دسته‌ها
رسانه ملی

صداوسیما نمیخواهد سریالی درباره حضرت زینب سلام الله علیها ساخته شود [ مصاحبه با ضیاءالدین دری ]

ضیاءالدین دری اولین فیلمسازی است که طرح ساخت سریال حضرت زینب(س) را سال‌ها پیش به رسانه ملی ارائه داده ولی این سازمان هنوز اراده‌ای برای ساخت این سریال از خود نشان نداده است.

دری در گفت‌وگو با «جوان» درباره اینکه چرا سریال حضرت زینب (س) پس از این همه سال ساخته نشده است، می‌گوید: دوستان در صداوسیما رغبتی نشان نمی‌دهند یا شاید هم دوست ندارند ما بسازیم و قصد دارند بدهند فرد دیگری بسازد.

امیدوارم این سریال به هر حال چه به دست من یا دیگری ساخته شود، چون نزدیک 40سال است که در کشور ما انقلاب اسلامی شده و هر ساله رقم‌های زیادی در سینما و تلویزیون کشور از جیب مردم هزینه می‌شود.

اما درباره یکی از استوانه‌های دین اسلام و مذهب شیعه که نقش بی‌بدیلی در زنده ماندن اسلام در مقطعی مهم از تاریخ ایفا کرده هنوز هیچ فیلم یا سریالی ساخته نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید عمدی در این مسئله باشد،اینگونه پاسخ می‌دهد: «من از عمدی بودن مسئله بی‌اطلاعم، کسی را هم متهم نمی‌کنم، دوست هم ندارم اظهارنظری کنم که به کسی بربخورد ولی همین‌قدر می‌گویم که برایم خیلی عجیب است که این سریال ساخته نمی‌شود. چون حضرت زینب(س) فردی معمولی نیست. این شخصیت برای زنان و دختران ما الگویی بی‌بدیل هستند.»

   

ساخت سریال حضرت زینب(س) اولویت رسانه ملی نیست!

 

دری در ادامه به این اشاره می‌کند که سریال حضرت زینب(س) احتمالاً جزو اولویت‌های رسانه ملی نیست و این سازمان اولویت‌های دیگری را برای خود تعریف کرده‌است؛ اولویت‌هایی که به گفته او حتماً برای آنها توجیهاتی هم دارند که ما نمی‌دانیم.

وی به این هم اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد دوستان دوست ندارند او سریال را بسازد، چون شنیده که چند نفر دیگر هم برای ساخت این سریال ابراز تمایل کرده‌اند.

کارگردان سریال کیف انگلیسی سال گذشته در همین ایام در گفت‌وگو با «جوان» به این اشاره کرده بود که «سینمای ایران درباره زن مسلمان مسئولانه عمل نکرده است. انقلاب اسلامی در آستانه 40 سالگی است،اما سینمای ایران هنوز ذره‌ای از دین خود را به بسیاری از مفاهیم ناب که در خون جامعه ایرانی جریان دارد، ادا نکرده است.»

او با بیان اینکه متأسفانه سینما و تلویزیون ما با غفلت از شخصیت‌های زن بزرگ تاریخ اسلام مخاطب چند ده میلیونی که ارادت خود را به این بزرگان در مقاطع حساس و مختلف به شکل عملی نشان داده، نادیده گرفته‌است،گفت: انقلاب اسلامی استقرار و بقای خود را مدیون خانم‌هاست و زنان ایرانی آموزه‌های خود را از زنان بزرگ اسلام اخذ کرده‌اند.

 

زنان تا زمانی که به خیابان نیامدند، انقلاب اسلامی پیروز نشد. مادران شهدای ما سختی و مشقت از دست دادن فرزندان رشیدشان را با یاد ایثارگری‌های زینب کبری(س) تحمل کرده‌اند و اگر این شناخت و آگاهی وجود نداشت، انقلاب اسلامی از استحکام فعلی برخوردار نبود.

  

یک تکلیف هنری

آقای دری ساخت سریال حضرت زینب (س) را تکلیفی دانسته بود که سینمای ایران آن را فراموش کرده است.

سینما و تلویزیون ایران در این‌باره دچار غفلت و کم‌کاری بوده‌است، ما موظفیم درباره چهره‌ای که زنان رشید و فداکار ایران همواره در طول تاریخ از او الگو گرفته و مصائب خود را با او می‌سنجند و با تأسی از او اینطور پای انقلاب و ولی فقیه ایستاده‌اند، مسئولانه به میدان بیاییم و آثاری فاخر تولید کنیم و البته این کار دشواری است.

وی با بیان اینکه متأسفانه مدیران ما در اولویت‌بندی‌ها هم دچار اشتباهاتی می‌شوند، گفته بود: نسل جوان ما مختار سقفی را بیشتر از حضرت معصومه(س) می‌شناسد.

 در اواخر دوره آقای ضرغامی پیشنهاد ساخت سریالی درباره حضرت زینب (س) از سوی شبکه 3سیما به من شد و من طرح تولید یک سریال 13 قسمتی را ارائه دادم،اما پس از مدتی که زمزمه‌های تغییر مدیریتی مطرح شد، ترجیح دادند برای پیشگیری از بار شدن تعهدات تازه به مدیران جدید، مسئله را مسکوت بگذارند.

 

آقای دری از این هم سخن گفته بود که سه سال پیش از سوی علیرضا رضاداد، مدیر سینمایی دولت یازدهم پیشنهاد ساخت سریالی درباره حضرت زینب (س) دریافت کرده است و او در مقابل طرحی را ارائه داده که نگارش فیلمنامه و تحقیقات آن یک سال برآورد شد، اما رقم پیشنهادی بنیاد فارابی برای نگارش آنقدر کم بوده که قید ساخت سریال را زده است.

   

نباید نقش زنان را نادیده بگیریم

آقای دری در پاسخ به این سؤال که چرا برخلاف هالیوود در ایران جایگاه نویسنده متن سینمایی و فیلمنامه و تأثیر آن در کیفیت فیلم شناخته نشده و تهیه‌کننده‌ها حاضر نیستند هزینه‌ای مناسب در این باره ارائه بدهند، می‌گوید: متأسفانه دستمزدهایی که برای فیلمنامه می‌دهند، پایین است.

 در امریکا بین 5 تا 10 درصد کل برآورد فیلم‌ها را به نویسنده اختصاص می‌دهند و نقطه قوت فیلم‌هایشان هم در وهله اول روی فیلمنامه تمرکز دارد ولی در ایران متوجه نیستند که متن چقدر اهمیت دارد.

دری با بیان اینکه سریال‌های طولانی مثلاً 100 قسمتی می‌تواند استودیویی ساخته شود تا هزینه‌ها کاهش یابد، توضیح داد: من برای ساخت سریال حضرت زینب(س) پیشنهاد 13 قسمت را دادم. به نظرم قصه سریالی چون مختار هم همین مقدار بود، ولی چون مدیران توجیه مالی را در نظر گرفته بودند، میرباقری مجبور بوده کار را وسعت بدهد و البته خوب هم از عهده آن برآمده بود و در جذب مخاطب موفق عمل کرد.

این فیلمساز با اشاره به اینکه دوران آزمون و خطا در سریال‌سازی تاریخی ما تمام شده و الان دیگر زمان تجربه‌آموزی نیست، می‌افزاید: رقیبی چون شبکه های ماهواره بیکار ننشسته و به مردم خوراک می‌دهد.

من مشکلات مالی و بودجه را می‌دانم. خیلی سال‌ها پیش پیشنهاد ساخت سریالی درباره عاشورا را به صداوسیما مطرح کردم که بعدها تلویزیون جور دیگری آن را ساخت. ما نمی‌توانیم نسبت به برخی شخصیت‌ها بی‌اعتنا باشیم.

حضرات زینب (س) و معصومه(س) از این زمره هستند به ویژه اینکه ما نباید زنان و نقش آنها را نادیده بگیریم.

نویسنده : جواد محرمی

[su_note]

در ادامه بخوانید »» عکس های حرم حضرت زینب سلام الله علیها

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات