دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

چرا نزدیک سحر برای خواندن نماز شب انتخاب شده است ؟


فضیلت سحرخیزی و نماز شب

باید توجه داشت که وقت سحر، وقت بسیار مبارکی است، وقت تهجد و عبادت خدا است. وقت انس گرفتن با محبوب حقیقی در خلوت شب است.

وقتی است که پیشوایان معصوم اسلام (سلام‌الله علیه‌ام) مسلمانان را به بیداری و تهجد در آن ترغیب می‌نمودند، وقتی است که علمای بزرگ و صالحان روزگار همیشه در آن وقت از خواب برمی‌خاستند و در پیشگاه حضرت حق به نمازخواندن و تلاوت قرآن و استغفار می‌پرداختند و حل مشکلات زندگی و قضای حوایج مهم خود را در این ساعت از ذات مقدّس حق تعالی می‌خواستند و به مقصود می‌رسیدند. در ادامه مطلب همراه سایت بنیانا باشید

خواندن نماز شب

خداوند در دو جای قرآن، کسانی را که در سحرگاهان به استغفار می‌پردازند و از خداوند کریم و رحیم بخشایش گناهان خود را می‌خواهند مورد تمجید قرار داده است.

(وقت سحر، آخرین قسمت از یک ششم شب می‌باشد. هر چند وقت خواندن نماز شب از نصف شب به بعد آغاز می‌شود و تا طلوع فجر ادامه پیدا می‌کند، ولی هر چه به طلوع فجر نزدیک‌تر باشد، ثواب بیشتری دارد).

در روایات آمده است که خداوند متعال، هنگام سحر درهای آسمان‌ها را می‌گشاید و مقرّبان به درگاه خداوند آیند و تسبیح و تحلیل و تکبیرگویند و نغمات ذکر ایشان عالم قدس را بگیرد و در این ساعت است که خداوند هر حاجتی از او خواسته شود اجابت می‌کند و وقت انتشار برکات بر زمین است و آنگاه که نسیم سحر از مطلع خویش عاشق وار نفس سرد بر آرد، آن ساعت

درهای بهشت باز شود و آن باد سحرگاهی با آن لطافت و راحت و لذت از جانب بهشت عَدَن روان باشد.

از داوود پیغمبر پرسیدند: کدام وقت شب فضیلت بیشتر دارد؟ گفت: ندانم لیکن دانم که وقت سحر، عرش مجید به جنبش درآید.

محمد مصطفی (ص) را فرمان آمد که‌ای محمد: مقام شفاعت در قیامت مقامی بزرگوار و مقامی محمود و تو را مسلم است و راهش این است که به شب برخیزی و نماز کنی. ای محمد، اگر خشنودی ما خواهی، روز را به رسالت بگذران و اگر «مقام محمود» خواهی، شب را به عبادت گذران و نماز شب کن

از این آیه برمی‌آید که خواندن نماز شب بر پیامبر واجب بوده است و این به خاطر نتیجه‌ای است که به دنبال دارد. یعنی خدا او را به مقام محمود مبعوث می‌کند. مقام محمود، مقام بسیار برجسته‌ای است که ستایش همگان را بر می‌انگیزد.

از این رو در روایات آمده که همان مقام «شفاعت کبری» است. زیرا همه خلایق به خاطر آنکه پیامبر بزرگ‌ترین شفیع در عالم آخرت است، او را حمد می‌کند. اما خواندن نماز شب برای همه مفید است.

و نیز گفته‌اند که اول شب، منادی ندا کند که پرستندگان خدا برخیزید و عبادت کنید. نیمه شب ندا کند: ای مطیعان برخیزید و خدا را یاد کنید و هنگام سحر ندا کند:

آمرزش خواهان کجایند که استغفار کنند؟ 

پس خوشا به حال کسانی که به وقت سحر استغفار کنند و شراب مهر به جام عشق در آن وقت بنوشند که خداوند فرموده: محبوب‌ترین مردم نزد من کسانی هستند که هنگام سحر از من آمرزش خواهند.

انسان با تداوم نماز شب و تهجد و عبادتهای شبانه، می‏تواند به مقامی از کمال و صفای نفس و قرب به خدا برسد که چشم و گوش و دست خدایی پیدا کند (جز حق نبیند، جز حق نشنود و جز حق، عمل نکند) و به آنجا برسد که هر دعایی کند، مستجاب گردد.

تهجد عبارت است از شب زنده‌داری و به ذکر و مناجات و استغفار پرداختن و مؤاخذه نفس.

کسانی که در مقامات علمی و معنوی و دینی به جایی رسیده‌اند، از سحرخیزها بوده‌اند. در سحر، آمادگی فکری و روحی و امکان ارتباط باخدا بیشتر است.

هر گنج سعادت که خداداد به حافظ *** از یمن دعای شب و ورد سحری بود

حتما بخوانید »» راهنمای آسان خواندن نماز شب [ +ویدیو آموزش ]


خواندن مطلب در تلگرام

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات