برام پیش میاد لطفا بگین چیکار کنم

بنیانا
بنیانا
پاسخ به  امیرمحمد
3 سال قبل

سلام دوباره . بالا هم یک پاسخ کامل نوشتم…. سعی کنید هر روز مطمئن بشید عاملی که در برنامه حفظ شما اختلال ایجاد میکنه رو حذف کنید. اینطوری روز به روز پیشرفت می کنید.

فاطمه ام
فاطمه ام
2 سال قبل

سلام ببخشید لطفا جواب سوالم روبدید ببخشید من جزع سی رو حفظم سوره یس هم حفظم بهترین راه برای حفظ قران چیه که ما بتونیم سریع حفظ کنیم قران رو سوال دیگم اینکه اگه بخوایم توی هشت ماه قران رو حفظ کنیم روزی چند صفحه باید حفظ کنیم

بنیانا
مدیر
پاسخ به  فاطمه ام
2 سال قبل

پیشنهاد میکنیم همین سوالاتی که اینجا ذکر کردین رو جدا جدا درگوگل چستجو کنید. حدود 40 دقیقه زمان بزارید. به مرور از سایت های خبری و عمومی عبور کنید و به سایت هایی میرسید که به صورت تخصصی درباره حفظ قرآن کریم و روش ها و نکات آن مطلب نوشته اند. ان شاالله موفق باشید

فاطمه کارکن
فاطمه کارکن
7 ماه‌ها قبل

سلام من ۱۰ جز رو حفظ کردم و ۳ جز رو تثبیتم روش من برای حفظ با استاد منشاوی و تکرار آیه ها و همچنین بلند خوندن به من کمک کرد تا بتونم به اینجا برسم ببخشید میشه راهکار برای استرس زمان آزمون و خوندن قران برای ازمون چطور باشه رو بگید ؟ لطفا اگر مسابقی بود اطلاع بدید !