دسته‌ها
گزارش

گزارشی از مراسم اختتامیه پنجمین سوگواره عکس و پوستر هیئت

 

آیین اختتامیه پنجمین دوره سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت با حضور اساتید و هنرمندان هیأتی از سراسر کشور در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) (صبح جمعه شش مرداد ) برگزار شد.

 

آقای مسعود نجابتی استاد عالی گرافیک در بخش‌هایی از مراسم اختتامیه با اشاره به ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان هیأتی گفت: به شهادت داوران کیفیت آثار ارسالی نسبت به دوره‌های قبل بسیار بالا بود طوری که اگر آثار دوره قبل ارسال می‌شدند قطعاً رد می‌شدند.

 

این استاد گرافیک با اشاره به اهمیت تشکیل جبهه هنری افزود: مهم‌ترین دغدغه این روزهای من این است که با این نسل طلایی که در گرافیک وارد شده‌اند تشکیل جبهه هنری دهیم. گرافیک انقلابی، گرافیست و طراح انقلابی هم می‌خواهد و خوشحالم که این سوگواره در حال حرکت به سمت چنین هدفی است. در بخش‌هایی از مراسم اختتامیه منشور حضرت امام (ره) به همراه تابلوی خوشنویسی شده به رسم یادبود توسط حجت الاسلام پناهیان و کمال الدین شاهرخ به مسعود نجابتی اهدا شد.

 

استاد پناهیان
استاد پناهیان

شعائر حسینی را زیبا نشان دهیم

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از دیگر حاضران در مراسم اختتامیه هم با اشاره بر جایگاه هنر و لزوم پرداخت مسائل از این نگاه گفت: هنرمند وقتی هنرش را خرج جایگاه‌های روحانی و نورانی می‌کند بهترین لحظات زندگی‌اش را تجربه می‌کند.

 

استاد پناهیان با اشاره به اینکه طراحان و هنرمندان می‌توانند صحنه‌های شگفت‌انگیزی خلق کنند و در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای دشمن جریان‌ساز باشند، گفت: تولید آثار هنری برای امام حسین (ع) هرگز نباید متوقف شود. باید مراجع عظام تقلید را برای تقدیر از هنرمندان به سبک امام صادق (ع) دعوت کنیم.

 

استاد پناهیان در ادامه با اشاره بر لزوم نگاه هنری به شعائر حسینی هیأت اضافه کرد: باید آثاری زیبا و فاخر از شعائر حسینی به جهانیان  نمایش داد. امام حسین (ع) زیباست و باید عزای امام حسین (ع) را هم زیبا به تصویر کشید.

 

این کارشناس و فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت و ظرفیت اربعین حسینی برای خلق و انتشار آثار فاخر هنری افزود: در سفر دومی که از طرف دانشگاه هنر به اربعین داشتم، استاد نجابتی هم حضور داشت؛ ایشان به طور بداهه روی پارچه‌ای سفید یک «لبیک یا حسین» بسیار زیبا و هنری نوشت و همین شد بیرق کاروان ما؛ همین یک اتفاق هنری بود که در آن فضا به‌وجود آمد و می‌شود از آن مستند فاخری هم تولید کرد.

 

پناهیان با تأکید بر اینکه باید وارد فضای بین‌المللی شد و با انتشار آثار فاخر امام حسین (ع) را معرفی کرد، افزود: باید با حفظ هویت اسلامی خود با دیگر کشورهای مسلمان تعامل داشته باشیم.

 کشورهای مظلوم آفریقا و آمریکای جنوبی که از قدیم مورد ظلم مستکبران قرار دارند، بسیار در سبک عزاداری به ما نزدیک هستند.

 

استاد نادر طالب زاده
استاد نادر طالب زاده

حرف‌هایمان را هنرمندانه بزنیم

استاد نادر طالب زاده ، کارشناس ارشد رسانه نیز در بخش‌هایی از این مراسم با اشاره به اینکه هیأت یکی از هسته‌های اصلی تبلیغات شیعه است، گفت: هنرمندان هیأتی رسالت تبلیغی این جریان را برعهده دارند.

 

باید فرهنگ اهل بیت و فرهنگ امام حسین (ع) را صادر کرد و اول باید از کشورهای مظلومِ آفریقا شروع کرد زیرا در آن ظرفیتی پنهان است که پیامبر اسلام (ص) آن را درک و به مردم مظلوم آن مناطق محبت و آنان را جذب اسلام کرد ما هم به تأسی از پیامبر باید تلاش کنیم.

 

استاد نادر طالب زاده  در ادامه بیان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمود هنر تجلی اسلام است، اسلام فقرای دردمند، اسلام مستضعفین پا برهنه و باید بگویم هیچ کس مثل امام (ره) متوجه جایگاه هنر نبود؛ برای موسیقی، سینما، گرافیک، عکاسی و… برنامه داشت. دوام حرف حق با هنر  است. امام (ره) هم حرف‌هایش را به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن می‌فرمود اما برخی‌ها اصرار دارند که خود را ذلیل کنند و حاضر نیستند ظرفیت‌هایی را که خداوند به آنها عطا کرده ببینند.

 

استاد نادر طالب زاده در بخش‌های دیگری از سخنان خود با اشاره به علائق فرهنگی و هنری رهبر معظم انقلاب افزود: آقا هنرمند است! کدام رهبر در جهان موسیقی، سینما، گرافیک، عکاسی و… می‌داند و در آنها صاحب نظر است.

 

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف، جوایز خود را دریافت کردند. 

برای دریافت گزارش کامل مراسم و عکس ها و فهرست برندگان به سایت سوگواره عکس و پوستر هیئت مراجعه کنید 

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» نهضت پوستر انقلاب ؛ مرجع دریافت طرح‌های گرافیکی 

در ادامه بخوانید »» ویسگون شبکه اجتماعی اشتراک عکس برای ایرانیان

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات