دسته‌ها
مقاله

تحصیل در دانشگاه دور از خانواده گامی به سوی تباهی است [ هشت دلیل برای دانشگاه نرفتن ]

مسئله انتخاب رشته برای افرادی که به تازگی دوران دبیرستان خود را پشت سر گذاشته‌اند و می‌خواهند برای شروع مرحله جدید تحصیل در دانشگاه برنامه ریزی کنند اهمیت دارد . در فاصله پایان کنکور سراسری و زمان اعلام نتایج کنکور و فرصت چند روزه انتخاب رشته باید چند نکته را بدانیم .

نکاتی که احتمالاً توسط خانواده یا مشاور به شما گفته نمی‌شود و جای دیگری نمی‌شنوید . نکته اول اینکه نکات این یادداشت به منظور جلوگیری از علم آموزی و پیشرفت نیست چرا که در دین اسلام یادگیری و علم آموزی امری واجب است .

هشت دلیل برای دوری از دانشگاه

اول :

سالهاست که در ایام مختلف جملاتی درباره “ حذف کنکور “” تغییر رویه کنکور “ و… می‌شنویم . در واقع آخرین سالی که چنین اخباری نشنیدیم به یاد نداریم . قبل از کنکور و بعد از کنکور تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین اسباب سودجویی و مال اندوزی  و ثروت اندوزی کتاب فروشی‌ها و انتشارات و مؤسسات آموزشی شده است .

طبیعت هر کسب وکاری است که باید به فکر آینده‌اش باشد و موسسه‌های کنکوری هم با ایجاد جو و حالت و فاز مناسب کار خود سودجویی می‌کنند . آموزش در ایران اساساً درآمدزاست منتها برای افرادی خاص و… 

این جو جامعه روی پدر و مادر تک‌تک دبیرستانی‌ها اثر گذاشته است . تا چه سالی قرار است خبر خودکشی دختر نوجوان بخاطر فشار خانواده بر مسائل درسی را بشنویم  ؟ تا چه سالی قرار است خبر به اعتیاد روی آوردن پسر نوجوان بخاطر فشار ناشی از درس خواندن در ماه‌های کنکوری را بشنویم ؟ 

این جو حاکم بر جامعه موجب یک مارپیچ سکوت شده است و هر فردی که نظری مخالف درباره دانشگاه رفتن داشته باشد با انتقاد دیگران و اطرافیان روبرو می‌شود …  

تحصیل در دانشگاه و خوابگاه دور از خانواده
تحصیل در دانشگاه و خوابگاه دور از خانواده

پدری که اجازه نمی‌دهد در دوران دبیرستان و… دختر بزرگوارش سختی بکشد و راه دور برود چطور اجازه می‌دهد دختر کیلومترها دور تر از خانواده و هر یکی از اقوام در میان جمعی با عقائد متفاوت را ماه‌ها زندگی (فقط زنده بودن ) کند ؟ چه چیزی جز جو جامعه و وضعیت جامعه ممکن است باعث چنین اتفاقی شود 

دوم :

همه راه‌ها از دانشگاه نمی‌گذرد . در واقع اگر برای تحصیل در دانشگاه نرویم همچنان زنده می‌مانیم و خداوند حضرت عزرائیل را برای گرفتن جان ما نمی‌فرستند . جو حاکم بر جامعه باعث شده که نوجوان دبیرستانی برای ادامه زندگی خود راهی جز رفتن به دانشگاه نبیند . بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ در دنیا یا دانشگاه نرفته‌اند یا در میانه راه از ادامه آن انصراف داده‌اند … 

هر سال نزدیک به یک میلیون نوجوان هجده ساله در کنکور یا همان آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند. مغز آن‌ها در طی سال‌ها آموزش مادون متوسط شستشو داده شده است تا باور کنند دانشگاه رفتن تنها گزینه آن‌ها در زندگی است. آن‌ها باور کرده‌اند که اگر دانشگاه نروند زندگیشان تباه می‌شود و دیگر به درد هیچ کس و هیچ چیز نخواهند خورد.

بالاخره گروه باید مقابل این وضعیت ایستادگی کنند . ماه راهی جز گفت و گو نداریم . باید با پدر و مادران که درگیر چنین وضعیتی هستند گفت‌وگو کنیم . باکسی رودربایستی نداشته باشیم . اگر فکر دیگر برای ادامه زندگی داریم آن را با صراحت به خانواده اعلام کنیم و نترسیم 

سوم :

این یادداشت درباره کلیت وضع جامعه ایران است . قطعاً 100 درصدی نیست . ما از واژه همه استفاده نمی‌کنیم . اما اگر شما هم مثل ما بین اطرافیان جستجو کنید قطعاً مواردی مشابه را خواهید یافت و اگر آن فرد نگرانی‌اش از نقض حریم خصوصی را کنار بگذارد و راحت صحبت کند ، شما هم مضرات دور بودن از خانواده و تحصیل 4 ساله دور از هر خانواده و اقوام را درک می‌کنید … 

اگر با خودمان صادق باشیم یا در دبیرستان و … کمی درباره فرهنگ و… مطالعه کرده باشیم حتماً قبول داریم که وضعیت فرهنگی جامعه بسیار بد است . 

در بسیاری از شعبه‌های دانشگاه آزاد که مثل قارچ کثیف سمی رشد کرده‌اند کار به بی حجابی اجباری رسیده است . یعنی شما مجبوری چادر خود را بردارید تا بتوانید در یک آزمون شرکت کنید .

اگر پسر نوجوان مؤمن و مذهبی و نماز خوان وارد دانشگاه آزاد شود و بعد از 4 سال به همان عقیده و وضیعت خارج شود باید برای او جشن بگیری و گلریزان کنیم و … 

از هر (هر ) دانشجویی که سؤال کنید قطعاً چند استاد در دوران تحصیل خود داشته است که 50 درصد زمان کلاس را به اراجیف گویی و تخریب نظام اسلامی اختصاص داده‌اند … اساتیدی که عقیده دارند پیشرفت کشورهای اروپایی بخاطر این بوده که زن و مرد به راحتی با هم دست می‌دهند و لاکن بخاطر این نبوده که اساتید دانشگاه‌های اروپایی تمام زمان کلاس و اضافه تر را به آموزش دادن اختصاص می‌دهند . 

اگر در دانشگاه‌های شهرهای بزرگ به واسطه نظارت‌های بهتر و حراست فعال‌تر فضای وجود چنین افرادی نیست اما بدانید که دانشگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها در تسخیر چنین اساتیدی است . 

به یاد دارم چند سال روزی که بسیج دانشجویی ناحیه شهرما فیلمی از رقص مختلط در کلاس درس را دریافت کرد اما به واسطه اینکه استاد آن کلاس از نزدیکان استاندار بود از خبری کردن و انتقاد کردن از وضعیت خودداری کرد 

از خودمان سؤال کنیم آیا واقعاً لازم است دانشگاه برویم ؟ لازم است در این اوضاع اقتصادی و وضع جامعه هر ترم حداقل {حداقل} 700 هزار تومان به جیب سوراخ دانشگاه آزاد بریزیم ؟ 

چهارم :

سن 19 سالگی یعنی اوج دوران احساسات و تغییرات افراد . فرد که از دبیرستان به قصد تحصیل در دانشگاه خارج می‌شود ، خود را در محیطی می‌یابد که عده‌ای جوان دختر و پسر در بحرانی‌ترین سال‌های عمرشان ازنظر بیولوژیکی در کنار هم «زندگی» می‌کنند. 

در میان کسانی که خیلی‌هایشان نه برای یافتن دانش که برای یافتن دوستان جدید و پر کردن وقت و فرار از روزمرگی و خانه‌نشینی و با گوشه چشمی به یافتن همسر آینده! به دانشگاه آمده‌اند. محیطی بسیار مستعد برای نادیده گرفتن احکام خدا.

مگر وضعیت دبیرستان‌های ایرانی چیست که وضعیت دانشگاه‌ها چه باشد . در سال‌های دبیرستان پرتکرارترین جمله ای که از اطرافیان خود می‌شنیدیم این بود که  “ اصلی‌ترین و تنها وظیفه شما درس خواندن است “ . جمله کاملا اشتباه . 

وقتی در دوران قبل از تحصیل در دانشگاه نو دانشجوی عزیز ما هیچ چیزی درباره دین و مذهب خود نیاموخته و هیچ صفحه ای کتاب غیر درسی نخوانده و حالا میان انبوه شبهات و توهین‌ها قرار می‌گیرد چه می‌کند ؟ 

پسری که اولین بار از طرف دوستانش امل و عقب مانده خوانده می‌شود و از حضور در نماز خانه خودداری می‌کند . دختری که اون رو بخاطر حجابش تمسخر می‌کنند تا موقع ورود به دانشگاه چادرش در کیفش بگذارد ؟ مقصر کیست ؟

پنجم :

قبول دارید کشور و مردم ایرانی دچار مدرک گرایی هستند ؟ شنیده‌اید ایران به تناسب جمعیتش بالاترین تعداد مهندس و … را داراست ؟ از تعداد پزشکان بیکار در تهران و … خبر دارید ؟ چند بار در برنامه‌های صداسیما و حتی از اطرافیان خود شنیده‌اید که فردی بعداً در کاری مرتبط به رشته‌اش مشغول شده باشد ؟ فکر می‌کنید به لطف تلاش‌های دولت محترمه بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ، درب دانشگاه خدمت شما می‌رسند و برگه استخدام را تقدیم خواهند کرد ؟!! ( خب اینطور نیست بردار گرامی و خواهر عزیز ، هر سال بر تعداد بیکارانی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند افزوده می‌شود )

ششم :

چند هفته قبل با دختر عمویم که به تازگی از شهر محل تحصیلش بازگشته بود صحبت می‌کردم . خیلی جالب میان  صحبت‌هایش به شوخی به خوابگاهشان می‌گفت : طویله !!! البته معمولاً افراد حرف‌های مهمشان را در میان شوخی‌ها بیان می‌کنند … 

بسیاری از خوابگاه‌ها توسط خود دانشجویان اداره می‌شود . یعنی چند نفر با هم قرار می‌گذارند که چهار سال با هم زندگی کنند و هزینه خانه را با هم نقسیم کنند . در این موقعیت شما با افرادی هستید که تا دیروز خانواده کارهایشان را انجام می‌دادند و در مدت کوتاهی شما سطح پایین نظم را درک می‌کنید و قرار هم نیست به تنهایی بتوانید اخلاق کسی را تغییر دهید . اینکه کسی را مجبور کنید بیش از حوصله‌اش نظافت کند یا زحمت بکشد با مهربانی یکی دو تا از کارهای شما را انجام دهد برای فیلم‌هاست در خوابگاه‌های واقعی از این خبرها نیست . 

و اگر از خوابگاه‌هایی باشد که تهیه غذا به عهده دانشجویان است تازه معنی غذا را درک می‌کنید ؟ آن لطیف را شنیده‌اید که می‌گوید می دانید دانشجو چیست ؟ دانشجو جانداری افسرده است که از گوجه و تخم مرغ تغذیه می‌کند ؟ 

وقتی قرار باشد کیلومترها دور از خانواده زندگی کنید تازه می‌فهمید وقتی یک تکه مرغ را در آشپزخانه گذاشتید و در غفلت شما کسی آن را می‌خورد یعنی چه حسی دارید … تازه می‌فهمد وقتی می‌خواهید تنهایی چادر مشکی خود را بشویید باید چقدر زحمت بکشید و…. 

شما عزیزان که تا همین چند ماه قبل سرتان در کتاب بود آیا یکبار می‌شد که اخبار دانشگاه‌ها را پیگیری کنید؟ 

منظور اخباری که سایت دانشگاه‌ها منتشر می‌کند نیست . منظور خبرگزاری‌های مستقل دیگر است که از دیدگاه انتقادی به کارهای مسئولین دانشگاه ها نگاه میکنند…

میدانید زمانی که شما دبیرستانی بودید مسولین وزارت خانه‌ها برای خودکشی‌های داخل خوابگاه‌ها پاسخ گو بودند . میدانید یک چسب زخم ساده هم پیدا نمی‌شود چه برسد به جعبه کمک‌های اولیه ؟ میدانید پسران و دخترانی که هر دو ماه یکبار برادر یا خواهر بامادر پدر خود را می‌بینند چه احساسی دارند ؟

اخبار پانسیون‌های شهری را خوانده‌اید ؟ می دانید جهنم بدون امکانات چیست ؟ می دانید حتی کپسول آتش نشانی هم نیست ؟ میدانید اگر کسی مزاحم شود یا یکی از بچه‌های خوابگاه مورد تعرض و تقض حریم خصوصی قرار بگیرید بقیه بچه‌ها از ترس رفتن آبروی خودشون او را مجبور به سکوت می‌کنند ؟ 

مواردی که در بالا گفتم روایت شخصی من از یک سال تحصیلیم دور از خانواده بود . اگر اخبار صنفی خبرگزاری دانشجو (snn.ir ) در دو سال گذشته را بررسی کنید متوجه می‌شود اوضاع از چه قرار است . وقتی خوابگاه شهری بخاطر یک ماه نداشتن کولر اعتصاب می‌کنند یا وقتی ترم هشتمی‌ها روز ورود ترم اولی‌ها سروکله آن‌ها را با آب وصابون میشورند . وقتی هم که مارپیچ سکوت باشد کسی از ترس مورد انتقاد قرار گرفتن به وضعیت موجود اعتراض نمی‌کند … 

هفتم :

سبک زندگی افراد و نو دانشجویان تعیین کننده آینده آن‌هاست . بسیاری از بچه‌های که به تازگی انتخاب رشته کرده وبرای تحصیل به دانشگاه بسیار سطح پایین در 400 کیلومتر دور تر می‌روند ، با دایره دوستان جدید روبرو می‌شود . اخلاق و رفتار دایره دوستان بشدت بر دانشجوی جدید اثر گذار است . تعارف که نداریم ، بسیاری از ما مؤمنین عرفی هستیم ، مسلمان شناسنامه ای هستیم ، اگر در محیط جدید قرار بگیریم شکل افراد آنجا می‌شویم . 

میدانید قرار است برای اینکه مثل بقیه سیگار و قلیان نمی‌کشید مسخره شوید ؟ میدانید چون گناه نمی‌کنید و دوست جنس مخالف ندارید مسخره می‌شوید ؟ میدانید نهاد رهبری در دانشگاه تون ماه تا ماه که یک بازرس قرار است بیایید یک روحانی به خوابگاه شما می‌فرستد تا ماهی یکبار هم نماز جماعت بخوانید ؟ واقعاً قرار است چهار سال زندگی روی یک موکت سوراخ را تحمل کنید تا در دانشگاه دارغوزآباد سفلا تحصیل کنید ؟ چرا آن چهار سال را در دانشگاه شهر خودتان نباشید و بعد از کلاس به خانه عزیز خودتان برنگردید ؟ 

دور بودن از خانواده و اقوام از هر جهتی که حساب کنیم مخالف سبک زندگی اسلامی ایرانی است . یعنی ماه تا ماه به صورت پدر و مادر عزیزتان نگاه نکنید و ماه تا ماه به دیدار اقوام نروید و ثواب نبرید ؟ 

هشتم :

و نکته پایانی اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا هرکسی دنبال علاقه مندی خودش میره . اما تو کشورهای عقب افتاده همه چی با مدرک سنجیده میشه و هزاران هزاران افرادی که فارغ اتحصیل میشن و در رشته غیر مرتبط شروع به کار میکنن.. 

این روزها میشه همه علوم ، بله همه علوم رو در اینترنت یاد گرفت . خیلی هاشون مدرک خیلی معتبری هم میدن که ایرانی هم هستند . حتی اگر مدرکی هم ندهند باز هم بیشتر از تحصیل در دانشگاه علم یاد می‌گیری . علم علمه و یادگرفتنش در زمان آسایش و راحتی روی اینترنت با زمان سختی در دانشکاه دور از خانواده فرقی نداره . اینقدر اینترنت حضورش رشد کرده که با استفاده از همین سرچ و جستجو ، کلی منابع می‌شه پیدا کرد که اصولاً ده سال دیگه هم وارد دانشگاه‌های ما نمی‌شه برای تدریس. حتی کتاب‌هایی که در شعبه دارغوزآبادسفلا دانشگاه آزاد می‌خوانید مطالبش مال 15 سال قبل هست و…. 

بهترین درس‌ها و مدرس‌ها اصولاً در فضای اینترنت قابل دستیابی هستند. اصولاً توی تحصیل در دانشگاه به خصوص در حوزه‌های علوم انسانی، خبر خاصی نیست. رشته‌های مهندسی در ایران هم خیلی دچار مشکل قدیمی بودن هستن …وضیعت طوری است که گویی مولفین کتاب ها دور هم نشسته اند و تصمیم گرفته اند کتاب را طوری تدوین کنند که مطالبش قدیمی باشد و حتی المقدور در زندگی و کار فایده نداشته باشد ، بعد از این تصمیم گیری کتاب را نوشته اند… 


چند مطلب مرتبط

در ادامه مطلب لینک چند مطلب مرتبط را می‌نویسم و تقاضا دارم که حتماً آن‌ها را بخوانید »» 

انتخاب رشته و مشکلات دختران دانشجو دور از خانواده

گزارشی از وضعیت خوابگاه های دانشجویی و پانسوین های شهری [مثل جهنم بدون امکانات]

۳۰ کار که به جای دانشگاه رفتن یا مسافرکشی میتوان انجام داد[کتابچه]

مشکلات فرهنگی دانشگاه ها از کجا آب می خورد ؟

چرا دانشگاه های آمریکا با برهنگی به پیشرفت رسیدند؟

روز دانشجو برای جهل جویان است یا دانشجویان ؟

یادداشت دانشجویی : سوگنامه‌ای برای حیا!

ازدواج باید دبیرستانی باشد ؛ازدواج دانشجویی غلط است


در ادامه مطلب چند سایت آموزش مجازی و اینترنتی را به شما معرفی می‌کنم »»»  

مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان

این وب سایت به صورت بیست و چهار ساعته هر گونه خدمات پیرو آموزش به دانشجویان را ارائه می دهد.

آموزش ها به صورت رایگان صورت می گیرد و به راحتی می توانید گواهی آموزشی دریافت کنید.

برترین اساتید داخلی و خارجی برجسته ترین مسائل روز از قبیل مسائل فرهنگی، سیاسی، هنری و اجتماعی را ارائه می دهند.

مرکز آموزش مجازی این قابلیت را دارد که به کلیه افراد از جمله اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی خدمات مختص به حرفه و رشته آن ها را ارائه دهد.

این سایت معتبر در حال حاضر یکی از بزرگ ترین سامانه های آموزش مجازی در کشور شناخته شده است.

وب سایت آموزش مجازی از سه قسمت عمده اخبار، دروس و اساتید تشکیل شده است. دعوت میکنیم از این سایت بازدید کنید 

لینک سایت »» 

http://ec.nahad.ir

سایت فرانش 

تا به حال شده که برای یاد گرفتن یه مهارت جدید که بتونی با اون کار خاصی بکنی، شغلی بگیری، یا پروژه‌ای انجام بدی، بین انواع کلاس‌ها و کتاب‌ها و سی‌دی‌هایی که واقعا نمی‌شه اطمینان کرد چه محتوایی دارن و چقدر به کار آدم میان سردرگم شده باشی؟ بله، ما هم خودمون این سردرگمی رو قبلا کشیدیم.

ایراد از اینجا است که این درس‌های دانشگاهی، این کلاس‌ها و کتاب‌های تئوری، واقعا آدم رو برای کار عملی در دنیای واقعی آماده نمی‌کنه. توی خیلی از رشته‌ها، به خصوص اونهایی که با کامپیوتر و نرم‌افزارها و زبان‌های حرفه‌ای و کسب  و کار سروکار دارن، این «آموخته‌ها» با مهارت لازم برای انجام یه کار فاصله داره.

و ما برای همین اینجاییم. تیم جوان و پرانرژی فرانش که اومدیم تا این راه و رسم رو عوض کنیم، تا این شکاف بین دانشگاه و بازار کار رو پل بزنیم. تا آدم‌هایی که کاری رو بلدن و مهارتی دارن رو پیدا کنیم و بیاریم تا مهارت خودشون رو به دیگران منتقل کنن. تا یه راه خیلی راحت بسازیم که هر کسی از هر جایی بتونه بدون احتیاج به کلاس‌های حضوری پرخرج و کتاب‌های سنگین، یه یادگیری واقعی و باکیفیت رو تجربه کنه، و مهارتی که توی زندگی و کارش لازم داره رو از آدم‌های کاربلد یاد بگیره، و اون آدم‌های کاربلد هم بتونن دانش‌ خودشون رو به کاربران یاد بدن و از این راه به درآمد خوبی برسن.

سایت فرانش »» 

https://faranesh.com/

سایت فرادرس

هدف فرادرس ایجاد دسترسی آسان، همیشگی و همگانی به دانش آکادمیک و تخصصی می باشد.

گستره مخاطبین فرادرس

فرادرس هم اکنون این افتخار را دارد که به عنوان بزرگترین دانشگاه آنلاین ایران، ناب ترین آموزش ها را به بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی عضو خود از سراسر جهان، ارایه نماید. امروزه فرادرس نه تنها، دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور های مختلف را به عنوان «دانشجوی فرادرس» با خود دارد، بلکه دانشجویانی از کشور های افغانستان، تاجیکستان، عراق (و اقلیم کردستان) به عنوان دانشجویان غیر ایرانی فرادرس، از آموزش های علمی و دانشگاهی آن، بهره می برند. دانشجویان فرادرس هم اکنون در هر ۶ ماه، بیش از یک میلیون ساعت مطالعه دانشگاهی توسط دروس فرادرس دارند.

آرمان فرادرس

ما اعتقاد داریم که دانش ماندگار ترین ابزار تغییر است و می خواهیم با تمرکز بر گسترش سطوح آموزش دانشگاهی، نقش خود را در مسیر تغییر بازی کنیم. فرادرس همان دانش دانشگاهی در دسترس همگان است و هدف ما رسیدن به روزی است که دانش دانشگاهی بدون واسطه، در دسترس همگان باشد. ما خود را آغاز پایان آموزش سنتی در ایران و اولین قدم های شروع تعریف آینده از آموزش دانشگاهی می دانیم و این را نه تنها ما که تمام بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی دانشگاه آنلاین فرادرس باورمند هستند.

فرادرس نسخه آینده دانشگاهها در ایران را تعریف خواهد کرد.

لینک سایت فرادرس ( دعوت میکنیم از این سایت بازدید کنید :  https://faradars.org

سایت دانشجویار

دانشجو یار در رده سومین سایت معتبر داخلی قرار دارد. این وب سایت تنها برای ارائه محتوا دروس راه اندازی نشده است.

یکی از مزایای مهم سایت دانشجو یار سوق دادن نیروی کار به سمت بازار کار پس از اتمام  دورهای آموزشی است.

این سایت از بخش های متنوعی تشکیل شده برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

لینک این سایت »» https://www.daneshjooyar.com/ 

آموزش مجازی پارس

بدون تردید بهره گیری از آموزش به صورت مجازی علاوه بر صرفه جویی در زمان کارایی عملکرد شما را نیز بالا خواهد برد.

این مرکز آموزشی در شهر اصفهان فعالیت خود را در سال 1388 آغاز کرده است.

ایده های اولیه این مرکز بر اساس نظرات فنی کارشان دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دانشگاه اشتنبایس برلین آلمان صورت پذیرفته است.

https://elearnpars.org/

 بنیاد آموزش مجازی و الکترونیک ایرانیان

وب سایت آموزش مجازی بنیاد در اصفهان کار خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر با گسترش پایگاه های خود با سایر کشورها به راحتی می توان گفت یکی از برگزیده ترین سایت های آموزشی به صورت مجازی به شمار می رود.

در حال حاضر نحوه آموزش در کشور در حال تغیر کردن است و بنیاد یکی از این تغییرات اساسی به شمار می رود.

این وب سایت به شما این امکان را می دهد با بهره گیری از محتوا مخصوص به آموزش به اخذ گواهی نامه های معتبر بپردازید.

https://iranelearn.com/

مرکز آموزش مجازی خواهران حوزه علمیه 

این مرکز اینترنتی دروس حوزه علیمه را بر بستر اینترنت ارائه میدهد . برخی از دست آوردهای این مرکز و سایت اینترنتی در سال گذشته به شرح زیر است »»

توليد محتواي مجازي دروس مختلف براي دو مقطع سطح دو و سه ؛ تاکنون بيش از 6000 جلسه مجازي درسي با استفاده از تکنولوژي آموزشي با فرمت‌هايHTML ، FLASH، Power point در قالب استاندارد  Scorm توليد شده است؛

تدوين آيين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي آموزش غيرحضوري؛

اجراي سه رشته تحصيلي فقه و اصول، تفسير و علوم قرآني و تاريخ اسلام در سطح سه  به صورت مجازي و مکاتبه‌اي براي 2000 طلبه؛

ارائه دروس غيرحضوري سطح دو براي 1000 طلبه؛

برگزاري کلاس‌هاي رفع اشکال در طول نيمسال براي طلاب سطح دو و سطح سه؛

تعامل با بيش از 160 واحد آموزشي جهت هماهنگي و رسيدگي به امورآموزشي طلاب غيرحضوري؛

ضبط، اصلاح و تدوين بيش از 6000 جلسه درسي با زمان تقريبي 180،000 دقيقه؛

ايجاد وب‌گاه با محتواي آموزشي ـ فرهنگي براي پاسخگويي مناسب به نيازهاي فرهنگي طلاب؛

لینک وب سایت http://vu.whc.ir/

حوزه مجازی مهندس طلبه »» 

وبسایت حوزه علمیه «مهندس طلبه» نیز از جمله دیگر حوزه‌هایی است که به صورت مستقل اقدام به جذب طلبه دانشجو می‌کند. آنطور که در صفحه اول این سایت آمده است: «از اهداف حوزه مجازی مهندس طلبه،امکان تحصیل دروس دینی در کنار دروس دانشگاهی می‌باشد،که محصل محترم می‌تواند با صرف روزانه یک ساعت وقت، به یادگیری دروس حوزوی در کنار دروس دانشگاهی بپردازد.»

دعوت میکنم از این سایت بازدید کنید : http://onlinehawzah.com

بدون تردید با دنیای گسترده آموزش مجازی دیگر کمتر کسی برای کسب گواهینامه های معتبر ساعت ها وقت خود را در کلاس های حضوری به سر خواهد برد.

شما در کمترین زمان ممکن به صورت غیر حضوری دوره مربوط به حرفه خود را سپری می کنید و با شرکت در آزمون های آنلاین موفق به کسب گواهی نامه در حوزه کاری خود خواهید شد.

در ادامه مطلب چند سایت خارجی را معرفی میکنیم »» 

UDEMY

در اینجا واحد‌های تحصیلی، بدون محدودیت زمانی و بر اساس کنفرانس‌های کوتاه، سمینارهای اینترنتی و اسلایدهای پرزانته عرضه می‌شوند. برخی واحدها آزاد هستند. اما برای واحدهای پیشرفته یا طولانی مدت، باید هزینه‌ پرداخت کنید. یکی از امتیازهای سایت udemy در این است که هزینه‌ها بر اساس واحدها حساب می‌شوند.

یودمی یکی از چندین نام مشهور در راستای افزایش آموخته‌های شما از طریق صدها دوره‌ آموزشی مصور است که مطالب آن توسط کارشناسان تدریس می‌شود. نزدیک به ۱۰٫۰۰۰ دوره آموزشی برای طیف وسیعی از گروه‌ها شامل تکنولوژی، عکاسی، یوگا و بسیاری موارد دیگر را پوشش می‌دهد. Udemy از زمان شروع به کارش به موفقیت‌های مهم و بزرگ تجاری دست یافته و در سال گذشته، اپلیکیشنی برای iOS و اندروید نیز ارائه داده که به شما اجازه آموزش در تبلت و پلتفرم‌های هوشمند دیگر را می‌دهد.

https://www.udemy.com/

edX

اگر امکان دسترسی به دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر دنیا برای شما وجود ندارد و یا توانایی پرداخت شهریه‌های سنگین مقرر شده از سوی آن‌ها را ندارید edX به کمک شما خواهد آمد تا از طریق اینترنت امکان تعامل با دانشگاه‌های مختلف دنیا را داشته باشید. این خدمات در قالب پلتفرم‌های رایگان و پولی امکان استفاده از محتویات و یا حتی دریافت گواهی و مدرک را برای شما فراهم خواهند کرد.

https://www.edx.org/

Coursera

این سرویس نیز عملکردی مشابه با edX داشته اما از تنوع متفاوتی از دروس و انستیتوها به عنوان پایگاه داده‌ای خود بهره می‌برد. در حال حاضر چیزی در حدود 17 میلیون فراگیر از بیش از 1500 برنامه آموزشی آنلاین این وب‌سایت استفاده می‌کنند.

https://www.coursera.org/

Lynda

Lynda یکی از پلتفرم‌های کارآمد برای یادگیری مهارت‌های مختلف است که در قالب ثبت‌نام با پرداخت ماهیانه 24 دلار، دسترسی به تمامی دروس و مطالب آموزشی موجود در پایگاه داده‌ای خود را برای شما میسر می‌سازد. این سرویس ده روز استفاده آموزشی را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. 

http://www.lynda.com/

می توانید با جستجو بسیاری از دوره ها و مطالب سایت های آموزشی انگلیسی در سایت های ایرانی و با زیرنویس فارسی و … پیدا کنید


عکس نوشته های مرتبط با این مقاله جهت نشر در شبکه های اجتماعی در این صفحه (لینک) در دسترس شماست

در ادامه بخوانید »» شهید محسن حججی در کدام گروه فرهنگی فعالیت داشت ؟ + ویدیو

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات