دسته‌ها
مقاله

چگونه دختری خوب و همسری ایده آل برای آینده تربیت کنیم ؟

چگونه دختری خوب و همسری ایده آل برای آینده تربیت کنیم ؟
چگونه دختری خوب و همسری ایده آل برای آینده تربیت کنیم ؟

 

آرزوی عروس شدن دخترها، از آن آرزوهایی است که هر پدر و مادری حتی از همان روزهای اول به‌دنیا آمدن ریحانه‌های بهشتی خانه در دل می‌پروراند.

 

هر پدر و مادری دوست دارد نازدانه‌اش را در لباس زیبای عروسی ببیند و تا مرزهای خوشبختی بدرقه کند. واقعیت اما این است که به جز آرزوی خوشبختی و رؤیاهای زیبا داشتن برای دختران، کارهای دیگری هم هست که شما به‌عنوان پدر و مادر باید انجام دهید تا به دختر دلبندتان برای تبدیل شدن به عروس خوشبخت خانه و یک همسر خوب و ایده‌آل کمک کنید؛

کارهایی که از اواخر سنین کودکی و اوایل نوجوانی باید انجام دهید و مدنظر داشته باشید. در این مطلب سعی کرده‌ایم این موارد را مرور کنیم. با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه دختری خوب و همسری ایده آل برای آینده تربیت کنیم ؟ 

 

رابطه پدر- دختری؛ زیربنای همه‌چیز

به جرأت می‌توان گفت رابطه پدران و دختران در خانواده و از آغاز تولد تا بلوغ و نوجوانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که زندگی عاطفی و هیجانی آینده فرزند شما را می‌سازد.

 

تحقیقات روانشناسی نشان داده رابطه نزدیک، صمیمی و عاطفی میان پدر و دختر، علاوه بر اینکه دختران را از لحاظ عاطفی و احساسی تأمین می‌کند و باعث واکسینه شدن در برابر بسیاری از آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی مانند رابطه نامناسب با جنس مخالف و فریب خوردن‌های احساسی و عاطفی می‌شود، زیربنای عاطفی آنها را هم نسبت به عموم مردان و به‌خصوص نسبت به همسر آینده شکل می‌دهد.

 

پدران همچنین به‌عنوان الگویی از مرد ایده‌آل، ذهنیت دختران را نسبت به مرد ایده‌آل و همسر مناسب تشکیل می‌دهند. اینکه با دخترتان صمیمی باشید، صحبت‌های دو نفره و خصوصی داشته باشید، گردش‌ها و پیاده‌روی‌های پدر- دختری بروید و حتی گاهی او را نوازش کنید و از زیبایی هایش تعریف کنید، همه از مواردی است که باعث می‌شود دختری را تربیت کنید که علاوه بر احساس تأمین عاطفی کافی از طرف پدر، آمادگی ابراز و دریافت محبت نسبت به مرد آینده زندگی‌اش را داشته باشد.

 

الگوی عاطفی پدر و مادر

موضوع دیگری که اهمیت بسزایی در تشکیل الگوی عاطفی فرزندان و به‌خصوص دختران خانواده دارد موضوع رابطه عاطفی و ابراز محبت میان پدر و مادر در خانه است. اینکه قدیمی‌ها در رابطه با ارزیابی دختران ضرب‌المثلی داشتند که می‌گفت: «مادر را ببین و دختر را بگیر» کاملا از روی حساب و کتاب بوده است.

 

فرزندان در خانواده به‌صورت غیرمستقیم همه‌چیز را از پدر و مادر یاد می‌گیرند و با وجود همه تفاوت‌های نسلی و پیشرفت‌ها، عملا انسانی بسیار شبیه به پدر و مادرشان می‌شوند. حالا در چنین فضایی اینکه شما چگونه به همسرتان ابراز علاقه می‌کنید، چطور صحبت می‌کنید، چطور ابراز محبت و عشق می‌کنید و در یک کلام رابطه عاطفی‌تان با همسرتان به چه شکلی است، به‌صورت مستقیم در ساختن الگوی ذهنی دخترتان از آینده زندگی و روابط زناشویی تأثیر خواهد گذاشت.

 

دقت کنید به هیچ‌وجه قرار نیست رابطه‌های جسمی و جنسی به فرزندان بازتاب داده شود اما فرزندان باید نمونه‌های ابراز علاقه شما و همسرتان را در خانواده ببینند تا یاد بگیرند. احترام به شخصیت و صحبت همسر، بوسیدن‌های معمول هنگام ورود و خروج از خانه یا پس از مدتی دورماندن پدر و مادر از یکدیگر، ابراز علاقه‌های کلامی، هدیه گرفتن‌های همسرانه، توجه و مراقبت هنگام بیماری و دیگر نمودهای ابراز علاقه میان شما و همسرتان، آینده عاطفی دخترکتان را در رابطه با همسرش شکل می‌دهد.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» دانلود مستند محیط امن ,درباره استراحتگاه دانشجویان دختر و حجاب دانش‌آموزان

[/su_note]

 

تربیت خانه‌دارانی کوچک

هرچند در سال‌های اخیر با الگوگیری از فرهنگ نامناسب غربی، ایفای وظیفه مدیریت خانه و خانه‌داری تاحدی کمرنگ شده اما به جرأت می‌توان گفت یکی از مواردی که در موفقیت زندگی آینده دخترتان به‌عنوان همسر نقش دارد آموزش خانه‌داری و ایفای نقش او به‌عنوان مدیر امور داخلی خانه است.

 

شما باید از همان سال‌های اواخر کودکی و حتی زودتر با اهمیت‌دادن به بازی‌هایی مثل خاله‌بازی نقش خانه‌داری را در فرزندتان تقویت کنید. با شروع شدن دوره بلوغ و نوجوانی نیز با تقسیم وظایف در خانه و سپردن برخی مسئولیت‌ها به او، دخترتان را برای آینده آماده کنید.

 

هرچند آموزش نکات خانه‌داری و پخت‌وپز و نظافت و فوت و فن‌های آشپزی و… توسط شما وظیفه‌ای مهم است و اهمیت بالایی دارد اما مهم‌تر از آن این است که شما مسئولیت‌پذیری و احساس مسئولیت در رابطه با امورخانه را به فرزندتان یاد بدهید.

 

بهترین راه برای انتقال این مفاهیم هم این است که به‌صورت عملی و با دیدن رفتار و گفتار شما، مسئول مدیریت امور داخل خانه، مراقبت از بچه‌ها، پخت‌وپز، نظافت و زیبایی منزل را خانم خانه بداند و در هر شرایطی این مسئولیت را برعهده خود بداند. این البته منافاتی با ایفای نقش‌های اجتماعی او ندارد اما باید یاد بگیرد که خانه‌داری و مدیریت امور خانه برای او به‌عنوان خانم خانه بر دیگر نقش‌ها اولویت دارد.

 

 

مادرانی مومن برای نسل آینده

نقش مادر در خانواده به‌عنوان کسی که معمولا ساعات بیشتری را با فرزندان سپری می‌کند و رابطه عاطفی و نزدیکی با بچه‌ها دارد در انتقال مفاهیم دینی و تربیت نسلی مومن و معتقد، منحصر به‌فرد است. شما با توجه به مفاهیم اعتقادی و دینی در تربیت دخترتان علاوه بر اینکه زندگی اعتقادی آینده او را می‌سازید در واقع زندگی اعتقادی نسل بعدی فرزندان این مرز وبوم را هم تضمین می‌کنید.

 

توجه به حجاب و تبیین مبانی آن، بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی از قبیل اعیاد و عزاداری‌ها، شرکت در برنامه‌های مذهبی و مکان‌های مذهبی و زیارتی، دقت در روابط دختران با جنس مخالف و رعایت احکام شرعی، کارهایی است که شما برای تربیت مادری مومن برای نسل آینده می‌توانید انجام دهید.

 

زن‌سالاری، مردسالاری یا کودک سالاری

سال‌های خیلی دور در این کشور مردها همه‌کاره زندگی‌ها بودند و اغلب همه تصمیم‌ها را خودشان به‌تنهایی می‌گرفتند و حتی گاهی به دیگر اعضای خانواده ظلم می‌کردند. در سال‌های اخیر اما به جبران آن دوره افراط گذشته، دوره‌ای تفریطی به‌وجود آمد و خانم‌ها سعی کردند همه‌کاره زندگی شوند و تصمیم‌ها به خواست آنها در خانواده صورت بگیرد.

 

این جدیدترها هم که ظاهرا فرزندان همه‌چیز را در اختیار گرفته‌اند و با روش‌های مخصوص به‌خود پدر و مادرها را کنترل می‌کنند. برای تشکیل یک خانواده سالم اما مهم است که شما به فرزندتان الگوی خانواده سالم و موفق را آموزش بدهید.

 

الگوی موفق خانواده سالم، خانواده‌ای است که اعضای آن با یکدیگر صحبت می‌کنند و نظراتشان را می‌گویند و در آخر معمولا پدر خانواده با توجه به‌نظرات افراد خانواده و براساس صلاح کل خانواده تصمیم نهایی را می‌گیرد. همانند همه نکات تربیتی دیگر این مورد را هم شما با رفتار و عملتان نسبت به همسر و خانواده می‌توانید به فرزندتان یاد بدهید.

 

[su_note]

درادامه بخوانید »» انتخاب رشته و مشکلات دختران دانشجو دور از خانواده

[/su_note]

 

همسرانی نیم‌من تربیت کنید

بزرگی می‌گفت اگر آدم‌ها یاد بگیرند که در زندگی به جای «من» بودن، «نیم‌من» باشند و در روابط خانوادگی به‌جای اینکه دو تا «من» در مقابل هم قرار بگیرند دو «نیم‌من» باشند که در کنار هم قرار می‌گیرند، همه‌چیز در زندگی به خوبی پیش می‌رود و هر مشکلی در کنار یکدیگر حل می‌شود.

 

متأسفانه اما در دنیای این روزهای زندگی‌های مدرن، اکثرا افراد یادشان می‌رود که باید سهم و حقی هم برای طرف مقابلشان قائل باشند و همین باعث بسیاری درگیری‌ها می‌شود.

 

اینکه با رفتار و عملتان نسبت به همسرتان و هنگام اختلافات یا مواقع سخت و حساس، به دخترکتان یاد بدهید که در زندگی سهم طرف مقابل را هم رعایت کند و مراعات او را بکند و اهل لجبازی و یکدندگی نباشد، کاری سخت اما ممکن است و اثرات زیبایی در زندگی خودتان هم خواهد گذاشت. امتحان کنید. 

 

نویسنده: محمدعلی شاطری  (همشهری دو)

 

تماشا کنید »» دخترم بی حجاب است , چیکار کنم ؟؟ 

دانلود  (4مگابایت)

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

2 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
زینب
زینب
3 سال قبل

خوبه چیزی یادگرفتم

بنیانا
مدیر
پاسخ به  زینب
3 سال قبل

الحمدلله