دسته‌ها
حجاب و عفاف

پشت پرده حمایت اردوغان از حجاب چیست ؟[بررسی سیاست‌های ترکیه]

ترکیه کشوری است که نظام حکومتی آن بر مبنای سکولاریسم اداره می شود؛ یعنی هرکس به فراخور دینی که دارد می تواند در جامعه حضور داشته باشد اما امور دینی خود را هرگز به آیین حکومت داری نباید تسری دهد.

 

انتشار خبر حمایت رجب طیب اردوغان از حجاب زنان اروپایی و نقد به برخورد این حاکمیت ها با زنان محجبه مسلمان از سوی او تعجب اذهان عمومی را در پی داشت.

 

چرا اردوغان واقعا به عنوان رئیس جمهور یک کشور سکولار  که تا همین چند وقت پیش سودای پیوستن به اتحادیه اروپا و اروپایی شدن داشت اکنون دغدغه زنان محجبه اروپایی را دارد؟!!

 

پاسخ این پرسش ها را باید در سیاست ورزی های ترکیه یافت:

 

این کشور با اتخاذ رویکرد تأسیس امپراتوری نوین عثمانی در لایه های حکومتی خود در پی الگوسازی برای کشورهای مسلمان است، این رویکرد به دلیل نقش فعال ایران در منطقه غرب آسیا و تأثیر ایدئولوژیک انقلاب اسلامی مدنظر سیاستمداران فرهنگی ترکیه قرار گرفته است

 

ترس از این تأثیر سبب ارائه الگو شده است از سوی دیگر بعد از کودتای مشکوک و خلق الساعه ترکیه، اردوغان به دنبال دستیابی به پایگاه اجتماعی در میان مردمی است که عموما مسلمان هستند و حجاب به عنوان یکی از مظاهر دین اسلام مورد پذیرش همگان است .

این مهم باعث شده تا وی در داخل نیز برای کسب این پایگاه تلاش کند، وگرنه اصولا کشوری با ماهیت حاکمیت ترکیه نیازی به حمایت از حجاب ندارد

 

این مهم را البته در حوادث مرتبط با مسلمانان روهینگیایی نیز می توان دید حضور همسر وی و پسرش در میان آوارگان مسلمان تقویت کننده فرضیه الگوسازی برای سایر کشورهای مسلمان و مسلمین جهان است.

 

اگر در این شرایط ما قادر به تثبیت الگوی اصیل ایرانی اسلامی زن محجبه مسلمان نباشیم در این حوزه به ویژه در منطقه غرب آسیا میدان را به سادگی به ترکیه خواهیم سپرد. 

کشوری که خودش از حامیان پنهان تروریسم داعش است که اکنون غرب را واداشته تا به بهانه برقع پوشی زنان و ترس از اینکه مبادا آنها وابستگان داعش باشند با بانوان محجبه  ساکن در این کشورها مقابله سلبی کند.

 

[su_note]

هم‌چنین بخوانید »» 

حریم من حجاب من در جشن ها [بخش هفتم و نهایی]

دانلود مستند محیط امن ,درباره استراحتگاه دانشجویان دختر و حجاب دانش‌آموزان 

سفر ترکیه نروید , دیگر امن نیست

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات