دسته‌ها
اخبار

ماجرای گروگان‌های ایرانی در ترکیه، مربع وحشت در این کشور را کامل کرد

 

ماجرای دلهره‌آور گروگان‌های ایرانی در ترکیه، مربع وحشت در این کشور را کامل کرد

بلیت یک‌سره به سرزمین وحشت ترکیه

 

پایان ماجرای گروگان‌های ایرانی در ترکیه با اعلام پلیس این کشور، مربع وحشت ایرانیان در این مقصد گردشگری را کامل کرد. مربعی که تهدید و تحقیر، انفجار، قتل و گروگان‌گیری را نصیب گردشگرانی کرده است که به قصد تفریح و گردش، این کشور را انتخاب می‌کنند؛ اما مشخص نیست مربع وحشت، چه تقدیری برای آنان در این کشور رقم خواهد زد.

 

شاید حدود یک ماه پیش، وقتی آن سه جوان ایرانی داشتند در رویاهای خود، مهاجرت به اروپا و ویزای ورود به قاره سبز را می‌دیدند، حتی در وحشتناک‌ترین کابوس‌های عمرشان هم نمی‌دیدند که کمتر از چند روز بعد، یک ماه تمام همه فکر و ذکرشان تلاش و تقلا برای زنده ماندن و التماس به گروگان‌گیران برای رها شدن باشد. آنان حتی فکرش را هم نمی‌کردند که تمام این روزها و شب‌ها به سرخط خبرها تبدیل شوند و پس از یک ماه دست و پنجه با وحشت مرگ، بالاخره بتوانند از چنگ آدم‌ربایان و گروگان‌گیران خلاص شوند.

 

پنجم مردادماه، پلیس استانبول بالاخره پس از یک ماه بی خبری و نگرانی درباره سلامت سه جوان ایرانی محبوس در چنگ آدم‌ربایان،  اعلام کرد که با بازداشت ربایندگان گردشگران ایرانی، متهمان در حال بازجویی و سیر مراحل قضایی هستند.

 

خبرگزاری صداوسیما از استانبول گزارش داد که آدم‌ربایان، این سه جوان ایرانی را از یک ماه پیش با ترفند اخذ ویزای اروپا به گروگان گرفته بودند تا از خانواده‌های آنان اخاذی کنند. آنان خواهان 50 هزار یورو برای آزادی گروگان‌ها شده بودند و در تمام این مدت با سخت‌ترین شکنجه‌ها و ارسال تصاویر شکنجه این سه جوان به خانواده‌های آنان، در پی آن بودند که خانواده ربوده‌شدگان را تحت فشار قرار داده و بتوانند از آنان اخاذی کنند.

 

اتفاقی که البته نیفتاد تا سه جوان ایرانی، پس از یک ماه کابوس وار و جدال با مرگ، بالاخره درعملیاتی که با پیگیری سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و همکاری و هماهنگی رابط ناجا در نمایندگی آنکارا و پلیس ترکیه انجام شد، آزاد شوند.

 

گردشگری به صرف مشت و لگد

اما این، تنها آدم‌ربایی نبود که برای ایرانیان در ترکیه اتفاق می‌افتد. همین یک ماه پیش بود که چرب‌زبانی تورلیدر شیاد، یک خانواده ایرانی دیگر را به اسارت‌گاه گروگان‌گیران استانبول کشاند و آنها را تا یک قدمی مرگ پیش برد.

 

خبرگزاری «میزان» درباره خانواده پنج نفره ایرانی که از سوی چهار گروگان‌گیر به بهانه تورهای مسافرتی در منطقه گردشگری بودروم ربوده شده‌اند نوشت: «آنان که پس از ربوده شدن به منطقه شیشلی در استانبول انتقال داده شده بودند، با ایجاد آتش‌سوزی در محل محبوس شدن خود، از دست آدم‌ربایان نجات پیدا کردند. این خانواده ایرانی که سه روز در اسارات آدم‌ربایان بودند، بعد از ایجاد آتش‌سوزی عمدی برای جلب توجه و درخواست کمک از همسایگان ساکن در ساختمان محل نگهداری و حبس اجباری خود، توانستند با متواری شدن گروگان‌گیران از محل، خود را نجات دهند .

 

این خانواده که یک زن و شوهر ایرانی به همراه سه فرزند خود بودند، با چهار نفر آدم ربا که گفته می‌شود 2 تبعه ترک و 2 تبعه عرب بوده‌اند، برای شرکت در تورهای گردشگری ارتباط برقرار کرده ولی در نهایت آدم ربایان با اسلحه آنها را از هتل محل اقامتشان خارج کرده و از خانواده آنها در ایران در قبال آزادی درخواست پول کرده بودند.» 

 

این چندمین اتفاق تلخ در 6 ماه گذشته برای گردشگران ایرانی بود. اتفاق‌هایی که با ضرب و شتم ایرانیان در منطقه مرزی گوربولاغ ترکیه توسط ماموران ترکیه‌ای آغاز شد و انتشار فیلم این ضرب و شتم، سبب شد تا موجی رسانه‌ای علیه این رفتار وحشیانه شکل بگیرد و ترکیه‌ای‌ها را وادار به عذرخواهی و برخورد با خاطیان کند.

 

به ترکیه نیایید

آتش‌زدن تریلی‌های ایرانی و قتل رانندگان ایرانی در جنوب شرقی ترکیه، چشمه دیگری از سرزمین وحشتی بود که مقصد گردشگران ایرانی است. موضوعی که حتی صدای سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول را هم درآورد و او با این جمله‌ها از ایرانیان خواست ترکیه را به‌عنوان مقصد تفریح و گردشگری خود انتخاب نکنند.

 

چون آنجا بیش از آن که محل استراحت و خوشگذرانی باشد، ملغمه‌ای از انفجار و گروگان‌گیری و قتل و تحقیر را در خود برای ایرانیان به همراه دارد. آقای « بختیار اسدزاده» گفته بود: «برخی از ایرانیانی که به امید مهاجرت به اروپا ابتدا به ترکیه می‌آیند تا سپس به کشورهای اروپایی بروند، طعمه کلاهبرداران قرار می‌گیرند. آنها با شناسایی افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، سراغ آنها رفته و می‌گویند ما می‌توانیم با 50 میلیون تومان شما را به فلان کشور اروپایی ببریم و می‌گویند تا زمان انجام نهایی کار امکان اسکان شما را هم فراهم کرده‌ایم و می‌توانید رایگان اقامت کنید.

 

آن فرد هم این سخنان را می‌پذیرد و در محلی که به او پیشنهاد شده مستقر می‌شود و 50 میلیون تومان هم می‌دهد و وقتی که آن فرد می‌خواهد خارج شود، می‌گویند باید 50 میلیون دیگر هم بدهی تا کار تو را درست کنیم. وی با بیان اینکه گروگان‌گیران در مرحله بعدی با خانواده آن افراد تماس می‌گیرند، اظهار داشت: آن‌ها به خانواده‌ها می گویند ما فرزند شما را گروگان گرفتیم و باید 50 میلیون تومان بفرستید تا این فرد را آزاد کنیم و خانواده‌ها هم به ناچار این پول را می‌دهند ولی این افراد گروگان را آزاد نمی‌کنند.»

 

اسدزاده وضعیت اسفبار کمپ‌های مهاجران غیر قانونی را هم این طور وصف کرده بود: «عده‌ای از افرادی که به ترکیه می‌آیند اما قطعاً آخرین آنها هم نیستند، پس از ورود به سازمان ملل مراجعه و برای پناهندگی ثبت‌نام می‌کنند. در این مرحله ابتدا اعراب و سوری‌ها رسیدگی شده و سپس نوبت به ایرانیان می‌رسد و اینان سرگردانند و به‌صورت اسفباری در کمپ‌ها زندگی می‌کنند چون فکر می‌کنند در غرب به آرزوهایشان خواهند رسید ولی واقعیت با رویاهای آنان متفاوت است.»

 

رسمی برای وحشت

این اتفاق‌ها، البته بارها پیش از این برای گردشگران، پناهجویان و مهاجران ایرانی در ترکیه افتاده است تا این کشور را به عنوان یکی از ناامن‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان، درگزارش‌های آماری بر سر زبان‌ها بیندازد.

 

این در حالی است که همین چند روز پیش، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد بیش از ۷۷۴ هزار ایرانی در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به ترکیه سفر کرده‌اند. رقمی که با احتساب خرج متوسط دو میلیون تومانی خرید برای هر ایرانی در ترکیه، حدود یک هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان از ایران به صنعت این کشور و در رأس آن، پوشاک تزریق شده است و این، جدای از ارقامی است که خرج سفر و اقامت در هتل‌های این کشور و البته خورد و خوراک ایرانیان در ترکیه می‌شود.

 

به هرحال به نظر می‌رسد سفر به ترکیه، تبدیل به رسمی البته بدشگون شده است که گردشگران ایرانی را با رویاهای زیبا به سمت خود می‌خواند اما معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنان خواهد بود و هریک از این 774 هزار ایرانی، می‌تواند گرفتار ماجراهایی شبیه گرفتاری‌های 6ماهه اخیر ایرانیان در ترکیه شود. گرفتاری‌هایی که از این کشور، سرزمین وحشت برای ایرانیان ساخته است.

 

منبع : روزنامه صبح نو (284)

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» سفر ترکیه نروید , دیگر امن نیست

[/su_note]

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات