دسته‌ها
مقاله

آیا سحر و جادو واقعیت دارد و بر چه کسانی اثر می‌کند؟

آیا سحر و جادو واقعیت دارد و بر چه کسانی اثر می‌کند ؟
آیا سحر و جادو واقعیت دارد و بر چه کسانی اثر می‌کند ؟

احتمالا شما تا به حال چیزهایی درباره سحر و جادو شنیده‌اید؛ اینکه با سحر باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی افراد شده‌اند یا مثلا اخباری به گوشتان رسیده که فلان فرد که مدعی توانایی سحر و جادو بوده و بدین‌وسیله مردم را فریب می‌داده، توسط پلیس دستگیر شده است.

خب حالا مهم‌ترین سؤال در مواجهه با این شنیده‌ها و اخبار این است که بدانیم اساسا چیزی به نام سحر و جادو حقیقت دارد یا خیر؟ نکته بعدی هم این است که ما به‌عنوان یک مسلمان بدانیم که نظر دین ما در این زمینه چیست و احکام شرعی درباره سحر و جادو و یادگیری آن‌چه می‌گوید؟

در این صفحه سعی شده است به سؤالاتی از این دست پاسخ داده شود اما یادمان باشد که کلیاتی در این خصوص بیان شده و برای دانستن جزئیات بیشتر باید به کتاب‌های معتبر در این زمینه که کم هم نیستند، مراجعه کنید.در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید 

آیا سحر و جادو حقیقت دارد؟

با توجه به اینکه در برخی از آیات قرآن‌کریم به موضوع سحر ساحران اشاره شده، بنابراین می‌توان گفت که از نظر اسلام، سحر و جادو یک خرافه نیست و می‌تواند رخ دهد. البته آنچه این روزها بین مردم به‌عنوان سحر و جادو رواج پیدا کرده، بیشتر خرافات است. اما به هر حال با وجود همه این خرافات، سحر چیزی نیست که بتوان وجود آن را انکار کرد و همه صورت‌های آن را به خرافات نسبت داد.

 

بعضی از صورت‌های آن هم‌اکنون رواج دارد و هنوز واقعیت آن شناخته نشده است. از نظر اسلام در بسیاری از موارد، سحر باعث گمراه‌کردن مردم و تحریف حقایق و متزلزل ساختن پایه‌های اعتقادات افراد ساده‌ذهن می‌شود. در یک تعریف کلی می‌توان گفت که سحر عملی خارق‌العاده است که آثاری از خود در وجود انسان‌ها به‌جا می‌گذارد و گاهی نوعی چشم‌بندی و تردستی است یا تنها جنبه روانی و خیالی و تلقینی دارد و گاه با استفاده از خواص ناشناخته فیزیکی و شیمیایی بعضی از اجسام و عناصر یا از طریق کمک‌گرفتن از شیاطین انجام می‌گیرد.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» دانلود کامل داستان صوتی شهر مه گرفته + پخش آنلاین

[/su_note]

 

قرآن چه اشاره‌ای به سحر و جادو کرده است؟

حتما ماجرای مقابله حضرت‌موسی(ع) با جادوگران را شنیده‌اید. این ماجرا بارها در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. در حقیقت یکی از انواع سحر و جادو که همان تردستی و شعبده و چشم‌بندی محسوب می‌شود، مورد اشاره این آیات است. در آیه 66 سوره طه آمده که ریسمان‌ها و عصاهای جادوگران زمان موسی در اثر سحر، خیال می‌شد که حرکت می‌کنند.

 

در آیه 116سوره اعراف هم آمده است؛ هنگامی که ریسمان‌ها را انداختند، چشم‌های مردم را سحر و آنها را ارعاب کردند. از این آیات روشن می‌شود که سحر دارای حقیقتی نیست که بتوان در اشیا تصرفی کند و اثری بگذارد بلکه این تردستی و چشم‌بندی ساحران است که آنچنان جلوه می‌دهد. اما نوع دومی از سحر هم وجود دارد که در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

 

در آیه 102سوره بقره در ماجرای هاروت و ماروت اشاره شده که آنها سحرهایی را فرا می‌گرفتند که میان مرد و همسرش جدایی می‌افکند. به هر حال برخی از علما فقط قائل به نوع اول سحر هستند و برخی دیگر معتقد به هر دو نوع. دسته اول در توجیه اثر سحر می‌گویند که توهم مسحورشدن باعث می‌شود؛ چیزی که اثر سحر در افراد ظاهر شود؛ چیزی مثل تلقین به مریض.

 

استفتائاتی از رهبر معظم انقلاب درباره سحر و جادو

سؤال: یادگرفتن و یاددادن و دیدن شعبده و اقدام به بازی‌هایی که همراه با تردستی هستند، چه حکمی دارد؟

جواب: یاددادن و یادگرفتن شعبده‌ای که از انواع سحر باشد، حرام است، ولی بازی‌هایی که همراه با سرعت حرکت و تردستی هستند و از انواع سحر محسوب نمی‌شوند، اشکال ندارد.

 

سؤال: آیا آموختن علم جفر و رمل و زیج‌ها و علوم دیگری که از امور غیبی خبر می‌دهند، جایز است؟

جواب: آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالبا تا این حد که موجب یقین و اطمینان به کشف امور غیبی و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نیستند، ولی آموختن علومی مانند جفر و رمل به‌طور صحیح اشکال ندارد به شرطی که مفسده‌ای بر آنها مترتب نشود.

 

سؤال: آیا یادگرفتن سحر و عمل به آن جایز است؟ و آیا احضار ارواح و ملائکه و جن جایز است؟

جواب: علم سحر و یادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به‌منظور غرض عقلایی و مشروع باشد. اما احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسایل و اغراض، احکام مختلفی دارد.

 

سؤال: آیا فالگیری از طریق سنگریزه و کسب درآمد با آن جایز است؟

جواب: اِخبار به کذب جایز نیست.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید »» همه چیز درباره جن و جنیان ؛ درباره دین, ازدواج, خلقت و ظاهر جن

[/su_note]

 

آیا می‌توان سحر و جادو را یاد گرفت؟

در این زمینه روایات متعددی از ائمه(ع) وجود دارد؛ مثلا در باب بیست‌وپنجم وسائل الشیعه از قول امام‌علی(ع) آمده است: «کسی که سحر بیاموزد، کم یا زیاد، کافر شده است و رابطه او با خداوند به کلی قطع می‌شود…». فقها و علمای دین ما متفق‌القول معتقدند که یادگرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.

 

اما چنانچه برای ابطال سحری نیاز به یادگیری آن باشد یادگیری و آموزش آن اشکالی ندارد بلکه گاهی به‌عنوان واجب کفایی باید عده‌ای سحر را بیاموزند تا اگر مدعی دروغگویی خواست از این طریق مردم را اغفال یا گمراه کند سحر و جادوی او را ابطال و دروغ مدعی را فاش کنند.

 

از امام‌صادق(ع) نقل‌شده است که یکی از ساحران و جادوگران که در برابر انجام عمل سحر مزد می‌گرفت، خدمت ایشان رسید و گفت: حرفه من سحر بوده است و در برابر آن مزد می‌گرفتم، خرج زندگی من نیز از همین راه تأمین می‌شد و با همان درآمد، حج خانه خدا را انجام داده‌ام، ولی اکنون آن را ترک و توبه کرده‌ام، آیا برای من راه نجاتی هست؟ امام‌صادق(ع) در پاسخ فرمود: «عقده سحر را بگشا ولی گره جادوگری مزن».

 

آیا سحر و جادو واقعیت دارد و بر چه کسانی اثر می‌کند ؟
آیا سحر و جادو واقعیت دارد و بر چه کسانی اثر می‌کند ؟

چطور با سحر و جادو به مقابله بپردازیم؟

متأسفانه این روزها زیاد شنیده می‌شود که مثلا دختری سحر و جادو شده و برایش خواستگار پیدا نمی‌شود، یا زوجی را جادو کرده‌اند و محبتی بین آنها به‌وجود نمی‌آید. به جرأت می‌توان گفت اغلب مواردی که مردم آن را سحر می‌پندارند ناشی از توجه بیش از حد به خرافات و اوهام و سوءاستفاده عده‌ای سودجو از شرایط فراهم‌آمده است.

 

درحالی‌که معمولا این دسته از مردم از سحر شناخت دقیقی هم ندارند. درضمن یادمان باشد که لااقل بخشی از سحر، با تصرف در خیال انسان انجام می‌پذیرد و همانطوری که در جریان ساحران و حضرت موسی(ع) اتفاق افتاد، در اینگونه موارد با بالارفتن سطح اعتقادات و آگاهی‌های مردم، عملا اینگونه سحرها کارایی نخواهند داشت.

 

در هر صورت اگر واقعا سحری روی دهد، برای نجات از آن می‌توان از دعا و آنچه در روایات آمده است، بهره برد. در کتاب‌های ادعیه می‌توان به دعاهای معتبری در این زمینه رسید. اگر در موارد بسیار محدودی، راه رهایی به استفاده از سحری دیگر هم منحصر شود، استفاده از سحر برای ابطال سحر هم جایز است. به هر حال باید حواسمان را جمع کنیم که در این وادی مورد سوءاستفاده قرار نگیریم.

نویسنده: محمد مجد

***

برای دریافت مطالب کانال ما رو در سروش @bonyana و آی گپ @bonyana و گپ @bonyana و پیام رسان بله @bonyana دنبال کنید .

***

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

10 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
فراهانی
فراهانی
6 سال قبل

سلام وقتتون بخیر. ببخشید اگه ممکنه کمکم کنید تا بفهمم زندگی من جادو شده یا نه. مدتی هست که علایمی تو زندگیمه که غیر طبیعیه.اگه ممکنه یه شماره تماس بهم بدین تا مفصل همه چیزو بگم. ممنون می شم.

ناظر سایت
ناظر سایت
پاسخ به  فراهانی
6 سال قبل

سلام . ممنون . ان شاالله که مشکلی نیست .
لطفا برای این طور مسائل اصلا به افراد در فضای مجازی و غیره … اعتماد نکنید .
برای مشورت و آگاهی بیشتر به یک روحانی خوب در مسجد محله تون مراجعه کنین .

م
م
6 سال قبل

ایا بستن بخت حقیقته؟

ناظر سایت
ناظر سایت
پاسخ به  م
6 سال قبل

سلام . نه .
با یک روحانی خوب در مسجد محله مشورت کنید

احمد
احمد
پاسخ به  م
5 سال قبل

بله

الئ موسوئ
الئ موسوئ
5 سال قبل

سلام دوستان ازتون خواهش ميكنم به طلسم نويس هاودعانويس هائ اينترنتئ وشمارهائ توئ سايت اعتماد نكنين من چند ماه پيش به يه دعانويس به اسم جاو*** يه*** اعتماد كردم و٢ ونيم ميليون سرم كلا گذاشت وبعدشم خطش رو خاموش كرد ازتون خواهش ميكنم به اين شمارها اعتماد نكنين

Sara
Sara
5 سال قبل

منم سه ماه پیش ب ی کرمانشاهی هفتصدتومن دادم همش دروغه بازنکرده میخوام بندازم تواب

بنیانا
مدیر
پاسخ به  Sara
3 سال قبل

بله . اعتماد نکنید… تقریبا همش کلاه برداری هست.. مخاطبین دیگه ای هم که این نظرات رو می خونید حواستون باشه ضرر نکنید…

ناشناس
ناشناس
3 سال قبل

یه داستان بسیار عجیب از سحر و جادو به نقل از استادم بلدم اگر تووی سایتتون درج میکنید براتون می نویسم…

بنیانا
مدیر
پاسخ به  ناشناس
3 سال قبل

بستگی داره چی باشه متنی که ارسال می کنید که بخواهیم در سایت درج کنیم…… در صورت تمایل از صفحه تماس با ما می تونید استفاده کنید و متن تون رو ارسال کنید…