دسته‌ها
رسانه ملی

خنداننده شو ؛ولی نه به هر قیمتی! [اینجا تلویزیون است نه اینستاگرام]

خنداننده شو
خنداننده شو

 

برنامه های اخیر خندوانه با انتقادات گسترده از سوی طرفداران خندوانه روبرو شده است . هرچند هیچ کس راضی به اتمام برنامه نیست اما مدیران و مسئولین این برنامه باید پاسخگوی نظرات دیگران هم باشند.

 

آقای مهدی خرامان روزنامه نگار و منتقد فرهنگی در شماره (5124) روزنامه جوان مطلبی درباره خندوانه نوشتند که در ادامه میخواند : 

 

مرحله دوم خنداننده شو آغاز شد، اما شاید چهار سرگروه از بیان نکته‌ای مهم به اعضای تیم خود غافل شده‌اند و آن قدرت و تأثیرگذاری رسانه ملی در جامعه است؛ قدرتی که اگر در مسیر درست به کار گرفته شود تأثیرات مثبت دارد و اگر به اشتباه از آن استفاده شود گاهی باعث فاجعه می‌شود.

 

شاید هیچ‌گاه محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن فکر نمی‌کردند که تنها یک آیتم هفت دقیقه‌ای به نام «هتل فیتیله» باعث آن همه اتفاقات عجیب از نطق نماینده مجلس تا اعتراض مردم تبریز شود؛ مسئله‌ای که باعث دوری آنها از رسانه ملی و خدشه‌دار شدن کارنامه‌شان شد یا آن روزی که مهران مدیری سریال «در حاشیه» را کلید زد، شاید احتمال توقف یا فشار برای تغییر موضوع، تجمع پزشکان، نامه اعتراض سازمان نظام پزشکی و در آخر ورود یک وزیر به مسئله را نمی‌داد .

 

یا حتی کمال تبریزی که در مرحله ابتدایی یکی از داوران این کمدین‌ها بوده است هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد سریال تاریخی او باعث اعتراض ایل بختیاری، تجمع و اعتراض نمایندگان مجلس شود و نه تنها چهار سال پخش فیلم متوقف گردد، بلکه باعث ضبط مجدد سریال هم شود یا در همین مرحله اول خنداننده شو که باعث ناراحتی مردم خوزستان شد تا در نهایت باعث عذرخواهی رامبد جوان شود؛

 

حواشی‌ای که تنها باعث پسرفت افراد  و تلف شدن انرژی آنها در حواشی ایجاد شده می‌شود، و گاهی آنقدر این آش شور می‌شود که مانند مهراب قاسم‌خانی، کارگردان یک برنامه در رسانه ملی می‌شوید، اما حتی نام‌تان را به خاطر حواشی در تیتراژ درج نمی‌کنند و در نهایت باید اثر خود را به یکی دیگر بسپارید، به همین دلایل در رسانه ملی کم نبودند افرادی که یک شبه معروف یا یک‌شبه نابود شوند.

 

اما انگار کمدین‌های خنداننده شو هنوز خودشان را در قالب کاراکترهایی در فضاهای مجازی تصور می‌کنند، افرادی که اگر خطا کنند، می‌توانند به راحتی «پست»شان را پاک کنند و با یک معذرت‌خواهی قضیه را فیصله دهند، شومن‌هایی که در همان ابتدا هوش مردم را دست‌کم گرفته‌اند و فکر می‌کنند مردم با شوخی‌های دم‌دستی و گاهی زننده آنها بیگانه هستند که متأسفانه باعث بزرگ بینی‌شان شده، اما تاریخ نشان داده است چه افراد بزرگی در رسانه ملی فعالیت می‌کردند که تنها به خاطر یک اشتباه سال‌ها حتی وارد جام‌جم هم نشده‌اند، به همین دلیل صداوسیما مانند سکوی پرش است که اگر شیرجه‌زن در نقطه اوج اشتباه سهوی انجام دهد، مطمئناً سقوطی دردناک را  تجربه خواهد کرد.

 

در هر حال باید امید داشت این پازل به هم ریخته به دست چهار سرگروه و به ویژه رامبد جوان به دلیل احاطه کافی درباره حد و مرز رسانه ملی، مرتب شود تا شاید کمدین‌های خلاق که بی‌اخلاقی را ارزش نمی‌دانند دوباره وارد شریان‌های اصلی طنز کشور شوند.

پایان

 

آقای مصطفی امینی خواه از فعالان فضای مجازی در انتقاد از وضعیت خندوانه مطلبی را در کانال تلگرام خود (Aminikhaah) نوشتند که در ادامه میخوانید : 

 

خنداننده شو ؛ ولی نه به هر قیمتی!

 

فرصت دیدن خندوانه ندارم ؛ ولی دیشب بخش زیادی از ” خنداننده شو ” را دیدم.

 

هر چند رویکرد فرهنگی و اجتماعی خندوانه به مرور بهتر شده ، ولی خمیرمایه آن کماکان “لهو” و “لغو” است.

هر چند شخصا ادب رامبد را می پسندم ولی نمی توانم نسبت به حجم متراکم “بی حیایی غلیظ” در برنامه دیشب او لب فرو بندم.

 

گعده های خویشانه و دوستانه ما از دیرباز ، محفوف به فکاهیات فرومایه و ادبیات “بدن واره” بوده.

در این گونه از طنز ، ذهن ها از “سرویس بهداشتی” و “اتاق خواب” بیرون نمی رود.

 

این تیپ طنز ، همیشه بوده و هست اما آنچه پرتگاه رسانه است ، رسمیت بخشیدن به این مدل از شوخی هاست.

 

خنداننده شو دیشب ، مصاف تهوع آوری از اینگونه طنز فاجر (در برابر طنز فاخر) بود.

یکی از شرکت کنندگان که دختری جوان و اهل قم بود ، علی رغم ریتمی جذاب و موضوعی ناب ، از همان اشل اتاق خواب مدد گرفت که حقا زننده بود.

او یک جا برخی نوزادان را “اقدام مشترک بی برنامه” نامید.

جای دیگر با ماجرای تاریخی “شیث و نصرتی” شوخی کرد.

و در جای دیگر با ذکر ربط شغل و نام خانوادگی ،  از پیشه پدربزرگ “سوشا مکانی” پرسید.

 

یکی دیگر از شرکت کنندگان ، با طرح موضوع “قحطی و قطعی آب” ، 80 درصد محتوای خود را در سرویس بهداشتی گذراند. و جای دیگر نیز شوخی های رکیکی با مساله ازدواج داشت که البته سانسورهای پیاپی در استندآپ او مشهود بود.

 

برنامه دیشب البته نکته حساس دیگری هم داشت و آن ، تمسخر رییس جمهور سابق بود.

یکی از شرکت کنندگان ، متنی را از زبان یک گوسفند بیان می کرد که در انتها ، لحن ویژه ای به خود گرفت و با استفاده از کلیدواژه “من به شما علاقمندم” ، خاطره مناظره احمدی نژاد و موسوی را تداعی کرد. با این تفاوت که این عبارت از دهان یک گوسفند شنیده می شد!

 

برنامه هایی چون خندوانه اگر بنا را بر ارتقای فرهنگ این آب و خاک نهاده اند ، باید ذائقه حیامند و عفت آمیز طنز ایرانی را پرورش دهند. وگرنه پر کردن آنتن به هر قیمت ، به ورشکستی درازمدت ادبیات و فرهنگ ایرانی خواهد انجامید.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید تماشای خندوانه برای زیر ۱۸ سال ممنوع ! [ طنز ]

در ادامه بخوانید »» برنامه خندوانه به امپراتوری فحش های اینستاگرامی تبدیل شده است

[/su_note]

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات