دسته‌ها
اخبار

زیارت حرم امام رضا علیه السلام موجب تقویت روابط عاطفی زن‌وشوهر می‌شود

 

حجت الاسلام شهاب مرادی ، چهره نام‌آشنا در عرصه خانواده با اشاره به تحکیم بنیان خانواده، اظهار کرد: تحکیم بنیان خانواده موضوعی علمی است که  متاسفانه کمتر شاهد تحلیل علمی مباحث و موضوعات آن هستیم و اغلب با روش های غیر علمی بررسی می‌شود.

 

استاد مرادی با تأکید بر گفت‌وگو میان زوجین به عنوان اصلی‌ترین عامل تعیین کنندهٔ ارتباط بین زوجین، خانواده را به خانه‌ای تشبیه کرد و افزود: حیطه های ارتباطی زن و شوهر در خانواده حکم ستون‌های خانه را برعهده دارند که می‌توانند اساس و بنیان خانواده را از گزند و آسیب مصون نگاه دارند.

 

این صاحب‌نظر در حوزه روان‌شناسی و اخلاق ابراز کرد: کارشناسان حوزه خانواده برای تضعیف این نظام مقدس موضوعات مختلفی نظیر مسائل اقتصادی، عاطفی، حل تعارض، انعطاف‌پذیری زوجین، فرزندپروری و گفت‌وگو را مطرح می‌کنند در حالی که نباید از موضوع مهم معنویت و اعتقادات غافل ماند، این در حالی است که گاهی بروز برخی اختلافات و یا سلسله‌ای از مشکلات بین زوجین، ناشی از تضعیف یا تخریب سلامت معنوی خانواده یا یکی از زوجین در دینداری و معنویت است.

 

استاد مرادی در همین راستا به اهمیت و تاثیر معنوی زیارت امام رضا(ع) در تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: زیارت امام رضا(ع) تقویت‌کننده خوبی برای بنیان خانواده است؛ بسیاری از مراجعانم حتی برخی که از اهل سنت هستند نیز زیارت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را بر زندگی خود بسیار تاثیرگذار می‌دانند.

 

حجت الاسلام شهاب مرادی تصریح کرد: حضور زوجین در بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج(ع)، خواندن زیارات و ادعیه، حضور در نماز جماعت در آن آستان و حتی همان چادرِ نماز بانوان و عکس های یادگاری زوج ها در حرم رضوی همه موجب افزایش معنویت و در پی آن تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

 

استاد مرادی اضافه کرد: تقویت ابعاد معنوی و اعتقادی در خانواده می‌تواند ضعف ستون‌های دیگر را جبران و ترمیم کند، از این رو جوانان به این امر توجه کنند که زیارت حرم‌های مطهر بسیاری از مشکلات را خنثی می‌کند.

 

این چهره مورد توجه جوانان و خانواده‌ها با بیان اینکه ایرانیان همواره باید شکرگزار جغرافیای فرهنگی که به واسطه حضور امام رضا(ع) در کشور صورت گرفته است باشند، عنوان کرد: زمانی که هشتمین اختر تابناک امامت در نیشابور به سر می‌بردند مردم پرسش‌ها و حاجات خود را با ایشان در میان می‌گذاشتند، در پی این امر احادیث بسیاری به دست ما رسیده است.

 

استاد مرادی با بیان اینکه مدیریت مالی در مدارس آموزش داده نمی شود، بیان کرد: مدیریت مالی نیاز به آموزش دارد از این رو جوانان باید به این امر توجه ویژه کنند که باید هدف‌ها، آرزوها، رویاها، هدف‌های واقعی و برنامه‌های فردی و خانوادگی خود را با تفاهم و همدلی ترسیم  و برای آن تلاش کنند.

 

حجت‌الاسلام شهاب مرادی با اشاره به تاثیر منفی مال حرام در تحکیم بنیان خانواده‌ها، عنوان کرد: در برخی مراجعات می بینیم که آن خانواده آگاهی و حساسیت دینی لازم را در خصوص اموال و حلال و حرام را ندارند و در روند مشاوره و یا گفتگوهای بین خودشان با یقین منشاء مشکلات را ورود مال حرام می دانند که شایع ترین موارد رباء بعد مال یتیم و سهم ارث دیگران است. بنابراین طهارت مال موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

استاد مرادی تصریح کرد: همه ما باید برای بهتر کردن روابط خود با دیگران خصوصا خانواده و دوست و همنشین تلاش کنیم؛ و باید با افرادی که به ما نزدیک تر هستند خوش رفتارتر باشیم، این امر برکات معنوی هم دارد و موجب بهتر شدن حال فردی و اجتماعی شده که آرامش در جامعه را در پی خواهد داشت.

 

استاد مرادی در پایان از نبایدها، گفت: زوجین در زندگی مشترک نباید از یکدیگر و از خانواده ها عیب جویی کنند و نباید بکوشند تا روی یکدیگر را کم کنند بلکه باید با یکدیگر همدلی و همکاری داشته و نیت و «جهت‌گیری» خود در زندگی مشترک را اصلاح کرده و بدانند «سازگاری» و «تمایل به تفاهم» شاه کلید اصلاح و تقویت روابط زوجین است. امیدوارم افکار و رفتار زن و مرد در خانواده جهت افزایش همدلی، همراهی و محبت افزایی باشد.

 

[su_note]

 

در ادامه بخوانید »» دانلود برنامه تا نیایش با حضور استاد شهاب مرادی + فایل صوتی 

در ادامه بخوانید »» نوجوانی که شهاب مرادی را به یاد خودش انداخت

 

[/su_note]

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات