دسته‌ها
نوجوانیا

موتورهای جستجو برای بچه‌ها و نوجوانان بدون مطالب غیراخلاقی

این روزها می توانید بگویید که فرزندان ما اطلاعات کافی از وب و اینترنت دارند و تا حدودی با ویژگی های این فضا آشنا هستند. با کمی کمک پدر و مادر ، آنها به راحتی می توانند اصول اولیه جستجو را درک کرده و بیاموزند.

موتورهای جستجوی معمول وب به کودکان کم سن و سال همچون بزرگسالان خدمات می دهند. اما حتی در موتورهای جستجویی که فیلترهای میانه رو اعمال می شود، برخی از مطالب و محتوا ممکن است مناسب برای این ذهن های راحت تاثیر پذیر مناسب نباشد.

مرور و نمایش محتوای مناسب و مطابق با اصول اخلاقی شاید اصلی ترین دلیل برای استفاده از موتور های جستجوی به طور خاص طراحی شده برای بچه ها باشد. دلیل بعدی استفاده از این موتور های جستجو شکل ظاهری آنهاست که بیشتر با روحیات کودکان یا نوجوانان مطابقت دارد.

بی شک اجازه دادن به بچه ها برای استفاده و اجرای نتایج جستجو در وب با استفاده از یک موتور جستجو ویژه بچه ها به کاهش بار نگرانی ذهنی پدر و مادر در مورد امنیت کودکان در فضای مجازی کمک شایانی می کنند.

البته ، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر جستجویی برای کودک امن باشد، اما در وب سایت هایی که در زیر به معرفی آنها می پردازیم احتمال اینکه محتوای نمایش داده شده به کودک از مطالب ضد اخلاقی یا جاسوسی و هرزه نگاری دور تر باشد بیشتر است.

گذشته از این، شما می توانید با دستکاری تنظیمات هر موتور جستجو که هر ابزار جستجویی دارای آن است به این امر کمک بیشتری کنید. از طرف دیگر شما می توانید از منابع جستجوی این ۱۰ پایگاه برای آموزش بیشتر در مورد مسائل امنیتی گشت و گذار کودک در فضای مجازی استفاده نمایید. برای معرفی موتورهای جستجو برای بچه‌ها و نوجوانان بدون مطالب غیراخلاقی همراه ما باشید

سایت Boolify

                                              

کودکان و نوجوانان قرار نیست استفاده از عملگرهای بولی  (Boolean operators) در جستجو را بدانند. سایت Boolify با فراهم آوردن اپراتورها به شکل قطعات پازل مانند رنگارنگ این عمل جستجو را آسانتر کرده. همه کاری که کودک شما باید انجام دهد این است آنها را به مرکز صفحه بکشید و عبارت مورد جستجو را  با این قطعات بسازید.

به عنوان مثال ، کشیدن قطعه‘Word’   برای وارد کردن کلمه کلیدی جستجو ، و سپس اصلاح آن توسط کشیدن قطعات دیگر مثل ‘And’, ‘Or’, ‘Not’ و غیره به آن ترکیب جستجو را می سازد.

سایت Quintura for Kids

Quintura for Kids توسط یاهو پشتیبانی و اداره می گردد. این سایت، جستجوی تصویر جالبی را با استفاده از کلمه کلیدی به کاربر نمایش میدهد. کافیست کودک شما کار جستجو  را با وارد کردن کلمه کلیدی در جعبه متن شروع  کرده و سپس آن را با هر یک از کلمات کلیدی که موتور جستجو به او نمایش می دهد  تغییر یا اصلاح نماید.

Quintura  در هر صفحه ۵ نتیجه نمایش می دهد. ممکن است به این موضوع تاکنون توجه نکرده باشید اما کلیک کردن بر روی آیکون های اطراف، شما را به ۵ دسته جستجو از پیش تعیین شده هدایت می کند: موسیقی ، تاریخ ، حیوانات ، ورزشی ( تفریح و سرگرمی) و بازی.

سایت KidRex

موتورهای جستجو برای بچه‌ها و نوجوانان بدون مطالب غیراخلاقی
موتورهای جستجو برای بچه‌ها و نوجوانان بدون مطالب غیراخلاقی

وب سایتKidRex  در واقع موتور جستجوی سفارشی گوگل برای بچه ها است. محیط صفحه اصلی درست مثل نقاشی مداد رنگی یا مدادشمعی کودکانه است (با یک دایناسور محافظ!).این موتور جستجو از شیوه های جستجوی اخلاقی و امن استفاده می کند و سعی در نمایش حتی المقدور تمام نتایج به  شکلی فاقد مطالب نامناسب برای کودک می کند.

KidRex همچنین دارای یک پایگاه داده ویژه حاوی وب سایت های نامناسب و کلمات کلیدی هرزه است که به نمایش نتایج تمیز و عاری از آلودگی  بیشتر کمک می کند.

سایت Ask Kids

وب سایت Ask Kids یک موتور جستجو برای بچه ها و کاری از دیگر موتور جستجوی معروف یعنی Ask.com  که از منابع وب می باشد است.صفحه جستجو به دفتر چه مشق مدرسه شباهت دارد. جدای از کادر جستجو ، پنج رده جستجو از پیش تعیین شده تعبیه شده: مدرسه ، فیلم ، بازی ، فیلم ها و تصاویر ، که به کودکان در پژوهش تمام چیزهایی که با آن سر و کار دارند کمک می کند.

کودکان می توانند از نتایج متنی جستجو به نتایج تصویری پرش کنند، یا کلمه مورد جستجو را کوتاه تر کرده یا گسترش دهند ، نام های معروف در یک زمینه خاص و اطلاعات مرتبط دیگر را مشاهده کنند. این ویژگی ها ازخود سایت Ask.com و شیوه متداول جستجوی آن به عاریت گرفته شده است ، اما در این سایت آن ها را برای بچه ها ساده و آسان کرده اند.

سایت KidsClick

همانطور که در صفحه «درباره ما» موتور جستجویKidsClick به صراحت آمده  هدف از ایجاد این سایت فیلترینگ اینترنت نیست. این سایت تنها شاخه هایی از منابع خوب را (۶۰۰ و بیشتر لیست قوی از موضوعات متنوع) گرد آوری کرده که بچه ها می توانند برای کسب اطلاعات و یا انجام تحقیقات درسی از آن استفاده نمایند.

KidsClick هم متعلق به دانشکده علوم کتابداری و اطلاع رسانی (SLIS) در دانشگاه ایالتی کنت می باشد. همانطور که لینک های منابع وب این موتور جستجو از مجموعه ای جامع از محتوای خوب و سایت های پاک  تشکیل شده، رابط KidsClick هم بدون هیچ گونه تبلیغات بازرگانی می باشد.

سایت Yahoo Kids

یاهو کیدز راهرویی به دایرکتوری یاهو از وب سایت ها و آدرس های ارائه شده منحصرا برای بچه ها است. صفحه اصلی رنگین ، درگیرکننده ، و پر از چیزهای جذاب و جالب است که فرزند شما را تا مدت ها به خود  مشغول می کند. تا حدی که خیلی آسان جعبه جستجو در گوشه بالای صفحه را فراموش می کند. نتایج جستجو تحت سه بخش ارائه می شود: نتیجه در یاهو! کیدز ، نتیجه در دایرکتوری یاهو!  کیدز و  نتایج بر روی وب.

سایت Study Search

سایت Study Search در واقع از جمله موتور های جستجو سفارشی گوگل (با جستجوی پاک) برای مدارس استرالیا به شمار می رود. اما دلیل نمی شود بقیه جهان نخواهد  از آن استفاده کند. اطلاعات پایگاه داده سایت برای بر طرف کردن نیازهای جستجوی دانش آموزان مدارس ابتدایی و دبیرستان استرالیایی طراحی شده است. بانک اطلاعاتی حاوی لینک هایی از سراسر جهان وب این سایت به همت معلمان استرالیا ، کتابداران و داوطلبان سایت گرداوری شده است.

سایت Aga-Kids

سایت Aga-Kids یک موتور جستجو بصری برای کودکان و یکی از پر زرق و برق ترین های در این زمینه است. شما می توانید بین جستجو بصری و متنی یکی را انتخاب کنید. نتایج جستجو برای کودک به شکل عکسهای تعاملی و متحرک نمایش داده می شود.

نتایج جستجو ممکن است محدود باشد به این دلیل که موتور جستجوی تنها وب سایت هایی را جستجو و نمایش می دهد که برای کودکان ساخته شده است.

سایت Dib Dab Doo and Dilly Too

اگر یک نام دامنه در سراسر وب باشد که فریاد بزند که موتور جستجو برای بچه هاست ، همین سایت است! موتور جستجوی این سایت نیزبر اساس جستجوی سفارشی گوگل بنا نهاده شده و تلاش طراحان این بوده تا انجا که ممکن است محتوای کودکانه به کاربران خود ارائه دهند.

جستجوی سفارشی به کودک کمک می کند تا از بسیاری لینک های نامناسب دور شود ، اما قطعا  این امر صد درصد و در همه موارد نیست. بسیاری از موتورهای جستجو برای بچه ها نیز تبلیغاتی نمایش می دهند که بعضی از آنها نامطلوب و نامناسب و بعضا غیر اخلاقی است.

استفاده از نرم افزار های کنترل والدین در ترکیب با استفاده از موتورهای ویژه جستجوی کودکان می تواند به حفظ کودکان و در امان ماندن این ذهن های پاک از جنبه های بد وب کمک شایانی نماید. این یک نبرد دشوار است ، اما با این روش ها والدین می توانند کمی کمتر نگران باشند. این  موتورهای جستجو برای کودکان فقط ابزارهای جستجو برای در امان ماندن کودکان دلبندمان از  مشاهده وب سایت های غیر مرتبط می باشند و باید به دیگر جنبه های محافظت از کودک در فضای انلاین نیز توجه کافی نمود.

منبع: سایت پلیش فضای مجازی ایران

[su_note]

در ادامه بخوانید»» 

چگونه فرهنگ مقاومت را به کودکان آموزش دهیم ؟

چگونه بچه را تربیت کنیم و فرزند عالی داشته باشیم

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات